• Äldre 20 Aug 10:16
    8021 visningar
    33 svar
    33
    8021

    viktkrav inför IVF

    Hej! 
    Finns där någon mer som kämpar med vikten för att bli godkänd för IVF? 
    Vad har ni fått för krav och hur mycket behöver ni gå ner? 

    Jag har gjort utredning, det enda dem klaga på var  att jag vägde för mycket. Har lyckats gå¨ner från 121-101 innan sommaren. Nu efter semestern har jag gått upp igen till 106 kg. 
    Deras krav på mig är 103 kg behöver gå ner några kilo till och helst några till innan jag är nöjd så jag har lite marginaler. 

  • Svar på tråden viktkrav inför IVF
  • Äldre 2 Sep 00:17
    #21
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-29 12:35:23 följande:

    jag vet inte hur dem tänker. Blev bara arg och ifrågasatte varför hon rekommenderade det. Jag behöver tappa 11 kg.Just nu känns det som en omöjlig uppgift, speciellt eftersom jag mår skit. hur många kilo behöver du tappa? 

    kram 


    Hej!

    Hur mår du? Och hur går det? Har du börjat med vv? eller träning?

    Kram
  • Äldre 2 Sep 08:26
    #22
    Tokigsnart skrev 2018-09-02 00:17:35 följande:

    Hej!

    Hur mår du? Och hur går det? Har du börjat med vv? eller träning?

    Kram


    Mår ungefär som innan. Har varit medlem länge på viktväktarna men just nu orkar jag inte hålla mig till det 100%. Fuskar och tröstäter .svårt att motivera mig att komma igång med träning.

    Hur går det för dig?
  • Äldre 2 Sep 10:03
    #23
    kvinna29årskåne skrev 2018-09-02 08:26:52 följande:

    Mår ungefär som innan. Har varit medlem länge på viktväktarna men just nu orkar jag inte hålla mig till det 100%. Fuskar och tröstäter .svårt att motivera mig att komma igång med träning.

    Hur går det för dig?


    Okej, förstår att det e svårt men försök och tänk att de e ju för att vi ska kunna få en bebis, de e det som driver mig de är det ända jag tänker på!

    Jag går 10,000 steg om dagen jag cyklar till jobbet de veckorna jag inte har barnen! Sen kör jag strikt LCHF diet har minskat 5cm runt midjan och tappat 1,5 kg denna vecka

    Men som sagt det som driver mig är förhoppningsvis en bebis

    Kom igen nu, nu kämpar vi för bebis 2019

    Kram
  • Äldre 14 Sep 13:29
    #24
    Har ifrågasatt gynmottagningen nu om varför dem ändrat sig. Nu kom hon helt plötsligt med ?ursäkter och förklaringar? som hon inte sagt innan. Skulle gå ner 10% sa dem från början från 111-103. Nu sa hon att har man ett BMI mellan 31-34 så måste man gå ner 10% oavsett om man har gått ner 10% innan. 
    Hon sa även att istället för att hålla på med viktväktarna skulle jag prova och gå till en dietist så kanske jag går ner snabbare ????????
  • Äldre 17 Sep 07:20
    #25

    Jag förstår att det är upprörande, har som sagt varit där själv.
    Men försök att komma ihåg att viktkraven inte finns till för att göra livet surt för någon utan de finns till för att forskning visar att chanserna för graviditet ökar om man går ner i vikt och att själva graviditeten blir säkrare både för barn och mamma.
    Sedan som jag redan har sagt så behövs extra energin (som viktminskning för med sig) när barnet väl är här.
    Lycka till!

  • Äldre 19 Sep 10:12
    #26
    Kelsson1 skrev 2018-09-17 07:20:03 följande:

    Jag förstår att det är upprörande, har som sagt varit där själv.
    Men försök att komma ihåg att viktkraven inte finns till för att göra livet surt för någon utan de finns till för att forskning visar att chanserna för graviditet ökar om man går ner i vikt och att själva graviditeten blir säkrare både för barn och mamma.
    Sedan som jag redan har sagt så behövs extra energin (som viktminskning för med sig) när barnet väl är här.
    Lycka till!


