• Äldre 12 Aug 10:06
    6603 visningar
    7 svar
    7
    6603

    Pyssel/julkortsverkstad som aktivitet på julmarknad

    Jag har en idé och jag vill gärna veta vad andra som gillar pyssel tycker om den.

    Jag gillar att göra kort och annat papperspyssel. Nu är min idé att ordna pysselverkstad på en liten julmarknad. Jag tänkte att både stora och små kan vara med om de vill. Jag gissar att det blir max 50 deltagare på hela dagen. Jag har tidigare varit ledare för barngrupper i ålder 7-10 år så jag har pysslat med barn men jag tänkte inte vara ledare för någon aktivitet, bara ta dit material och hjälpa till om det behövs.

    Jag tänkte köpa material i första hand till julkort: Kartong i vitt och andra julfärger, glanspapper, limstift, washitejp i julfärger/glitter (jag har hittat billigt), glitterlim, något mer? Jag ordnar saxar och jag har figurstansar (stjärna, hjärta, snöflinga, gran, "God Jul"). Dessutom tänkte jag förbereda genom att stämpla julmotiv på vit kartong och låta de som vill färglägga (med färgpennor av trä som man vässar) och klippa ut och limma fast. Jag tänkte göra några julkort som exempel med det material som finns och sätta upp som inspiration.

    När det gäller ekonomin funderar jag på att bjuda på material och skriva/säga att de som är med får lämna ett valfritt bidrag till föreningen som ordnar julmarknaden. Jag tänkte köpa material för några hundralappar och det har jag råd med, det blir mitt bidrag till föreningen. Det känns mest krångligt att skicka in kvitton och få ersättning från föreningen.

    Vad tror ni om den idén? Skulle föräldrar och barn tycka att det är roligt?

    Har ni tips på enkla julkort och material som skulle fungera? Det är svårt att komma på något som ger utrymme för kreativitet men inte är för svårt och som blir fint.

    Det är en del jobb men det blir som sagt mitt bidrag till föreningen, många andra gör jättemycket och jag tycker att pyssel är kul så jag gör gärna detta.

  • Svar på tråden Pyssel/julkortsverkstad som aktivitet på julmarknad
  • Äldre 12 Aug 10:13
    #1

    Härligt att det finns andra än jag som redan nu tänker på julen. ;)

    Jag tycker att det låter som en bra idé, och ett fint bidrag till föreningen som anordnar. Jag kan också tänka mig att det kan bli ett sånt där ställe där föräldrar kanske lämpar av barn i 7-10-årsåldern som inte vill gå runt och titta på hantverk och annat som brukar finnas på julmarknader, och så hämtar de upp dem sen. Förstår att du inte bedriver barnpassning, men barn i den åldern kan säkert sitta och pyssla på egen hand på en mindre julmarknad en liten stund. Kan väl vara bra att göra några färdiga kort som pysslarna kan ha som referens när de gör sina egna.

    Annars har jag egentligen inget att tillägga mer än heja!

  • Äldre 12 Aug 10:14
    #2

    Och bildgooglar man på "pyssla julkort" kommer det upp hur mycket som helt på alla möjliga nivåer - och det är ju inte så dumt heller. Att du kanske förbereder exempel på kort på olika nivåer, alltså. :)

  • Äldre 12 Aug 10:26
    #3

    Låter ju jätteroligt.

    Du kan även ha med klisterstjärnor, paljetter och liknande.

    Vet ju inte vart du bor men om du har någon TGR (flying tiger copenhagen) i närheten så kan jag tipsa om att gå in där för billigt material. Köper ofta pyssel till mina barn där.

  • Äldre 12 Aug 10:30
    #4

    Låter trevligt. Jag skulle lätt delta.

  • Äldre 12 Aug 11:16
    #5

    Mina barn skulle gärna delta. De är rätt små, men tror det även passar äldre utan problem.

  • Äldre 12 Aug 21:40
    #6

    Jag gillar återbruk, så istället för att köpa in en massa material, skulle jag annonsera efter porslin och borra hål i dom, sedan låta barnen komponera fågelbord, som dessa: 

    bostadco.files.wordpress.com/2017/12/tuindesign-blogspot-com.jpg&h=203

    i2.wp.com/aspelundasbaksida.com/wp-content/uploads/2015/12/dsc_4955.jpg

    blogg.folkbladet.nu/johannakaffepanna/files/2012/11/1-1-porslin_024.jpg

    Perfekta julklappar till mamma, pappa och far samt morföräldrar. 

  • Äldre 13 Aug 17:24
    #7

    Tack för svar och uppmuntran! Då ska jag prata med de som ordnar julmarknaden och fråga om de vill ha pysselverkstad.

    Jag är absolut för återbruk men jag vet inte om så många familjer och föräldrar vill ha prylar som de inte har tänkt ut själva. Papper och kort är lättare att skicka eller ge bort eller hänga på kylskåpet om de vill. Om det skulle funka skulle jag gärna återanvända papper, jag brukar göra det själv till mina projekt. Gamla presentkartonger är bra, de kan även ha mönster som man kan använda, jag får se om jag hittar några.

Svar på tråden Pyssel/julkortsverkstad som aktivitet på julmarknad