• Äldre 25 Jul 22:33
    185993 visningar
    916 svar
    916
    185993

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13 skrev 2018-08-04 09:18:36 följande:

    Ok shit va jobbigt att vara vaken på nätterna! Svårt att veta hur man ska kunna vända på d. Det e ju typ omöjligt att hålla dom vakna när dom e så små o trötta. Själv så var jag på dagskryssning med mina barn igår o tänkte att detta ska ju gå så bra. Hade ju vagnen med mig som han kan sova och vill han äta så ammar jag ju, plus att jag hade med mig ersättning. Åhh herregud säger jag bara!! Snacka om en mardrömsresa! Han skrek asså i 12 timmar typ i sträck! Han brukar absolut inte vara så, så jag blev så förvånad! Och så när han hade fått mat så somnade han i famnen, men när jag skulle lägga ner honom i vagnen så vaknade han! 

    Undrade så var det va som va fel. När vi äntligen kom hem så visade det sig att han hade haft magproblem för han sket sååååå mycket o sen efter det så blev det "ganska" lungt inatt. (eller ja lugnare iaf än på båten) Men då fick jag iaf svar på vad det var som var fel för som sagt, inte likt honom. För övrigt var det en jobbig resa oxå för att det var sååå sjukt mycket småbarn med på båten som skrek, så skrek inte Milo just då så var det andra som skrek och väckte honom!  Och det värsta: Shit vilka ONDA blickar jag fick på mig av andra! Dom tittade på mig som om : "Hallå?, kan du inte sköta ditt barn" Aja det kommer ta tid innan jag ger mig ut med barnen igen på båtresa! Milo får hinna bli 1 år iaf!


    Kan säga att det är tok för jobbigt men en liten pojk som är vaken o skriker på nätterna för man själv försöker sova..

    Men gud kan förstå att det var som en mardröm för dig, du kunde nog int koppla av en sekund..
  • Äldre 4 Aug 09:43
    Åttionio89 skrev 2018-08-04 09:26:42 följande:
    Ja vår dotter är 3 år och hon har börjat dricka välling en gång på dagen igen(annars dricker hon en flaska vid nattning bara) och vi låter henne hållas lite.. svårt det där tycker jag, hur mycket man ska ?spela med?. Hon blir väldigt på mig och pappan när vi får besök, känns mer som hon är svartsjuk på att folk pratar med oss än med bebisen haha ja jag får nog ringa om det fortsätter :/
    Ja kan säga att min dotter är 5 år och dricker fortfarande välling i flaska på morgonen men det är delvis för att hon själv vill det men oxå för att hon alltid har varit dålig på att äta frukost och då är ju välling en bra och nyttig frukost. Vi har provat att inte ge henne på morgonen just för att hon ska äta mer "vanlig" frukost i form av mackor, yoghurt eller annat men nä det gör hon inte och får hon inte i sig tillräckligt med mat så dippar hon lätt så hon har fått välling endå. Har pratat med om henne att hon kan väl iaf börja dricka i vanlig mugg men då menar hon på att det är inte lika gott o att hon inte kan ligga ner o dricka, vilket hon gillar att göra. Aja jag tycker inte detta e något stort problem men ja skulle vilja att hon slutade med flaskan iaf.
  • Äldre 4 Aug 09:50
    LängtarEfterMinÄlskadeSon skrev 2018-08-04 09:40:09 följande:
    Kan säga att det är tok för jobbigt men en liten pojk som är vaken o skriker på nätterna för man själv försöker sova..

    Men gud kan förstå att det var som en mardröm för dig, du kunde nog int koppla av en sekund..
    mm ja förstår det! tyvärr e de nog som att någon skrev att det är bara att hålla ut tills han blir lite äldre. Lättare sagt än gjort liksom! Ja det var fruktansvärt på resan. O dessa blickar liksom! Fattar inte vad dom glodde på? Små barn skriker, e det konstigt?! Nä! Äh på slutet var jag såå irriterad på alla som kollade. O sen har jag ju problem med min nacke/rygg. Har väl överbelastat nån muskel där när jag bär på honom så mkt och ammar, inte vet jag men d gjorde ju det att när han väl somnade på mig så var jag ju tvungen att lägga ner honom i vagnen för att avlasta rygg/nacke o då började han om att skrika! O just den känslan att sitter man på en båt så kan man ju inte bara gå hem när man vill hehe. 
  • Äldre 4 Aug 10:48
    Kellie13 skrev 2018-08-04 09:35:05 följande:

    ja asså mitt avslag e oxå så konstigt! Precis som du skriver: lite ena dagen o mkt den andra. O sen kan ja ha lite på bindan o sen när ja går o kissar så e kommer det jättemycket ljust blod i toaletten, för att sen återgå till lite och brunt på bindan. Fattar inte! MM känner mig oxå grymt mkt lugnare med andra barnet! Man har ju en "manual" då sen tidigare hehe. Med dottern fick jag panik när hon skrek i vagnen!


