• Äldre 21 Jun 08:46
    29245 visningar
    354 svar
    354
    29245

    För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...

    Denna månad har vi försökt bli gravida i ett år. Vi har inte fått ett enda plus. Är 31 och 32 år gamla. Vi har varit tillsammans i många år. Är så här i efterhand väldigt besviken på mig själv och oss att vi inte började försöka "i tid".

    Har precis lämnat in hälsodeklarationspapprena och utredning kommer väl inte igång förrän långt in på hösten kan jag tänka mig... Jag mår så dåligt av denna väntan. Går snart på semester och känner ingen direkt glädje.

    Jag har tidigare gjort ett VUL pga spottings och enligt läkaren såg det normalt ut. Men jag är lite kluven, då det inte var läkaren som jag besökte som gjorde VUL utan en bakjoursläkare som kom inrusande på rummet och snabbt gjorde ultraljudet. Jag är osäker på om läkaren uppfattade bakjoursläkaren rätt... 
    Min man har gjort ett spermaprov hemma som vi köpt på nätet, Fertility score. Han fick positivt men vad jag har läst mig till så här i efterhand så är det inget att lita på. Tänk om vi blir ofrivilligt barnlösa? 
    Hur länge har ni försökt? Och har någon utredning påbörjats?
    Eller finns det några solskenshistorier?

    Hoppet har börjat svika.

  • Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...
  • Äldre 12 Oct 16:48
    April2 skrev 2018-10-12 16:32:35 följande:

    I väntan på att vår utredning ska bli klar någon gång så fortsätter vi ju försöka själva, månad 18 nu.. Jag kan inte låta bli att hoppas och känna efter, värst är det mellan ägglossning och mens. Nu tycker jag att jag haft ömma bröst sedan ÄL +4 vilket är ovanligt tidigt för mig. Idag började jag även känna en diffus känsla i livmodertrakten.. Känns som att man blir lite manisk i allt googlande efter andras symtom och solskenshistorier. Skönt att få skriva av sig lite i alla fall! BIM - 6 idag så några "galna" dagar återstår! :)

    Trevlig helg till er alla!


    Nej, den tiden är den västa! Är på BIM-5 idag, så är i exakt samma sits :) Dock känner jag ingenting speciellt i kroppen. Brösten är inte alls ömma och ingen värk. Dock brukar mina symtom inför mens variera väldigt mycket. Jag har tyvärr inga förväntningar alls på att det ska funka denna gång. Jag hoppas ju såklart innerligt, men hoppet finns inte riktigt.

    Håller tummarna för oss båda!

    Trevlig helg!
  • Äldre 12 Oct 16:51
    H@llon skrev 2018-10-12 16:45:14 följande:

    Hahahaha, känner så igen mig. ?Lätt illamående dagligen några dagar innan mens?, ?extra ont i brösten? o s v, man griper efter halmstrån. Men plötsligt kanske det händer. :)


    Ja, vem vet! Världen kryllar ju av barn så det verkar ju inte vara omöjligt även om det i mitt huvud känns otänkbart att jag och min sambo plötsligt skulle lyckas! :) Vi får verkligen hoppas att det är vår tur snart och tills dess är halnstråna ganska tröstande konstigt nog! ;)
  • Äldre 12 Oct 16:57
    Barnlängtan31år skrev 2018-10-12 16:48:54 följande:

    Nej, den tiden är den västa! Är på BIM-5 idag, så är i exakt samma sits :) Dock känner jag ingenting speciellt i kroppen. Brösten är inte alls ömma och ingen värk. Dock brukar mina symtom inför mens variera väldigt mycket. Jag har tyvärr inga förväntningar alls på att det ska funka denna gång. Jag hoppas ju såklart innerligt, men hoppet finns inte riktigt.

    Håller tummarna för oss båda!

    Trevlig helg!


    Precis så är det för mig med att jag vissa cykler inte känner något mellan ägglossning och mens och andra gånger har jag alla möjliga symtom. Jag är en som inte velat testa utan alltid väntar ut mens och temperaturdipp. Denna månad har jag dock bestämt mig för att prova testa lite innan mens, tänker att man kanske haft något tidigt MF och vid det här laget skulle i alla fall det kännas tröstande för då vet jag ju att det faktiskt går och då kanske hoppet ökar! :)

    Spännande att se hur det går gör oss, verkar ju som att det är olika för alla som blivit gravid så symtomen innan spelar nog ingen roll!

    Ha en fin helg! :)
  • Äldre 14 Oct 11:36
    April2 skrev 2018-10-12 16:57:51 följande:

    Precis så är det för mig med att jag vissa cykler inte känner något mellan ägglossning och mens och andra gånger har jag alla möjliga symtom. Jag är en som inte velat testa utan alltid väntar ut mens och temperaturdipp. Denna månad har jag dock bestämt mig för att prova testa lite innan mens, tänker att man kanske haft något tidigt MF och vid det här laget skulle i alla fall det kännas tröstande för då vet jag ju att det faktiskt går och då kanske hoppet ökar! :)

    Spännande att se hur det går gör oss, verkar ju som att det är olika för alla som blivit gravid så symtomen innan spelar nog ingen roll!

