• Anonym (Guris­)
    Äldre 3 Jul 19:56
    43899 visningar
    66 svar
    66
    43899

    Cymbalta - erfarenheter?

    Någon som äter cymbalta?

    Lider av sån fruktansvärd ångest och ska ev testa denna.

    Npgon som kan dela med sig av erfarenheter?

  • Svar på tråden Cymbalta - erfarenheter?
  • Äldre 3 Jul 20:30
    #1

    Inte rolig att gå på och än värre att fasa ut men när dosen är rätt har den fungerart mycket bra för mig

  • Anonym (Guris­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 20:58
    #2
    Lynxsa skrev 2018-07-03 20:30:12 följande:

    Inte rolig att gå på och än värre att fasa ut men när dosen är rätt har den fungerart mycket bra för mig


    Vad åt du den för?
  • Anonym (ujn)
    Äldre 3 Jul 21:23
    #3

    Jag har ätit Cymbalta (duloxetin) i flera år o tycker den fungerar utmärkt. Har tagit den mest för depression, men också lite ångest då o då. Men om det är ångest enbart för dig, så kanske du ska ha nåt annat istället?

  • Anonym (Guris­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 21:29
    #4
    Anonym (ujn) skrev 2018-07-03 21:23:17 följande:

    Jag har ätit Cymbalta (duloxetin) i flera år o tycker den fungerar utmärkt. Har tagit den mest för depression, men också lite ångest då o då. Men om det är ångest enbart för dig, så kanske du ska ha nåt annat istället?


    Varför då? Varför inte cymbalta??
  • Äldre 3 Jul 22:09
    #5
    Anonym (Guris) skrev 2018-07-03 20:58:57 följande:

    Vad åt du den för?


    Ångest och depression
  • Anonym (Guris­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 22:57
    #6
    Lynxsa skrev 2018-07-03 22:09:49 följande:

    Ångest och depression


    Ok.. vilken dos åt du?

    Hur tog sig din ångest uttryck?
  • Anonym (ujn)
    Äldre 4 Jul 00:44
    #7
    Anonym (Guris) skrev 2018-07-03 21:29:28 följande:
    Varför då? Varför inte cymbalta??
    Menade bara att det finns andra ångestdämpande, Oxascand, Lyrica etc. Cymbalta o duloxetin har samma verksamma ämne, olika fabriksnamn bara.
  • Anonym (Guris­) Trådstartaren
    Äldre 4 Jul 10:05
    #8
    Anonym (ujn) skrev 2018-07-04 00:44:24 följande:

    Menade bara att det finns andra ångestdämpande, Oxascand, Lyrica etc. Cymbalta o duloxetin har samma verksamma ämne, olika fabriksnamn bara.


    Lyrica har jag testat. Gav ingen effekt.

    Oxascand är en behovs-medicin.
  • Anonym (Guris­) Trådstartaren
    Äldre 4 Jul 20:56
    #9

    Ingen?

  • Anonym (A)
    Äldre 5 Jul 08:36
    #10

    Jag gick på cymbalta i ett år för depression (främst) och ångest. Jag blev sämre av tabletterna, efter ca 4 mån med dem åkte jag in till psykakuten vid två tillfällen pga starka självmordstankar och panikångestattacker. Till slut skrev en läkare på psykiatrin (gick aldrig till samma läkare och fick aldrig uppföljning på tabletter de skrev ut) ut Voxra också, som jag kunde ta som komplement till cymbaltan. Först då lugnade det sig lite och sen fick jag äntligen en terapikontakt ca 3 mån efter insättning av Voxra. I höstas, efter att ha testat cymbalta i 1år och Voxra som komplement i 7 mån, tog jag och terapeuten beslutet att fasa ut båda tabletterna (pratade även med en ny läkare innan). Nu mår jag bättre.

    Cymbaltan gav mig värre panikångestattacker, jag tappade sexlusten helt, tappade aptiten (gick ner 8 kg, vägde inte mycket innan jag började heller, så inget bra!) och jag blev psykiskt paralyserad av dem (kunde inte riktigt tänka eller ta tag i något). För mig var cymbaltan råttgift, och voxran är det som gjorde att jag inte gjorde mig själv illa (så mycket).

    Men det är min erfarenhet av hur jag reagerade på tabletterna och det säger inget lm hur du reagerar på dem. Jag har läst om många som mår sämre av Voxra, men jag fick ju lite hjälp av dem. Sen har jag även läst om de som verkligen får hjälp av cymbalta. Testa dem, men var beredd på att man oftast måste sämre till en början av antidepressiva, och att det kan ta upp emot en mån innan man får någon effekt. Men får man effekt, är det värt det!

    Håller tummarna för att du får den hjälp du behöver. Se till att läkaren verkligen gör uppföljning på hur tabletterna fungerar för dig, så du inte går med tabletter som inte hjälper.

Svar på tråden Cymbalta - erfarenheter?