• Anonym (ajfan­)
    Äldre 30 Jul 15:51
    6631 visningar
    14 svar
    14
    6631

    B-peth prov

    En månad tillbaka i tiden låg mitt värde på 0.24 vilket ansågs vara förhöjt så jag fick en ny chans men nu har det istället gått upp till 0.38. Tredje gången gillt om två veckor. Min läkare säger att det kommer gå ner om jag skippar alkoholen under denna tid men säg att jag dricker lite vin då och då, inga karatefyllor så att säga. Kommer det att sänkas ändå? Google gör mig verkligen inte klokare.

    (Orsaken till dessa prover är en receptbelagd medicin som är farlig i kombination med alkohol.)

  • Svar på tråden B-peth prov
  • Äldre 30 Jul 15:54
    #1

    OM försöker resonera att dricka alkohol, fast än man säger du bör ta en paus för få ned dessa siffror.
    Har man då inte en del problem med alkohol?


    hur många meter var det?
  • Anonym (ajfan­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 15:59
    #2
    klyban skrev 2018-07-30 15:54:26 följande:

    OM försöker resonera att dricka alkohol, fast än man säger du bör ta en paus för få ned dessa siffror.

    Har man då inte en del problem med alkohol?


    I mitt fall fick jag veta att ett nytt prov skulle tas dagen innan då infon inte nått fram tidigare, ett fel från deras sida. Nu har jag däremot chansen att få ned siffrorna.
  • Anonym (S)
    Äldre 30 Jul 16:03
    #3

    Skippa alkoholen så sänks värdena, du får ju endå inte dricka tillsammans med medicinen?

  • Äldre 30 Jul 16:06
    #4
    Anonym (ajfan) skrev 2018-07-30 15:59:53 följande:
    I mitt fall fick jag veta att ett nytt prov skulle tas dagen innan då infon inte nått fram tidigare, ett fel från deras sida. Nu har jag däremot chansen att få ned siffrorna.

    Jo, det var snällt, men är inte detta en no brainer och låta bli alkoholen ett tag?
    Själv fått dessa order för ALAT och inte dricka alkohol, sen att det inte funkade är en annan femma.
    Då ALAT värdena var av annan orsak.

    Men dessa värden är enbart för alkoholen som jag förstår det?
    Det innebär givetvis inte att medicinen kan orsaka ökade värden, då det påverkar alkohol  upptagning och nedbrytning.
    Men dricka alkohol under denna tid tills nästa prov, är inte den rent ut sagt galen tanke?
    Det är därför jag frågade dig om varför du resonerar om att dricka alkohol, när det uppenbara vore ha en paus.
    Och om det är ett måste och dricka, om inte detta innebär att du har en problem med alkoholen.


    hur många meter var det?
  • Anonym (ajfan­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 16:14
    #5
    Anonym (S) skrev 2018-07-30 16:03:26 följande:

    Skippa alkoholen så sänks värdena, du får ju endå inte dricka tillsammans med medicinen?


    Jag och min kille tycker om att ta ett eller två glas vin på balkongen på kvällarna eftersom att vi har semester. En redig berusning vore en smått galen idé. Men jag måste ju veta om värdena kommer att gå ner trots ett minimalt intag alkohol. Det lär bli så med tanke på att jag minskar konsumtionen med cirka 70% men jag vill ändå vara säker!
  • Anonym (S)
    Äldre 30 Jul 16:19
    #6
    Anonym (ajfan) skrev 2018-07-30 16:14:13 följande:

    Jag och min kille tycker om att ta ett eller två glas vin på balkongen på kvällarna eftersom att vi har semester. En redig berusning vore en smått galen idé. Men jag måste ju veta om värdena kommer att gå ner trots ett minimalt intag alkohol. Det lär bli så med tanke på att jag minskar konsumtionen med cirka 70% men jag vill ändå vara säker!