    Jag har precis så. Här bara trosskydd på mej o sedan när jag kissar så kan det komma ganska mycket ljust och mörkt blod. På trosskyddet finns endast lite gulaktig slem typ...För någon vecka sedan när det kom mycket blod så blev jag alldeles yr dessutom. Men det verkar bättre nu iaf.
  • Äldre 4 Aug 11:03
    Iowhannah skrev 2018-08-04 07:52:19 följande:

    Hm. Mitt avslag innehåller inga hinnor med emellanåt kan jag få en störtflod. Fick du inte ut allt när du födde? Du ska kanske ringa förlossningen för en koll.

    Vi ger också olja och nu bajsar hon varje dag igen. Vi ger även magdroppar och ska börja med minifom.

    Pratade med svärmor i går och tydligen har sonen blivit väldigt svartsjuk när hon måste göra nåt med lillan så han har börjat insistera på blöja igen. Känns inte bra alls! I morgon hämtar vi hem åtminstone honom och då blir det banne mig ingen blöja! Snart öppnar förskolan igen och då vill vi inte att han har blöja, speciellt som han ska gå på storbarnsavdelningen nu!


    Idag blir det till att införskaffa Sempers magdroppar och sån där windi pysventil (aldrig använt innan). Hon är inte direkt ledsen men kommer ju inte till ro för att magen håller på nu i några nätter. Knorrar och spänner sig...suck.

    Min 2-åring reagerade med att säga emot pappa i precis allt och bete sig "drygt" (om nu en 2-åring kan det) men typ säga "gå bort" o samtigt putta bort honom el "låt bli", "ajabaja", "inte" o "nej" osv åt allt. Dessutom skulle hon bestämma och styra, hon testade även att slå honom. Vi började prata massor om hur vi skulle bemöta henne o insåg att hon nog gjorde så för att få uppmärksamhet. Alltså hon har ju fått all uppmärksamhet av oss innan o nu nästan enbart av pappa. Även om det blir negativ uppmärksamhet när vi tillrättavisar henne så får hon ju ändå uppmärksamhet. Vi kom fram till att jag får ta 2-åringen lite mer o pappan bebisen och att vi får ignorera och avleda vissa beteenden o inte bara säga nej el bli arga. O det häftiga va att vips en dag så blev hon sig själv igen...

    Tror att de flesta syskon (som är lite mindre) reagerar på nått sätt när de får syskon. Vore konstigt annars egentligen. Är ju en stor omställning...men jag kände mej rätt upprörd och besviken på mig själv (att jag inte orkade mer o räckte till för henne m.m) när 2-åringen betedde sig så annorlunda.
  • Äldre 4 Aug 13:56
    Twoblirthree skrev 2018-08-04 11:03:23 följande:

    Idag blir det till att införskaffa Sempers magdroppar och sån där windi pysventil (aldrig använt innan). Hon är inte direkt ledsen men kommer ju inte till ro för att magen håller på nu i några nätter. Knorrar och spänner sig...suck.

    Min 2-åring reagerade med att säga emot pappa i precis allt och bete sig "drygt" (om nu en 2-åring kan det) men typ säga "gå bort" o samtigt putta bort honom el "låt bli", "ajabaja", "inte" o "nej" osv åt allt. Dessutom skulle hon bestämma och styra, hon testade även att slå honom. Vi började prata massor om hur vi skulle bemöta henne o insåg att hon nog gjorde så för att få uppmärksamhet. Alltså hon har ju fått all uppmärksamhet av oss innan o nu nästan enbart av pappa. Även om det blir negativ uppmärksamhet när vi tillrättavisar henne så får hon ju ändå uppmärksamhet. Vi kom fram till att jag får ta 2-åringen lite mer o pappan bebisen och att vi får ignorera och avleda vissa beteenden o inte bara säga nej el bli arga. O det häftiga va att vips en dag så blev hon sig själv igen...

