• Äldre 25 Jul 22:33
    186006 visningar
    916 svar
    916
    186006

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Äldre 31 Jul 20:05
    #61
    Twoblirthree skrev 2018-07-31 19:37:15 följande:
    Jag använde purelan på bröstvårtorna precis i början när det gjorde ont. Den är kanon sen har jag kört med bröstmjölkuppsamlingskoppar, de kan man ha på ett tag så bröstvårtan kan få lufta lite (om man inte vill gå barbröstad vill sälja) ;)

    Vad gäller nöjda bebisar så kan jag säga att denna flicka är hyffsat nöjd när hon är vaken. Vill bli sysselsatt och vara med men är sällan ledsen. Sover dock mycket fortfarande. Bara på kvällen som hon vill vara mer i famnen. Däremot mina andra två tjejer har varit enormt närhetskrävande och nummer två ammade sönder mej hela tiden. Båda de två har haft napp. Och sov inte alls såhär mycket i början.
    Skönt med en nöjd bebis :) Jag ska egentligen inte klaga därför att Edward blir ju lugn så fort han får bröstet så det är ju inte så att han skriker hela tiden. Det behöver han inte ;) 

    Mitt mellanbarn var så där nöjd. Åt och sov och var allmänt nöjd hela tiden. Sov också hela nätter redan från början. Men den här lille behöver lika mycket närhet som sin storebror om inte mer. Storebror nöjde sig med napp emellanåt iaf. Ganska roligt att alla barn är så olika trots att de är stöpta i samma form :)
  • Äldre 31 Jul 20:59
    #62

    Jag levde i villfarelsen att andra barnet skulle vara lättare än första men ack så fel jag hade. Jag tyckte sonen var jobbig i början men det var ju ingenting emot den här! Hon skriker nästan varenda vaken minut, speciellt på kvällarna när man själv är trött och inte orkar :/

  • Äldre 31 Jul 21:21
    #63
    Iowhannah skrev 2018-07-31 20:59:20 följande:

    Jag levde i villfarelsen att andra barnet skulle vara lättare än första men ack så fel jag hade. Jag tyckte sonen var jobbig i början men det var ju ingenting emot den här! Hon skriker nästan varenda vaken minut, speciellt på kvällarna när man själv är trött och inte orkar :/


    Jag hade likadant...tyckte första ungen va knepig sen kom nummer två som var riktigt kämpig (o är fortfarande) så är glad att trean nu verkar lättare.
  • Äldre 31 Jul 21:24
    #64
    jennie08 skrev 2018-07-31 20:05:16 följande:

    Skönt med en nöjd bebis :) Jag ska egentligen inte klaga därför att Edward blir ju lugn så fort han får bröstet så det är ju inte så att han skriker hela tiden. Det behöver han inte ;) 

    Mitt mellanbarn var så där nöjd. Åt och sov och var allmänt nöjd hela tiden. Sov också hela nätter redan från början. Men den här lille behöver lika mycket närhet som sin storebror om inte mer. Storebror nöjde sig med napp emellanåt iaf. Ganska roligt att alla barn är så olika trots att de är stöpta i samma form :)


    Det här med att endel barn sover hela nätter känner jag inte till...;) Mina två stora barn skulle sova på mej och amma 2-3 timmars mellanrum på natten. Min lilla nu sover på ena sidan av dubbelsängen o jag på andra o ammas och med 2 timmars mellanrum. Något tips på hur de kan sova hela nätter så tidigt?
  • Äldre 31 Jul 21:28
    #65

    Förresten...med min andra tjej så var det riktigt kämpigt i början. Hon skrek mycket och skulle vara nära och tutta jättemycket, var mycket lös i magen ganska ofta och "knorrade" väldigt mycket på nätterna. Man provade ju med allt men inget verkade hjälpa förutom att undvika "rena" mjölkprodukter (mjölk, fil, yoghurt, grädde etc). Däremot gick det bra med tillagad mjölk. Bara ett tips...tror det tog typ 2 månader innan jag fattade att hon va mjölkproteinallergiker.

  • Äldre 31 Jul 21:39
    #66
    Twoblirthree skrev 2018-07-31 21:28:49 följande:

    Förresten...med min andra tjej så var det riktigt kämpigt i början. Hon skrek mycket och skulle vara nära och tutta jättemycket, var mycket lös i magen ganska ofta och "knorrade" väldigt mycket på nätterna. Man provade ju med allt men inget verkade hjälpa förutom att undvika "rena" mjölkprodukter (mjölk, fil, yoghurt, grädde etc). Däremot gick det bra med tillagad mjölk. Bara ett tips...tror det tog typ 2 månader innan jag fattade att hon va mjölkproteinallergiker.


