• Äldre 25 Jul 22:33
    185997 visningar
    916 svar
    916
    185997

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Tue 23 Jul 2019 08:31
    jennie08 skrev 2019-07-23 07:19:10 följande:

    Min tjej var också pappig när hon var liten medan båda sönerna varit extremt mammiga. Men för dottern var det bara pappa som gällde när han var hemma och så har det varit under stora delar av hennes uppväxt fram till för några år sen, hon är 11 idag.

    Edward säger också några ord :) Titta, där, pappa och Pa (Filippa) sen säger han bö vilket är både boll och bil. Viktiga ord att kunna


    Det är så häftigt när de börjar prata! Sen håller de aldrig tyst förvisso, men det är kul när de lär sig nya ord :D Bär, där, titta, mamma (= pappa), amma/nanna (= mamma), nännä/nenne (= Nils). Bil har hon sagt också. Hon försöker härma mycket, både när vi pratar och när vi gör olika saker. Hon sitter och iakttar noga och försöker sedan göra likadant, även om det inte alltid går så bra :)

    I går hade vi besök av en ettåring som inte sa pappa men däremot farmor. Undrar hur kul det känns för pappan i fråga, haha!
  • Thu 25 Jul 2019 08:17
    Iowhannah skrev 2019-07-23 08:31:43 följande:

    Det är så häftigt när de börjar prata! Sen håller de aldrig tyst förvisso, men det är kul när de lär sig nya ord :D Bär, där, titta, mamma (= pappa), amma/nanna (= mamma), nännä/nenne (= Nils). Bil har hon sagt också. Hon försöker härma mycket, både när vi pratar och när vi gör olika saker. Hon sitter och iakttar noga och försöker sedan göra likadant, även om det inte alltid går så bra :)

    I går hade vi besök av en ettåring som inte sa pappa men däremot farmor. Undrar hur kul det känns för pappan i fråga, haha!


    Ja det är jätteroligt. Tycker de är i en rolig ålder allmänt då det händer massor. Samtidigt tar det på krafterna att ha en 1-åring som man ständigt måste övervakas och jagas. Hehe. Edward kan leka fint med sina leksaker men allra helst vill han ju göra allt han inte får. Peta in fingrarna i eluttag, dra i alla sladdar, riva ut alla skåp som vi inte hunnit regla, leka med alla saker inne på toaletten, riva ut allt ur kylskåpet, riva ut smutsfisken när jag försöker diska. Haha ja en massa roliga saker hittar han på :)

    Men nu i några dagar har han inte varit sig själv, gnällig, mammig och allmänt onöjd. Sovit i 20 minuterspass hela nätterna. Vet inte om det är utvecklingsfasen eller om han mår dåligt av MPR-vaccinet eller en kombination av båda kanske?! Han har fått en massa konstiga utslag som jag tror kliar rejält.

    Jag hoppas bara det vänder innan vi ska åka utomlands.

    Annars tycker jag som sagt att det är riktigt roligt med honom just nu. Han är med på allt, vet exakt vad man pratar om när man ber honom om saker och det kommer nya ord varje dag. Vi ska försöka öva på att gå också för jag märker att han vill men inte riktigt vågar släppa taget.
  • Thu 25 Jul 2019 08:19

    Nödlösning i köket :-P

  • Thu 25 Jul 2019 08:33

    Bilden hamnade åt fel håll hehe

    Men minns ni om era äldre syskon fick utslag av MPR-vaccinet. Jag kan inte minnas att mina fick det.

  • Thu 25 Jul 2019 09:37
    jennie08 skrev 2019-07-25 08:33:38 följande:

    Bilden hamnade åt fel håll hehe

    Men minns ni om era äldre syskon fick utslag av MPR-vaccinet. Jag kan inte minnas att mina fick det.


    Det fick inte vår son. Han fick feber men det var nog allt.
  • Sat 27 Jul 2019 11:25

    Oj vad era bebisar kan! Lillan ställde sig upp för en vecka sen. Hon skulle också prompt ställa sig upp utan stöd. Nu står hon ganska stadigt, bara väntar på att hon ska gå iväg, haha.

    Hon säger tack, pappa och mammamm (som jag menar ändå är mamma). Varsågod försöker hon säga, men det blir mest hmmvmm. Men ljudet åtföljs alltid av ett tack.

    Hon fick en bollpool, hon älskar den. Bästa leksaken. Hon älskar också att vara på stranden och leka i sanden.

