• Anonym (h)
    Äldre 3 Aug 10:19
    4866 visningar
    51 svar
    51
    4866

    Att skaffa barn, en självisk handling?

    Utgå från att personen (föräldern) i fråga har ett val.

    Är det själviskt att skaffa barn? Biologiska syftar jag på.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att skaffa barn, en självisk handling?
  • Äldre 3 Aug 11:24
    #1
    +1

    Allt vi gör är i grunden själviskt. Den egentliga frågan jag tror att du vill ha svar på är om det är försvarbart på ett antal plan. Och svaret på der beror ju på vilket plan vi väljer att titta på.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 3 Aug 11:26
    #2

    Det är klart det är det, oavsett om det gäller biologiska barn, adopterade barn eller att medvetet avstå från baarn. Så fort vi har ett val, väljer vi det vi upplever gynnar oss mest. Sen kan egoismen vara direkt ("ett barn skulle berika mitt liv") eller indirekt ("jag vill inte ha barn men min partner, mina föräldrar och omgivningen förväntar sig att jag skaffar barn och gör jag det så minskar risken att jag blir utesluten ur gemenskapen") Ju mer indirekt självisk man är, desto större är nog upplevelsen att handlingen är osjälvisk, skulle jag tro.

  • Äldre 3 Aug 12:34
    #3

    Vad menar du med själviskt? Tycker inte att man kan använda det ordet på det sättet.

    Att ta hand om sin hälsa, är det själviskt? Att göra något man blir glad av?

    Ordet själviskt är negativt laddat, såhär beskrivs det i SAOL;

    ?självisk l. egennyttig person, person som blott tänker på sig själv o. saknar känsla för andra. En inbiten, kall, hård, egoist. En egoist av renaste vatten.?

    Det handlar alltså inte bara om att göra något man vill, som man blir glad av utan det syftar på att BLOTT tänka på sig själv och strunta i andra plus sakna empati!

    Då kan man inte svara så svartvitt på om det är själviskt att skaffa barn precis som om diskussionerna huruvida det är egoistiskt att vara snäll är fel från början då man då missar vad egoism som begrepp innebär.

    Att skaffa barn och inte låta barnet utvecklas till en självständig individ, försöka tvinga det till absolut lydnad med psykiskt och fysiskt våld och bara vilja ha dom att visa upp och känna sig lyckad med utåt som en fasad, DET är själviskt.

    Att skaffa barn och älska dom och låta dom växa och blomma, offra sin gamla vardag och anpassa sig för barnens skull, nej det är inte själviskt.

  • Anonym (h) Trådstartaren
    Äldre 3 Aug 14:17
    #4

    Att när man skaffar ett barn skaffar man det för sin egen skull, aka själviskt motiv. Att man planerar att göra uppoffringar när barnet väl är kommet har ingenting med det egentliga motivet att göra.

  • Anonym (h) Trådstartaren
    Äldre 3 Aug 14:19
    #5

    Och ja, det finns många saker som är bra ör en själv som kan kallas själviska. Bara för att ett ord har en negativ klang gör det inte till något ont i sig.

  • Anonym (h) Trådstartaren
    Äldre 3 Aug 14:29
    #6

    Kanske bör säga att jag gjorde tråden efter att ha hört folk påstå att det är själviskt att inte skaffa barn, vilket för mig saknade logik.

    Iom att man vill ha barn blir det till ett begär, man skaffar alltså barn för att man vill ha barn.

    Det är ju precis samma sak i många olika sammanhang i livet, man vill ha den jackan, man vill åka till Thailand osv. Det är något man gör för sin egen skull, vilket jag i detta fall kallar för själviska handlingar. Här innebär det dock inte nödvändigtvis att det utsätter någon annan för tråkigheter, men i just barnskapandet så innebär det skapandet av en annan individ. Många vuxna som får barn idag borde inte ha barn, men de skaffar barn ändå, för de vill ha barn.

  • Lainie Kenned­y
    Äldre 3 Aug 14:30
    #7
    Yasminaoo skrev 2018-08-03 12:34:01 följande:

    Vad menar du med själviskt? Tycker inte att man kan använda det ordet på det sättet.

