• Zannne
    Äldre 9 Jul 20:33
    9166 visningar
    38 svar
    38
    9166

    Betala hemma

    Vi har 2 barn.

    1 är mitt 1 är min sambos.

    Min dotter just fyllda 18 år har 1 år kvar på gymnasiet.

    Min sambo har en 20 årig son.

    Han är klar på gymnasiet.

    Jobbar just nu bara timmar lite då och då men söker för fullt.

    Vi har idag pratat om att man sen får betala hemma när man har lön.

    Vi kollade på konsumentverkets sida.

    Just lite över 4000 kr i månaden.

    Här hemma blir det som vanligt mat och tvättat.

    Ingår wifi el hemförsäkring då alla är skrivna här.

    Finns tv finns tvspel alla har varsin dator.

    Så nästa år när min dotter slutat gymnasiet och jobbar och hon betalar hemma lite över 4000.

    Då bet ju kidsen typ hela hyran den ligger nu på 8700 kr.

    Hur många av er har vuxna barn som bor hemma och vad betalar dom??

    Vad ingår inte i hyran? Typ schampo tvål hygien toapapper.

    Hur fasiken ska man tänka och dra det i en ok linje??

    Vill ju göra det så bra som möjligt för oss alla.

    Alla ska känna att det blir rättvist.

  • Svar på tråden Betala hemma
  • Äldre 9 Jul 20:37
    #1
    +1

    Svårt det där.. Om jag har råd att försörja barnen så är det bättre dom sparar sina slantar. Kan dom inte det, så begär jag en summa och sparar utan deras vetskap. Så får dom pengarna när dom pyser till eget.

  • Anonym (Madde­)
    Äldre 9 Jul 21:10
    #2
    +1

    Att betala 4000 som inneboende barn tycker jag låter väldigt mycket. Men var i Sverige man bor och hur mycket man tjänar spelar väl förstås in antar jag. Jag flyttade ut som 17-åring, var först inneboende, betalade då 2000. Hyrde sen en etta i andra hand, betalade även då 2000. Så att betala dubbelt så mycket för att få bo kvar hemma låter väldigt mycket för mig.

  • Anonym (Asdf)
    Äldre 9 Jul 21:19
    #3
    -1 +1

    4.000 är väl ingenting? Hur ska ungarna lära sig hantera pengar om inget kostar?

    Kompisar till mig var stenhårda. Jobba = betala. Punkt. Knorr blev det, men barnen fick vackert betala hemma. Vad de inte berättade var att de satte in "hyran" på ett särskilt konto. Beloppet som satt där fick barnet sen när det väl flyttade.

  • Äldre 9 Jul 21:24
    #4

    Jag fick betala 3400:- när jag bodde hemma och jobbade. Då "ingick" eget rum, el, internet, varmvatten, mat, toapapper. Köpte schampo, balsam, shower gel, övriga hygienartiklar, utemat, mobil själv samt tvättade.

    Ett tips, ni har ju redan kollat konsumentverket, sätt er ner med sonen och gå igenom kostnader, vad konsumentverket tycker är rimligt, kolla vad han tycker är rimligt och vad ni tycker är rimligt belopp att betala och vad då som kommer ingå i den summan. Det gjorde jag med mina föräldrar, jag kollade upp på konsumentverket, hade laptopen med mig för att kunna visa och kallade till möte där vi diskuterade detta. Det underlättar att alla inblandade är helt på det klara med vad som ingår och inte och att alla är överens.

  • Zannne
    Äldre 9 Jul 21:45
    #5
    Anonym (Madde) skrev 2018-07-09 21:10:14 följande:

    Att betala 4000 som inneboende barn tycker jag låter väldigt mycket. Men var i Sverige man bor och hur mycket man tjänar spelar väl förstås in antar jag. Jag flyttade ut som 17-åring, var först inneboende, betalade då 2000. Hyrde sen en etta i andra hand, betalade även då 2000. Så att betala dubbelt så mycket för att få bo kvar hemma låter väldigt mycket för mig.


    Jaa vi tyckte 4000 lät mycket oxå
  • Zannne
    Äldre 9 Jul 21:47
    #6
    Kiyah skrev 2018-07-09 21:24:04 följande:

    Jag fick betala 3400:- när jag bodde hemma och jobbade. Då "ingick" eget rum, el, internet, varmvatten, mat, toapapper. Köpte schampo, balsam, shower gel, övriga hygienartiklar, utemat, mobil själv samt tvättade.

    Ett tips, ni har ju redan kollat konsumentverket, sätt er ner med sonen och gå igenom kostnader, vad konsumentverket tycker är rimligt, kolla vad han tycker är rimligt och vad ni tycker är rimligt belopp att betala och vad då som kommer ingå i den summan. Det gjorde jag med mina föräldrar, jag kollade upp på konsumentverket, hade laptopen med mig för att kunna visa och kallade till möte där vi diskuterade detta. Det underlättar att alla inblandade är helt på det klara med vad som ingår och inte och att alla är överens.


    Ja vi ska sätta oss när han får mer jobb. Nu är det typ 12 timmar i veckan..
  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 9 Jul 21:52
    #7

    Tycker också att 4000 låter mycket för ett hemmaboende vuxet barn. Ja, saker kostar men det är ju inte alls samma sak att bo i en egen liten etta och bo kvar hemma.

    Om ni har råd skulle jag inte kräva 4000, speciellt om dom inte har särskilt höga löner.

  • Anonym (nja)
    Äldre 9 Jul 21:54
    #8
    Godisbuske skrev 2018-07-09 20:37:52 följande:

    Svårt det där.. Om jag har råd att försörja barnen så är det bättre dom sparar sina slantar. Kan dom inte det, så begär jag en summa och sparar utan deras vetskap. Så får dom pengarna när dom pyser till eget.


    Fast problemet är ju att de flesta kids inte skulle spara pengarna även om de slapp betala, de skulle bränna dem.
  • Anonym (nja)
    Äldre 9 Jul 21:55
    #9
    Anonym (Hanna) skrev 2018-07-09 21:52:23 följande:

    Tycker också att 4000 låter mycket för ett hemmaboende vuxet barn. Ja, saker kostar men det är ju inte alls samma sak att bo i en egen liten etta och bo kvar hemma.

    Om ni har råd skulle jag inte kräva 4000, speciellt om dom inte har särskilt höga löner.


    Tycker inte 4000 låter mycket alls, för 15 år sedan betalade jag 3500kr hemma. Nu sparade mina föräldrar hälften av dessa pengar till ett lägenhetsköp. Men det lär barnen att inte snylta och att göra rätt för sig.
  • Äldre 9 Jul 21:55
    #10

    4000 låter inte för mycket tycker jag, sen kan man ju se till deras inkomst också.

    Jag betalde 3500 1996 och tyckte att det var helt ok.

Svar på tråden Betala hemma