    Jag ska börja jobba 1 augusti. Fast jag ser framemot att jobba så har jag plötsligt drabbats av FLslutsstress. Jag vet att hon kommer att ha det gött med sin pappa, vi har varit hemma en månad alla tre nu. Men iallafall. Tänk att vara borta 7,5 timme per dag, fem dagar i veckan. I resten av hennes liv. :(

    Vi har varit hemma alla tre hela juli. Hennes pappa har tagit över mer och mer, så jag har fått ha sovmorgon och egentid. Så himla skönt att få avsluta FL så!

  • Sat 27 Jul 2019 11:25

    Oj vad era bebisar kan! Lillan ställde sig upp för en vecka sen. Hon skulle också prompt ställa sig upp utan stöd. Nu står hon ganska stadigt, bara väntar på att hon ska gå iväg, haha.

    Hon säger tack, pappa och mammamm (som jag menar ändå är mamma). Varsågod försöker hon säga, men det blir mest hmmvmm. Men ljudet åtföljs alltid av ett tack.

    Hon fick en bollpool, hon älskar den. Bästa leksaken. Hon älskar också att vara på stranden och leka i sanden.

    Jag ska börja jobba 1 augusti. Fast jag ser framemot att jobba så har jag plötsligt drabbats av FLslutsstress. Jag vet att hon kommer att ha det gött med sin pappa, vi har varit hemma en månad alla tre nu. Men iallafall. Tänk att vara borta 7,5 timme per dag, fem dagar i veckan. I resten av hennes liv. :(

    Vi har varit hemma alla tre hela juli. Hennes pappa har tagit över mer och mer, så jag har fått ha sovmorgon och egentid. Så himla skönt att få avsluta FL så!

  • Sat 27 Jul 2019 18:39
    Utvandraren2 skrev 2019-07-27 11:25:03 följande:

    Oj vad era bebisar kan! Lillan ställde sig upp för en vecka sen. Hon skulle också prompt ställa sig upp utan stöd. Nu står hon ganska stadigt, bara väntar på att hon ska gå iväg, haha.

    Hon säger tack, pappa och mammamm (som jag menar ändå är mamma). Varsågod försöker hon säga, men det blir mest hmmvmm. Men ljudet åtföljs alltid av ett tack.

    Hon fick en bollpool, hon älskar den. Bästa leksaken. Hon älskar också att vara på stranden och leka i sanden.

    Jag ska börja jobba 1 augusti. Fast jag ser framemot att jobba så har jag plötsligt drabbats av FLslutsstress. Jag vet att hon kommer att ha det gött med sin pappa, vi har varit hemma en månad alla tre nu. Men iallafall. Tänk att vara borta 7,5 timme per dag, fem dagar i veckan. I resten av hennes liv. :(

    Vi har varit hemma alla tre hela juli. Hennes pappa har tagit över mer och mer, så jag har fått ha sovmorgon och egentid. Så himla skönt att få avsluta FL så!


    Jag har också lite jobbångest. Halva min långledighet har gått så det börjar kännas att det snart är slut. Jag ska börja jobba igen den 2 september, ibland känner jag att det ska bli kul men merparten av tiden känner jag att jag inte vill. Vi har inte riktigt fått saker gjorda, inte praktiska saker med huset iaf, men däremot har vi gjort en hel del utflykter och på måndag ska vi till Ikea och planera vårt nya kök. Förhoppningsvis blir det klart i augusti!

    Alice ÄLSKAR att bada! Allra helst ska hon ha sina armpuffar och en badring och flyta runt där hon inte bottnar :) Jättekul! Jag har försökt få sonen att våga vara på djupa delen men inte ens med puffar så vågar han.
  • Sun 18 Aug 2019 21:24

    Halloj, hur mår ni? Vi har kommit hem från utlandssemester nyligen och idag har vi firat alla sommarbarn med kalas. Edward älskade att vara i Spanien och helst ville han vara på stranden och i badet jämt. Han fixade värmen riktigt bra så det var skönt. Jag däremot tycker det är skönt att vara hemma i lite svalare Sverige hehe.

    Edward har fortfarande inte börjat gå utan kryper runt i raketfart. Han verkar inte alls intresserad av att lära sig gå.

    Hur är era små just nu?

    Edward är superglad på dagarna och hysterisk vid läggdags och på nätterna om han inte får amma. Förut har pappa kunnat ta varannan nattning men nu gärdet inte alls. Däremot så vill han mer än gärna vara med på allt som pappa gör på dagarna.

    Ska jobba 2 kvällar och en dag nu i september så hoppas det hinner lugna sig till dess.

