• Anonym (Missl­yckad?­)
    Äldre 28 Jul 08:24
    32686 visningar
    110 svar
    110
    32686

    Hur i hela friden har folk råd?

    Jag och min sambo är 30+, båda utbildade och precis kommit ut på arbetsmarknaden i fasta anställningar. 


    Vi har nu börjat smått titta på hus. Det som vi slås av är hur mycket yngre människor det är där typ 90-talister och också flera med barn.


    Vad som inte alls går ihop är hur har folk råd? Alltså vi är 30+ och fått kämpa ihop pengar till handpenning, vi får knappt lån på 3.5 miljon. Men folk som är mellan 5-10 år yngre än oss har tydligen samma utgångspunkt som oss? Vad är det dessa människor jobbar med som gör att de har både handpenning och möjlighet att få lån hos banken? de kräver ju inte direkt låga löner...

  • Svar på tråden Hur i hela friden har folk råd?
  • Anonym (S)
    Äldre 28 Jul 08:30
    #1

    När vi köpte vårt första hus i 25-årsåldern hade vi en bra kontantinsats efter att ha gjort vinst på tidigare bostadsrätt. Dock var en av oss student (den andre nyutexaminerad läkare), vi hade då en förälder som stod som medlåntagare för att vi skulle få låna den summa vi behövde. Tror att medlåntagare är ett ganska vanligt sätt för yngre att lösa lånefrågan om man inte själva uppfyller bankens inkomstkrav.

  • Anonym (Rut)
    Äldre 28 Jul 08:31
    #2

    Många får handpenning av sina föräldrar och har kanske en liten vinst från tidigare försäljning. Andra är bara nyfikna på visning och går bara dit och kikar. Andra går dit och drömmer. Många jobb utan utbildning ger rätt hög lön och ob.

  • Anonym (ttt)
    Äldre 28 Jul 08:33
    #3

    Väldigt olika priser i landet för det första, så kan vara oerhört olika utgångslägen för folk

    Sen är det många som som sagt, där föräldrarna hjälper. Jag har 3 syskon och jag tror alla mina tre syskon har kunnat köpa hus tack vare att föräldrarna gått i borgen för deras banklån. 

  • Anonym (B)
    Äldre 28 Jul 08:34
    #4

    Det är ju ganska sent att precis ha kommit ut på arbetsmarknaden när man är trettio som du beskriver? Många pluggar ju klart när de är i alla fall runt 25 och ofta innan det. Mina vänner som pluggat klart som är 25 sparar runt 10k i månaden för en handpenning så när de är i er ålder kommer de ha runt 5-7 år bakom sig på arbetsmarknaden och ha sparat lika länge om de inte redan köpt en lägenhet/hus.

  • Anonym (Apan)
    Äldre 28 Jul 08:34
    #5

    Tja jobbar man på tex matbutik eller som underksöterska med mycket obekväm arbetstid så har man nog ut runt 18-19 tusen efter skatt. En hantverkare typ rörmokare, elektriker kan nog tjäna 30000 i runda slängar. Jobbar man på byggen med traktamente landar lönekuvertet nog på 35000-40000. Lägg på det att de jobbat sen de tog studenten och sparat till handpenning i kanske 3-5 år, kanske tagit ut föräldrapenning medans de pluggat (= inget CSN-lån) så är det inte så konstigt. Ni har inga pengar för att ni inte har jobbat förrän nu. Ni kommer ifatt snart och med lite tur kanske ni kommer om.

    Det är en lögn att man automatiskt kommer ha ett bättre liv om man läser på högskolan. Man kommer igång senare med det man sedan kommer på är viktigt, man tjänar ofta sämre än de som läst (mansdominerade) yrkeslinjer på universitetet (iallafall till en början) och det man får är eventuellt ett jobb som är roligare men mycket mer ansvarstyngt.

  • Anonym (Missl­yckad?­) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 08:35
    #6

    Men det är ju detta jag inte förstår vadå tidigare försäljning? Då måste man ju ha haft handpenning till det köpet, bostadsrätter är ju inte direkt billiga heller...Så var kommer de pengarna ifrån? 