    Här har vi ingen lös mage, hon har inte bajsat på hela dagen (vet inte om det kom nåt i går heller). Vi ska till bvc på torsdag, jag hoppas verkligen att hon har gått upp i vikt trots att hon äter rätt lite.
  • Äldre 31 Jul 22:42
    #67
    Twoblirthree skrev 2018-07-31 21:24:30 följande:
    Det här med att endel barn sover hela nätter känner jag inte till...;) Mina två stora barn skulle sova på mej och amma 2-3 timmars mellanrum på natten. Min lilla nu sover på ena sidan av dubbelsängen o jag på andra o ammas och med 2 timmars mellanrum. Något tips på hur de kan sova hela nätter så tidigt?
    Tyvärr så har jag inga tips då hon kom ut och sov hela nätter redan från start :) Hon har alltid sovit bra och sovit i egen säng. Jag var ju så orolig i början då storebror var raka motsatsen. Jag hade ju förväntat mig att dottern skulle bli lika närhetstörstig som sonen. Men icke. Det är hennes personlighet helt enkelt. 
    Twoblirthree skrev 2018-07-31 21:28:49 följande:

    Förresten...med min andra tjej så var det riktigt kämpigt i början. Hon skrek mycket och skulle vara nära och tutta jättemycket, var mycket lös i magen ganska ofta och "knorrade" väldigt mycket på nätterna. Man provade ju med allt men inget verkade hjälpa förutom att undvika "rena" mjölkprodukter (mjölk, fil, yoghurt, grädde etc). Däremot gick det bra med tillagad mjölk. Bara ett tips...tror det tog typ 2 månader innan jag fattade att hon va mjölkproteinallergiker.


    Hur vet man om så små bebisar är lösa i magen? Edwards bajs är ju senapsgult och rinnigt. Trodde det var det vanliga när de helammas. 
    Iowhannah skrev 2018-07-31 20:59:20 följande:

    Jag levde i villfarelsen att andra barnet skulle vara lättare än första men ack så fel jag hade. Jag tyckte sonen var jobbig i början men det var ju ingenting emot den här! Hon skriker nästan varenda vaken minut, speciellt på kvällarna när man själv är trött och inte orkar :/


    Jobbigt när de skriker men samtidigt så känns det skönt att läsa att det är fler bebisar än min som inte är helnöjd hela tiden. Använder ni napp till er tjej? Edward hatar och ratar nappen! Blir helt hysteriskt när vi försöker stoppa in den i munnen... 

  • Äldre 31 Jul 23:06
    #68
    jennie08 skrev 2018-07-31 22:42:15 följande:

    Tyvärr så har jag inga tips då hon kom ut och sov hela nätter redan från start :) Hon har alltid sovit bra och sovit i egen säng. Jag var ju så orolig i början då storebror var raka motsatsen. Jag hade ju förväntat mig att dottern skulle bli lika närhetstörstig som sonen. Men icke. Det är hennes personlighet helt enkelt. Hur vet man om så små bebisar är lösa i magen? Edwards bajs är ju senapsgult och rinnigt. Trodde det var det vanliga när de helammas. Jobbigt när de skriker men samtidigt så känns det skönt att läsa att det är fler bebisar än min som inte är helnöjd hela tiden. Använder ni napp till er tjej? Edward hatar och ratar nappen! Blir helt hysteriskt när vi försöker stoppa in den i munnen... 


    Ja, vi använder napp men jag skulle ljuga om jag påstod att hon älskar den. Hon kan acceptera den när hon är snuttig men inte hungrig. Knappt.
  • Äldre 31 Jul 23:17
    #69
    Iowhannah skrev 2018-07-31 23:06:06 följande:
    Ja, vi använder napp men jag skulle ljuga om jag påstod att hon älskar den. Hon kan acceptera den när hon är snuttig men inte hungrig. Knappt.
    minns att jag fick truga lite innan de andra barnen tog napp också. sen en dag satt den där och satt kvar i flera år :P Men.. ingen blev så hysterisk som den här kan bli av att få en napp i munnen. 
  • Äldre 31 Jul 23:31
    #70
    Iowhannah skrev 2018-07-31 19:13:24 följande:
    Ja, de har avtagit nu. Är mer som en vanlig mens fast det luktar värre nu. Dock har jag gjort konisering och jämför med den stanken så det här är ingenting :)
    va fan e det? Konisering? haha
Svar på tråden Julibebisar 2018