• Barnlängtan31år

    För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...

    Denna månad har vi försökt bli gravida i ett år. Vi har inte fått ett enda plus. Är 31 och 32 år gamla. Vi har varit tillsammans i många år. Är så här i efterhand väldigt besviken på mig själv och oss att vi inte började försöka "i tid".

    Har precis lämnat in hälsodeklarationspapprena och utredning kommer väl inte igång förrän långt in på hösten kan jag tänka mig... Jag mår så dåligt av denna väntan. Går snart på semester och känner ingen direkt glädje.

    Jag har tidigare gjort ett VUL pga spottings och enligt läkaren såg det normalt ut. Men jag är lite kluven, då det inte var läkaren som jag besökte som gjorde VUL utan en bakjoursläkare som kom inrusande på rummet och snabbt gjorde ultraljudet. Jag är osäker på om läkaren uppfattade bakjoursläkaren rätt... 
    Min man har gjort ett spermaprov hemma som vi köpt på nätet, Fertility score. Han fick positivt men vad jag har läst mig till så här i efterhand så är det inget att lita på. Tänk om vi blir ofrivilligt barnlösa? 
    Hur länge har ni försökt? Och har någon utredning påbörjats?
    Eller finns det några solskenshistorier?

    Hoppet har börjat svika.

  • Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...
  • April2
    Barnlängtan31år skrev 2018-10-15 18:06:26 följande:

    Komiskt nog fyller jag 32 idag och mitt namn på familjeliv är Barnlängtan31år. Fattar inte varför jag valde det namnet. Trodde nog att jag skulle bli gravid snabbare och inte hänga kvar här på familjeliv. Men men! Lycka till alla som kämpar!


    Grattis på födelsedagen! :)
  • Livethänder
    Barnlängtan31år skrev 2018-10-15 17:58:47 följande:

    Tack! Kul att höra solskenshistorier! Det behövs verkligen.

    Nej, att inte tänka på det är nog det svåraste som finns. Jag försöker glädjas av massa annat och ibland går det bra, men jag tänker dagligen på vår barnlöshet.

    Lycka till med syskonförsök och hoppas det tar sig snart :)


    Förstår det helt! :(

    Håller tummarna för er! Och tack :)
  • April2

    Verkar som att mensen är på gång, tempen dippade lite idag, brösten känns mindre ömma och graviditetstest negativt.. Känns skönt att vi är igång med utredning i alla fall! :)

  • Barnlängtan31år
    April2 skrev 2018-10-16 06:11:14 följande:

    Verkar som att mensen är på gång, tempen dippade lite idag, brösten känns mindre ömma och graviditetstest negativt.. Känns skönt att vi är igång med utredning i alla fall! :)


    Usch, vet precis hur det känns. Min sätter nog igång när som helst.

    Tack för födelsedagshälsningen :)

    Nu kämpar vi vidare! Det ska gå tillslut!!
  • April2
    Livethänder skrev 2018-10-14 21:57:46 följande:

    Vill skicka lite pepp, vi försökte i 13 månader innan vi fick ett oväntat plus.

    Hade bestämt oss att söka hjälp för utredning och jag bytte jobb så lade bebisplanerna på hyllan.

    Var till och med försiktiga runt äl och hade bara sex en gång under perioden.

    Men just den gången blev jag gravid! :)

    Vet att man inte vill höra om det klyschiga ?slappna av och tänk inte på det? men det verkar ha varit först när vi helt släppte tanken som kroppen slappnade av och blev mottaglig.

    Har i efterhand läst att kroppen kan ha svårt att ägglossa trots positiva äl-test om man är stressad (lättare sagt ön gjort att sluta stressa jag vet) Men försök njuta av det som är fint just nu, hösten, din partner, att du är frisk, en god kopp te/kaffe osv :)

    Vi försöker bli gravida igen och ge vårt barn ett syskon, just nu försök 3 på gång.Vi håller tummarna att det inte tar lika länge den här gången. Massor med kramar och pepp!


    Bra med pepp! :) Behövs hur mycket som helst just nu!

    Tempen störtdök idag och jag har mensvärk och färgade flytningar! Nu laddar vi om för november!
  • Livethänder
    April2 skrev 2018-10-18 18:29:51 följande:

    Bra med pepp! :) Behövs hur mycket som helst just nu!

