• Äldre 12 Aug 06:23
    2659 visningar
    4 svar
    4
    2659

    Förvärkar, hur känns det?

    Som rubriken lyder! Förvärkar! Hur känns det? Och från vilken vecka hade du det? När föddes sen bebisen? Jag är lite nyfiken för jag är själv i vecka 32 och har under senaste dagarna haft otroligt molande värk långt ner i magen/mensvärk ungefär, samt även lite i ryggen, ljumskarna. Det har blivit bättre vid vila! Betyder det att jag ev kommer föda tidigare? Jag väntar andra barnet men är snittad med första så har aldrig upplevt värkar! Kan tilläggas att jag haft mycket sammandragningar den här graviditeten också! Men den här smärtan är annorlunda!

  • Svar på tråden Förvärkar, hur känns det?
  • Äldre 12 Aug 06:51
    #1

    Förvärkar är sammandragningar som gör ont. De gör ont långt ner i magen. Om de slutar när du vilar är de alltså förvärkar till skillnad från riktiga värkar som inte går över och istället eskalera. Riktiga värkar gör sedan ont både i mage, rygg och ljumskar.

    Jag är i v 40 och har haft förvärkar i några veckor redan...

  • millow
    Äldre 12 Aug 06:55
    #2
    Jossan21 skrev 2018-08-12 06:23:33 följande:

    Som rubriken lyder! Förvärkar! Hur känns det? Och från vilken vecka hade du det? När föddes sen bebisen? Jag är lite nyfiken för jag är själv i vecka 32 och har under senaste dagarna haft otroligt molande värk långt ner i magen/mensvärk ungefär, samt även lite i ryggen, ljumskarna. Det har blivit bättre vid vila! Betyder det att jag ev kommer föda tidigare? Jag väntar andra barnet men är snittad med första så har aldrig upplevt värkar! Kan tilläggas att jag haft mycket sammandragningar den här graviditeten också! Men den här smärtan är annorlunda!


    Nu är jag ingen läkare eller så, men vad jag förstått så är det helt normalt och betyder inte att man kommer föda tidigare. Har själv haft det i en massa veckor nu och är i 38+3, men inga tecken på att förlossning skulle vara på g än.

    Har även hört att förvärkar är mycket vanligare hos omföderskor.
  • Äldre 12 Aug 10:39
    #3

    Förvärkar är normalt och kan kännas så som du beskriver det. Dock är det ju väldigt individuellt hur det känns.

    MEN har du haft mycket värkar de senaste dagarna bör du ringa BM för koll!

    Jag hade massor med sammandragningar från vecka 25 och levde på. Alla sa att det ju var så normalt. I vecka 32 nämde jag detta för bm som blev orolig och skickade mig till gyn. Då hade jag börjat öppna mig så det blev heltidssjukskrivning till v 37. När jag fick vila, lugnade sammandragningarna ner sig och bebis kom inte förrän v40.

  • Äldre 12 Aug 19:20
    #4

    Har smärta som mensvärk fast starkare sedan några veckor. Går in i vecka 33 idag. Eftersom jag har detta dagligen/mycket har de kollat livmodertappen och testat för urinvägsinfektion. Det ser okej ut (men något kort tapp som jag ska kolla ett varv till), så det största problemet som det ser ut nu för mig är att det är skitjobbigt.. :) Tycker ändå det kändes bra att kolla läget! Gör det!

Svar på tråden Förvärkar, hur känns det?