• Äldre 25 Jul 22:33
    186238 visningar
    916 svar
    916
    186238

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Äldre 1 Aug 23:17
    #91
    mammalovis skrev 2018-08-01 23:03:33 följande:

    Grattis Iowhannah och alla ni andra som fött. Kul att ni lyckades få ett syskon nu. Vi följdes åt här för några år sedan när våra söner väntades. Här är lilleman drygt 2,5 år och älskar att klättra och springa iväg, så vi har full sysselsättning. Det är första gången jag inte har en liten bebis när yngsta är 2,5 år, så det känns lite konstigt ... men ändå skönt. Jag har ändå 3 barn nu, så det är full rulle. Vi får istället se till att träffa barnens yngsta kusin som föddes igår.


    Tack så mycket! :) Ja, det är inte helt lätt med en nyfödd och en 2,5-åring, speciellt inte i den här värmen. Det går ju inte att åka till någon lekpark eller nåt utan att vilja dö, sonen får underhålla sig själv lite. Som tur är så är vi hemma båda två så det är alltid någon som har tid med honom och han slipper förhoppningsvis att känna sig undanskuffad, vilket var min största rädsla. Men det är jobbigt, han är väldigt känslig och reagerar starkt på lillasysters skrik. Vi försöker förklara varför hon skriker och vi bekräftar hans känslor så mycket vi kan men det är väldigt lätt att känna att man inte gör tillräckligt.
  • Äldre 2 Aug 06:02
    #92

    Jag börjar bli riktigt less på avslaget. Det kommer nästan ingenting, men det kommer hels tiden. Fem veckor snart. När ska det ge sig så man kan slippa bindor i värmen?

    Vi verkar inte heller få något hembesök den här gången. Något de tagit bort? Eller är det för att det inte är första? Eller för att det är underbemannat nu på sommaren kanske? Får fråga på nästa besök.

    Vi hade också en bra BVC-sköterska sist som jag gärna haft kvar, men han har gått i pension. Så vi hade en annan till sonen sist som också var bra, men hon har flyttat. Så vi får en ny som vi tydligen haft till sonen men aldrig träffat. Första besöket var dock med en annan pga semestrar. Får se vem det blir idag.

    Jag har dåligt samvete konstant mot äldre sonen. Är rädd att han känner sig utanför. Har mest varit vi två förut. Nu är han mycket med farmor och mannen. Jag tycker jag inte hinner annat än mat. Mata bebis, göra frukost, mata bebis, fixa mellanmål, mata bebis, fixa lunch... Önskar att mannen var lite mer aktiv med matandet av alla större än bebis. Så less på mat. Tänk om man kunde ta ett piller eller nåt och slippa hålla på med att fixa mat och äta. Så skönt det vore och så mycket annat man skulle hinna!

  • Äldre 2 Aug 06:35
    #93

    Rotavaccinet ingår inte i nationella vaccinprogrammet än så inte alla landsting som erbjuder det!

    Mitt avslag hade uppehåll på 2 veckor, sen började det lite igen i några dar och nu borta igen. Vi bor ju vid sjön så hade gärna badat snart...

    Åh inatt fick jag sova 3.5 timme utan ella på mig för första gången på 5 veckor, sååå skönt va det!

  • Äldre 2 Aug 08:35
    #94
    Lillflickan skrev 2018-08-02 06:02:55 följande:

    Jag börjar bli riktigt less på avslaget. Det kommer nästan ingenting, men det kommer hels tiden. Fem veckor snart. När ska det ge sig så man kan slippa bindor i värmen?

    Vi verkar inte heller få något hembesök den här gången. Något de tagit bort? Eller är det för att det inte är första? Eller för att det är underbemannat nu på sommaren kanske? Får fråga på nästa besök.

    Vi hade också en bra BVC-sköterska sist som jag gärna haft kvar, men han har gått i pension. Så vi hade en annan till sonen sist som också var bra, men hon har flyttat. Så vi får en ny som vi tydligen haft till sonen men aldrig träffat. Första besöket var dock med en annan pga semestrar. Får se vem det blir idag.

    Jag har dåligt samvete konstant mot äldre sonen. Är rädd att han känner sig utanför. Har mest varit vi två förut. Nu är han mycket med farmor och mannen. Jag tycker jag inte hinner annat än mat. Mata bebis, göra frukost, mata bebis, fixa mellanmål, mata bebis, fixa lunch... Önskar att mannen var lite mer aktiv med matandet av alla större än bebis. Så less på mat. Tänk om man kunde ta ett piller eller nåt och slippa hålla på med att fixa mat och äta. Så skönt det vore och så mycket annat man skulle hinna!


    Det dåliga samvetet slipper man nog inte undan tyvärr. Jag umgås mycket med vår son men har ändå dåligt samvete gentemot honom :/

    Du får säga till din man att ta mer ansvar för utfodringen! Kanske ni kan ta varannan dag? Om han ändå är hemma, menar jag.
  • Äldre 3 Aug 06:06
    #95

    Om jag tyckte att saker var jobbiga så är det ingenting mot hur det är nu!

    I går förmiddag lekte jag med sonen, snubblade över hans springcykel, ramlade bakåt och tog emot med händerna. Detta resulterade i starka droger, ambulansfärd och två brutna handleder. Högerhanden är i princip obrukbar, kan knappt röra fingrarna utan smärta, vänsterhanden funkar skapligt men jag får inte lyfta eller bära mer än 0,5 kilo. Min sambo får en jäkla massa jobb nu!