    Tempen störtdök idag och jag har mensvärk och färgade flytningar! Nu laddar vi om för november!


    Ja det behövs lite pepp ibland :)

    Håller tummarna att november är en lyckosam månad!
  • Barnlängtan31år
    April2 skrev 2018-10-18 18:29:51 följande:

    Bra med pepp! :) Behövs hur mycket som helst just nu!

    Tempen störtdök idag och jag har mensvärk och färgade flytningar! Nu laddar vi om för november!


    Ja, det gör vi! Det ska gå!!
  • April2
    Barnlängtan31år skrev 2018-10-20 09:52:59 följande:

    Ja, det gör vi! Det ska gå!!


    :) Juli är väl en bra månad att ha födelsedag! ;)

    Är det någon annan här som innan försöken åt p-piller? Jag har ätit Trionetta ca 15 år innan vi började försöka bli gravida, har alltid mått bra av p-piller mindre finnar, mindre mängd blödning och nästan ingen mensvärk. Nu har jag haft uppehåll ett och ett halvt år och min mensvärk blir bara värre och värre. Förra månaden vakande jag mitt i natten av kraftig smärta som höll i sig flera timmar och samma sak hände i natt. Ipren hjälpte dock efter ett tag i natt och jag kunde sova. Jag hoppas att detta inte är tecken på att något är fel?
  • Luno
    April2 skrev 2018-10-20 10:59:33 följande:
    Är det någon annan här som innan försöken åt p-piller? Jag har ätit Trionetta ca 15 år innan vi började försöka bli gravida, har alltid mått bra av p-piller mindre finnar, mindre mängd blödning och nästan ingen mensvärk. Nu har jag haft uppehåll ett och ett halvt år och min mensvärk blir bara värre och värre. Förra månaden vakande jag mitt i natten av kraftig smärta som höll i sig flera timmar och samma sak hände i natt. Ipren hjälpte dock efter ett tag i natt och jag kunde sova. Jag hoppas att detta inte är tecken på att något är fel?

     


    Jag åt p-piller innan. Är det något jag försöker framföra till andra är SLUTA MED P-PILLER I TID. Det tog lite över ett år innan jag ens fick min mens, vi som trodde vi skulle hunnit bli gravid och tom kanske ha en knodd innan dess.


    Jag har också fått mer och mer mensvärk. Har det i princip hela tiden förutom veckan efter mens. Så konstigt, hade pytte mensvärk innan jag började med piller, och inget under tiden jag åt. Åt Neovletta i 7 år och sen bytte till Estrelen sista två åren. Senaste cykeln har varit lite bättre men har "glömt" hur kämpigt det är att bara vara livmoderbärare och ha ett vanligt liv, som att jobba och le och låtsas som man inte har så ont.


    Försöker undvika ibuprofen så långt jag kan men ibland går det ju inte. :(  www.1177.se/Norrbotten/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ska-jag-undvikaibuprofen-om-jag-vill-bli-gravid/

  • April2
    Luno skrev 2018-10-23 13:09:53 följande:

     

    Jag åt p-piller innan. Är det något jag försöker framföra till andra är SLUTA MED P-PILLER I TID. Det tog lite över ett år innan jag ens fick min mens, vi som trodde vi skulle hunnit bli gravid och tom kanske ha en knodd innan dess.

    Jag har också fått mer och mer mensvärk. Har det i princip hela tiden förutom veckan efter mens. Så konstigt, hade pytte mensvärk innan jag började med piller, och inget under tiden jag åt. Åt Neovletta i 7 år och sen bytte till Estrelen sista två åren. Senaste cykeln har varit lite bättre men har "glömt" hur kämpigt det är att bara vara livmoderbärare och ha ett vanligt liv, som att jobba och le och låtsas som man inte har så ont.

    Försöker undvika ibuprofen så långt jag kan men ibland går det ju inte. :(  www.1177.se/Norrbotten/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ska-jag-undvikaibuprofen-om-jag-vill-bli-gravid/


    Så jobbigt att gå med värk så länge varje månad.. :( Jag får väl vara glad att min värk endast är ca två dagar men väldigt intensiv! Jag har dock haft otroligt regelbunden cykel ända sedan jag slutade med p-piller men har hört att det kan vara stora skillnader..

    Har ni försökt länge? Hoppas att ni lyckas snart! :)
Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...