• Äldre 8 Sep 16:01
    51941 visningar
    149 svar
    149
    51941

    Betala av bolånet

    Det har skapats lite trådar i ämnet innan och jag bidrar med ytterligare en. Mest för min egen skull. Möjligen att det även kan inspirera andra till att tänka mer ekonomiskt.

    Min plan:
    Helt enkelt att betala av hela mitt bolån och efter det vara helt skuldfri.

    Varför?
    Jo, att vara skuldfri borde ju rimligen låta en känna en betydligt större frihet där man inte är lika beroende av vad som händer i omvärlden eller ens egna liv. Tänk att inte behöva bekymra sig för vad Ingves&CO hittar på eller om ens inkomst förändras drastiskt. 

    Förutsättningar:
    Jag bor i en lägenhet som köptes i oktober 2017 för 3 475 000 kr. I den bor jag och min son som jag har varannan vecka. Vi bor utmed tunnelbanenätet i Stockholm och jag jobbar heltid. Dessförinnan bodde jag i en annan lägenhet som jag renoverade (inte själv) och sålde med några 100k i vinst. Parallellt sparade jag lite pengar och kunde således betala 2 000 000 i kontantinsats till min nuvarande lägenhet.

    Ni som har huvudet på skaft har alltså kunnat räkna ut att jag fick ta ett lån på 1 475 000 kr för att kunna köpa min nuvarande lägenhet. 

    Planen:
    Att vara helt skuldfri från mitt bostadslån 2023-04-25. Idag har jag 1 120 000 kvar i lån och om jag fortsätter amortera 20 000/mnd så kommer målet att vara uppnått.
    Givetvis förutsätter det här att inget drastiskt händer. Men att ha ett mål är bra början tycker jag. Tänk att möta våren helt skuldfri!!

    Nu tänker somliga säkert följande: Den människan måste antingen tjäna ohyggligt mycket pengar eller vara kriminell.
    Faktum är att inget stämmer. Det som gör att jag klarar av att amortera 20 000 kr helt själv är att jag jobbar extra varannan helg (på ett annat företag än det jag är anställd på till vardags) och att jag lever sparsamt.

    Jag läste i en artikel att gränsen för fattigdomsgränsen för 2018 kommer att ligga på 12685 kr. Det var en prognos ska tilläggas. Eftersom jag nu har bestämt mig för att betala av lånet på förhållandevis kort tid så har jag naturligtvis varit tvungen att skapa mig själv en enkel kalkyl i Excel för att få en överblick över intäkter samt utgifter. Och när jag drog genomsnittsutgifterna de senaste 8 månaderna så hamnade jag på 8630 kr. Då räknar jag med precis alla utgifter utom själva amorteringen då jag inte betraktar den som en regelrätt utgift.

    Efter att ha läst en del trådar som rör ekonomi så är det många som handlar om hur mycket man tjänar. Fokus enligt mitt tycke borde snarare ligga på utgifterna. Det går alldeles utmärkt att leva sparsamt. Jag kan ju lägga till att vi absolut inte lever på vatten och bröd, men å andra sidan köper vi inte en massa pizza och besöker snabbrestauranger som vissa tycker är en självklarhet. 

    Den 25/9 ska det betalas ytterligare 20 000 kr och jag ser väldigt mycket fram emot den 25e mars då lånet hamnar under miljongränsen. Här nedan finns min amorteringsplan. Jag hoppas folk blir inspirerade. Givetvis behöver man inte vara lika extrem som jag, vilket säkerligen skulle vara en samhällsekonomisk katastrof, men en liten tankeställare om att att är möjligt.



    Visst är det härligt att se den branta backen ner. Och jo, jag vet, kanske hade det gått lite snabbare att lägga motsvarande summa på indexfonder eller liknande som kanske kulle ge en brantare kurva ner. Men jag tänker såhär. Detta är en garanterad väg mot en lägre skuld. När bolånet är betald kan jag med gott samvete också ge mig in på börsen. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44
    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende.
    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker.
    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el.

