• Äldre 25 Jul 22:33
    186182 visningar
    916 svar
    916
    186182

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08 skrev 2018-07-29 16:21:34 följande:

    Jo men Edward äter jämt. De senaste två nätterna har han vaknat prick varannan timme för att äta. Och kan ligga och äta i en nästan en timme så det blir inte mycket sömn här inte. På förmiddagarna äter han konstant mellan typ 9-12 och sen har han en period då han äter lite mindre innan kvällsamningen sätter igång. Han är inte vaken många ggr då han är nöjd utan när han vaknar så är han hungrig och vill ha mat på en gång!

    Jag helammar och vill ju helst göra det. Men funderar på att pumpa ut bröstmjölk och ge honom på kvällen innan det är dags att sova. Eller så ammar jag på helt enkelt. Börjar få så ont i bröstvårtorna bara... hehe


    Samma här mina bröstvårtor börjar bli lite irriterade haha!
  • malikan skrev 2018-07-29 19:57:57 följande:

    Jag vet inte hur lång tid det går mellan ellas mål, jag kollar aldrig på klockan längre då det bara stressade mig att hon åt för ofta eller för glest, ammar henne istället när hon visar tecken och skiter i hur lång eller kort tid det gått. På natten liggammar jag så sover i princip igenom amningarna :)


    Haha jag liggammar också, och hua kan int titta på klockan alls för det stressar tok för mycket..
  • Lillflickan skrev 2018-07-29 16:58:29 följande:

    Jag testade att bråka lite med lilltjejen sen i går kväll så hon inte slutar äta för att hon somnar innan hon blir mätt. Det verkar ha hjälpt för inatt och idag har hon ätit glesare. Lite jobbigt att vara aktiv bara när man helst bara vill somna själv.


    Provat liggamma? :)
  • Äldre 29 Jul 21:08
    #34

    Jag brukar liggamma på morgonen men vågar inte på natten. Så rädd att jag ska somna och täppa till hennes luftvägar. Hon är ju så liten än. Nästan en månad tills hon skulle varit född. Så på natten sitter jag upp i sängen. Har iofs hänt att jag somnat då med, men då rullar jag inte på henne i alla fall.

    Med sonen liggammade jag när han var större. Började då sova i långärmat så jag inte behövde ha täcket så högt att han skulle få det över sig.

  • Äldre 29 Jul 21:20
    #35
    LängtarEfterMinÄlskadeSon skrev 2018-07-29 16:03:38 följande:

    Hur mår alla mammor? Hur går det med era små knottar?

    Hur är nätterna för er?

    Min lilla pojk här är vaken på nätterna och sover hela dagarna..

    Jag heltids ammar men nu på kvällarna/nätterna så är han så hungrig o blir int tillräckligt mätt på min bröstmjölk så har provat ersättning och han slockar typ direkt efter han har fått i sig lite.. Ammar först, sen ger ersättning. Men på dagarna blir han mätt på bara bröstmjölk? Fattar int..


    Hoppar in här.

    INES 11 dagar följer en rutin som så att hon helst krånglar sig igenom nätterna och dagtid ät mest lugn OM man är utomhus med henne. Ouch v det är inte balkongen som gäller utan en fika på stan eller dylikt. Mycket rörelse omkring henne då blir hon nöjd.

    Hon äter väldigt mycket men i den här värmen gör det inget-ammar inte.

    .Jag mår skit

    Blev akutsnitt vilket var det sista jag ville- skitont i ryggen efter spinalen första veckan i fredags hade jag fått infektion i såret som helt plötsligt tokbrast när vi varv och kollade på sambons fotboll. Hade som tur var min 13åirng med mig som fick spring hem och hämta byxor åt mig. Såg ju ut som jag kissat på mig. Nu blir det antibiotika i 10 dagar :( hoppas det hjälper för jag lär byta omslag Hela tiden!
    ?
  • Äldre 29 Jul 22:11
    #36
    LängtarEfterMinÄlskadeSon skrev 2018-07-29 16:03:38 följande:

    Hur mår alla mammor? Hur går det med era små knottar?

    Hur är nätterna för er?

    Min lilla pojk här är vaken på nätterna och sover hela dagarna..

    Jag heltids ammar men nu på kvällarna/nätterna så är han så hungrig o blir int tillräckligt mätt på min bröstmjölk så har provat ersättning och han slockar typ direkt efter han har fått i sig lite.. Ammar först, sen ger ersättning. Men på dagarna blir han mätt på bara bröstmjölk? Fattar int..


    jorå ja mår väl ganska bra, men det känns som om smärtan flyttas runt på kroppen. När jag var gravid så hade jag foglossning o hade jättesvårt att gå upp på morgonen o nätter. Nu har jag andra besvär, som sagt det känns som smärtan flyttas runt i kroppen. Annars har vi haft tur med hans sovtider under denna vecka. Han har vaknat 1 gång under natten under denna vecka, resten av dagarna har han sovit hela nätter o vi har fått rejäla sovmorgnar (han somnade igår typ kl 12 på natten o jag väckte honom kl 9 imorse för han behöver äta) men jag antar att det e en "smekmånad" hehe.
  • Fins Mamma skrev 2018-07-29 21:20:52 följande:

    Hoppar in här.

