• Äldre 20 Aug 23:53
    4378 visningar
    5 svar
    5
    4378

    Retroaktiv föräldrapenning

    Hej, mina barns pappa har gått bort och har fått brev att alla hans dagar har överföras till mig, han har inte tagit ut något föräldrarpenning. Nu har jag bestämt mig att jag ska vara föräldraledigt med min son i långt period, jag har då planerat min föräldraledighet och har även sökt retroaktiv. Jag har fått beslut och allt verka vara i ordning, men det står ingenting om retroaktiv det jag har sökt och det står inte heller utbetalningar för dem retroaktiv dagarna, kan dvs att jag inte kan får retroaktiv föräldrarpenning?

    Om jag får, kommer det då att står på utbetalning ?

    Jag har skuld hos kronofogden, kommer dem att dra klumpsumman i fall det pengarna ska betalas ut ?

  • Svar på tråden Retroaktiv föräldrapenning
  • Äldre 21 Aug 16:18
    #1

    Men hur kan du söka retroaktivt om du inte var föräldraledig tidigare?

    Hur lång tid bakåt söker du för?

  • Äldre 21 Aug 21:29
    #2

    Hej, jag har varit föräldrar ledigt när min yngsta son föddes, jag har redan tagit ut mina dagar. När barnens pappa dog så har jag fått alla hans dagar och han har inte tagit något dagar alls. Så det är hans dagar som jag ta ut nu som har överfört till mig.

    Med vänlig hälsning,

  • Sofiam­y
    Äldre 21 Aug 21:51
    #3

    Du kan inte ta ut dagar i efterhand, du måste söka om dagarna du ska vara ledig innan, eller förstår jag inte det rätt, du vill ta ut din mans dagar i efterhand fast du inte har varit föräldraledig de dagarna? du kan ju bara få ut ersättningen om du faktiskt varit föräldraledig? är det nåt jag missar?

  • Äldre 22 Aug 17:25
    #4

    Man kan bara söka fp 90 dagar bakåt i tiden och då måste du ju också kunna visa att du faktiskt var föräldraledig då.

  • Tue 13 Aug 2019 13:49
    #5

    Kickar liv i den här tråden. Enligt FK där de svarat i flera poster på FB så kan man visst ansöka om ersättning retroaktivt. Efter 2015 endast 90 dagar men innan 2015 så går det. 

    Vad jag kan läsa mig till går det endast om man varit föräldraledig och självklart inte tagit ut dagar de dagar man ansöker om ersättning.

    Men man måste ringa dem och be om detta, då skickar de hem underlag att fylla i om jag förstått rätt.

    Om någon jobbar på FK och vill korrigera detta så gör gärna det. Fast då vill jag veta varför FK på FB skriver som de gör.

    Se länk:
    https://www.facebook.com/foralder/posts/430690613678804/

Svar på tråden Retroaktiv föräldrapenning