• Äldre 3 Aug 20:11
    4741 visningar
    8 svar
    8
    4741

    Vårdadministrativa programmet i Umeå

    Någon som läst det eller känner någon som gjort det ? Hade önskat lite feedback på vad ni tycker osv!

  • Svar på tråden Vårdadministrativa programmet i Umeå
  • Äldre 3 Aug 22:53
    #1

    Jag har läst det. Vad vill du veta? :)

  • Äldre 4 Aug 20:43
    #2

    Åh vad kul att någon svarade! Vad tyckte du om det? Går det att kombinera med att jobba? Har du fått jobb efter och vad fick du i lön? Frågorna är många ????

  • Äldre 4 Aug 20:43
    #3

    :)

  • Äldre 4 Aug 21:00
    #4

    Linjen var betydligt bredare än vad jag hade föreställt mig. Men det hade jag ju vetat om jag bara läst på lite mer innan vilka kurser utbildningen faktiskt skulle innehålla ;) Man läser mycket ekonomisk historia och statsvetenskap till exempel. Det går definitivt att kombinera med att jobba! Jag jobbade i princip halvtid under hela utbildningen. Jag fick jobb direkt, de skriker efter medicinska sekreterare. Tror alla i min klass fick jobb, men en del fick andra typer av jobb, vet att någon fick jobb som projektledare och någon som personalplanerare bland annat. Jag fick just under 23.000 i lön som medicinsk sekreterare, men det är väldigt stor skillnad på löner beroende på var i landet man bor. De fick högre löner de som bor längre söderut.

  • Äldre 4 Aug 21:05
    #5

    Trivdes du led upplägget ? Var det 2 träffar pet läsår ? Du läste med på distans?

    Tyckte du det var svårt?

    Tänkte med försöka jobba på halvtid. Dels för jag har både hus och barn men sen till jag ta mindre studielån om det går. Så bra att du svarade! :)

    Trivs du med yrket? Är det roligt??

  • Äldre 4 Aug 21:26
    #6

    Jo, det gjorde jag nog. Men hade nog förväntat mig mer ämnen mot just vårdadministratör. Som sagt, rätt brett program! Men ger en ju möjlighet att jobba med lite annat också om man skulle vilja det :) Nej, det är 3 träffar på 2 år. Typ 2 dagar när programmet drar igång i augusti. Sen är det 1 dag i november när man ska tenta av journal/diktatskrivning vilket måste göras på plats. Sen var det 1 1/2 dag i juni när vi tog examen. Hela programmet är ju nätbaserat, så det är himla smidigt! Jag har också hus och barn, och det funkade jättebra :)

    Jo, jag trivs faktiskt väldigt bra! Jag tycker det är roligt och varierande, men då fick jag också jobb på det ställe där jag hade min sista praktik och jag trivdes himla bra där, så jag hade tur som fick jobb just där :)

  • Äldre 5 Aug 07:24
    #7

    Är det mest självstudier i veckan eller är det mycket framför datorn. Alltså att man är man är med på seminarier osv online. Eller hur är upplägget?

    Hur tog du dig dit? Jag bor i Småland så det blir lite flygresor.

    Tråkigt att lönen är så låg bara när man ändå läst en sån utbildning.

    Tusen tack för att du svarar på alla frågor.

  • Äldre 5 Aug 09:18
    #8

    Det är väldigt mycket självstudier. En del föreläsningar och så också men allt är förinspelat så man kan titta när det passar. Enda gången man är låst till en viss tidpunkt är vid tentor och grupparbeten, och om man vill vara med på de lärarchattar som erbjuds, men överlag är det väldigt mycket självständigt arbete och fritt upplägg.

    Jag bor inte så långt ifrån så för mig var det inga problem att ta sig dit. De som bodde neröver de tog flyg upp och sen bodde de på hotell eller vandrarhem :)

    Ja, det med lönen är lite trist. Men där du bor borde du kunna få en bättre lön än här uppe. En tjej från Skåne vet jag hamnade på runt 25.000 iaf! Men det är ju tyvärr inget högavlönat yrke.. Men jag trivs som sagt jättebra med jobbet och kan inte komma på något annat jag hellre skulle vilja göra.

    Inga problem :)

Svar på tråden Vårdadministrativa programmet i Umeå