    Att ta hand om sin hälsa, är det själviskt? Att göra något man blir glad av?

    Ordet själviskt är negativt laddat, såhär beskrivs det i SAOL;

    ?självisk l. egennyttig person, person som blott tänker på sig själv o. saknar känsla för andra. En inbiten, kall, hård, egoist. En egoist av renaste vatten.?

    Det handlar alltså inte bara om att göra något man vill, som man blir glad av utan det syftar på att BLOTT tänka på sig själv och strunta i andra plus sakna empati!

    Då kan man inte svara så svartvitt på om det är själviskt att skaffa barn precis som om diskussionerna huruvida det är egoistiskt att vara snäll är fel från början då man då missar vad egoism som begrepp innebär.

    Att skaffa barn och inte låta barnet utvecklas till en självständig individ, försöka tvinga det till absolut lydnad med psykiskt och fysiskt våld och bara vilja ha dom att visa upp och känna sig lyckad med utåt som en fasad, DET är själviskt.

    Att skaffa barn och älska dom och låta dom växa och blomma, offra sin gamla vardag och anpassa sig för barnens skull, nej det är inte själviskt.


    Skaffar man för att man vill ha dem, så är ju allt det du beskriver som någon slags uppoffring i själva verket att välja det liv man vill ha. Det är ju Inte av välgörenhet eller osjälviska skäl som man väljer det man vill ha.
  • Äldre 3 Aug 15:37
    #8

    Hej TS!

    Jag tycker inte att det går så bra att generalisera i den frågan. Svaret är inte alltid svart eller vitt, utan oftast nyanserat, komplext, och/eller skiljer från fall till fall.

    Själv skaffade jag INTE barn av själviska skäl, det vill säga en egoistisk vilja var inte den avgörande bevekelsegrunden för mitt beslut.

    Jag var helt enkelt på den punkten i min utveckling att det fanns utrymme för att ta emot och guida en ny liten varelse. Jag ger av mig själv för detta. Det är alltså en utgivelse.

    På samma gång blev släkten mycket glad. Mitt föräldra-arbete gör att släkten kan fortsätta.

    Livet kan bara fortsätta genom att nästa generation tar emot stafettpinnen.

    Att det sedan visade sig uppfylla alla de högsta önskningar jag haft för mig själv i livet, och möta flertalet djupa primära inbyggda behov inombords, det är irrelevant för frågan.

    Det är irrelevant därför att dels är sådana inbyggda mekanismer bortom min egen styrning och därmed bortom en självisk kontroll.

    Allra ytterst är det dock irrelevant därför att en sådan hundraprocentig personlig lycka är en KONSEKVENS av mitt beslut, men inte alls på något sätt grundvalen för det.

    Det är alltså inte alltid som alla varelser på Jorden skaffar barn av rent själviska anledningar.

    Mina barn är här för deras egen skull, och ända sedan jag blev mamma så är även mitt liv för deras skull.

    Jag lägger det i händerna på dem, och vilar i Kärlekens famn.

  • Anonym (A)
    Äldre 3 Aug 16:13
    #9

    Ja, men allt man gör av fritt val är själviskt.

  • Äldre 3 Aug 16:49
    #10
    Anonym (A) skrev 2018-08-03 16:13:22 följande:

    Ja, men allt man gör av fritt val är själviskt.


    Hade det varit sant hade det koncept som begreppet själviskt hänsyftar till inte kunnat upptäckas av oss, eftersom det varit allenarådande i vår värld.

    Om allting varit gult, då hade vi inte haft ord som Färg, Grön, Nyans.

    Men nu har vi ord såsom Egoism, Altruism etc.

    Dessa ord betecknar någonting som vi har upptäckt.

    Såvida du inte menar att sann altruism endast kan uppnås via tvång? I sådana fall har du helt fel eftersom ordet altruism pekar på någonting som ENDAST kan uppnås genom fritt val.

    Om man tvingar en katt att svälja ett salladsblad är den ju inte vegetarian för det.
Svar på tråden Att skaffa barn, en självisk handling?