• Äldre 27 Jun 12:53
    6990 visningar
    18 svar
    18
    6990

    Längre cykel och senare ägglossning efter IVF - känner någon igen sig?

    Vi har sedan slutet på november genomgått tre IVFer. De första två med korta protokollet hos privat klinik, vilket gav oss 2 respektive 3 embryon. Man använde gonal f och antagonisten fyremadel. Två har jag fått tillbaka, resten finns i frysen. Vid vår tredje IVF (landstingsfinansierad) valdes långa protokollet med suprecur-spray och menopur där även gonal f sedan lades till. Vi fick bara två ägg och inga embryon klarade sig ens till dag två.

    Efter långa protokollet har min menscykel ändrats med råge. Från att ha haft korta cykler på 25-27 dagar med ägglossning på dag 13-14 till cykler på 34 dagar och ägglossning på dag 21-22. Jag har dessutom haft fertilt sekret under mycket längre period än tidigare cykler.

    Som vanligt griper man efter halmstrån. Jag funderar nu över om det faktiskt är positivt att cykeln blivit längre. Innan vi började försöka få barn hade jag aldrig så korta cykler som 25 dagar. Det började ungefär när vi började försöka få barn. Jag har konstaterat ganska låg äggreserv (0,5-0,9 första proverna) men senaste provet som togs i april visade amh på 1,56. Min man har dåliga och få spermier så våra chanser naturligt är ändå små men av någon anledning gav detta mig lite hopp att hålla fast vid. Även hans spermier har ökat sen första proverna togs. De är dock fortfarande få, 8 miljoner/ml senast.

    Är det någon som varit med om liknande? Vore så glad för ett svar från någon med liknande erfarenhet.

  • Svar på tråden Längre cykel och senare ägglossning efter IVF - känner någon igen sig?
  • Äldre 27 Jun 15:09
    #1

    Menar du att ditt amh ökade? :O Visste inte att det kunde göra det!

  • Äldre 27 Jun 15:31
    #2
    Meriall skrev 2018-06-27 15:09:11 följande:

    Menar du att ditt amh ökade? :O Visste inte att det kunde göra det!


    Japp! Tog första provet i september, visade 0,9. Andra i oktober visade 0,5. I april visade det 1,56. Men amh ska ju alltid kompletteras med ultraljud och i och med att jag faktiskt också fått ut väldigt få ägg ur få blåsor så stämmer det ju att jag har låg äggreserv.
  • Äldre 27 Jun 15:49
    #3

    Det ger ju hopp :D Jag hade bara 0,45 när jag testade nu men alla andra värden såg bra ut så då behöver det inte vara kört kanske :)


    Percafluviatilis skrev 2018-06-27 15:31:09 följande:

    Japp! Tog första provet i september, visade 0,9. Andra i oktober visade 0,5. I april visade det 1,56. Men amh ska ju alltid kompletteras med ultraljud och i och med att jag faktiskt också fått ut väldigt få ägg ur få blåsor så stämmer det ju att jag har låg äggreserv.


    Wow! :) Det ger ju hopp. Jag hade 0,45 vid min enda mätning nyligen och trodde att det omöjliggjorde syskon (fick barn för 2 år sen) fast fsh och alla andra värden såg bra ut. Låg äggreserv borde väl vara okej om man har hög kvalité på dem? Vet du vad du hade på fsh? Gör låg äggreserv att man inte ägglossar naturligt alla månader utan bara då och då eller vad har det för effekt förutom att få ut få ägg vid stimulering?

    Ursäkta alla frågor!

    Jag tror att längre cykel är positivt för vid för kort cykel ska det väl vara svårt? Kanske behandlingen rättat till något hos dig? Jag känner till flera som inte kunnat få barn utan hjälp av okänd orsak, försökt i flera år och sedan försökt med misslyckade ivf och sedan plötsligt lyckats på egen hand! Jag vet dock inte hur mkt spermier som behövs för det men om ni kör ivf tänker jag att all ökad fertilitet hos dig är väldigt positivt!
  • Äldre 27 Jun 15:50
    #4

    Oj vad konstigt mitt meddelande blev när det blev dubbelt, råkade ladda om sidan.

