• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 2 Jul 01:33
    16882 visningar
    90 svar
    90
    16882

    14-årig dotter som har sex

    Hej!

    Jag misstänker starkt att min dotter på 14 år har haft sex, och inte bara en gång. Killen verkar bra och inte farligt mycket äldre men är kluven. Vad tycker ni om det här? Borde jag prata med henne om det? Vi pratade om sex för ca ett halvår sedan och då fick hon kondomer. Tvivlar heller inte på att hon skyddar sig, det är är jag säker på. Men borde jag prata med henne ändå? Tycker ni detta är fel? Vet inte hur jag ska hantera det.

  • Svar på tråden 14-årig dotter som har sex
  • Anonym (J)
    Äldre 2 Jul 02:01
    #1
    -1 +2

    Jag förlorade min oskuld när jag var 14 och då var det med min första pojkvän som var 15. :) Min mamma och pappa gjorde inte särskilt mycket men min mamma poängterade flertal gånger om hur viktigt det är att skydda sig och hon hjälpte mig med råd och tips angående preventivmedel. :)

  • Äldre 2 Jul 02:02
    #2
    +2

    Jag tycker absolut att du ska prata med henne. Inte minst om skydd, men även om att hon, alltid, bestämmer över sin kropp.

    Hur mycket äldre är killen? Är han betydligt äldre så är det ju ett brott. Och det finns ju en anledning till det, att barn ska skyddas. Sen är ju barn olika mogna och det framgår ju inte heller hur snart din dotter fyller 15.

  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 02:15
    #3
    +1

    så länge du känner dig "säker" på att hon skyddar sig och att hon är väl medveten om hennes kropp-hennes val (och pojkvännen är i rimlig ålder) så vet jag inte om du behöver gräva djupare i det.
    Å andra sidan, har ni en relation där ni kan prata om det utan att det blir alltför pinsamt för henne så är det aldrig fel att ta snacket igen.
    Om det är ett stadigt förhållande så kanske det är läge att utforska andra preventivmedel också (inte för att ersätta kondom utan som supplement). P-spruta eller p-stav är t. ex. ganska enkla och kräver inte att komma ihåg att käka piller varje dag.
    Är du väldigt osäker hade jag kontaktat ungdomsmottagningen eller RFSU för hjälp och stöd i hur du som förälder ska hantera din tonårings sexualitet. De är proffs på detta.

  • Äldre 2 Jul 02:32
    #4
    -8

    Jag hade sex för tidigt och ångrar mig i efterhand att jag inte väntade på "den rätte".

    Tycker du ska prata med henne om det och säga att hon bör vara väldigt restriktiv med vem hon har sex med och att det är väldigt viktigt att man har varit tillsammans länge innan man har sex. Så få sexpartners som möjligt gör att hon kommer känna sig mer värdefull och inte söka bekräftelse genom sex. Förutom det kommer hon få bättre rykte om om hon inte är typen som går till sängs snabbt med flera killar. Detta kan tyckas låta löjligt, men det är faktiskt så och det spelar ingen roll om feminister tycker att det är fel, det hjälper ju inte din dotter om hon skulle få dåligt rykte.

    För att inte tala om hennes självkänsla, den kommer bli mycket sämre om hon inte är restriktiv med vilka hon ligger med, hur länge de varit tillsammans innan hon har sex, osv.

  • Anonym (gener­al)
    Äldre 2 Jul 02:44
    #5
    +3

    Jag ser inget fel i att hon har sex men jag tycker att man ska lära sitt barn mer än bara allmänt säga "skydda dig och kom ihåg att du bestämmer över din kropp". Prata om hur hon alltid har rätt att säga nej, alldeles oavsett vilken relation hon har till killen, vad dom gjort innan och hur långt dom kommit i akten. Prata om att det inte är okej för en pojkvän att göra något sexuellt med henne medan hon sover. Prata om att sex ska vara något båda tycker är kul och njutningsfullt och inget hon ska känna sig tvungen att göra för att hålla sin kille glad. Prata om att det inte är okej för ens pojkvän att tjata sig till sex. Prata om att det alltid är upp till henne att hålla sig själv skyddad mot graviditet och könssjukdomar för det är ingenting man kan märka på en kille eller bara lita på en kille som säger att han är ren för att han annars är en snäll kille. 

