• Äldre 25 Jul 22:33
    186002 visningar
    916 svar
    916
    186002

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Äldre 31 Jul 23:39
    #71
    jennie08 skrev 2018-07-31 19:26:12 följande:
    Vilken lång kille :)
    Jag tycker också värmen är hemsk. Jag har på vår ac då jag inte klarar mig utan det. Får panik. Märker på edward också att det blir jobbigt när det är för varmt. Han sover sämre, äter mer och är mer gnällig. Han har inte ens kläder på sig utan ligger i blöja. 
    ja vem fan ligger inte utan kläder hahaha!
  • Äldre 31 Jul 23:46
    #72
    jennie08 skrev 2018-07-31 20:05:16 följande:
    Skönt med en nöjd bebis :) Jag ska egentligen inte klaga därför att Edward blir ju lugn så fort han får bröstet så det är ju inte så att han skriker hela tiden. Det behöver han inte ;) 

    Mitt mellanbarn var så där nöjd. Åt och sov och var allmänt nöjd hela tiden. Sov också hela nätter redan från början. Men den här lille behöver lika mycket närhet som sin storebror om inte mer. Storebror nöjde sig med napp emellanåt iaf. Ganska roligt att alla barn är så olika trots att de är stöpta i samma form :)
    ja men eller hur! håller med det där med att alla barn e olika! Tänkte på det där med napp. En del verkar ju ta det, när dottern föddes för 5 år sen så köpte jag nappar till henne o tyckte att det e ju så "gulligt på bebisar" men hon ratade dom direkt! o nu när hennes lillebror kom så köpte jag nappar igen för det finns ju så söta nappar o provade: men ICKE hehe, har provat 2 ggr med nappen o han bli skitförbannad varje gång, men däremot tar han flaskan. Konstigt det där!
  • Äldre 31 Jul 23:47
    #73
    Iowhannah skrev 2018-07-31 20:59:20 följande:

    Jag levde i villfarelsen att andra barnet skulle vara lättare än första men ack så fel jag hade. Jag tyckte sonen var jobbig i början men det var ju ingenting emot den här! Hon skriker nästan varenda vaken minut, speciellt på kvällarna när man själv är trött och inte orkar :/


    har du klurat ur varför hon skriker? Vi mammor brukar ju komma på sånt!
  • Äldre 31 Jul 23:54
    #74
    Twoblirthree skrev 2018-07-31 21:24:30 följande:
    Det här med att endel barn sover hela nätter känner jag inte till...;) Mina två stora barn skulle sova på mej och amma 2-3 timmars mellanrum på natten. Min lilla nu sover på ena sidan av dubbelsängen o jag på andra o ammas och med 2 timmars mellanrum. Något tips på hur de kan sova hela nätter så tidigt?
    asså jag tror inte att det går att göra så mkt. Alla barn e olika helt enkelt. Dom säger ju att så som dom är i magen (asså deras dygnsrytm) så kommer dom ha det utanför. o det stämmer på min prins än iaf (peppar peppar ta i trä) För att han var pigg på kvällarna men så fort ja la mig o skulle sova så blev han lugn. o det stämmer iaf lite. hehe
  • Äldre 1 Aug 07:17
    #75
    Kellie13 skrev 2018-07-31 23:31:34 följande:

    va fan e det? Konisering? haha


    Konisering är när man opererar/bränner bort en del av livmodertappen för att få bort cellförändringar. Sedan luktar man dött, ruttet kött i några veckor. Så avslaget är INGENTING i jämförelse!
    Kellie13 skrev 2018-07-31 23:47:57 följande:

    har du klurat ur varför hon skriker? Vi mammor brukar ju komma på sånt!


