• Äldre 24 Jul 20:08
    1891 visningar
    6 svar
    6
    1891

    Arg

    Måste höra om jag är ensam om detta.

    Är gravid i v.12 och mår i stort bra men jag har fått ett fasligt humör! Jag är arg från morgon till kväll och är så otrevlig mot min man för jag tycker inte han förstår nånting. Vi har även ett barn tillsammans som jag fått sämre tålamod med. Jag blir inte arg på honom men jag har dåligt tålamod med saker. Känner också dåligt samvete för att jag är så trött hela tiden och orkar ingenting längre. Känns som han undrar vad som har hänt och det krossar mitt hjärta.

    Och min man tycker jag också synd om för att jag är så arg hela tiden. Samtidigt som jag verkligen inte kan hindra känslorna.

    Säg att det är nån annan som har upplevt samma och att det blir bättre!

  • Svar på tråden Arg
  • Äldre 24 Jul 20:45
    #1
    +1

    Är det mycket varmt där du bor? Jag blir förbannat på värmen, och jag är alltid lugn annars. Kyla ner dig på något sätt.

  • Äldre 24 Jul 21:06
    #2

    Ja, det är väldigt varmt. Kanske att det förvärrar ilskan. Hoppas det lugnar sig snart med både värmen och ilskan!

  • Äldre 24 Jul 21:28
    #3

    Jag hade det exakt så med andra barnet. Men jag var inte bara arg utan mycket ledsen. Tror det var en form av graviddeppression då hormonerna rusade i mig (massa utslag i ansikte och håret var helt visset). Efter v 14 började jag lyfta blicken och upptäcka solens strålar på nytt. Blev gladare och tålamodet ökade. Var på gränsen att åka till barnmorska och säga att det inte skulle gå längre för alla runt om påverkades så av mitt humör och jag började undvika min man och barn ett tag för att jag inte ville att de skulle påverkas.. Tack och och lov så vände det. Stå ut till andra trimestern. Då bör det börja vända. I annat fall- be barnmorskan om hjälp.

  • Intenu­inteså­här
    Äldre 25 Jul 20:41
    #4

    Förlåt dig själv, du är gravid. Att vara gravid med tvåan är så otroligt annorlunda är med ettan. Det tyckte jag i alla fall. Tröttheten var det värsta i början, allt jag ville var att sova. Tröttheten i sig gjorde mig arg och irriterad på min lilla dotter som då var som allra mest pillig och krypig.

    Andra trimestern blev bättre och nu i tredje är irritationen tillbaka. Troligtvis på grund av tyngden och den fysiska tröttheten som kommer med en stor mage i 32 graders hetta...

    Tänk att det går över och att ta det lugnt. Strunta i vissa måsten och sitt ner en stund om du hinner.

  • Äldre 25 Jul 21:58
    #5

    Jag har varit arg alla mina graviditeter (4st) och mitt psyke mår inte alls bra av gravidhormoner. Jag blir helt annorlunda mot vad jag egentligen är. Min man är väldigt överseende med detta då det är honom det oftast går ut över. Till min stora glädje har det arga försvunnit strax efter förlossningen förutom med 1an. Då hamnade kag troligtvis i en förlossningsdepression efteråt fast jag inte förstog det själv men som tur va försvann det när äldsta dottern va 5-6 månader och jag blev glad igen. Prata med din bm, det kan ju vara ett tecken på förlossningsdepression.

  • Äldre 27 Jul 11:53
    #6

    Jag har haft samma problem under min graviditet. Känslorna stormar till på nolltid! Man förstår det inte, man kan inte kontrollera det, de bara dyker upp.

    Mitt tips är att du, när det är lugnt och de här skuldkänslorna kommer fram, förklarar det för din man. Att du uppskattar hans stöd inte menar honom något illa, att du inte mår bra själv av att det kommer, men att det antagligen beror på hormonerna och att du tyvärr inte kan hindra det.  Kanske finns det något särskilt sätt som du vill att han reagerar på, för att undvika att ilskan spiller över?

Svar på tråden Arg