• Äldre 25 Jul 22:33
    186196 visningar
    916 svar
    916
    186196

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Äldre 28 Jul 15:51
    #21

    Min tjej åt typ varannan timme på natten. Men nu mitt på dagen slog hon till och sov 4,5h. Fem timmar max får det gå innan hon måste äta. Undrar hur lång tid, och om det någonsin går, tills hon vänder dygnet till att matcha alla andras..

  • Äldre 28 Jul 22:39
    #22
    Lillflickan skrev 2018-07-28 15:51:56 följande:

    Min tjej åt typ varannan timme på natten. Men nu mitt på dagen slog hon till och sov 4,5h. Fem timmar max får det gå innan hon måste äta. Undrar hur lång tid, och om det någonsin går, tills hon vänder dygnet till att matcha alla andras..


    Jag vet att vår son skapade sig en skaplig dygnsrytm när han var tre månader, då plötsligt upptäckte vi att han blev trött vid samma tid varje kväll och han åt vid typ samma tidpunkter (totalt två stycken) under natten.

    Dock känns tre månader som en oerhört lång tid just nu. Hoppas att man kan få in en någorlunda rutin snart, jag är en rutinmänniska och har väldigt svårt att tackla när det hackar med sömn och mat.
  • Äldre 29 Jul 10:01
    #23

    Ja jag går omkring som en zombie här hemma. Hon verkar vilja amma mer på nätterna än på dagarna nu...suck. Men hon försöker iaf sova på nätterna i mellan amningarna. Nu har hon dock börjat knorra en himla massa. Hon rapas ordentligt men ändå verkar hon lite besvärad. Tror inte hon har magknip men hon kräks en himla massa. Knorrandet avtar när hon får va i famnen, det är ju oxå skumt. Min andra dotter knorrande oxå massor men hon hade ont i magen (mjölkproteinkänslig) så det tedde sig lite annorlunda.

    Nån som har liknande?

    Nån som börjat blöda mer igen? Fått några blödningar igen och igår va jag till och mer yr..

  • Äldre 29 Jul 11:15
    #24

    Min tjej knorrar massa också. De säger att det är vanligt med prematurer. Men jag upplever att det är när magen knölar. När det har kommit ut blir hon mycket lugnare. Hon knorrar också mer och blir störd när händerna och benen viftar med eget liv. Hon blir lugnare om jag håller fast fötterna. Tur att bebisfötter är mysigare än storfötter...

  • Twoblirthree skrev 2018-07-29 10:01:55 följande:

    Ja jag går omkring som en zombie här hemma. Hon verkar vilja amma mer på nätterna än på dagarna nu...suck. Men hon försöker iaf sova på nätterna i mellan amningarna. Nu har hon dock börjat knorra en himla massa. Hon rapas ordentligt men ändå verkar hon lite besvärad. Tror inte hon har magknip men hon kräks en himla massa. Knorrandet avtar när hon får va i famnen, det är ju oxå skumt. Min andra dotter knorrande oxå massor men hon hade ont i magen (mjölkproteinkänslig) så det tedde sig lite annorlunda.

    Nån som har liknande?

    Nån som börjat blöda mer igen? Fått några blödningar igen och igår va jag till och mer yr..


    Hur gammal är tjejen din?

    Min kille knorrar också är 2v gammal och har svårt o sova om nätterna för han är så tokigt hungrig o får int i honom så han blir mätt genom att amma så har fått ge lite ersättning efter jag har ammat på kvällen/natten o sen sover han några timmar.

    Jag blöder lite/mycket te o från.. Sjukt jobbigt är det menmen hoppas det försvinner snart för jag är less på o blöda och ha ont haha
  • Hur mår alla mammor? Hur går det med era små knottar?

    Hur är nätterna för er?

    Min lilla pojk här är vaken på nätterna och sover hela dagarna..

    Jag heltids ammar men nu på kvällarna/nätterna så är han så hungrig o blir int tillräckligt mätt på min bröstmjölk så har provat ersättning och han slockar typ direkt efter han har fått i sig lite.. Ammar först, sen ger ersättning. Men på dagarna blir han mätt på bara bröstmjölk? Fattar int..

  • Äldre 29 Jul 16:21
    #27
    LängtarEfterMinÄlskadeSon skrev 2018-07-29 16:03:38 följande:

    Hur mår alla mammor? Hur går det med era små knottar?

    Hur är nätterna för er?

    Min lilla pojk här är vaken på nätterna och sover hela dagarna..

    Jag heltids ammar men nu på kvällarna/nätterna så är han så hungrig o blir int tillräckligt mätt på min bröstmjölk så har provat ersättning och han slockar typ direkt efter han har fått i sig lite.. Ammar först, sen ger ersättning. Men på dagarna blir han mätt på bara bröstmjölk? Fattar int..


    Jo men Edward äter jämt. De senaste två nätterna har han vaknat prick varannan timme för att äta. Och kan ligga och äta i en nästan en timme så det blir inte mycket sömn här inte. På förmiddagarna äter han konstant mellan typ 9-12 och sen har han en period då han äter lite mindre innan kvällsamningen sätter igång. Han är inte vaken många ggr då han är nöjd utan när han vaknar så är han hungrig och vill ha mat på en gång!

    Jag helammar och vill ju helst göra det. Men funderar på att pumpa ut bröstmjölk och ge honom på kvällen innan det är dags att sova. Eller så ammar jag på helt enkelt. Börjar få så ont i bröstvårtorna bara... hehe
  • Äldre 29 Jul 16:58
    #28

    Jag testade att bråka lite med lilltjejen sen i går kväll så hon inte slutar äta för att hon somnar innan hon blir mätt. Det verkar ha hjälpt för inatt och idag har hon ätit glesare. Lite jobbigt att vara aktiv bara när man helst bara vill somna själv.

  • Äldre 29 Jul 19:57
    #29

    Jag vet inte hur lång tid det går mellan ellas mål, jag kollar aldrig på klockan längre då det bara stressade mig att hon åt för ofta eller för glest, ammar henne istället när hon visar tecken och skiter i hur lång eller kort tid det gått. På natten liggammar jag så sover i princip igenom amningarna :)

  • Äldre 29 Jul 20:20
    #30
    malikan skrev 2018-07-29 19:57:57 följande:

    Jag vet inte hur lång tid det går mellan ellas mål, jag kollar aldrig på klockan längre då det bara stressade mig att hon åt för ofta eller för glest, ammar henne istället när hon visar tecken och skiter i hur lång eller kort tid det gått. På natten liggammar jag så sover i princip igenom amningarna :)


    Jag har aldrig lyckats liggamma...Mina barn har hållt på och släppt och tagit nytt tag i bröstvårtan ganska ofta så man behöver liksom va med/koncentrerad. Så mina nätter är inte så roliga, sitter upp o ammar.
Svar på tråden Julibebisar 2018