  • Äldre 27 Jun 20:43
    #5
    Meriall skrev 2018-06-27 15:49:44 följande:

    Det ger ju hopp :D Jag hade bara 0,45 när jag testade nu men alla andra värden såg bra ut så då behöver det inte vara kört kanske :)

    Wow! :) Det ger ju hopp. Jag hade 0,45 vid min enda mätning nyligen och trodde att det omöjliggjorde syskon (fick barn för 2 år sen) fast fsh och alla andra värden såg bra ut. Låg äggreserv borde väl vara okej om man har hög kvalité på dem? Vet du vad du hade på fsh? Gör låg äggreserv att man inte ägglossar naturligt alla månader utan bara då och då eller vad har det för effekt förutom att få ut få ägg vid stimulering?

    Ursäkta alla frågor!

    Jag tror att längre cykel är positivt för vid för kort cykel ska det väl vara svårt? Kanske behandlingen rättat till något hos dig? Jag känner till flera som inte kunnat få barn utan hjälp av okänd orsak, försökt i flera år och sedan försökt med misslyckade ivf och sedan plötsligt lyckats på egen hand! Jag vet dock inte hur mkt spermier som behövs för det men om ni kör ivf tänker jag att all ökad fertilitet hos dig är väldigt positivt!


    Jag vet inte vad jag har för fsh. De har aldrig sagt något om det så jag har antagit att det är okej. Tror åtminstone Sahlgrenska tog fsh nu då läkaren där blev misstänksam av mina låga värden tillsammans med min ålder (28). Ingen har sagt att det är dåligt iallafall.

    Läkarna har sagt precis det till mig. Låg äggreserv är ingen fara om man är ung för äggen är förmodligen fortfarande bra då. Det dåliga är väl att ivf inte funkar optimalt eftersom man inte får ut så många ägg. Jag verkar få ägglossning i princip varje månad men jag vet ju inte helt säkert. Jag får äggviteflytningar och värk iallafall!

    Hur många ägg har du fått ut? :)

    Ja, på något sätt hoppas jag ju att något sådant har hänt. Att det varit oordning i kroppen och nu har det rättat till sig. Men jag vet inte.
  • Äldre 27 Jun 21:04
    #6
    Meriall skrev 2018-06-27 15:49:44 följande:

    Det ger ju hopp :D Jag hade bara 0,45 när jag testade nu men alla andra värden såg bra ut så då behöver det inte vara kört kanske :)

    Wow! :) Det ger ju hopp. Jag hade 0,45 vid min enda mätning nyligen och trodde att det omöjliggjorde syskon (fick barn för 2 år sen) fast fsh och alla andra värden såg bra ut. Låg äggreserv borde väl vara okej om man har hög kvalité på dem? Vet du vad du hade på fsh? Gör låg äggreserv att man inte ägglossar naturligt alla månader utan bara då och då eller vad har det för effekt förutom att få ut få ägg vid stimulering?

    Ursäkta alla frågor!

    Jag tror att längre cykel är positivt för vid för kort cykel ska det väl vara svårt? Kanske behandlingen rättat till något hos dig? Jag känner till flera som inte kunnat få barn utan hjälp av okänd orsak, försökt i flera år och sedan försökt med misslyckade ivf och sedan plötsligt lyckats på egen hand! Jag vet dock inte hur mkt spermier som behövs för det men om ni kör ivf tänker jag att all ökad fertilitet hos dig är väldigt positivt!


    Jag har också 0.45 i AMH och har super regelbunden ägglossning och mens och ägglossningen har bekräftats av gyn. Det enda AMH säger är att man troligen får ut få ägg vid ivf och måste använda höga doser medicin. Anledningen till att jag inte blivit gravid är min mans väldigt låga spermieantal. Gyn sa att att lågt AMH kan leda till att det tar lite längre tid att bli gravid men inte alltid.
  • Äldre 27 Jun 21:08
    #7

    PS Synarela är väl samma sak? Synarelan kan krångla till mensen i månader efter man använt det. Kolla om det står nått i fass om medicinen du tagit.

  • Äldre 27 Jun 21:31
    #8
    Luradggr2 skrev 2018-06-27 21:08:31 följande:

    PS Synarela är väl samma sak? Synarelan kan krångla till mensen i månader efter man använt det. Kolla om det står nått i fass om medicinen du tagit.


    Ja, ungefär så har jag också fått höra.