    Vi har väl typ kommit fram till att hon har ont i magen. Hon bajsar knappt alls och när hon gör det så går det segt och man måste hjälpa till :(
  • Äldre 1 Aug 09:48
    #76
    Iowhannah skrev 2018-08-01 07:17:40 följande:
    Konisering är när man opererar/bränner bort en del av livmodertappen för att få bort cellförändringar. Sedan luktar man dött, ruttet kött i några veckor. Så avslaget är INGENTING i jämförelse!
    Kellie13 skrev 2018-07-31 23:47:57 följande:

    har du klurat ur varför hon skriker? Vi mammor brukar ju komma på sånt!


    Vi har väl typ kommit fram till att hon har ont i magen. Hon bajsar knappt alls och när hon gör det så går det segt och man måste hjälpa till :(
    aha ok!
  • Äldre 1 Aug 09:51
    #77
    Iowhannah skrev 2018-08-01 07:17:40 följande:
    Konisering är när man opererar/bränner bort en del av livmodertappen för att få bort cellförändringar. Sedan luktar man dött, ruttet kött i några veckor. Så avslaget är INGENTING i jämförelse!
    Kellie13 skrev 2018-07-31 23:47:57 följande:

    har du klurat ur varför hon skriker? Vi mammor brukar ju komma på sånt!


    Vi har väl typ kommit fram till att hon har ont i magen. Hon bajsar knappt alls och när hon gör det så går det segt och man måste hjälpa till :(
    ok jobbigt det där. Milo har oxå lite problem med magen nu, asså han e inte så jättepåverkad av det. Han äter o e ganska lugn men han har svårt att sova så man märker att det e magen som stör honom. Ska köpa laktulos idag.
  • Äldre 1 Aug 16:18
    #78
    Kellie13 skrev 2018-08-01 09:51:28 följande:

    ok jobbigt det där. Milo har oxå lite problem med magen nu, asså han e inte så jättepåverkad av det. Han äter o e ganska lugn men han har svårt att sova så man märker att det e magen som stör honom. Ska köpa laktulos idag.


    Vi har gett en kaffesked olja innan varje mål sedan i går kväll och nu på eftermiddagen så bajsades det rejält! Sedan dess har hon varit väldigt lugn och nöjd :) Vi fortsätter med oljan och pratar med bvc i morgon helt enkelt.

    En annan grej: vi har redan varit tvungna att byta nappstorlek i flaskorna! Hon är inte ens två veckor gammal och använder nappar som är från tre månader. Förut åt hon kanske 20 ml innan hon somnade, nu hinner hon iaf få i sig runt 60-70 ml innan sovpaus.
  • Äldre 1 Aug 16:23
    #79

    Idag blev vi godkända på månadskollen av läkaren på bvc, så skönt då jag vart ganska orolig då dom hittade en del ?fel? på sonen då!

    Har/ska ni andra ge rotavaccin? Nästa gång är det dags om och jag är så kluven kring om hon ska få det eller inte..

    För övrigt så åt Ella vid 18.30 igår och sen inte förrän 00.30! Så chockad då hon bor vid bröstet i vanliga fall

  • Äldre 1 Aug 20:34
    #80

    [quote=78929870][quote-nick]malikan skrev 2018-08-01 16:23:42 följande:[/quote-nick]

    Idag blev vi godkända på månadskollen av läkaren på bvc, så skönt då jag vart ganska orolig då dom hittade en del ?fel? på sonen då!

    Har/ska ni andra ge rotavaccin? Nästa gång är det dags om och jag är så kluven kring om hon ska få det eller inte..

    För övrigt så åt Ella vid 18.30 igår och sen inte förrän 00.30! Så chockad då hon bor vid bröstet i vanliga fall

    [/

    Skönt att det gick bra på läkarkontrollen.

    Angående rotavaccin.

    Jag tänker ge det. Min dotter blev drabbad när hon var runt 1 år och blev så jäkla dålig. Kräktes och hade vattniga diarréer i över en vecka. Hamnade på Astrid Lindgren till slut då hon inte fick i sig någon vätska. Så för oss är det ingen tvekan :)

Svar på tråden Julibebisar 2018