• Anonym (VetIn­te)
    Äldre 13 Jul 23:10
    6530 visningar
    27 svar
    27
    6530

    Göra slut pga detta??

    Har varit tillsammans med en man i snart ett halvår och tycker väldigt mycket om honom!!

    Vi bestämde oss för att ta en resa ihop till hösten, (hans förslag) men jag gjorde klart för honom att jag inte har mycket pengar att lägga på resan.

    I alla fall, hittade en resa som passade min budget men han ville inte åka dit eftersom det var en city resa och han ska på det med sina vänner snart. nu hittade jag några resor till solen jätte billigt! Billigare än så har jag svårt att tro att vi kan hitta, men han vill inte åka dit eftersom han varit i det landet tidigare. Blev så besviken. Han vet om att jag inte kan lägga mer och började fundera... varför reser man ihop? För mig är det att få kvalitetstid tillsammans. Spelar ingen stor roll vart man åker. Det känns som om han inte tycker att det är så noga att jag följer med.

    Funderar på fullaste allvar att avsluta förhållandet om det är så eftersom jag vill vara med någon som vill vara med mig!! Inte ta med mig som sällskap men passar inte resmålet så tar han hellre en kompis å reser med...

    Överdriver jag??

  • Svar på tråden Göra slut pga detta??
  • Anonym (mmm)
    Äldre 13 Jul 23:19
    #1

    Vad händer om du säger till honom att "Jag kan bara betala X, kan du hjälpa till att hitta en resa som passar?" Så kanske han antingen hittar en resa som kostar X som han vill åka till, eller så kanske han erbjuder att betala resten för dig om han hellre vill åka någon annanstans.

    betalar man mycket (för även om det är billigt så är det ju några tusen det handlar om) så vill man ju också vara nöjd med resmålet. Så han kan väl vara med och leta och så tittar ni tillsammans istället?

    Kan ju också vara så att eftersom han föreslog resan så vill han till något speciellt ställe. Ni har inte heller varit tillsammans så länge så det skulle inte vara jättekonstigt om han valde att åka med en kompis heller. Men, annars kanske det är bättre att ni reser till vår/sommar istället så du kan spara ihop till en bättre budget?

  • Anonym (Emma)
    Äldre 14 Jul 00:01
    #2

    Tycker att du sätter dig ner med honom igen och förtydligar igen att du enbart kan lägga en viss summa, och det begränsar ju resmålen. Men ni båda måste ju bli nöjda också. Bestäm tillsammans vad som är viktigt. Vilket land och vilken typ av plats. Vilket slags boende. Blir allt för dyrt för dig måste ni såklart kompromissa på nåt.

    Kanske blir lättare för honom att förstå vad som är rimligt för er och inte om ni kollar tillsammans. Ge honom en till chans, liksom.

    Om han ändå inte förstår utan proppsar på om dyrare resor än vad du har råd med, skulle jag nog se det som skäl att göra slut.

  • Anonym­2721
    Äldre 14 Jul 00:10
    #3

    Jag förstår precis hur du tänker och håller med i ditt resonemang. Dock kanske det är en överdrift att bara avsluta helt tvärt. Jag hade satt mig ned med min partner och pratat om det och berättat hur jag känner.

    Brukar alltid säga att jag älskar att resa men vart spelar inte så stor roll utan med vem är mycket viktigare. Jag antar att det är precis så du också känner.

  • Anonym (N)
    Äldre 14 Jul 00:14
    #4

    Men självklart är det viktigt vart man åker? Jag skulle absolut inte lägga pengar och semesterdagar på att åka till ett ställe jag inte är intresserad av?! Aldrig någonsin! Det skulle jag se som någo positivt hos den här killen om han har ett intresse och driv att se olika platser i världen.

    Känns mer som att du enbart är inne på att det ska vara så billigt som möjligt och tar vad som helst bara därför, jättetråkig inställning att planera en resa efter. Dock tycker jag verkligen att han borde vara med och leta resa och komma med förslag och inte bara lägga allt på dig.

  • Anonym (Körve­n)
    Äldre 14 Jul 00:20
    #5
    Anonym (N) skrev 2018-07-14 00:14:40 följande:

    Men självklart är det viktigt vart man åker? Jag skulle absolut inte lägga pengar och semesterdagar på att åka till ett ställe jag inte är intresserad av?! Aldrig någonsin! Det skulle jag se som någo positivt hos den här killen om han har ett intresse och driv att se olika platser i världen.

    Känns mer som att du enbart är inne på att det ska vara så billigt som möjligt och tar vad som helst bara därför, jättetråkig inställning att planera en resa efter. Dock tycker jag verkligen att han borde vara med och leta resa och komma med förslag och inte bara lägga allt på dig.