    Suprecur och Synarela är liknande tror jag ja! Hoppas att det inte är sprayen utan att min kropp ändrat sig lite.
  • Äldre 27 Jun 21:43
    #9
    Percafluviatilis skrev 2018-06-27 12:53:49 följande:

    Vi har sedan slutet på november genomgått tre IVFer. De första två med korta protokollet hos privat klinik, vilket gav oss 2 respektive 3 embryon. Man använde gonal f och antagonisten fyremadel. Två har jag fått tillbaka, resten finns i frysen. Vid vår tredje IVF (landstingsfinansierad) valdes långa protokollet med suprecur-spray och menopur där även gonal f sedan lades till. Vi fick bara två ägg och inga embryon klarade sig ens till dag två.

    Efter långa protokollet har min menscykel ändrats med råge. Från att ha haft korta cykler på 25-27 dagar med ägglossning på dag 13-14 till cykler på 34 dagar och ägglossning på dag 21-22. Jag har dessutom haft fertilt sekret under mycket längre period än tidigare cykler.

    Som vanligt griper man efter halmstrån. Jag funderar nu över om det faktiskt är positivt att cykeln blivit längre. Innan vi började försöka få barn hade jag aldrig så korta cykler som 25 dagar. Det började ungefär när vi började försöka få barn. Jag har konstaterat ganska låg äggreserv (0,5-0,9 första proverna) men senaste provet som togs i april visade amh på 1,56. Min man har dåliga och få spermier så våra chanser naturligt är ändå små men av någon anledning gav detta mig lite hopp att hålla fast vid. Även hans spermier har ökat sen första proverna togs. De är dock fortfarande få, 8 miljoner/ml senast.

    Är det någon som varit med om liknande? Vore så glad för ett svar från någon med liknande erfarenhet.


    Japp här är en till. Körde synarela inför ivf, och 3-4 cykler efteråt blev längre, hade ca 27-28 dagar innan som plötsligt blev 32-34 men nu är back to normal.

    Jag har också som du, fått högre amh på senare mätning g, vilket kan hända.
  • Äldre 28 Jun 06:51
    #10
    smurfen 11 skrev 2018-06-27 21:43:59 följande:

    Japp här är en till. Körde synarela inför ivf, och 3-4 cykler efteråt blev längre, hade ca 27-28 dagar innan som plötsligt blev 32-34 men nu är back to normal.

    Jag har också som du, fått högre amh på senare mätning g, vilket kan hända.


    Okej! Har du märkt någon skillnad i antalet ägg ni fått ut?
  • Äldre 29 Jun 18:11
    #11
    Percafluviatilis skrev 2018-06-28 06:51:07 följande:
    Okej! Har du märkt någon skillnad i antalet ägg ni fått ut?

    Percafluviatilis skrev 2018-06-28 06:51:07 följande:
    Okej! Har du märkt någon skillnad i antalet ägg ni fått ut?
    Nej, tyvärr inte fler för oss. AMH kan variera från en cykel till annan.
  • Äldre 30 Jun 11:21
    #12
    smurfen 11 skrev 2018-06-29 18:11:31 följande:

    Nej, tyvärr inte fler för oss. AMH kan variera från en cykel till annan.


    Okej! Ja, jag vet att det kan variera men mitt gick från 0,5 till 1,54 på ett halvår vilket kändes mycket. Frågade läkaren och han sa att det kan variera men inte så mycket. Han sa dock att han väljer att lita på deras provsvar och inte den privata kliniken och så gav ha mig en menande blick som för att säga att han ifrågasatte deras kompetens.

    Hur mycket varierade din halt?
  • Äldre 1 Jul 09:50
    #13
    Percafluviatilis skrev 2018-06-30 11:21:33 följande:
    Okej! Ja, jag vet att det kan variera men mitt gick från 0,5 till 1,54 på ett halvår vilket kändes mycket. Frågade läkaren och han sa att det kan variera men inte så mycket. Han sa dock att han väljer att lita på deras provsvar och inte den privata kliniken och så gav ha mig en menande blick som för att säga att han ifrågasatte deras kompetens.

    Hur mycket varierade din halt?
    Ok, när jag gjorde första mätningen så hade jag 1.9, 10 månader senare 0.6, sen 4 månader senare var det helt plötsligt 1.1. Märkligt. Men det viktigaste är ju att de kollar äggstockarna med vul den cykeln man ska göra ivf, då ser de mer om amh stämmer med antalet folliklar.
  • Äldre 1 Jul 12:25
    #14
    smurfen 11 skrev 2018-07-01 09:50:41 följande:

    Ok, när jag gjorde första mätningen så hade jag 1.9, 10 månader senare 0.6, sen 4 månader senare var det helt plötsligt 1.1. Märkligt. Men det viktigaste är ju att de kollar äggstockarna med vul den cykeln man ska göra ivf, då ser de mer om amh stämmer med antalet folliklar.


