• Äldre 21 Jun 08:46
    29235 visningar
    354 svar
    354
    29235

    För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...

    Denna månad har vi försökt bli gravida i ett år. Vi har inte fått ett enda plus. Är 31 och 32 år gamla. Vi har varit tillsammans i många år. Är så här i efterhand väldigt besviken på mig själv och oss att vi inte började försöka "i tid".

    Har precis lämnat in hälsodeklarationspapprena och utredning kommer väl inte igång förrän långt in på hösten kan jag tänka mig... Jag mår så dåligt av denna väntan. Går snart på semester och känner ingen direkt glädje.

    Jag har tidigare gjort ett VUL pga spottings och enligt läkaren såg det normalt ut. Men jag är lite kluven, då det inte var läkaren som jag besökte som gjorde VUL utan en bakjoursläkare som kom inrusande på rummet och snabbt gjorde ultraljudet. Jag är osäker på om läkaren uppfattade bakjoursläkaren rätt... 
    Min man har gjort ett spermaprov hemma som vi köpt på nätet, Fertility score. Han fick positivt men vad jag har läst mig till så här i efterhand så är det inget att lita på. Tänk om vi blir ofrivilligt barnlösa? 
    Hur länge har ni försökt? Och har någon utredning påbörjats?
    Eller finns det några solskenshistorier?

    Hoppet har börjat svika.

  • Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...
  • Äldre 26 Sep 21:08
    Barnlängtan31år skrev 2018-09-20 19:12:58 följande:

    Förstår att det är jobbigt! Det är i tankarna dagligen. Väntan är otroligt påfrestande.

    Hur lång tid efter det första provet fick ni hem brevet om ett andra spermaprov?


    Jag kommer inte ihåg riktigt men tror att det bara tog några veckor! Dock fick vi vänta flera månader på tid för nytt prov och idag när det skulle lämnas hade de missat att boka in honom.. Så irriterande! Vill ju bara komma till nästa steg! :)
  • Äldre 7 Oct 20:02

    Hur går det för alla?

    Själv väntar vi fortfarande på en första tid hos läkare. Nu har det gått 15 månader. Idag känns det lite extra tungt. Flera vänner runt omkring är gravida med sitt andra barn. Och här är jag, inte ens gravid med första. Allt känns bara så tungt.

    Inte så upplyftande inlägg direkt :)

  • Äldre 7 Oct 23:25
    Barnlängtan31år skrev 2018-10-07 20:02:24 följande:

    Hur går det för alla?

    Själv väntar vi fortfarande på en första tid hos läkare. Nu har det gått 15 månader. Idag känns det lite extra tungt. Flera vänner runt omkring är gravida med sitt andra barn. Och här är jag, inte ens gravid med första. Allt känns bara så tungt.

    Inte så upplyftande inlägg direkt :)


    Nyligen separerat från min partner.. Riktigt tråkigt. Båda väldigt trasiga efter allt med barnlösheten och oseriös utredning :(
    Ofrivilligt barnlös sedan 2016, ensamstående (nyligen separerad).
  • Äldre 8 Oct 06:49
    Lillatjejen1992 skrev 2018-10-07 23:25:12 följande:

    Nyligen separerat från min partner.. Riktigt tråkigt. Båda väldigt trasiga efter allt med barnlösheten och oseriös utredning :(


    Nej så tråkigt! Kanske är det en paus ni behöver..? Ja, det tär ju verkligen både på en själv och relationen, tyvärr.. :( Kram till dig.
  • Äldre 8 Oct 06:52

    Vi påbörjade hormonsprutor 14/9, äggplock 24/9 och insättning av ett femdagars den 29/9.... Har testdag den 12/10 men tjuvtestade faktiskt imorse då det är 14 dagar sedan äggplock (=ägglossning) och fick ett plus på stickan.... vågar verkligen inte tro något efter de 200 test vi tagit de senaste två åren, och kliniken sa tydligt att man inte ska testa innan testdag då hormonerna kan göra att det visar fel...

  • Äldre 8 Oct 08:40

    Vi är intagna för utredning! Men var så arg och uppriven när jag pratade med dom. De kunde tydligen se via tidigare prover att jag troligast har PCOS men läkaren som återkopplade då sa att de såg bra ut. Om de nu misstänkt det sen jan. Varför har inga nya åtgärder gjorts??

    Iaf blodproverna som jag ska ta (om) till utredningen kunde göras ganska fort men spermaprovet måste vi vänta till november.
    Inte fått återkoppling än men mina testresultatet påvisar PCOS efter vad jag har kunnat googla mig till...

    Men det känns positivt nu. Hade positivt ÄL-test förra veckan (cykel 53 dagar). så nu har jag något att hänga upp hoppet på, även om jag inte förväntar mig något :) 

  • Äldre 8 Oct 09:17

    Äggplock idag! Allt har gått snabbt för oss från utredning till dagsläget! Inga fel hittade på oss. Hoppas de kan få ut fina ägg idag. Så värt att äntligen ta tag i barnlösheten på riktigt.


    Oförklarligt barnlös. Började med första ivf-försöket 29/9
  • Äldre 8 Oct 10:15
    Jooosen skrev 2018-10-08 09:17:45 följande:

    Äggplock idag! Allt har gått snabbt för oss från utredning till dagsläget! Inga fel hittade på oss. Hoppas de kan få ut fina ägg idag. Så värt att äntligen ta tag i barnlösheten på riktigt.


    Lycka till idag, det kommer gå jättebra! Jag var väldigt nervös för äggplock men i ärlighetens namn kände jag i stort sett ingenting, vågade nästan inte säga det för alla runt omkring var så himla omhändertagande och tog hand om en med sån omsorg liksom.. Glad
  • Äldre 8 Oct 10:23
    Kawi skrev 2018-10-08 10:15:50 följande:

    Lycka till idag, det kommer gå jättebra! Jag var väldigt nervös för äggplock men i ärlighetens namn kände jag i stort sett ingenting, vågade nästan inte säga det för alla runt omkring var så himla omhändertagande och tog hand om en med sån omsorg liksom.. 


    Tack!! Åå hoppas på samma då! Såg att du plussat? Är det efter första ivfen? Vad hade ni för problem? Grattis!!
    Oförklarligt barnlös. Började med första ivf-försöket 29/9
  • Äldre 9 Oct 17:50
    Lillatjejen1992 skrev 2018-10-07 23:25:12 följande:

    Nyligen separerat från min partner.. Riktigt tråkigt. Båda väldigt trasiga efter allt med barnlösheten och oseriös utredning :(


    Nej, vad jobbigt för er... Det kan verkligen tära med denna barnlösheten. Ta hand dig!
Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...