• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 2 Jul 01:33
    16981 visningar
    90 svar
    90
    16981

    14-årig dotter som har sex

    Hej!

    Jag misstänker starkt att min dotter på 14 år har haft sex, och inte bara en gång. Killen verkar bra och inte farligt mycket äldre men är kluven. Vad tycker ni om det här? Borde jag prata med henne om det? Vi pratade om sex för ca ett halvår sedan och då fick hon kondomer. Tvivlar heller inte på att hon skyddar sig, det är är jag säker på. Men borde jag prata med henne ändå? Tycker ni detta är fel? Vet inte hur jag ska hantera det.

  • Svar på tråden 14-årig dotter som har sex
  • Äldre 2 Jul 14:17
    #51
    -1
    Dr Love skrev 2018-07-02 13:54:59 följande:

    Det handlar inte om sexet i sig. Det handlar om den dubbel-standard som samhället och du projicerar på unga tjejer. Att de saknar integritet om de sexdebuterar för tidigt. Att det är deras ansvar att anpassa sig efter gränslösa unga män och elakt förtal.

    Försök att undvika att använda hyperbol retorik. Du förminskar vikten av sex för tonåringar. Inte vikten av att ha sex men att ha en hälsosam och välinformerad inställning till det. Tonåren är formgivande för det kommande vuxenlivet.


    I gengäld kanske du rentav är en väldigt tjatig person som stressar och pressar ungdomar att ha sex med andra för tidigt. Man behöver ju inte prompt ligga för att ha sex och känna närhet.

    Det är tjatmonster till killar som pressar ner vissa tjejer i säng trots att tjejer egentligen inte vill och är redo.
  • Äldre 2 Jul 14:30
    #52
    +1
    Less is more skrev 2018-07-02 14:17:28 följande:
    I gengäld kanske du rentav är en väldigt tjatig person som stressar och pressar ungdomar att ha sex med andra för tidigt. Man behöver ju inte prompt ligga för att ha sex och känna närhet.

    Det är tjatmonster till killar som pressar ner vissa tjejer i säng trots att tjejer egentligen inte vill och är redo.
    Pratade jag inte precis om vikten av att ha hälsosam och välinformerad inställning till sex?

    Hela diskussionen handlar om att ge ungdomar chansen att finna sig själva och utforska sin egen sexualitet i sitt eget tempo under den turbulenta tid som tonåren är. Om det innebär att de avstår från sex till äktenskapet, gymnasiet eller sexdebuterar med nya pojkvännen vid 14 är mindre viktigt.
    Det som spelar roll är att de gör det på sina egna villkor. Inte för att någon jämnårig pressar de till sex eller för att någon vuxen tutar i dem att man ska hålla på sig som kvinna för att visa integritet.
  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 14:57
    #53
    +1
    Dr Love skrev 2018-07-02 14:30:43 följande:
    Pratade jag inte precis om vikten av att ha hälsosam och välinformerad inställning till sex?

    Hela diskussionen handlar om att ge ungdomar chansen att finna sig själva och utforska sin egen sexualitet i sitt eget tempo under den turbulenta tid som tonåren är. Om det innebär att de avstår från sex till äktenskapet, gymnasiet eller sexdebuterar med nya pojkvännen vid 14 är mindre viktigt.
    Det som spelar roll är att de gör det på sina egna villkor. Inte för att någon jämnårig pressar de till sex eller för att någon vuxen tutar i dem att man ska hålla på sig som kvinna för att visa integritet.


    Tack dr Love (m. fl. ) som kan formulera er bättre än mig.
  • Äldre 2 Jul 15:47
    #54
    -1 +1
    Less is more skrev 2018-07-02 13:37:07 följande:
    Lägg ned. Vi pratar om väldigt unga tjejer, barn, som går på högstadiet. Så himla livsnödvändigt är det inte att börja ligga med killar redan i tidiga tonåren.

    Om man vill ha sex, så ska man givetvis få ha detta om man så önskar.
    Ibland tar hysterin om att äga andras sexualitet sådana lågvattenmärken att man mår illa.
    Detta var ju en väldigt rolig tid, varför ta detta ifrån dom för?


    hur många meter var det?
  • Äldre 2 Jul 15:51
    #55
    -1
    Dr Love skrev 2018-07-02 13:54:59 följande:
    Det handlar inte om sexet i sig. Det handlar om den dubbel-standard som samhället och du projicerar på unga tjejer. Att de saknar integritet om de sexdebuterar för tidigt. Att det är deras ansvar att anpassa sig efter gränslösa unga män och elakt förtal.

