• Äldre 25 Jul 22:33
    185994 visningar
    916 svar
    916
    185994

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Äldre 26 Jul 01:31
    #1
    Iowhannah skrev 2018-07-25 22:33:14 följande:

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.


    Hoppar in här då! Skrattande
  • Äldre 26 Jul 11:21
    #2
    Kellie13 skrev 2018-07-26 01:31:57 följande:

    Hoppar in här då! 


    Tjoho! Välkommen! :)

    Storebror har så sakta börjat förstå att lillasyster är här för att stanna tror jag. I dag gav han henne nappen, la sig bredvid och tittade på henne och sa ?hej lillasyster? :) Det var supergulligt!
  • Äldre 26 Jul 11:51
    #3

    Ella är 4 veckor idag och vi sitter nu i bilen för 10 timmars resa, hoppas det går bra!

    Hon har växt från 49 cm till 54,7, trodde sköterskan mätt fel först, haha

  • Kikar in här då!

    Nikolaij blir snart 2 hela veckor, imorgon?! Hallå tiden går så snabbt så jag har gråtit vissa kvällar för det kändes som att de var igår han kom!

    Jag har också hormonsvängningar, kan bli världens lyckligaste te ledsnaste, från pratsammaste te tystaste så ja.. De svänger rejält här både i ord och huvud haha

  • Äldre 26 Jul 12:49
    #5

    O jag hoppar oxå in här. Min tjejiga är nu 1 vecka och 2 dar o tycker oxå att tiden går fort.

  • Äldre 26 Jul 12:56
    #6
    Iowhannah skrev 2018-07-26 11:21:47 följande:
    Tjoho! Välkommen! :)

    Storebror har så sakta börjat förstå att lillasyster är här för att stanna tror jag. I dag gav han henne nappen, la sig bredvid och tittade på henne och sa ?hej lillasyster? :) Det var supergulligt!
    Åhh va sött! Ja här har vi en stolt storasyster! Hon hjälper mig jättemycket med småsaker som att slänga blöjan, hämta amningskudden mm så mysigt!
  • Äldre 26 Jul 13:01
    #7

    Hur mycket sover era bebisar tjejer? Tycker Milo sover mkt men det stod ju på nätet att dom ska sova typ 16 timmar per dygn. Sen så gör väl värmen sitt så att dom blir segare.

  • Äldre 26 Jul 13:20
    #8
    Kellie13 skrev 2018-07-26 13:01:28 följande:

    Hur mycket sover era bebisar tjejer? Tycker Milo sover mkt men det stod ju på nätet att dom ska sova typ 16 timmar per dygn. Sen så gör väl värmen sitt så att dom blir segare.


    Vår Alice sover också jättemycket, speciellt på dagarna. Hon kan sova fyra timmar i sträck, vakna för att äta, och sedan somna om igen. På nätterna har hon dock en vakenperiod på ett par timmar från ca kl 04.

    Jag läste att man redan nu kan försöka hålla de vakna lite mer på dagarna för att de så småningom ska förstå att man sover på natten och är vaken på dagen. Kanske är värt att testa (hur man nu ska hålla en sån liten vaken, de styr ganska duktigt själva).
  • Äldre 26 Jul 13:23
    #9
    malikan skrev 2018-07-26 11:51:41 följande:

    Ella är 4 veckor idag och vi sitter nu i bilen för 10 timmars resa, hoppas det går bra!

    Hon har växt från 49 cm till 54,7, trodde sköterskan mätt fel först, haha


    Oj, det var snabbväxt! Men så är det ju också i början. När jag sorterade bebiskläder så insåg jag att sonen hade platåer på storlek 62 och storlek 74, de andra rusade han mest bara förbi.
  • Äldre 26 Jul 14:18
    #10

    Hur ofta äter era bebisar ungefär? Här är det typ 2 timmars mellanrum dygnet runt...

Svar på tråden Julibebisar 2018