    INES 11 dagar följer en rutin som så att hon helst krånglar sig igenom nätterna och dagtid ät mest lugn OM man är utomhus med henne. Ouch v det är inte balkongen som gäller utan en fika på stan eller dylikt. Mycket rörelse omkring henne då blir hon nöjd.

    Hon äter väldigt mycket men i den här värmen gör det inget-ammar inte.

    .Jag mår skit

    Blev akutsnitt vilket var det sista jag ville- skitont i ryggen efter spinalen första veckan i fredags hade jag fått infektion i såret som helt plötsligt tokbrast när vi varv och kollade på sambons fotboll. Hade som tur var min 13åirng med mig som fick spring hem och hämta byxor åt mig. Såg ju ut som jag kissat på mig. Nu blir det antibiotika i 10 dagar :( hoppas det hjälper för jag lär byta omslag Hela tiden!


    Oj... Lät int så roligt :( Hopps det bli bra!
  • Kellie13 skrev 2018-07-29 22:11:08 följande:

    jorå ja mår väl ganska bra, men det känns som om smärtan flyttas runt på kroppen. När jag var gravid så hade jag foglossning o hade jättesvårt att gå upp på morgonen o nätter. Nu har jag andra besvär, som sagt det känns som smärtan flyttas runt i kroppen. Annars har vi haft tur med hans sovtider under denna vecka. Han har vaknat 1 gång under natten under denna vecka, resten av dagarna har han sovit hela nätter o vi har fått rejäla sovmorgnar (han somnade igår typ kl 12 på natten o jag väckte honom kl 9 imorse för han behöver äta) men jag antar att det e en "smekmånad" hehe.


    Lyx du har då... Min kille vaknar över 3 gånger på en natt :x

    Men hua hoppas smärtan försvinner så du slipper den! Vad kan det bero på tro? Jag har världens ?mensvärk? känns det som efter jag tog tabletter för livmodern usch.. Gör så ont
  • Äldre 29 Jul 23:26
    #39
    Kellie13 skrev 2018-07-29 22:11:08 följande:

    jorå ja mår väl ganska bra, men det känns som om smärtan flyttas runt på kroppen. När jag var gravid så hade jag foglossning o hade jättesvårt att gå upp på morgonen o nätter. Nu har jag andra besvär, som sagt det känns som smärtan flyttas runt i kroppen. Annars har vi haft tur med hans sovtider under denna vecka. Han har vaknat 1 gång under natten under denna vecka, resten av dagarna har han sovit hela nätter o vi har fått rejäla sovmorgnar (han somnade igår typ kl 12 på natten o jag väckte honom kl 9 imorse för han behöver äta) men jag antar att det e en "smekmånad" hehe.


    Men åh vilken lyx med sovtiderna :) Här ammas det jämt så det blir inte mycket sova ;)

    Jobbigt med smärtan, vad tror du det beror på?
  • Äldre 29 Jul 23:33
    #40
    Fins Mamma skrev 2018-07-29 21:20:52 följande:

    Hoppar in här.

    INES 11 dagar följer en rutin som så att hon helst krånglar sig igenom nätterna och dagtid ät mest lugn OM man är utomhus med henne. Ouch v det är inte balkongen som gäller utan en fika på stan eller dylikt. Mycket rörelse omkring henne då blir hon nöjd.

    Hon äter väldigt mycket men i den här värmen gör det inget-ammar inte.

    .Jag mår skit

    Blev akutsnitt vilket var det sista jag ville- skitont i ryggen efter spinalen första veckan i fredags hade jag fått infektion i såret som helt plötsligt tokbrast när vi varv och kollade på sambons fotboll. Hade som tur var min 13åirng med mig som fick spring hem och hämta byxor åt mig. Såg ju ut som jag kissat på mig. Nu blir det antibiotika i 10 dagar :( hoppas det hjälper för jag lär byta omslag Hela tiden!


    Men usch, det låter tufft och jobbigt. Både att bebben inte vill vara hemma i lugn och ro och dessutom akut ks + infektion. Det kommer ju bli bättre men jag förstår att det år tufft just nu.

    Min lille krånglar också. Vill inte ligga ner, ratar barnvagnen, ratar sängen, babynestet. Ratar allt som inte är mitt bröst ;) Gosigt visserligen men det vore ju skönt om han iaf kunde vänja sig vid sin pappa. Men just nu är det bara jag som gäller. Funderar på att pumpa ut bröstmjölk så mina bröst kan få vila lite och pappan känna sig mer delaktig.
Svar på tråden Julibebisar 2018