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

  • Svar på tråden Betala av bolånet
  • Äldre 20 Sep 05:34
    #21

    Fick ett infall och frångår min plan om att strikt amortera 20 000 per månad. Denna månad ska det amorteras 60 000. Det blir på bekostnad av mitt buffertsparandet. Men å andra sidan innebär det att jag vid december månads amortering kommer ner till exakt 1 000 000 kr i bolån. Det nya året börjar således med att bolånet kommer att hamna på ett 5 siffrigt belopp.

    Mycket peppande och inspirerande. Dessutom kommer hela lånet vara avbetalt några månader innan plan. Tjohoo! Alla borde ta chansen om de hade möjlighet att amortera mera. Sån härlig känsla att se lånet bli mindre och mindre för varje månad.

  • Äldre 24 Sep 23:03
    #22

    Kan bara säga att det är skönt att vara skuldfri.
    Träffade nuvarande make och sålde min del i hus och firma och lade pengarna på hög. Han hade eget hus och företag utan skulder. 
    Vi lever inte i lyx, har äktenskapsförord, har delad ekonomi men bidrar till det gemensamma med ungefär lika stor del. 
    Och det är så skönt att inte behöva hålla koll på pengarna och bråka om (frånvaron av?) dom. 
    Vi lever inte i lyx, har inga shoppinghabits, gillar inte att resa utan trivs bra med vårat liv, vårt jobb och vår fritid. Vi kan bara LEVA. Lite lyx i vardagen emellanåt är allt vi behöver för att känna oss fria.
     

  • Äldre 25 Sep 11:54
    #23

    En vän till mig kör med en annan modell - han amorterar så lite som möjligt, har låg ränta och unnar sig ett gott liv nu. Om 15 år går han i pension, säljer villan och löser lånet. Pga värdestegring på huset, blir det en slant över som tillsammans med arv som borde trilla in då, räcker till en bra grundplåt på en liten lägenhet, som borde ge låg kostnad som lätt klaras av med pensionen. Den modellen funkar nog också bra.

  • Äldre 26 Oct 22:00
    #24

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44

    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende. 

    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker. 

    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el. 

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

  • Äldre 24 Nov 21:23
    #25

    Igår kom lönen och innan jag såg röken av den så försvann ytterligare 20 000 till amorteringen. Det innebär att bolånet nu är nere på 1020000 kr. Även om det känns som jag lagt mitt liv på paus för att kunna bli skuldfri så snabbt som möjligt så känns det ändå bra. 
    Så här tänker jag. Hade jag inte amorterat något alls, utan bara levt loppan utan att bry mig om framtiden så hade räntekostnaden vid 5% för 1475000 landat på 6125 kr/månad. Istället betalar jag denna månad. Skulle himlen rasa idag och räntan sticker till 5% så skulle månadskostnaden vara 4250 kr. Det är en differens på 1875 kr/månad vilket ger en minskad årskostnad med 22 500 kr. 

    Men det bästa är att se skulden gå ner. Kul! Nästa månad blir speciell då lånet prickar 1 000 000. Undra om jag inte ska amortera 20001 kr bara för att komma under miljonen. Det hade varit ett fint sätt att avsluta året på. Så blir det!

  • Äldre 21 Dec 10:24
    #26

    Se där, då blev det december och lönen kom in på kontot även denna månad. Egentligen ska man inte frångå sin amorteringsplan, men som jag skrev i förra inlägget så var jag lite sugen på att komma ner under 1 000 000 på mitt bolån. Så det blev en extra femhundring utöver de vanliga 20 000. Sammantaget innebär det att lånet nu är nere på 995 500! 

    Att komma under miljonen var det första delmålet. Psykologiskt mycket viktigt. Nästa delmål är att bli kvitt resten av det rörliga lånet. Det kommer att ske (om inget radikalt inträffar) i februari 2020. Sedan är den "bara" 737 500 kr kvar. Känns bra nu när räntorna börjar ticka uppåt.

  • Äldre 1 Feb 09:13
    #27

    Inser att jag skrev fel i decemberinlägget. Lånet i dec hamnade på 999 500 och inget annat. När jag nu i januari meddelade banken att jag ville amortera mina sedvanliga 20 000 på lönedagen så fick jag till svar att jag skulle kontakte dem personligen. Tydligen ville de veta var pengarna kom ifrån. För banken var det tämligen orimligt att man kunde amortera sådana summor varje månad. Hur som helst så ringde jag banken och förklarade att jag lever tämligen sparsamt. Bankdamen var en bra stund fortfarande helt oförstående men efter en stund förklarande så insåg hon att det VAR möjligt att ha omkostnader på 10 000 per månad och klara sig fint. Det slutade till och med att hon gratulerade mig som om jag genomförde en bedrift utan dess like.