    Ja, exakt! Men det är också skumt på mig. Flera gånger när de gjort vul runt ägglossning har de sett många blåsor. Senast i april såg de 8 stycken varav en stor i naturlig cykel. Det var på vänster, höger hade inga. Funderar på om anledningen till att det skiftar så är att höger är slö men vänster normal. Fått flest blåsor på vänster vid stimulering.
  • Äldre 3 Jul 20:04
    #15
    Percafluviatilis skrev 2018-07-01 12:25:17 följande:
    Ja, exakt! Men det är också skumt på mig. Flera gånger när de gjort vul runt ägglossning har de sett många blåsor. Senast i april såg de 8 stycken varav en stor i naturlig cykel. Det var på vänster, höger hade inga. Funderar på om anledningen till att det skiftar så är att höger är slö men vänster normal. Fått flest blåsor på vänster vid stimulering.
    På mig har det varit 6-8 blåsor krin dag tre i cykeln, men bar a högst tre har utvecklats...men beror kanske på åldern hos mig, men jag hade ju hoppats på dom som syntes på vul. Men vi har nu gått över till äggdonation, får hoppas på mer tur där:)

    Jag har inga eller väldigt få på vänster, så antar den säger adjö snart.
  • Wed 7 Aug 2019 10:34
    #16

    Hej!

    Hur har det gått för er alla här i tråden med lågt AMH? Vi har samma problem med AMH på 0,4, 33 år, fått med korta protokollet ut 5 ägg men inga befruktades trots ICSI. Mannen har dåliga spermier.

    Behöver solskenshistorier!


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - inga befruktades
  • Wed 7 Aug 2019 11:46
    #17
    Limarie skrev 2019-08-07 10:34:38 följande:

    Hej!

    Hur har det gått för er alla här i tråden med lågt AMH? Vi har samma problem med AMH på 0,4, 33 år, fått med korta protokollet ut 5 ägg men inga befruktades trots ICSI. Mannen har dåliga spermier.

    Behöver solskenshistorier!


    Hej!

    Vi gjorde fem ivf, två privata och tre landstingsförsök. Sjunde återförda embryot valde att stanna och är nu i vecka 18. På våra två första ivfer som var privat fick vi totalt tre till frysen och två färskåterföringar (7 ägg ut totalt). Det är en av de frysta jag är gravid med nu, från allra första ägguttaget. På landstingsförsöken fick vi ut totalt 8 ägg på tre ivf och endast tre befruktades. En av behandlingarna fick vi inga befruktade. Var beredd på att det kan krävas fler behandlingar än för "normala" för oss med lågt amh. Tror det är helt normalt! Lycka till.
  • Wed 7 Aug 2019 14:37
    #18
    Percafluviatilis skrev 2019-08-07 11:46:48 följande:
    Hej!

    Vi gjorde fem ivf, två privata och tre landstingsförsök. Sjunde återförda embryot valde att stanna och är nu i vecka 18. På våra två första ivfer som var privat fick vi totalt tre till frysen och två färskåterföringar (7 ägg ut totalt). Det är en av de frysta jag är gravid med nu, från allra första ägguttaget. På landstingsförsöken fick vi ut totalt 8 ägg på tre ivf och endast tre befruktades. En av behandlingarna fick vi inga befruktade. Var beredd på att det kan krävas fler behandlingar än för "normala" för oss med lågt amh. Tror det är helt normalt! Lycka till.
    Tack för ditt svar. Och så glad jag blev att läsa att du är gravid! Grattis! Det är alltså värt att kämpa!

    Funderade ni på resan någon kring äggdonation? Detta är nåt som vi redan efter första försöket fick höra nämligen. Man läser här och där att inga ägg befruktas men hos oss var det första försöket och nu är man så rädd att det blir likadant denna gång.

    Gjorde de ägguttagen hos er när ni hade mindre än 3 äggblåsor på ultraljudet?

    Vi har ultraljudet nu på fredag och eftersom vi förra gången inte hade mer än 5 ägg och inget befruktades tänkte vi nu att inte fortsätta med uttaget om det är mindre än 5. Läkaren sa docka tt vi får vara glada om det blir 3.
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - inga befruktades
Svar på tråden Längre cykel och senare ägglossning efter IVF - känner någon igen sig?