• Anonym (Filip­pa)
    Äldre 28 Jul 07:19
    2586 visningar
    8 svar
    8
    2586

    Sätts för mycket pengar på ex bröllop, hus mm...tycker nån annan lika?

    Tycker överlag att det börjar gå överstyr med konsumtionen, leverne här i vårt fina I-land. Alltmer börjar växa som i USA, man tappar greppet om vad som är väsentligt o vill bara ha större, mera, bättre o lite till. I mångt o mycket. VARFÖR -seriöst - behöver en fyrabarnsfamilj 300kvm att bo i? Blir man lyckligare då? Varför sätta hundratusentals på bröllop - håller äktenskapet då? Bilar, villor, båtar, ev en till villa...det escalerar som det gjort i USA. O alltför många glömmer bort att ge tid till sina nära o kära, vara en god o ärlig vän, njuta av det fina i världen o ta hand om varandra. Det är sorgligt. Ser på program där små familjer söker lägenheter o blir visade villor, enorma hus med 4 badrum o allrum som en danssal, som tycker sovrummen är för små om dom är under 35kvm. Där köket är för trångt men ditt gott hade rymts en skolklass. Blir ledsen, vart är vi på väg med detta storhetsvansinne. Vi har glömt bort vad som är viktigt. Nån annan som tänker som jag?

  • Svar på tråden Sätts för mycket pengar på ex bröllop, hus mm...tycker nån annan lika?
  • Anonym (ååå)
    Äldre 28 Jul 07:27
    #1
    Anonym (Filippa) skrev 2018-07-28 07:19:34 följande:

    Tycker överlag att det börjar gå överstyr med konsumtionen, leverne här i vårt fina I-land. Alltmer börjar växa som i USA, man tappar greppet om vad som är väsentligt o vill bara ha större, mera, bättre o lite till. I mångt o mycket. VARFÖR -seriöst - behöver en fyrabarnsfamilj 300kvm att bo i? Blir man lyckligare då? Varför sätta hundratusentals på bröllop - håller äktenskapet då? Bilar, villor, båtar, ev en till villa...det escalerar som det gjort i USA. O alltför många glömmer bort att ge tid till sina nära o kära, vara en god o ärlig vän, njuta av det fina i världen o ta hand om varandra. Det är sorgligt. Ser på program där små familjer söker lägenheter o blir visade villor, enorma hus med 4 badrum o allrum som en danssal, som tycker sovrummen är för små om dom är under 35kvm. Där köket är för trångt men ditt gott hade rymts en skolklass. Blir ledsen, vart är vi på väg med detta storhetsvansinne. Vi har glömt bort vad som är viktigt. Nån annan som tänker som jag?


    Jag vet inte vilka människor du syftar på eller vilka kretsar du rör dig i. Jag känner inte speciellt många människor som bor i så stora hus, typ ingen. Vi har ett hus på 240 kvm men då är vi 7 personer så vi behöver det! 

    Hundratusentals kronor på bröllop känner jag heller ingen som gjort. ca 100 000 kanske, men oftast mycket lägre summor än så och det har varit fina bröllop ändå. 

    Sen håller jag med dig i sak om att vi alla kan spara mer, främst på vår miljö/vår planet, men tycker du kanske fastnar på saker som egentligen inte rör så många. Vill du skapa en diskussion om hur folk slösar kanske det är mer effektivt att rikta sig mer mot "vanligt folk" än de där som sitter på 300 kvm hus, båt och åker utomlands 5 ggr/år. 
  • Anonym (Konst­iga värder­ingar)
    Äldre 28 Jul 07:32
    #2

    Varför ska det vara antingen eller? Tror du inte att man kan bo på 300kvm och samtidigt uppskatta din familj och ha tid tillsammans? Det finns många som bor på 300kvm som är bättre föräldrar och lyckligare än dom som bor i en trång hyreslägenhet. Barn till höginkomsttagare har bättre psykisk och fysisk hälsa och hamnar mer sällan i missbruk än barn till låginkomsttagare. Så deras föräldrar gör tydligen någonting rätt trots sin inkomst.

    Vi bor på 250+kvm och äger marken några km omkring oss. Vi hade ett stort bröllop som kostade några hundratusen. För att vi vill det, har råd med det och har arbetat hårt för det. Vi vill ha mycket utrymme och hästar och skog. Vi har också hela sommaren ledig tillsammans och barnen har alla liv lediga med oss. Vi spenderar mycket tid tillsammans och älskar varandra mycket. Genom vår konsumtion ger vi jobb. Någon kan driva sin ekologiska gård för att vi lägger pengar på dyrare mat osv.

    Du verkar ha en skev syn på andras värderingar. Du tror alltså att man är mer empatisk och bättre förälder om man bor litet?

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 28 Jul 08:50
    #3

    Visst kan man ha åsikter om konsumtionssamhället, men sommovanstående skriver är nog inte din omvärldsbild så representativ. Jag känner ingen som har bostadshus på 300kvm eller som anser att sovrum under 35 kvm är för små.