    Ha en fin helg! :)


    Jag har tagit en del grav-test, är ju spännande! Men nu försöker jag undvika det, känner bara att jag blir besviken. Kostar ju en del pengar också :)

    Har du testat än? :) Hoppas, hoppas!

    Själv känner jag att mensen är på G. Har fått mensvärk och känner igen proceduren... men men, bättre lycka nästa gång!
  • Äldre 14 Oct 12:38
    Barnlängtan31år skrev 2018-10-14 11:36:58 följande:

    Jag har tagit en del grav-test, är ju spännande! Men nu försöker jag undvika det, känner bara att jag blir besviken. Kostar ju en del pengar också :)

    Har du testat än? :) Hoppas, hoppas!

    Själv känner jag att mensen är på G. Har fått mensvärk och känner igen proceduren... men men, bättre lycka nästa gång!


    Jag har inte testat än, har ganska kort lutealfas, 11-12 dagar så testar nog imorgon eller på tisdag först! :) håller tummarna att din mens håller sig borta nu! Jag brukar inte känna av mensen förrän samma dag den kommer! Förstår att man blir less att testa och se minus.. Jag beställde hem ett gäng ganska billiga stickor, hoppas att de fungerar!
  • Äldre 14 Oct 13:20
    April2 skrev 2018-10-14 12:38:04 följande:

    Jag har inte testat än, har ganska kort lutealfas, 11-12 dagar så testar nog imorgon eller på tisdag först! :) håller tummarna att din mens håller sig borta nu! Jag brukar inte känna av mensen förrän samma dag den kommer! Förstår att man blir less att testa och se minus.. Jag beställde hem ett gäng ganska billiga stickor, hoppas att de fungerar!


    Okey! Du får verkligen lycka till :)

    Själv kom precis lite blod, så ja, mensen sätter nu igång ordentligt inom ett par dagar.
  • Äldre 14 Oct 13:32
    Barnlängtan31år skrev 2018-10-14 13:20:06 följande:

    Okey! Du får verkligen lycka till :)

    Själv kom precis lite blod, så ja, mensen sätter nu igång ordentligt inom ett par dagar.


    Å nej, vad tråkigt! :( Gissar att min också dyker upp som ett brev på posten på torsdag!
  • Äldre 14 Oct 21:57

    Vill skicka lite pepp, vi försökte i 13 månader innan vi fick ett oväntat plus.

    Hade bestämt oss att söka hjälp för utredning och jag bytte jobb så lade bebisplanerna på hyllan.

    Var till och med försiktiga runt äl och hade bara sex en gång under perioden.

    Men just den gången blev jag gravid! :)

    Vet att man inte vill höra om det klyschiga ?slappna av och tänk inte på det? men det verkar ha varit först när vi helt släppte tanken som kroppen slappnade av och blev mottaglig.

    Har i efterhand läst att kroppen kan ha svårt att ägglossa trots positiva äl-test om man är stressad (lättare sagt ön gjort att sluta stressa jag vet) Men försök njuta av det som är fint just nu, hösten, din partner, att du är frisk, en god kopp te/kaffe osv :)

    Vi försöker bli gravida igen och ge vårt barn ett syskon, just nu försök 3 på gång.Vi håller tummarna att det inte tar lika länge den här gången. Massor med kramar och pepp!

  • Äldre 15 Oct 17:58
    Livethänder skrev 2018-10-14 21:57:46 följande:

    Vill skicka lite pepp, vi försökte i 13 månader innan vi fick ett oväntat plus.

    Hade bestämt oss att söka hjälp för utredning och jag bytte jobb så lade bebisplanerna på hyllan.

    Var till och med försiktiga runt äl och hade bara sex en gång under perioden.

    Men just den gången blev jag gravid! :)

    Vet att man inte vill höra om det klyschiga ?slappna av och tänk inte på det? men det verkar ha varit först när vi helt släppte tanken som kroppen slappnade av och blev mottaglig.

    Har i efterhand läst att kroppen kan ha svårt att ägglossa trots positiva äl-test om man är stressad (lättare sagt ön gjort att sluta stressa jag vet) Men försök njuta av det som är fint just nu, hösten, din partner, att du är frisk, en god kopp te/kaffe osv :)

    Vi försöker bli gravida igen och ge vårt barn ett syskon, just nu försök 3 på gång.Vi håller tummarna att det inte tar lika länge den här gången. Massor med kramar och pepp!


    Tack! Kul att höra solskenshistorier! Det behövs verkligen.

    Nej, att inte tänka på det är nog det svåraste som finns. Jag försöker glädjas av massa annat och ibland går det bra, men jag tänker dagligen på vår barnlöshet.

    Lycka till med syskonförsök och hoppas det tar sig snart :)
  • Äldre 15 Oct 18:06

    Komiskt nog fyller jag 32 idag och mitt namn på familjeliv är Barnlängtan31år. Fattar inte varför jag valde det namnet. Trodde nog att jag skulle bli gravid snabbare och inte hänga kvar här på familjeliv. Men men! Lycka till alla som kämpar!

Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...