• Äldre 23 Jul 23:37
    12803 visningar
    13 svar
    13
    12803

    Behöver en ny symaskin, hjälp önskas.

    Hej

    Jag har nyss lämnat in min symaskin på felsökning. Troligen är det bara att skrota den... Jag fick den för ganska många år sen och har aldrig riktigt gillat den.

  • Svar på tråden Behöver en ny symaskin, hjälp önskas.
  • Äldre 23 Jul 23:43
    #1

    Tusan, inlägget hoppade iväg innan jag hade skrivit klart.

    Min gamla maskin var en Singel av något slag.

    Vad tipsar ni om för maskin? De jag funderar på är dessa:

    www.symaskinswebbshoppen.se/Mobil/ProductID/264/Default

    www.brothersymaskiner.se/symaskiner/symaskin-ds-120-bast-i-test

    www.symaskinswebbshoppen.se/Mobil/CategoryID/7/Level/a/ProductID/493

  • Äldre 23 Jul 23:47
    #2

    Vad har du för bugett? Vad skall du använda den till?

  • Äldre 23 Jul 23:58
    #3
    faren skrev 2018-07-23 23:47:29 följande:

    Vad har du för bugett? Vad skall du använda den till?


    Budgeten är ca 4000 kr. Alla maskiner jag länkat till ligger inom den, men jag har noll koll på vilka som är bra idag.

    Ska sy kläder emellanåt, det vore kul med någon dekorsöm. Viktigast är att den håller. Vill helst ha toppmatad undertrådsspole.
  • Äldre 24 Jul 00:04
    #4

    Åhh, det finns massor! Med den prestandan du efterfrågar! Det är en jungel på nätet! Och betydligt billigare! Gå in på pricerunner, när du har hittat den du vill ha!

  • Äldre 24 Jul 00:07
    #5

    [quote=78906592][quote-nick]faren skrev 2018-07-24 00:04:40 följande:[/quote-nick]Åhh, det finns massor! Med den prestandan du efterfrågar! Det är en jungel på nätet! Och betydligt billigare! Gå in på pricerunner, när du har hittat den du vill ha![/quote

    Det är ju det jag har gjort... Jag har även googlat. Ville ha tips på vilka maskiner andra har och rekommenderar.

  • Äldre 24 Jul 11:02
    #6

    Funktioner som jag uppskattar och som förenklar sömnaden:

    Möjlighet att ändra pressarfotstryck
    Nålläge uppe/nere

    Kolla på Janome och Pfaff också.

    Av de tre du länkat till hade jag valt Husqvarnan mest för att jag alltid sytt på Husqvarna och är van vid dom. Singer har jag uppfattat som ojämn i kvalitet. Brother har jag aldrig testat.

  • Endast­jag
    Äldre 24 Jul 11:04
    #7
    -1

    Lidl säljer en bra maskin för 1000:-

  • Äldre 24 Jul 13:41
    #8
    Endastjag skrev 2018-07-24 11:04:42 följande:

    Lidl säljer en bra maskin för 1000:-


    Den är inte nog för mina behov tyvärr, jag behöver en något mer avancerad och bra maskin än så. 
  • Äldre 24 Jul 14:00
    #9
    Stormorsan skrev 2018-07-24 11:02:02 följande:

    Funktioner som jag uppskattar och som förenklar sömnaden:

    Möjlighet att ändra pressarfotstryck
    Nålläge uppe/nere

    Kolla på Janome och Pfaff också.

    Av de tre du länkat till hade jag valt Husqvarnan mest för att jag alltid sytt på Husqvarna och är van vid dom. Singer har jag uppfattat som ojämn i kvalitet. Brother har jag aldrig testat.


    Tack, Pfaff har väl inte så pass billiga maskiner? Janome ska jag kolla på. 

    Jag har också uppfattat SInger som väldigt ojämna i kvalitén, Brother hade jag en för många många år sen och den var ganska plastig minns jag och gick sönder ganska fort. Nu används de ju dock i Project Runway så jag tänker att kvalitén är bättre nu och den jag hade var säkert ganska billig. 

    Kollade på Brothers nu och de har i alla prisklasser, den dyraste kostar nästan 120 000 kr  
  • Äldre 24 Jul 15:16
    #10

    Pfaff har några som heter Smarter och som ligger mellan 2 500 kr upp till strax över 4 000 kr.

    Jag har 4 maskiner. En äldre hushållsmaskin Husqvarna, en Pfaff overlock/cover, en Janome cover och en billig Singer overlock från Lidl. Jag är jättenöjd med alla. Skulle jag byta min hushållsmaskin hade jag nog kollat på en Janome.
     

  • Äldre 24 Jul 15:27
    #11
    Stormorsan skrev 2018-07-24 15:16:46 följande:

    Pfaff har några som heter Smarter och som ligger mellan 2 500 kr upp till strax över 4 000 kr.

    Jag har 4 maskiner. En äldre hushållsmaskin Husqvarna, en Pfaff overlock/cover, en Janome cover och en billig Singer overlock från Lidl. Jag är jättenöjd med alla. Skulle jag byta min hushållsmaskin hade jag nog kollat på en Janome.
     


    Det vore en dröm att kunna ha flera Kanske en dag.. Jag har inte ens en egen plats för att skapa, det är matbordet som gäller tyvärr. 

    Jag äger även en urgammal Husqvarna industrimaskin med bara nyttosömmar. Dock har en del gått sönder och hittills har inte min symaskinsmekaniker lyckats hitta delen begagnat och nya finns inte. Har sett att likadana maskiner säljs på tradera så jag är lite sugen på en sån med... 


    Men just nu är det en ny maskin med lite fler roliga sömmar och med garanti jag letar efter. Tack för tipsen. 

  • Äldre 24 Jul 16:07
    #12

    Har ju inte köpt alla på en gång utan under kanske 30 års tid. Jag syr också på köksbordet och äter framför TVn.

  • Äldre 24 Jul 19:02
    #13
    Stormorsan skrev 2018-07-24 16:07:12 följande:

    Har ju inte köpt alla på en gång utan under kanske 30 års tid. Jag syr också på köksbordet och äter framför TVn.


    Hahaha, som här, familjen är måttligt road Men skapande är viktigare än mat för mig Om någon oroar sig, 'barnen' är 19 och 22 så de klarar alldeles utmärkt av att ordna mat till sig själv när jag är glömsk av tid och rum  
Svar på tråden Behöver en ny symaskin, hjälp önskas.