• Äldre 24 Jul 20:44
    3722 visningar
    4 svar
    4
    3722

    Igångsättning med BARD-kateter/ballong

    Hej!

    Undrar om det är någon som blivit igångsatt med ballong?

    Jag ska bli igångsatt på lördag (3e barnet) och det verkar som att det kommer ske med denna ballong då jag inte är tillräckligt öppen för att det ska gå att ta vattnet.

    Så ni som blivit igångsatta med denna metod

    - hur lång tid tog det för ballongen att lossna?

    - hur lång tid tog det från att ballongen sattes tills bebis var ute?

    - hur var det smärtmässigt?

    - var du förstföderska eller omföderska?

    Hoppas några kan svara ??

  • Svar på tråden Igångsättning med BARD-kateter/ballong
  • Äldre 24 Jul 21:01
    #1

    På mig satte de in ballong runt 10. Själva in sättandet gjorde ont men gick snabbt över. De drog sedan regelbundet i slangen från den (med några timmars mellanrum, exakt tid mins jag inte). Det svåraste under denna tiden var att kissa (pga slangen) plus att det blödde men jag hade inte ont överhuvudtaget under denna tiden. Runt 17 skulle de dra i den och då trillade den ut så då tog dom hinnorna. Först då satte värkarna igång. Kl 3.45 föddes min son.

    Första graviditeten :)

  • Äldre 24 Jul 21:08
    #2

    Jag blev igångsatt med mitt tredje barn. De satte in ballongen vid 10.30. På en gång fick jag täta värkar men ändå absolut uthärdliga. Kl 16 ramlade ballongen ut, dvs jag var öppen 3 cm och då tog man hål på hinnorna. Sedan hade jag knappt mellanrum mellan värkarna och kl 18.25 var hon ute. För mig gick det väldigt smidigt. Hoppas det går lika för dig. Stort lycka till

  • Äldre 24 Jul 21:09
    #3

    Jag blev igångsatt med mitt tredje barn. De satte in ballongen vid 10.30. På en gång fick jag täta värkar men ändå absolut uthärdliga. Kl 16 ramlade ballongen ut, dvs jag var öppen 3 cm och då tog man hål på hinnorna. Sedan hade jag knappt mellanrum mellan värkarna och kl 18.25 var hon ute. För mig gick det väldigt smidigt. Hoppas det går lika för dig. Stort lycka till

  • Äldre 25 Jul 22:35
    #4

    Tack för svar! *Puffar upp lite*

Svar på tråden Igångsättning med BARD-kateter/ballong