    Håller med. Även om han har ok ekonomi så kanske han inte vill lägga pengarna på ett resmål han redan varit på. Inget konstigt med det. Det du ska kolla är istället hur mån han är om att hitta andra alternativ. Är han inte speciellt mån om det är han nog inte jätteintresserad av att resa med dig, tyvärr.

    Annars skulle han ansträngt sig för att hitta ett ställe ni båda vill och har råd med.
  • Anonym (Z)
    Äldre 14 Jul 06:26
    #6
    Anonym (N) skrev 2018-07-14 00:14:40 följande:

    Men självklart är det viktigt vart man åker? Jag skulle absolut inte lägga pengar och semesterdagar på att åka till ett ställe jag inte är intresserad av?! Aldrig någonsin! Det skulle jag se som någo positivt hos den här killen om han har ett intresse och driv att se olika platser i världen.

    Känns mer som att du enbart är inne på att det ska vara så billigt som möjligt och tar vad som helst bara därför, jättetråkig inställning att planera en resa efter. Dock tycker jag verkligen att han borde vara med och leta resa och komma med förslag och inte bara lägga allt på dig.


    Håller med här, ett resmål ska vara intressant och givande annars får det vara. De billigaste resmålen är inte alltför sällan stentråkiga.

    Varför sätter du inte en budget tillsammans med killen först först och tittar sen? Tänk också på att det rullar pengar på plats när du sätter din budget. Man vill kunna äta gott, shoppa och åka på en spontan utflykt utan att behöva vända på varje krona.
  • Äldre 14 Jul 06:53
    #7
    Anonym (VetInte) skrev 2018-07-13 23:10:45 följande:

    Har varit tillsammans med en man i snart ett halvår och tycker väldigt mycket om honom!!

    ...

    Funderar på fullaste allvar att avsluta förhållandet om det är så eftersom jag vill vara med någon som vill vara med mig!! Inte ta med mig som sällskap men passar inte resmålet så tar han hellre en kompis å reser med...

    Överdriver jag??


     


    Varför ska alla göra slut hela tiden pga småsaker..
    1. Prata ordentligt med honom. Varför vill han resa? Huvudsyftet för honom kanske inte är kvalitetstid tillsammans som det verkar vara för dig. Han kanske tycker att er kvalitetstid hemma på kvällar/helger är bra/tillräckligt.
    2. Säg vilken budget du har och be att han hittar en resa han gillar inom dem budgeten, eller att han annars lägger till pengar från sitt konto för att få det att gå ihop om han tycker det är vårt det. Du verkar kunna resa lite vart som, medan han är mer kräsen på den punkten. Lättare om han letar då istället.

    Detta kan förstås bli en stor sak i förlängningen, men att fundera på att göra slut nu i det här skedet känns lite märkligt från mig utifrån. Här på forumet får folk däremot ofta rådet att göra slut så det är säkert många som kommer ge det rådet ändå. 

  • Anonym (Först­år)
    Äldre 14 Jul 10:54
    #8
    +1

    Förstår absolut din frustration: både att personen inte verkar vara lyhörd, inte är engagerad i att hitta en resa som passar båda och är oflexibel med sin idé om vad en resa kan innebära.

    Det låter ju på din beskrivning som du varit både öppen med din ekonomiska situation, tagit initiativ till olika typer av resförslag osv, så kan tänka mig att det är trist att bemötas av ovilja och negativitet.

    Är detta något som visar sig på flera sätt och i andra situationer?

  • Anonym (Hmmm/­/)
    Äldre 14 Jul 11:00
    #9

    Jag tror förslaget om att resa tillsammans bara var något han sa för att glädja dig, inget han egentligen VILL göra med dig. Ni har nyss träffats så fundera på detta om nåt år igen så kanske han också vill resa med dig.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 14 Jul 11:01
    #10
    Anonym (Emma) skrev 2018-07-14 00:01:46 följande:
    Tycker att du sätter dig ner med honom igen och förtydligar igen att du enbart kan lägga en viss summa, och det begränsar ju resmålen. Men ni båda måste ju bli nöjda också. Bestäm tillsammans vad som är viktigt. Vilket land och vilken typ av plats. Vilket slags boende. Blir allt för dyrt för dig måste ni såklart kompromissa på nåt.

    Kanske blir lättare för honom att förstå vad som är rimligt för er och inte om ni kollar tillsammans. Ge honom en till chans, liksom.

    Om han ändå inte förstår utan proppsar på om dyrare resor än vad du har råd med, skulle jag nog se det som skäl att göra slut.
    Håller med
Svar på tråden Göra slut pga detta??