• Anonym (gudru­n)
    Äldre 13 Jul 23:21
    9036 visningar
    31 svar
    31
    9036

    Sambo kräver at jag tar ledigt för att åka på resa...

    Sambon har tydligen bokat en resa med sin släkt i höst och han kräver att jag ska ordna med jobbet så att jag kan jobba dagtid för att kunna passa med dagis.

    Har ett fast schema med kvällar och helger utöver dagtid och att ändra det kräver att även andra ändrar sitt schema, vilket kräver mycket planering och inte alls går så lätt, vilket sambon inte verkar fatta...

    Har inga föräldradagar kvar att ta ut och semesterdagar räcker inte till. Tveksamt om de godtar tjänstledighet av den orsaken.

    Vad ska man göra? Ta ut VAB?

    Kan ju inte hindra honom att åka rent praktiskt, men kan ju hota och kräva att han avbokar resan. För rent praktiskt skulle jag annars tvingas lämna barnet hemma själv på kväll och helger när dagis är stängt...

  • Svar på tråden Sambo kräver at jag tar ledigt för att åka på resa...
  • Anonym (Fia)
    Äldre 13 Jul 23:23
    #1

    Kan han inte ta med barnet på resan?

  • Anonym (Freja­)
    Äldre 13 Jul 23:50
    #2
    +1

    Man hade väl tyckt att han skulle ha kollat av det där med dig innan resan bokades...

  • Äldre 14 Jul 00:00
    #3

    Han kan väl ta med barnet till sin släkt?

  • Anonym (Idiot­)
    Äldre 14 Jul 05:38
    #4
    +1

    Han får ta med barnen eller stanna hemma. Vilken idiot!!

  • Anonym (Konst­igt)
    Äldre 14 Jul 05:48
    #5

    Hur många veckor ska han vara borta? Jag tycker att det verkar märkligt att han inte har koll på att du har ett schema som är svårt att ändra under en längre period. Om det enbart handlat om någon vecka så kanske du kunde ha bytt pass med en kollega och bytt helg med någon, men blir ju lite av en omöjlighet om det handlar om en längre period.

  • Äldre 14 Jul 06:11
    #6
    +2

    Eftersom det är din man som har bokat denna resa utan att diskutera med dig är det hans problem. Han kan inte begära att du ska ta ledig bara så där.

  • ttr
    Äldre 14 Jul 06:44
    #7
    -2

    Väldigt jobbigt att han just kräver. Men hur lång blir resan? Handlar det om max 2 veckor går det att byta, jobba ett par dubbla pass kansle så är problemet löst? Det är ju ändå din man och resan är tydligen viktig för honom.

  • Anonym (D)
    Äldre 14 Jul 08:24
    #8
    ttr skrev 2018-07-14 06:44:50 följande:
    Väldigt jobbigt att han just kräver. Men hur lång blir resan? Handlar det om max 2 veckor går det att byta, jobba ett par dubbla pass kansle så är problemet löst? Det är ju ändå din man och resan är tydligen viktig för honom.

    Varför ska inte han resonera likadant? Hon är ju ändå hans sambo och jobbet och barnen är tydligen viktiga för henne.
  • Anonym (Rick)
    Äldre 14 Jul 08:58
    #9

    Kolla upp vad det kostar med barnvakt de tider det gäller. Din sambo får betala den kostnaden naturligtvis. 

  • Bananb­öjaren
    Äldre 14 Jul 09:12
    #10

    Synd att ni båda verkar vara så otroligt värdelösa på det där med förhållande. Överlag är nästan alla som skriver på FL riktigt dåliga på att klara av förhållanden. Tragikomiskt.

    Din sambo borde absolut ha kollat med dig innan han bokade. Nu verkar det mest som att du är emot att han ska åka av princip, det praktiska är knappast svårt att boka om. Det är flera månader tills han ska åka, inga arbetslistor är gjorda och det verkar som att du arbetar inom vården. Det är världens enklaste sak för dig att be den som gör listorna att du får arbeta morgonskift den antagligen ena futtiga veckan han är på resa.

    Men det gör du nog inte, det eftersom både du och sambon är så otroligt dåliga på det där med förhållanden. Det är bäst ni separerar omgående, för ert förhållande är dömt att misslyckas.

Svar på tråden Sambo kräver at jag tar ledigt för att åka på resa...