    Det är ju upp till dig att avgöra. vill du ha medicinen=skippa alkoholen, Bryr du dig inte om medicinen=drick ditt vin. Värdena kan sjunka, men ev inte tillräckligt. Allas kroppar fungerar olika.
  • Anonym (ajfan­) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 16:41
    #7

    (Tyvärr) så är alkohol viktigare för mig just nu så jag får snällt be min läkare om en annan lösning om det inte ligger där det ska. Att det ena måste utesluta det andra :/

  • Äldre 31 Jul 16:52
    #8
    Anonym (ajfan) skrev 2018-07-31 16:41:36 följande:
    (Tyvärr) så är alkohol viktigare för mig just nu så jag får snällt be min läkare om en annan lösning om det inte ligger där det ska. Att det ena måste utesluta det andra :/
    Vad är det för medicin, jag bara antar det inte är antabus för då skulle diskussionen bli extremt bisarr helt plötsligt.
    Metotrexat?
    hur många meter var det?
  • Anonym (ajfan­) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 17:00
    #9
    klyban skrev 2018-07-31 16:52:33 följande:

    Vad är det för medicin, jag bara antar det inte är antabus för då skulle diskussionen bli extremt bisarr helt plötsligt.

    Metotrexat?


    ADHD
  • Äldre 31 Jul 17:10
    #10
    Anonym (ajfan) skrev 2018-07-31 17:00:55 följande:
    ADHD

    Oki, men finns det inte substanser där som inte är leverpåverkande?
    Men är det som på opioider så vägrar man nästan skriva ut de substanser som har låg leverpåverkan, som då är morfin i dess rätta form.
    Ja, då lär du ha det jobbigt och få det ändrat(om nu det finns).


    hur många meter var det?
  • Anonym (ajfan­) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 17:48
    #11
    klyban skrev 2018-07-31 17:10:39 följande:

    Oki, men finns det inte substanser där som inte är leverpåverkande?

    Men är det som på opioider så vägrar man nästan skriva ut de substanser som har låg leverpåverkan, som då är morfin i dess rätta form.

    Ja, då lär du ha det jobbigt och få det ändrat(om nu det finns).


    Inte en susning. Jag har ätit medicinen i flera år men aldrig hört talas om denna icke toleransen mot alkohol. Det var okej i ?lagoma mängder?.
  • Äldre 31 Jul 18:26
    #12
    Anonym (ajfan) skrev 2018-07-31 17:48:23 följande:
    Inte en susning. Jag har ätit medicinen i flera år men aldrig hört talas om denna icke toleransen mot alkohol. Det var okej i lagoma mängder.

    Det är inte otroligt att detta är för se om du sköter dig också.
    Och visar det sig du inte gör detta och dessa värden ökar, så kan du troligen kyssa din medicin hejdå en dag. i framtiden.


    hur många meter var det?
  • Anonym (ajfan­) Trådstartaren
    Äldre 5 Aug 13:34
    #13
    klyban skrev 2018-07-31 18:26:11 följande:

    Det är inte otroligt att detta är för se om du sköter dig också.

    Och visar det sig du inte gör detta och dessa värden ökar, så kan du troligen kyssa din medicin hejdå en dag. i framtiden.


    Jag gick ut både fredag och lördag nu men innan det så var det nog cirka tio dagar sedan. Har dock inte druckit så mycket som jag brukar göra men det har blivit lite vin och sprit. Jag ska ta provet imorgon. Vad tror du?
  • Äldre 5 Aug 13:39
    #14
    Anonym (ajfan) skrev 2018-08-05 13:34:26 följande:
    Jag gick ut både fredag och lördag nu men innan det så var det nog cirka tio dagar sedan. Har dock inte druckit så mycket som jag brukar göra men det har blivit lite vin och sprit. Jag ska ta provet imorgon. Vad tror du?

    Har du druckit mindre, än före förra prov så kommer det nog sjunka lite.


    hur många meter var det?
Svar på tråden B-peth prov