    Men är det konstigt då att beroende på vart du bor i landet så finns det olika BMI krav? Eftersom det nu finns en risk för missfall om man väger för mycket så är det konstigt att vissa har 10% viktminskning, andra BMI 35 och vissa har BMI 30. Borde ju vara lika för alla då 
  • Äldre 19 Sep 17:12
    #27
    kvinna29årskåne skrev 2018-09-19 10:12:04 följande:

    Men är det konstigt då att beroende på vart du bor i landet så finns det olika BMI krav? Eftersom det nu finns en risk för missfall om man väger för mycket så är det konstigt att vissa har 10% viktminskning, andra BMI 35 och vissa har BMI 30. Borde ju vara lika för alla då 


    Det är mycket som skiljer mellan olika landsting när det gäller ivf. Dumt? Ja.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 20 Sep 06:50
    #28
    kvinna29årskåne skrev 2018-09-19 10:12:04 följande:
    Men är det konstigt då att beroende på vart du bor i landet så finns det olika BMI krav? Eftersom det nu finns en risk för missfall om man väger för mycket så är det konstigt att vissa har 10% viktminskning, andra BMI 35 och vissa har BMI 30. Borde ju vara lika för alla då 
    Jag håller med om att det är dumt.
    Exakt så som Bunny on speed säger är det mycket som skiljer sig åt mellan landstingen när det gäller IVF, borde vara lika för alla oavsett var man bor.

    Då jag själv har haft BMI 35 vet jag att jag inte mådde bra då.
    Jag hade ont i hela kroppen och all smärta försvann när jag gick ner i vikt.
    Jag har BMI 24 idag och det är en stor skillnad i mående.
    Man inser inte själv hur dåligt man mår när man väger så mycket.
    Skillnaden ser man först när man har gått ner i vikt.

    Så som jag har sagt tidigare, försök att inte vara upprörd över att det finns viktkrav för att de finns där av bra orsaker.
    Försök istället ta tillfället i akt att bli hälsosam och må bra genom att gå ner i vikt.
  • Wed 10 Apr 2019 16:04
    #29

    Hej!

    Hur har det gått för er med viktminskningen?

    Hos mig var det lite konstigt vid utredningen. Vi blev direkt (på privat enhet) erbjudna IVF, min vikt hade jag angett (BMI 30). Jag fått ingen information eller råd om att gå ner i vikt utan vi skulle kunna börja nästa månad.

    Då frågade jag istället om jag inte först ska gå ner i vikt. Hans svar var bara att jag inte är grav överviktig, att jag ser tränad ut och att jag kan finslipa lite med min vikt under tiden.

    Verkligen konstigt att det är så olika överallt. Och vi vill verkligen inte riskera att göra IVF nu och har dåliga förutsättningar. Men ända försöket är nu i maj, sedan sommarstängd och nästa försök i slutet av augusti/september. Så svårt att bestämma sig.

  • Wed 10 Apr 2019 17:27
    #30
    Limarie skrev 2019-04-10 16:04:41 följande:

    Hos mig var det lite konstigt vid utredningen. Vi blev direkt (på privat enhet) erbjudna IVF, min vikt hade jag angett (BMI 30). Jag fått ingen information eller råd om att gå ner i vikt utan vi skulle kunna börja nästa månad.

    Då frågade jag istället om jag inte först ska gå ner i vikt. Hans svar var bara att jag inte är grav överviktig, att jag ser tränad ut och att jag kan finslipa lite med min vikt under tiden.

    Verkligen konstigt att det är så olika överallt. Och vi vill verkligen inte riskera att göra IVF nu och har dåliga förutsättningar. Men ända försöket är nu i maj, sedan sommarstängd och nästa försök i slutet av augusti/september. Så svårt att bestämma sig.


    De säljer en tjänst, vilket kan vara på både gott och ont. Men övervikt är inget hinder för graviditet, det kan sänka chansen något men ändå finns det gott om exempel på överviktiga kvinnor som blir gravida. Jag kan se en poäng i att vänta till augusti om du har en upplagd plan för att nå din målvikt tills dess.

    Kan vara värt att tillägga att jag själv inte är smal, så jag förstår kämpandet. Har pendlat upp ibland, men eländigt att de sista kilona ska vara så svåra att beta av.
  • Wed 10 Apr 2019 20:02
    #31

    Vi ska ha ett inskrivningssamtal på den privata kliniken (den andra där vi fått en bättre upplevelse) nu i maj i vilket fall tänkte vi. Sedan är jag nyfiken på deras rekommendation. 

    Jag har som tur alltid haft lätt att gå ner i vikt och träna och tycker att det är kul men jag har gått upp 15 kg under 2018 (trots att livet var som bäst då, mest balanserad osv...). 

  • Thu 11 Apr 2019 06:12
    #32

    Limarie: Det är som tidigare svarat, de säljer en tjänst och har därför inte lika hårda krav som landstinget som vill optimera chanserna.
    Bäst förutsättningar har du både för att bli gravid som att genomgå graviditet utan komplikationer om du lyckas gå ner i vikt.

  • Thu 11 Apr 2019 06:12
    #33

    Limarie: Det är som tidigare svarat, de säljer en tjänst och har därför inte lika hårda krav som landstinget som vill optimera chanserna.
    Bäst förutsättningar har du både för att bli gravid som att genomgå graviditet utan komplikationer om du lyckas gå ner i vikt.

Svar på tråden viktkrav inför IVF