    Men det jag började fundra över var hur olika instanser har så vitt skilda syner på hur mycket en person rimligen borde klara sig på. Hade jag varit i en siguation där jag tvingades gå på försörjningsstöd hade socialen antagligen tyckt att 10 000 varit alldeles för mycket pengar att ge till någon som inte har något alls. Men när man ska ta lån på banken så blir levnadsstandarden plötsligt betydligt viktigare och att klara sig på 10 000 per månad anses fullständigt orimligt. Faktiskt så pass orimligt att de måste göra en mindre utredning för att fastställa att man inte bedriver penningtvätt. Tala om att vi lever i en skev värld..

    Hur som helst så fick jag till slut igenom min amortering och har nu sänkte bolånet till 979 500 kr. Tjohoo! Så skönt att vara under miljonen. Nästa stora delmål är som sagt februari 2020 då hela det rörliga lånet är borta. Men fram tills dess kommer jag kunna glädja mig lite extra var 5:e månad eftersom lånet då blir 100 000 kr mindre.

  • Äldre 1 Feb 09:13
    #28

    Inser att jag skrev fel i decemberinlägget. Lånet i dec hamnade på 999 500 och inget annat. När jag nu i januari meddelade banken att jag ville amortera mina sedvanliga 20 000 på lönedagen så fick jag till svar att jag skulle kontakte dem personligen. Tydligen ville de veta var pengarna kom ifrån. För banken var det tämligen orimligt att man kunde amortera sådana summor varje månad. Hur som helst så ringde jag banken och förklarade att jag lever tämligen sparsamt. Bankdamen var en bra stund fortfarande helt oförstående men efter en stund förklarande så insåg hon att det VAR möjligt att ha omkostnader på 10 000 per månad och klara sig fint. Det slutade till och med att hon gratulerade mig som om jag genomförde en bedrift utan dess like.

    Men det jag började fundra över var hur olika instanser har så vitt skilda syner på hur mycket en person rimligen borde klara sig på. Hade jag varit i en siguation där jag tvingades gå på försörjningsstöd hade socialen antagligen tyckt att 10 000 varit alldeles för mycket pengar att ge till någon som inte har något alls. Men när man ska ta lån på banken så blir levnadsstandarden plötsligt betydligt viktigare och att klara sig på 10 000 per månad anses fullständigt orimligt. Faktiskt så pass orimligt att de måste göra en mindre utredning för att fastställa att man inte bedriver penningtvätt. Tala om att vi lever i en skev värld..

    Hur som helst så fick jag till slut igenom min amortering och har nu sänkte bolånet till 979 500 kr. Tjohoo! Så skönt att vara under miljonen. Nästa stora delmål är som sagt februari 2020 då hela det rörliga lånet är borta. Men fram tills dess kommer jag kunna glädja mig lite extra var 5:e månad eftersom lånet då blir 100 000 kr mindre.

  • Äldre 8 Feb 21:54
    #29

    Du skulle i stället kunna ha haft 2 millar i aktier.

    Den genomsnittliga utdelningen på Stockholmsbörsen är 4%.
    Det skulle då vara 80000 kr per år, eller 6666 kr brutto per månad.

    Om du då betalde 1.53% ränta på din 3 miljoners skuld och 0.45% skatt på iskn skulle det bli 3075 kr i vinst per månad.

    Med en ISK behöver du inte betala skatt på utdelnigar, enbart på värdet på depån. Men där skulle man också kunna se en värdeökning per år.

    Den genomsnittliga avkastningen, ink utdelning är 8% per år på börsen.

    Man behöver ju inte vara så extrem, låt säga att du amoreterade 5000, och la 15000 på ISKn, gott nog.

  • Äldre 8 Feb 21:57
    #30

    En annan sak med kalkylen ovan är att du skulle kunna dra av en del av skatten från iskn i form av ränteavdrag från lånet. Så det skulle bli ännu mindre skatt i praktiken.

Svar på tråden Betala av bolånet