    Och föräldrar har väl egna lån? Eller har dessa äldre så lätt för att ta dubelllån numer? Jag fr verkligen inte ihop det..

  • Anonym (Missl­yckad?­) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 08:38
    #7
    Anonym (B) skrev 2018-07-28 08:34:18 följande:

    Det är ju ganska sent att precis ha kommit ut på arbetsmarknaden när man är trettio som du beskriver? Många pluggar ju klart när de är i alla fall runt 25 och ofta innan det. Mina vänner som pluggat klart som är 25 sparar runt 10k i månaden för en handpenning så när de är i er ålder kommer de ha runt 5-7 år bakom sig på arbetsmarknaden och ha sparat lika länge om de inte redan köpt en lägenhet/hus.


    Jag har jobbat i kanske ca 5 år men det har tagit dessa åren att få en fast tjänst. Iaf i min bransch så står dom inte direkt med öppna armar till ny utexade med fasta tjänster som banken kräver. Utan man har ju fått harva sig fram med vik osv. Och så länge man haft vik så har ju banken sagt tvärnej..
  • Äldre 28 Jul 08:42
    #8
    Anonym (Misslyckad?) skrev 2018-07-28 08:35:51 följande:

    Men det är ju detta jag inte förstår vadå tidigare försäljning? Då måste man ju ha haft handpenning till det köpet, bostadsrätter är ju inte direkt billiga heller...Så var kommer de pengarna ifrån? 

    Och föräldrar har väl egna lån? Eller har dessa äldre så lätt för att ta dubelllån numer? Jag fr verkligen inte ihop det..


    Vårt hus i Stockholmstrakten kostade ca 1 miljon 1990, nu nästan avbetalt och värdet är 5-6 miljoner, alltså kan jag låna ett par miljoner för att hjälpa de unga med sin första bostad, så är det många som gör.
  • Anonym (SåGjo­rdeVi)
    Äldre 28 Jul 08:43
    #9

    Vi lånade ihop en handpenning till vårat första bostadsköp, när vi sålde fick vi en vinst på en miljonish. Köpte då villan vi bor i idag , är båda 25, jag jobbar som uska och killen lastbilschaffis

  • Äldre 28 Jul 08:43
    #10

    Utbildat sig i tid och fått tillsvidare. Fått välbetalda industrijobb eftet gymnasiet. Hunnit göra bostadskarriär och vinsten på tidigare bostäder blir handpenning till nya. Typ så?

    Började läsa på högskolan direkt efter gymnasiet, 18 år, och arbetade samtidigt. Köpte en liten BR 3:a i samma veva (då behövdes 10 % handpenning + tillsvidare vilket jag hade). Träffade min blivande man snart därpå. När jag hade kandidatuppsatsen kvar föddes vårt första barn (jag 21 han 22 och färdigutbildad, med tillsvidare anställning). Jag fortsatte plugga och var FL samtidigt. Sparade därmed en hel drös föräldradagar. Tog ut dubbel kandidat och började sedan läsa magister. När sonen var 1 år, och jag hade en termin kvar på min magister, föddes vår dotter. Min man var föräldraledig och jag skrev färdigt magistern. Medan sonen var spädbarn sålde vi den lilla BR 3an med vinst, och köpte en större BR 4a. Sedan började jag jobba, gjorde det i ett år. Mannen började sedan jobba och jag var FL igen. Nu är barnen 1,5 och 2,5 år. Mannen arbetar 100 %, jag 40 % t.o.m. mitten av augusti. Sedan ska vi arbeta 100 % båda två. Vi har båda välbetalda tillsvidareanställningar, ett bra sparkapital, och låg belåningsgrad på bostaden. Vi har börjat kolla på hus, och är 23 och 24 år. Tittar på hus i 3,5-4,5-miljonersklassen.

    Lite så kan det gå till. Födda -93 och -94. Flera av våra vänner i samma åldrar är i liknande situationer.

Svar på tråden Hur i hela friden har folk råd?