    Vad är viktigt i livet tänker du? Jag tänker att det är att umgås med nära och kära och att ta vara på njutningen som livet kan ge. Jag tror att det är ganska naturligt att när man klarat överlevnadsnivån får vidare till att ha njutning. Jag känner många som har båt tex, och det har de ju för att njuta av sin lediga tid maximalt, folk som ahar hus med trädgård för att de mår bea av att påta där, några som har hundar eller häst eftersom umgänget med djur ger dem livskvalitet. Min uppfattning är att merpartern av det man har i dyra materiella ting har man just för att uppnå det som är viktigt, livskvalité.

    Men visst kan det dra iväg ibland, i synnerhet när det bara är ett fjärran mål som spelar roll och man glömmer helt att leva i nuet - men det kan hända även för sem som ej har stora materiella tillgångar.

  • Anonym (Delvi­s)
    Äldre 28 Jul 09:19
    #4

    Kan delvis hålla med. Mina föräldrar är nyblivna pensionärer och alltid jättestressade.

    De säger att de vill finnas där för sina barnbarn och gamla föräldrar och det gör de också men utöver det tar de på sig så mkt extrajobb.

    De äger sedan tidigare två medelstora tvåplansvillor (fått ena i arv) och en mindre enplans. Vet ej kvadratmeter men det är 5or med kök och 2 badrum och mindre tomt på de stora och 3a med kök och badrum och stor balkong på den mindre (den hyrs dock ut). De har också en stor fin slalomstuga.

    Utöver det har de nyligen köpt en gigantisk sommarstuga (är som ett gods med ett stort hus och två mindre) och en båt.

    De håller alltid på att renovera dessa ställen och klagar på att det är så jobbigt för de är gamla och trötta och säger de ska sälja bort något men då måste de ju renovera några år först... båten har inte ens använts på två år för de hinner inte.

    De låter ju släkten etc använda dessa fritt vilket förstås är snällt men det är så mkt jobb för dem att jag tänker det är ovärt. De hade kunnat sälja av åtminstone 3-4 av de ställena och då kunnat fokusera på de som är kvar.

  • Anonym (E)
    Äldre 28 Jul 12:28
    #5

    Jag håller med. Men samtidigt, de pengar vi tjänar in, är vi skyldiga att lägga på det som gör just våra liv lyckliga, för vissa är det att kunna kunna shoppa på rea, för andra att investera i ett sommarställe i Grekland, och det finns förmögna familjer likaväl som medelklassen eller under som kan ha riktigt fin lycklig kärleksfull familj eller total misär. Jag har aldrig tjänat mycket pengar och aldrig jobbat ob tider eller ägt eget företag eller satsat på karriär, men skulle jag plötsligt infinna mig i en slående karriär och tjäna mer än jag någonsin gjort i mitt liv, hade jag haft dåligt samvete om jag lagt de pengarna på ett större hem? Mer yta? Betalad städning? Nej. Sen är alla olika, jag tycker för lite yta känns som en fängelsecell, men för mycket yta känns som man bor för sterilt och opersonligt, den yta jag och sambon har i lägenheten nu är ju runt 42 km och jag har ju bott i ett litet rum förut så jag tycker detta är så fantastiskt. Allt handlar väl om erfarenheter och associationer.

    Jag hade inställningen förut att rika = själviska giriga bittra människor.

    Men sen har livet låtit mig möta rika, och de har varit underbara människor så fina att man knappt kan tro att de är miljonärer för det fanns inte ett uns egoism i de, djurvänner, barnälskare, familjära öppna varma goa humoristiska människor som inte dömer andra för de har själv en gång varit den som slet på ett hamburgerhak.

    . Jag mötte en gång en rik man som sa "om du någon gång blir rik, glöm aldrig platsen du kom från" han menade att vissa glömmer deras förflutna där de inte ägde knappt någonting, vissa blir högfärdiga men det byggs ju på en osäkerhet i grunden.

    Är man trygg empatisk människa i grunden, kommer sällan mer pengar ta det ifrån en och inte mindre pengar heller.

  • Anonym (Rut)
    Äldre 28 Jul 22:52
    #6

    Som vanligt så är inte det vanliga att alla gör allt dettta. De flesta satsar på något mer än det andra. För oss är vårt fantastiska nya stora hus prio ett. Resor m.m är något som görs på de få slantar som blir över. Bröllopet vårt var gratis om man bortser från ringarna som vi lag en slant på. Vi älskar vårt hus och inte var det mycket dyrare att bygga stort ist för litet.

  • Anonym (why)
    Äldre 29 Jul 21:43
    #7

    Varför ha åsikter kring vad andra gör med sina pengar?

    Vill du inte ha ett stort hus, köp inte ett stort hus.

    Håller med övriga kring att du har en missuppfattning att konsumtion skulle utesluta annat gott i livet.

  • Äldre 29 Jul 21:48
    #8

    Har man pengar så why not? Problemet är väl de som överkonsumerar och går över sina gränser. Det är ett problem.

Svar på tråden Sätts för mycket pengar på ex bröllop, hus mm...tycker nån annan lika?