    Försök att undvika att använda hyperbol retorik. Du förminskar vikten av sex för tonåringar. Inte vikten av att ha sex men att ha en hälsosam och välinformerad inställning till det. Tonåren är formgivande för det kommande vuxenlivet.

    Detta var ju den roligaste tiden i sitt liv med sex.
    Även om man haft betydligt mer sex senare, så är denna tid överlägset bäst(ja, för mig i alla fall).


    Sen när man bli vuxen så inser man all skit vuxna sagt är helt fel oftast.
    Skulle aldrig få för mig ens försöka äga någons sexualitet, den är personlig och vill man knulla som 12åring så ska man.
    Sen kan lagen ställa till det för en del, där ena parten är över 15år och andra under.


    hur många meter var det?
  • Anonym (mor)
    Äldre 2 Jul 17:38
    #56
    +1
    Anonym (Mamman) skrev 2018-07-02 01:33:55 följande:

    Hej!

    Jag misstänker starkt att min dotter på 14 år har haft sex, och inte bara en gång. Killen verkar bra och inte farligt mycket äldre men är kluven. Vad tycker ni om det här? Borde jag prata med henne om det? Vi pratade om sex för ca ett halvår sedan och då fick hon kondomer. Tvivlar heller inte på att hon skyddar sig, det är är jag säker på. Men borde jag prata med henne ändå? Tycker ni detta är fel? Vet inte hur jag ska hantera det.


    Om du gav henne kondomer för ett halvår sedan så borde ni väl kunna prata öppet? Idag finns "dagen efter piller" att köpa receptfritt vilket ju är en fantastisk möjlighet. Tassar du på tå för din 14-åring? då fattar jag varför så många unga är vilsna.
  • Anonym (fredr­ika)
    Äldre 2 Jul 17:50
    #57
    -1 +1

    Du gav henne kondomer så hon tänker säkert att du/ni är okej med att hon har sex....

    Hon är för ung för att ha sex, hon borde inte ha det, men nu har hon sex och hon lär inte sluta. Se då till att hon litar på dig så att chansen är större att hon kommer till dig om det är något. Pränta också i henne att ha sex i ett förhållande och inte med vem som helst och sätt henne på spiral eller stav. Kondomer slarvas det så lätt med. Även piller, plåster och ringar är opålitligt. Hon ska inte kunna slarva!

  • Äldre 2 Jul 19:15
    #58
    +2

    Ts vet inte ens säkert om dottern har haft sex. Och även om dottern är i yngsta laget, verkar det handla om en stadig och trevlig pojkvän som inte är mycket äldre. Då skulle inte jag göra så stor affär av det. Moralpredikanterna i den här tråden vill jag bara spy på. Tjejers värde ligger inte i hur mycket eller lite sex de har! Och problemet med gränslösa killar är gränslösa killar, inte tjejerna! Lär alla ungdomar att respektera andra och att aldrig göra något de inte vill. Om de sen börjar ligga när de är 14, 18 eller 25 spelar mindre roll. Alla mognar olika, alla har olika många partners, en del gillar ons, andra inte.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 3 Jul 13:50
    #59
    +2

    Det första året man använder kondom är risken för graviditet 18% enligt pearl index. Kondom är ett viktigt komplement till andra preventivmedel, men att godkänna sex genom att förse barnet med kondomer och inte samtidigt se till att de har ett ordentligt skydd är både korkat och elakt. Jag vet att det finns de som tänker att det bara är att göra en abort vid en oönskad graviditet, men bara för att du har den inställningen är det inte alls säkert att din dotter eller din sons flickvän kommer att tänka så när graviditeten väl är ett faktum.

    Pearl index:
    www.internetmedicin.se/page.aspx

  • Äldre 3 Jul 19:03
    #60
    +1
    Dr Love skrev 2018-07-02 14:30:43 följande:
    Pratade jag inte precis om vikten av att ha hälsosam och välinformerad inställning till sex?

    Hela diskussionen handlar om att ge ungdomar chansen att finna sig själva och utforska sin egen sexualitet i sitt eget tempo under den turbulenta tid som tonåren är. Om det innebär att de avstår från sex till äktenskapet, gymnasiet eller sexdebuterar med nya pojkvännen vid 14 är mindre viktigt.
    Det som spelar roll är att de gör det på sina egna villkor. Inte för att någon jämnårig pressar de till sex eller för att någon vuxen tutar i dem att man ska hålla på sig som kvinna för att visa integritet.
    Spot on. Skål
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden 14-årig dotter som har sex