    Och typ tusen saker till. Föräldrar och skolor är så himla generella och intetsägande när man pratar om sex att tonåringar knappt lär sig något alls. Vuxna kanske tror att detaljerna man menar när man säger dessa generella saker är självklara men ofta är dom tyvärr inte det.

    Sedan självklart, och förhoppningsvis har man redan lagt den grunden som förälder, se till att hon förstår att om något någonsin händer eller hon någonsin undrar något eller bara vill prata så finns du där. 

  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 02:47
    #6
    Anonym (general) skrev 2018-07-02 02:44:55 följande:

    Jag ser inget fel i att hon har sex men jag tycker att man ska lära sitt barn mer än bara allmänt säga "skydda dig och kom ihåg att du bestämmer över din kropp". Prata om hur hon alltid har rätt att säga nej, alldeles oavsett vilken relation hon har till killen, vad dom gjort innan och hur långt dom kommit i akten. Prata om att det inte är okej för en pojkvän att göra något sexuellt med henne medan hon sover. Prata om att sex ska vara något båda tycker är kul och njutningsfullt och inget hon ska känna sig tvungen att göra för att hålla sin kille glad. Prata om att det inte är okej för ens pojkvän att tjata sig till sex. Prata om att det alltid är upp till henne att hålla sig själv skyddad mot graviditet och könssjukdomar för det är ingenting man kan märka på en kille eller bara lita på en kille som säger att han är ren för att han annars är en snäll kille. 

    Och typ tusen saker till. Föräldrar och skolor är så himla generella och intetsägande när man pratar om sex att tonåringar knappt lär sig något alls. Vuxna kanske tror att detaljerna man menar när man säger dessa generella saker är självklara men ofta är dom tyvärr inte det.

    Sedan självklart, och förhoppningsvis har man redan lagt den grunden som förälder, se till att hon förstår att om något någonsin händer eller hon någonsin undrar något eller bara vill prata så finns du där. 


    Exakt. Prata även om att det även gäller för killen, att hon ska respektera hans kropp och hans ord på samma sätt.
  • Äldre 2 Jul 03:02
    #7
    +3
    felicityporter skrev 2018-07-02 02:32:42 följande:

    Jag hade sex för tidigt och ångrar mig i efterhand att jag inte väntade på "den rätte".

    Tycker du ska prata med henne om det och säga att hon bör vara väldigt restriktiv med vem hon har sex med och att det är väldigt viktigt att man har varit tillsammans länge innan man har sex. Så få sexpartners som möjligt gör att hon kommer känna sig mer värdefull och inte söka bekräftelse genom sex. Förutom det kommer hon få bättre rykte om om hon inte är typen som går till sängs snabbt med flera killar. Detta kan tyckas låta löjligt, men det är faktiskt så och det spelar ingen roll om feminister tycker att det är fel, det hjälper ju inte din dotter om hon skulle få dåligt rykte.

    För att inte tala om hennes självkänsla, den kommer bli mycket sämre om hon inte är restriktiv med vilka hon ligger med, hur länge de varit tillsammans innan hon har sex, osv.


    Det är inte okej kan inte projicera dina väldigt konservativa och kvinnoförtryckande åsikter på ungdomar som med största sannolikhet glatt utforskar sin sexualitet och som dessutom har stöd av vuxna. 

    Jag hoppas för din egen skull att du trollar och inte känner som du skriver. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (gener­al)
    Äldre 2 Jul 03:04
    #8
    +2
    felicityporter skrev 2018-07-02 02:32:42 följande:

    Jag hade sex för tidigt och ångrar mig i efterhand att jag inte väntade på "den rätte".