    Jag måste sova på rygg, vilket jag aldrig har uppskattat, jag är en kronisk sidosovare, men armarna ska ligga i högläge så det är bara att vänja sig. Som tur var så hade jag en Oxynorm kvar sedan mitt MA förra året, så den kunde jag sova på i natt. Hur det ska gå framöver vet jag inte, jag fick starka Alvedon och jag har Lergigan hemma så förhoppningsvis klarar jag mig på det.

    Fasen vad vi kommer utnyttja farmor, mormor och förskolekompisars föräldrar nu!

  • Äldre 3 Aug 08:38
    #96
    Iowhannah skrev 2018-08-03 06:06:41 följande:

    Om jag tyckte att saker var jobbiga så är det ingenting mot hur det är nu!

    I går förmiddag lekte jag med sonen, snubblade över hans springcykel, ramlade bakåt och tog emot med händerna. Detta resulterade i starka droger, ambulansfärd och två brutna handleder. Högerhanden är i princip obrukbar, kan knappt röra fingrarna utan smärta, vänsterhanden funkar skapligt men jag får inte lyfta eller bära mer än 0,5 kilo. Min sambo får en jäkla massa jobb nu!

    Jag måste sova på rygg, vilket jag aldrig har uppskattat, jag är en kronisk sidosovare, men armarna ska ligga i högläge så det är bara att vänja sig. Som tur var så hade jag en Oxynorm kvar sedan mitt MA förra året, så den kunde jag sova på i natt. Hur det ska gå framöver vet jag inte, jag fick starka Alvedon och jag har Lergigan hemma så förhoppningsvis klarar jag mig på det.

    Fasen vad vi kommer utnyttja farmor, mormor och förskolekompisars föräldrar nu!


    Men fy! Krya på dig
    ?
  • Äldre 3 Aug 09:43
    #97
    Iowhannah skrev 2018-08-03 06:06:41 följande:

    Om jag tyckte att saker var jobbiga så är det ingenting mot hur det är nu!

    I går förmiddag lekte jag med sonen, snubblade över hans springcykel, ramlade bakåt och tog emot med händerna. Detta resulterade i starka droger, ambulansfärd och två brutna handleder. Högerhanden är i princip obrukbar, kan knappt röra fingrarna utan smärta, vänsterhanden funkar skapligt men jag får inte lyfta eller bära mer än 0,5 kilo. Min sambo får en jäkla massa jobb nu!

    Jag måste sova på rygg, vilket jag aldrig har uppskattat, jag är en kronisk sidosovare, men armarna ska ligga i högläge så det är bara att vänja sig. Som tur var så hade jag en Oxynorm kvar sedan mitt MA förra året, så den kunde jag sova på i natt. Hur det ska gå framöver vet jag inte, jag fick starka Alvedon och jag har Lergigan hemma så förhoppningsvis klarar jag mig på det.

    Fasen vad vi kommer utnyttja farmor, mormor och förskolekompisars föräldrar nu!


    Men guud va jobbigt. Skönt att ni har folk som kan hjälpa er...stackare.
  • Äldre 3 Aug 10:22
    #98

    Men hjälp! Vilken otur! Som om det inte var jobbigt nog ändå med en liten bebis.

    Får hoppas att det läker bra så smärtan ger med sig. Hur lång tid tror de återhämtningen är? Låter som om det kan ta ett tag. Usch igen!

  • Äldre 3 Aug 12:20
    #99
    Lillflickan skrev 2018-08-03 10:22:17 följande:

    Men hjälp! Vilken otur! Som om det inte var jobbigt nog ändå med en liten bebis.

    Får hoppas att det läker bra så smärtan ger med sig. Hur lång tid tror de återhämtningen är? Låter som om det kan ta ett tag. Usch igen!


    Jag måste ha gipset resp. skenan i MINST fyra veckor! Det var resten av den sommaren :/

    Nu har jag iaf fått ut morfin och fått veta att det blir operation av högerarmen nästa vecka.

    Det tråkigaste är dock att jag inte kommer kunna göra saker med barnen, jag får ju inte ens lyfta upp vår bebis :(
  • Äldre 3 Aug 12:34
    Iowhannah skrev 2018-08-03 06:06:41 följande:

    Om jag tyckte att saker var jobbiga så är det ingenting mot hur det är nu!

    I går förmiddag lekte jag med sonen, snubblade över hans springcykel, ramlade bakåt och tog emot med händerna. Detta resulterade i starka droger, ambulansfärd och två brutna handleder. Högerhanden är i princip obrukbar, kan knappt röra fingrarna utan smärta, vänsterhanden funkar skapligt men jag får inte lyfta eller bära mer än 0,5 kilo. Min sambo får en jäkla massa jobb nu!

    Jag måste sova på rygg, vilket jag aldrig har uppskattat, jag är en kronisk sidosovare, men armarna ska ligga i högläge så det är bara att vänja sig. Som tur var så hade jag en Oxynorm kvar sedan mitt MA förra året, så den kunde jag sova på i natt. Hur det ska gå framöver vet jag inte, jag fick starka Alvedon och jag har Lergigan hemma så förhoppningsvis klarar jag mig på det.

    Fasen vad vi kommer utnyttja farmor, mormor och förskolekompisars föräldrar nu!


    Men alltså va?!? Vad är oddsen lixom?. Båda handlederna dessutom! Vilken tur att du har en sambo, familj och vänner som kan hjälpa till. Hur mår du nu då? Klarar du dig med den smärtlindring du fått?
Svar på tråden Julibebisar 2018