• Äldre 26 Aug 09:34
    3577 visningar
    6 svar
    6
    3577

    Är det bra att bränna all pappaledighet direkt?

    Jag funderar på att bränna all min pappaledighet direkt, så är det gjort. Vara hemma ett år helt enkelt direkt efter att barnet fötts.

    Har för nuvarande bra möjligheter till det då jag jobbar statligt, det vet man ju inte om man gör för alltid. 

    I framtiden har man ju ändå rätt att jobba deltid som förälder, och jag tror det går anpassa budgeten till att klara sig på lite mindre i så fall. 

    Är det nån stor nackdel anser ni med att vara pappaledig under barnets första år?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-26 09:37
    Omröstningen gäller frågan "Är det bra att bränna all pappaledighet direkt?".

    Första gången jag lägger in poll här så det blev viss motsägelse märkte jag mellan frågan i ämnesraden och den i mitt inlägg. Verkade inte gå att editera heller.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det bra att bränna all pappaledighet direkt?
  • Äldre 26 Aug 10:11
    #1

    Om du och mamma är överens så är det väl bara att köra. Blir väl svårt om hon hade tänkt köra amning.

  • Äldre 26 Aug 10:17
    #2

    För både min man och mig har det varit ovärderligt att snåla i början och spara på dagarna. På så sätt har vi kunnat vara lediga på en hel del lov och kunnat ge barnen längre samnanhängande ledighet på sommaren.

    Jag var hemma 11 mån med båda barnen och han 5-6 mån. Det funkade bra för oss, att vi kunde snåla med dagarna var mycket tack vare föräldralönen vi båda fick rån arbetsgivaren.

  • Äldre 26 Aug 10:19
    #3
    Drottningen1970 skrev 2018-08-26 10:11:06 följande:

    Om du och mamma är överens så är det väl bara att köra. Blir väl svårt om hon hade tänkt köra amning.


    De kan ju vara hemma samtidigt.
  • Äldre 26 Aug 10:20
    #4
    nevermind skrev 2018-08-26 10:19:26 följande:

    De kan ju vara hemma samtidigt.


    Ja men då räcker ju inte dagarna ett år som TS planerat.
  • Äldre 26 Aug 13:03
    #5

    Ja om ni inte har så mkt pengar att det går att spara på dagarna så är det väl enda möjligheten eller hur tänker du skulle vara alternativet? Barnet kan ju inte vara på förskola första året liksom så någon av er måste ju vara hemma, kan ju passa med dig då om det funkar bäst med ditt jobb. Du kam gå ner i tid sedan som sagt.

  • Äldre 27 Aug 17:55
    #6

    Skulle verkligen rekommendera att #1 Dela 50/50. Om ekonomin håller så #2 försök att spara så att du kan portionera ut dom under närmsta åren. Jättebra att ha när det är stängt på förskolan eller du vill förlänga sommaren tillsammans med din son/dotter.

Svar på tråden Är det bra att bränna all pappaledighet direkt?