    Är det någon som börjat jobba än?

  • Thu 22 Aug 2019 16:19
    jennie08 skrev 2019-08-18 21:24:44 följande:

    Halloj, hur mår ni? Vi har kommit hem från utlandssemester nyligen och idag har vi firat alla sommarbarn med kalas. Edward älskade att vara i Spanien och helst ville han vara på stranden och i badet jämt. Han fixade värmen riktigt bra så det var skönt. Jag däremot tycker det är skönt att vara hemma i lite svalare Sverige hehe.

    Edward har fortfarande inte börjat gå utan kryper runt i raketfart. Han verkar inte alls intresserad av att lära sig gå.

    Hur är era små just nu?

    Edward är superglad på dagarna och hysterisk vid läggdags och på nätterna om han inte får amma. Förut har pappa kunnat ta varannan nattning men nu gärdet inte alls. Däremot så vill han mer än gärna vara med på allt som pappa gör på dagarna.

    Ska jobba 2 kvällar och en dag nu i september så hoppas det hinner lugna sig till dess.

    Är det någon som börjat jobba än?


    Hej! Nu har jag snart jobbat två veckor. O är hemma med sin pappa. Det har varit rätt blandade känslor. Sista veckorna bestämde vi att vi skulle sluta med nattamningen. Jag sov i annat rum. De 4-5 första nätterna gick helt galet bra, han sov 7.30-4.30 utan uppvak sen gick det inte bra längre. Han vaknade och var ledsen jätteofta. Han blev jättesvår att natta. Trött och grinig hela dagarna. Vi bestämde att vi struntar i det så nu nattammas det mer än nånsin. Sista natten var okej jämförelse. O är fortfarande rätt stökig. Han säger nej när han vill ha något. Så han springer runt och skriker nej hela dagarna. Ganska jobbigt faktiskt. Önskar att han kunde säga ?ha? istället för nej för då skulle det nog kännas mindre jobbigt.. han är väldigt bestämd och inte längre så enkel att avleda. Hur är era bebisar nu? Har ni märkt någon skillnad. O får massa nya tänder så hoppas att det är det i kombination med att jag har börjat jobba som gör att han inte är lika glad längre. Han är liksom mer ilsken (om en bebis kan vara det?)
  • Sat 7 Sep 2019 07:42

    Nu var det ett tag sedan det skrevs här men jag kan svara ändå. Alice är mitt i en utvecklingsfas nu, sömnen blir väldigt lidande. Hon har dessutom det kämpigt med en tand som inte tycks vilja spricka igenom, och på det en hosta som inte ger sig, så kvällarna är långa och sega.

    Hon använder ordet nej mycket, men oftast när hon faktiskt menar nej. Vill hon ha något så sträcker hon sig efter det och liksom vinkar för att visa att hon inte når själv. Hon förstår jättemycket, om vi ber henne att ställa nåt på bordet eller ge oss nåt så gör hon det (försöker iaf, det är inte helt lätt att nå upp till bordet), och om vi säger att det är dags att byta blöja så går hon före till badrummet (likadant om jag säger att jag ska kissa). Hon visar tydligt vad hon vill och hämtar sina skor så fort någon nämner att hen ska gå ut. Hon ÄLSKAR att vara ute!

    Jag började jobba i onsdags, efter 14 veckor ledigt och några dagar sjuk. Det känns helt okej. Rätt skönt att komma hemifrån när hon är i utvecklingsfas men samtidigt tycker jag lite för mycket om att vara ledig för att jobba. Men vi har iaf gått ner till 80 % och jobbar fortfarande varannan månad, så det är inte precis heltid vi snackar :)

    Är det någon som skolat in på förskola än? Alice kommer inte börja förrän i augusti nästa år. Egentligen har vi råd att vara hemma längre men vi vill att hon ska få börja innan storebror slutar så att hon har honom som trygghet.

  • Mon 30 Sep 2019 21:56
    Iowhannah skrev 2019-09-07 07:42:42 följande:

    Nu var det ett tag sedan det skrevs här men jag kan svara ändå. Alice är mitt i en utvecklingsfas nu, sömnen blir väldigt lidande. Hon har dessutom det kämpigt med en tand som inte tycks vilja spricka igenom, och på det en hosta som inte ger sig, så kvällarna är långa och sega.