    Tycker du ska prata med henne om det och säga att hon bör vara väldigt restriktiv med vem hon har sex med och att det är väldigt viktigt att man har varit tillsammans länge innan man har sex. Så få sexpartners som möjligt gör att hon kommer känna sig mer värdefull och inte söka bekräftelse genom sex. Förutom det kommer hon få bättre rykte om om hon inte är typen som går till sängs snabbt med flera killar. Detta kan tyckas låta löjligt, men det är faktiskt så och det spelar ingen roll om feminister tycker att det är fel, det hjälper ju inte din dotter om hon skulle få dåligt rykte.

    För att inte tala om hennes självkänsla, den kommer bli mycket sämre om hon inte är restriktiv med vilka hon ligger med, hur länge de varit tillsammans innan hon har sex, osv.


    Att lära unga tjejer att deras värde ligger i antalet sexpartners höjer definitivt inte deras självkänsla, det förstör den. 

    Trist att du ångrar ditt sexliv men att försöka pracka på halva mänskligheten ett specifikt sexliv för det blir inte rätt. För dig kanske det hade varit rätt och bättre att vänta och ha sex med färre. Det betyder inte att det är rätt för alla andra kvinnor på planeten. 
    Sedan tycker jag definitivt att man kan göra döttrar medvetna om att vissa killar bara är ute efter sex och kommer döma en om man har det. Och att det därför kan vara bra att vänta lite med sex om man är intresserad av ett seriöst förhållande med en kille för att sålla ut oseriösa killar. Inte att man måste göra så, inte att man är en slampa om man inte gör så. 
  • Äldre 2 Jul 04:05
    #9
    -2
    DeathByPickles skrev 2018-07-02 03:02:58 följande:

    Det är inte okej kan inte projicera dina väldigt konservativa och kvinnoförtryckande åsikter på ungdomar som med största sannolikhet glatt utforskar sin sexualitet och som dessutom har stöd av vuxna. 

    Jag hoppas för din egen skull att du trollar och inte känner som du skriver. 


    Mina åsikter är inte kvinnoförtryckande, jag anser att även killar ska vara restriktiva med antalet sexpartners och vänta innan de ligger med någon.
    Jag trollar inte. Mina åsikter må vara konservativa i vissas ögon, men det är inte olagligt med konservativa värderingar och alla föräldrar försöker väl föra över sina värderingar så gott det går på sina barn. Detta betyder givetvis inte att barnet måste hålla med, men att försöka putta sina barn i rätt riktning är det inget fel i. Så länge man respekterar deras åsikter.
  • Äldre 2 Jul 04:11
    #10
    -2
    Anonym (general) skrev 2018-07-02 03:04:08 följande:

    Att lära unga tjejer att deras värde ligger i antalet sexpartners höjer definitivt inte deras självkänsla, det förstör den..

    Trist att du ångrar ditt sexliv men att försöka pracka på halva mänskligheten ett specifikt sexliv för det blir inte rätt. För dig kanske det hade varit rätt och bättre att vänta och ha sex med färre. Det betyder inte att det är rätt för alla andra kvinnor på planeten.
    Sedan tycker jag definitivt att man kan göra döttrar medvetna om att vissa killar bara är ute efter sex och kommer döma en om man har det. Och att det därför kan vara bra att vänta lite med sex om man är intresserad av ett seriöst förhållande med en kille för att sålla ut oseriösa killar. Inte att man måste göra så, inte att man är en slampa om man inte gör så.


    Jag håller helt och hållet med dig i ditt sista stycke. Det första däremot har jag svårt att förstå hur du kunde tolka mitt inlägg på det viset? Jag vill inte pracka på halva mänskligheten ett specifikt sexliv.

    Däremot vill jag uppmuntra mina barn till att "hålla på sig" så länge det går. Att de inte måste ha sex bara för att "alla andra gör det" - och att det är okej att vänta. Trenden nu är ju att tjejer ska ha sex när och hur de vill, vilket gör att de lätt får dåligt självkänsla.
Svar på tråden 14-årig dotter som har sex