• Äldre 27 Jun 06:38
    3375 visningar
    5 svar
    5
    3375

    Kattungarna leker i kattlådan!!

    Hej!

    Vi har två underbara snart 9 veckor gamla kattungar. Vi har varit med från början då det är vår hona som blivit mamma för första gången.

    Nu har de börjat leka i kattlådan och vi har för att det ska vara lätt så här i början, haft både en låda som är öppen och en som har ett lock.

    Varje dag har vi massor av sand, kiss och ibland även bajs på golvet, pga detta. De börjar ju bli stora nu så tassar kan snart hoppa upp på borden.

    Någon med erfarenhet av detta och som har en bra lösning???

    Tack på förhand! <3

  • Svar på tråden Kattungarna leker i kattlådan!!
  • Äldre 27 Jun 08:03
    #1
    +1

    Första jag tänkte på, är det klumpbildande kattsand? Byt den isåfall, kattungar äter gärna sand.


    Annars för att lösa problemet så är det rengöring flera ggr per dag som gäller. Ha koll på lådan och ta bort kiss och bajs direkt. Den av er som är hemma får helt enkelt ha lite mer koll. Det är ett himla jobb med ungar både två och fyrbenta. 

  • Äldre 1 Jul 03:07
    #2

    Katter slutar leka om man sluter in dem i en plastpåse under tillräckligt lång tid. Antagligen inte det tipset du ville ha då katterna dör, men det funkar.

  • Glinda från Oz
    Äldre 1 Jul 03:27
    #3

    Jag hoppas verkligen ni kastrerar katthonan efter det här. Det finns 150 000 hemlösa katter och en enorm överpopulation som ni just bidragit till. Jag gissar på att ni inte har testat föräldradjuren för ärftliga hjärtsjukdomar mm heller eller ens har en speciell försäkring för dräktiga honor (vanlig försäkring räcker inte)

  • Äldre 1 Jul 06:49
    #4
    Glinda från Oz skrev 2018-07-01 03:27:47 följande:

    Jag hoppas verkligen ni kastrerar katthonan efter det här. Det finns 150 000 hemlösa katter och en enorm överpopulation som ni just bidragit till. Jag gissar på att ni inte har testat föräldradjuren för ärftliga hjärtsjukdomar mm heller eller ens har en speciell försäkring för dräktiga honor (vanlig försäkring räcker inte)


    För allt du vet så har de en raskatt och även renrasiga kattungar med fin stamtavla så döm inte så snabbt. Uppfödning av raskatter bör stöttas.

    Till TS, kattungar gör så... Det är jätteroligt att leka i kattlådan tyvärr. Det växer sannolikt ur det men annars finns det inte så mycket att göra förutom att lyfta bort ungarna varje gång ni ser dem och sysselsätta dem med något annat. Se även till att rensa lådan så fort ni ser något i den. Det kommer inte minska kattungarnas lek men det gör det lite mindre ofräscht för er.

    Lycka till!
  • Äldre 1 Jul 06:49
    #5
    Glinda från Oz skrev 2018-07-01 03:27:47 följande:

    Jag hoppas verkligen ni kastrerar katthonan efter det här. Det finns 150 000 hemlösa katter och en enorm överpopulation som ni just bidragit till. Jag gissar på att ni inte har testat föräldradjuren för ärftliga hjärtsjukdomar mm heller eller ens har en speciell försäkring för dräktiga honor (vanlig försäkring räcker inte)


    För allt du vet så har de en raskatt och även renrasiga kattungar med fin stamtavla så döm inte så snabbt. Uppfödning av raskatter bör stöttas.

    Till TS, kattungar gör så... Det är jätteroligt att leka i kattlådan tyvärr. Det växer sannolikt ur det men annars finns det inte så mycket att göra förutom att lyfta bort ungarna varje gång ni ser dem och sysselsätta dem med något annat. Se även till att rensa lådan så fort ni ser något i den. Det kommer inte minska kattungarnas lek men det gör det lite mindre ofräscht för er.

    Lycka till!
Svar på tråden Kattungarna leker i kattlådan!!