• Anonym (Frisc­h)
    Äldre 2 Jul 09:57
    2190 visningar
    10 svar
    10
    2190

    Om jag går runt med en tröja med texten "Fuck Sossarna" eller "Sossarna = Rasister", blir jag polisanmäld eller slängd i finkan då?

    Jag råkade ta del av en musikgrupps osmakliga politiska budskap i Tv4s Sommarkrysset i veckan och reagerade på hur de gick omkring med tröjor med texten "Fuck SD". Vissa politiker i regeringen har gått med tröjor med texten "SD = Rasister".

    Om jag tar på mig en liknande tröja med SD utbytt mot Sossarna eller MP, blir jag då åtalad och slängd i finkan då?

    Tycker det är märkligt hur man kan få gå runt med politiska budskap i allmän TV utan att det censureras på samma sätt som reklam logotyper görs på andra program.

    En tv kanal ska väl ändå vara opartisk eller hur?

    Skulle Löfven ta på sig en liknande tröja skulle han hyllas men om nån politiker tog på en anti sosse tröja skulle han/hon hängas ut i media som rasist...

  • Svar på tråden Om jag går runt med en tröja med texten "Fuck Sossarna" eller "Sossarna = Rasister", blir jag polisanmäld eller slängd i finkan då?
  • Anonym (tror det.)
    Äldre 2 Jul 10:02
    #1

    Yttrandefrihet? Du kränker ju ingen enskild person, såvidare där inte finns et foto av Löven.

  • Anonym (...)
    Äldre 2 Jul 10:03
    #2

    Jag hade inte ens reagerat ärligt talat, inte polisen heller. Däremot har du helt rätt i att SVT inte ska visa sånt utan borde ha redigerat bilderna.

  • Äldre 2 Jul 10:11
    #3
    Anonym (...) skrev 2018-07-02 10:03:36 följande:

    Jag hade inte ens reagerat ärligt talat, inte polisen heller. Däremot har du helt rätt i att SVT inte ska visa sånt utan borde ha redigerat bilderna.


    Jag håller inte riktigt med. Musikgruppen borde antagligen ha bytt tröjor men om stora politiker har gått runt med det tröjorna så borde det helt klart visas. Väljarna bör få se sådant, sedan är helt upp till väljaren själv om hen ser det som något positivt eller negativt. Men det hjälper väljaren att göra ett informerat val angående vilken typ av politiker hen vill ha.
  • Anonym (G)
    Äldre 2 Jul 10:12
    #4

    Det finns tydligen många som gått ut svenska skolan utan att ha lärt sig något.

    Mitt tips blir således att du gör ett experiment. Tryck upp en sådan t-shirt, ta på dig den och gå ut med den och undersök om du blir finkad eller ej.

  • punkts­lash
    Äldre 2 Jul 10:12
    #5
    Anonym (...) skrev 2018-07-02 10:03:36 följande:

    Jag hade inte ens reagerat ärligt talat, inte polisen heller. Däremot har du helt rätt i att SVT inte ska visa sånt utan borde ha redigerat bilderna.


    Nu var det iofs TV4. Och i direktsändning.
  • Äldre 2 Jul 10:15
    #6
    Anonym (Frisch) skrev 2018-07-02 09:57:07 följande:

    Jag råkade ta del av en musikgrupps osmakliga politiska budskap i Tv4s Sommarkrysset i veckan och reagerade på hur de gick omkring med tröjor med texten "Fuck SD". Vissa politiker i regeringen har gått med tröjor med texten "SD = Rasister".

    Om jag tar på mig en liknande tröja med SD utbytt mot Sossarna eller MP, blir jag då åtalad och slängd i finkan då?

    Tycker det är märkligt hur man kan få gå runt med politiska budskap i allmän TV utan att det censureras på samma sätt som reklam logotyper görs på andra program.

    En tv kanal ska väl ändå vara opartisk eller hur?

    Skulle Löfven ta på sig en liknande tröja skulle han hyllas men om nån politiker tog på en anti sosse tröja skulle han/hon hängas ut i media som rasist...


    Nu förstår jag inte riktigt premissen för din tråd, eller dess titel. Menar du att några musiker i Sommarkrysset blivit polisanmälda och slängda i finkan för att de haft på sig kläder med politiskt budskap?

    Jag är ganska säker på att jag i SVTs programutbud sett massor av tröjor med politiska budskap, budskap om feminism, mot homofobi, mot rasism, för allas lika värde, mot människohandel, mot miljöförstöring, osv. Eftersom inga av dessa budskap har skapat "tittarstorm" och censur så verkar det osannolikt att just dessa tröjorna kommer göra det. Men för all del, dra det vidare, det hade varit intressant att se vad rätten anser.
  • Äldre 2 Jul 10:18
    #7

    Nej Tv4 har inget krav på sig att vara opartiska, var i hela friden har du fått det ifrån?

    Och nej, du kan inte bli anhållen eller åtalad för att ha en sådan tshirt på dig.

    Hur står det till med allmänbildningen egentligen?

  • Äldre 2 Jul 10:27
    #8

    Precis MsFry säger. Tv4 får tycka och visa vad de vill så länge det inte bryter mot svensk lag. Varken du eller musikgruppen kan fängslas för en sån t-shirt. Löfven skulle knappast bli hyllad, snarare hånad och förlöjligad. Precis som Åkesson skulle bli. Med all rätt.

    Därmed inte sagt att man inte kan rösta på SD, för det bör man göra tycker jag. :)

  • Äldre 2 Jul 15:01
    #9
    Anonym (Frisch) skrev 2018-07-02 09:57:07 följande:

    Jag råkade ta del av en musikgrupps osmakliga politiska budskap i Tv4s Sommarkrysset i veckan och reagerade på hur de gick omkring med tröjor med texten "Fuck SD". Vissa politiker i regeringen har gått med tröjor med texten "SD = Rasister".

    Om jag tar på mig en liknande tröja med SD utbytt mot Sossarna eller MP, blir jag då åtalad och slängd i finkan då?

    Tycker det är märkligt hur man kan få gå runt med politiska budskap i allmän TV utan att det censureras på samma sätt som reklam logotyper görs på andra program.

    En tv kanal ska väl ändå vara opartisk eller hur?

    Skulle Löfven ta på sig en liknande tröja skulle han hyllas men om nån politiker tog på en anti sosse tröja skulle han/hon hängas ut i media som rasist...


    Blir du slängd i finkan för en t-shirt med "fuck sossarna" eller "sossarna = rasister"?
    Nej.

    Blir du polisanmäld? Kanske, vem som helst kan ju polisanmäla vem som helst för vad som helst i princip. Jag skulle kunna polisanmäla kollegan som har en blå kavaj för att det är ofredande, men polisen skulle genast lägga ned min anmälan, men visst, polisanmäla går ju. 

    En privat tv-kanal som TV4 behöver inte vara opartisk. Däremot står det public service-kanalen SVTs sändningstillstånd att de ska vara opartiska och sakliga med beaktande av yttrande- och informationsfrihet. Därav brukar de försöka minimera reklam, men visst händer det att en person i direktsändning lyckas kuppa och bära någon logga elelr liknande. 
  • Anonym (dubbe­lmoral­)
    Äldre 2 Jul 20:59
    #10

    Snarare hade det varit intressant att se vad TV4 tyckt om de kört med "hjärta SD".

Svar på tråden Om jag går runt med en tröja med texten "Fuck Sossarna" eller "Sossarna = Rasister", blir jag polisanmäld eller slängd i finkan då?