    Hon använder ordet nej mycket, men oftast när hon faktiskt menar nej. Vill hon ha något så sträcker hon sig efter det och liksom vinkar för att visa att hon inte når själv. Hon förstår jättemycket, om vi ber henne att ställa nåt på bordet eller ge oss nåt så gör hon det (försöker iaf, det är inte helt lätt att nå upp till bordet), och om vi säger att det är dags att byta blöja så går hon före till badrummet (likadant om jag säger att jag ska kissa). Hon visar tydligt vad hon vill och hämtar sina skor så fort någon nämner att hen ska gå ut. Hon ÄLSKAR att vara ute!

    Jag började jobba i onsdags, efter 14 veckor ledigt och några dagar sjuk. Det känns helt okej. Rätt skönt att komma hemifrån när hon är i utvecklingsfas men samtidigt tycker jag lite för mycket om att vara ledig för att jobba. Men vi har iaf gått ner till 80 % och jobbar fortfarande varannan månad, så det är inte precis heltid vi snackar :)

    Är det någon som skolat in på förskola än? Alice kommer inte börja förrän i augusti nästa år. Egentligen har vi råd att vara hemma längre men vi vill att hon ska få börja innan storebror slutar så att hon har honom som trygghet.


    Hej hej, här går dagarna i ett.. Edward roar sig själv med att göra allt han inte får. Jätteroligt. Han älskar också att vara ute så det är ganska tacksamt att hänga i parken. Problemet är att han fortfarande inte går utan kryper runt vilket begränsar honom så det gör honom frustrerad. Han har ju gått och tagit flera steg men sen kommer han på sig och fortsätter krypa.

    Jag har jobbat första helgen nu på 1 1/2 år. Längtar inte tillbaka. Men jag hoppas på förskoleplats i januari. Då får han börja och jag ska jobba med kommer gå ner i tid. Sambon kan styra sin tid så han kan jobba som vanligt. Men med min sambos jobb och mitt jobb så kommer han gå korta dagar och bara några dagar i veckan till början. Det är sällan som jag jobbar 5 vardagar på en vecka. Så han kommer i snitt gå 3 dagar i veckan.

    Han sover fortfarande superdåligt och ammar mycket. Så fort han får syn på mig ska han snutta. Börjar bli lite jobbigt. Annars tycker jag att det är mysigt att amma men inte när han bara gnäller så fort han ser mig.

    Hur många tänder har era små? Edward har bara 8 så han kan inte äta allt än. Han sitter och kämpar med maten med sina små kanintänder.
  • Tue 1 Oct 2019 07:43

    Jag har börjat jobba, 50%. Inte alls sugen, hade velat vara hemma längre. Men mannen måste ju också få vara hemma.

    Lilltjejen går på förskolan två halvdagar i veckan 8:30-13:30 ca. Beror på hur hon sover. Av den tiden sover hon bort ungefär hälften. Känns lite jobbigt att lämna henne när hon är så liten. Det var inte tänkt så. Men förskolan verkar superbra så det hoppas jag det är värt.

    Hon är bra på att säga och visa vad hon vill. Blir superarg om hon inte får det.

    Den senaste veckan har hon tagit sina första steg. Det ser ganska stadigt ut så det är möjligt att hon går snart.

  • Wed 2 Oct 2019 07:54
    Lillflickan skrev 2019-10-01 07:43:01 följande:

    Jag har börjat jobba, 50%. Inte alls sugen, hade velat vara hemma längre. Men mannen måste ju också få vara hemma.

    Lilltjejen går på förskolan två halvdagar i veckan 8:30-13:30 ca. Beror på hur hon sover. Av den tiden sover hon bort ungefär hälften. Känns lite jobbigt att lämna henne när hon är så liten. Det var inte tänkt så. Men förskolan verkar superbra så det hoppas jag det är värt.

    Hon är bra på att säga och visa vad hon vill. Blir superarg om hon inte får det.

    Den senaste veckan har hon tagit sina första steg. Det ser ganska stadigt ut så det är möjligt att hon går snart.


    Det är nog mer jobbigt för er än för lilltjejen :) Två halvdagar är väl en bra start. Mina två äldsta började förskolan tidigt och även om de hade mått bra av att vara hemma längre så trivdes de väldigt bra på förskolan. De har aldrig varit ledsna när vi lämnat utan har alltid börjat leka på en gång och vinkat glatt. De är två normala glada tonåringar idag så det verkar inte ha gått någon nöd på dem. Haha

    Skönt om hon börjar gå för det underlättar ju på förskolan.

    Edward förstår också typ det mesta man säger till honom. Han älskar att hjälpa till och vill mer än gärna vara med på allt som mamma och pappa gör. Så härligt att få hjälp med disken och tvätten osv :-P

    Vi har köpt en spis till honom och han älskar att stå där med sin kastrull och visp.