    Tror att de flesta syskon (som är lite mindre) reagerar på nått sätt när de får syskon. Vore konstigt annars egentligen. Är ju en stor omställning...men jag kände mej rätt upprörd och besviken på mig själv (att jag inte orkade mer o räckte till för henne m.m) när 2-åringen betedde sig så annorlunda.


    Det låter ju lovande ändå, att det kan vända så snabbt! Jag hoppas ju såklart också att detta bara är tillfälligt, han är så himla duktig med pottan hemma och både bajsar och kissar i den! Jag började t o m tänka på att ta bort nattblöjan eftersom den var torr tre morgnar i rad (efter en vecka, tio dagar, tänkte jag ta den), men så gick jag och hade sönder mig istället -.-
  • Äldre 4 Aug 19:12

    Min lilla har också knorrat mycket om magen de senaste två dagarna. Känns så jobbigt när hon skriker sina gälla små skrik om och om igen. Försöker hjälpa men det är svårt. Mannen ska köpa Semper magdroppar och miniform. Men hjälper det verkligen eller är det mest placebo?

    Idag är mannen iväg på kvällen och jag ska ta båda barnen hela kvällen. Lite nervöst om jag kan få den store att somna innan den lilla vaknar. När mannen åkte kläcker han ur sig att det beror på hur sent det blir om han kommer idag eller i morgon bitti! Hmm.. Så risk för skiftarbete mellan de två hela natten. Imorgon är det jag som ska ta en lååång promenad för mig själv. Om jag inte somnar halvvägs.

  • Äldre 4 Aug 20:40
    Lillflickan skrev 2018-08-04 19:12:13 följande:

    Min lilla har också knorrat mycket om magen de senaste två dagarna. Känns så jobbigt när hon skriker sina gälla små skrik om och om igen. Försöker hjälpa men det är svårt. Mannen ska köpa Semper magdroppar och miniform. Men hjälper det verkligen eller är det mest placebo?

    Idag är mannen iväg på kvällen och jag ska ta båda barnen hela kvällen. Lite nervöst om jag kan få den store att somna innan den lilla vaknar. När mannen åkte kläcker han ur sig att det beror på hur sent det blir om han kommer idag eller i morgon bitti! Hmm.. Så risk för skiftarbete mellan de två hela natten. Imorgon är det jag som ska ta en lååång promenad för mig själv. Om jag inte somnar halvvägs.


    Kan min svärmor, som är närmare 60, så kan du! Lev en minut i taget så ska du nog klara det :)

    Magdropparna är super! Det är bara en massa nyttiga bakterier så även om de inte skulle funka så skadar de inte. Sonen blev en helt annan bebis efter bara tre dagar! Tänk bara på att det tar två veckor innan de har full effekt.

    Minifom (säljs över disk då det står i kylskåp) ska hjälpa mot gasbildning i tarmarna men med sonen märkte vi ingen jätteskillnad, inte alls som med magdropparna. Men de skadar inte heller.
  • Äldre 4 Aug 21:57

    Överlevde nattningen! Skrikande korvande bebis på magen och femåring på armen i 80-säng. Uhh. Fick till slut halvsitta mig upp och muta bebis med tutten och repetera sovboken ett par gången. Typ två sidor från att femåringen somnade ringde mannen och fördröjde proceduren och frågade om han skulle komma ner idag. Så nu är han på väg och kan ta femåringen inatt. Nä, min femåring sover fortfarande inte hela natten. Och än så länge verkar inte den lilla sikta in sig på det heller.

    Vad bra att dropparna hjälpte för er. Hoppas de hjälper här också. Ser inte fram emot om en vecka när vi ska börja med järndropparna. Jag vet vad järnet gör ned min mage. Fuskade och hoppade över att ta jätntabletterna var tredje dag när jag var gravid för magen blev så dålig.

    Just nu är den lilla inne på att äta så mycket att hon kräks och sen vilja ha mer. Känns inte helt optimalt.

  • Äldre 5 Aug 10:07

    Hur har ni andra det med namn på era små? Har ni haft lätt att bestämma? Vi lyckas inte komma fram till något.

Svar på tråden Julibebisar 2018