    Däremot så pratar han inte så mycket. Eller jo han snackar ju hela tiden men inte med riktiga ord. Han kan bara några få ord men han visar tydligt med ljud och gester vad han vill. Och han har ett humör som bara den. Haha
  • Wed 2 Oct 2019 13:08

    Jag ser det som en väldigt lång inskolning. Tyvärr är hon trött vid lämningarna och gråter. Men hon tystnar snabbt. Lämnar ca 8:30 och sen får hon sova kl 9 ca.

    Min lilltjej gillar också spisen. Hon lyfter ur diskhon och plockar ur typ allt. Sen sitter hon, gärna i diskhon, och dricker ur en mugg och bankar med en sked.

    Plocka ur riktiga diskmaskinen är också kul och ha ner tvätt från tvättställningen eller plocka ur tvättpåsarna. Plocka i smutsig disk får jag göra medans hon sitter i stolen så hon inte kryper in i kladdet.

    Hon har också lärt sig att använda stapelleksaker där man sätter dem på en pinne och plockar av och sätter på i evighet.

    Köra saker eller storebror i gåvagnen är också kul.

  • Sun 6 Oct 2019 21:08

    Roligt att läsa hur ni har det :) Jag har jobbat sen mitten av augusti nu. Det är verkligen splittrande. På jobbet går det jättebra men att lämna honom och min man på morgonen. Gah så avis jag är på min man. De har det iaf bra men O saknar mig väldigt mkt fortfarande. Han sitter som en apa på mig när jag är hemma.

    Han snuttar också hela nätterna, för orka så lägger jag mig nio ungefär. Så trist. Måste verkligen ta tag i nattamningen. Men nu kommer det massa stora tänder och det gör honom ännu snuttigare så får låta det gå nån vecka till (eller månad/er......)

    O springer mest nu. Han är aldrig stilla. Han säger några få ord men kommunicerar så vi förstår. Det mest fascinerande är ju ändå hur de lär sig genom att bara vara med. Idag kom O med en trasig ballong så han puttade bort mormor som stod i vägen och öppnade luckan och sen kastade han den i soptunnan. Så jäkla lustigt vad som snappas upp.

    Annars måste jag säga att han är rätt högljudd fortfarande. Och säger nej till saker han vill ha. Vi slutade tom att säga nej under flera veckor för att få honom att sluta men icke.

    Hur ofta sover era nu? Tider? O brukar sova 9 och 14 men tror det börjar bli dags att minska till en gång.

  • Thu 10 Oct 2019 10:45

    E är också så snuttig just nu. Han håller också på att få två tänder till så det kan bero på det kanske. Men han verkar mer mammig överlag tycker. Slår bort pappa om han försöker kramas eller gosa. Syskonen får inte heller röra utan bara på Edwards villkor. Han styr alla med järnhand. Haha

    Jag är också så fascinerad över hur snabbt de lär sig saker. Även om inte E säger så mycket mer än några ord så förstår han i stort sett allt man säger och hjälper gärna till med allt man ber om. Riktigt roligt.

    Edward sover än så länge 2 ggr om dagen. Han fixar inte att bara sova en gång. Han sover vid 10 och sen igen vid ca 14.30. Problemet är att på em så kan han lätt sova i 2 timmar om man inte väcker honom. Och då somnar han inte förrän sent på kvällen och nattningen tar lååång tid. Om man däremot väcker honom så är det gnäll tills han ska sova. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa sovandet. Men jag hoppas att han snart orkar vara vaken till efter lunch så han kan sova en gång mitt på dagen.

    Jag hoppas också innerligt att vi snart får reda på förskoleplats. Är lite nervös att det är fullt på de förskolor som ligger i närheten. Vi har bara en bil så det blir svårt att få ihop det annars med hämtning och lämning.

  • Sat 12 Oct 2019 08:55

    Jennie08, hoppas ni får platsen nära. Det underlättar vardagen så mycket att slippa onödiga transporter.

    Min lilla sover också två gånger. Första ca kl 9 eller 10. Andra någon gång vid 12,13,14. En dag här i veckan testade jag att hålla henne vaken. Hon klarade till 10:30 sen blev det väldigt gnälligt så vid 11 gav jag upp och hon fick sova. Då fick jag väcka henne vid 14 (!) för att hinna äta innan vi skulle hämta storebror. Men då klarade hon vara vaken till kvällen sen.

Svar på tråden Julibebisar 2018