• Äldre 8 Sep 16:01
    52233 visningar
    149 svar
    149
    52233

    Betala av bolånet

    Det har skapats lite trådar i ämnet innan och jag bidrar med ytterligare en. Mest för min egen skull. Möjligen att det även kan inspirera andra till att tänka mer ekonomiskt.

    Min plan:
    Helt enkelt att betala av hela mitt bolån och efter det vara helt skuldfri.

    Varför?
    Jo, att vara skuldfri borde ju rimligen låta en känna en betydligt större frihet där man inte är lika beroende av vad som händer i omvärlden eller ens egna liv. Tänk att inte behöva bekymra sig för vad Ingves&CO hittar på eller om ens inkomst förändras drastiskt. 

    Förutsättningar:
    Jag bor i en lägenhet som köptes i oktober 2017 för 3 475 000 kr. I den bor jag och min son som jag har varannan vecka. Vi bor utmed tunnelbanenätet i Stockholm och jag jobbar heltid. Dessförinnan bodde jag i en annan lägenhet som jag renoverade (inte själv) och sålde med några 100k i vinst. Parallellt sparade jag lite pengar och kunde således betala 2 000 000 i kontantinsats till min nuvarande lägenhet.

    Ni som har huvudet på skaft har alltså kunnat räkna ut att jag fick ta ett lån på 1 475 000 kr för att kunna köpa min nuvarande lägenhet. 

    Planen:
    Att vara helt skuldfri från mitt bostadslån 2023-04-25. Idag har jag 1 120 000 kvar i lån och om jag fortsätter amortera 20 000/mnd så kommer målet att vara uppnått.
    Givetvis förutsätter det här att inget drastiskt händer. Men att ha ett mål är bra början tycker jag. Tänk att möta våren helt skuldfri!!

    Nu tänker somliga säkert följande: Den människan måste antingen tjäna ohyggligt mycket pengar eller vara kriminell.
    Faktum är att inget stämmer. Det som gör att jag klarar av att amortera 20 000 kr helt själv är att jag jobbar extra varannan helg (på ett annat företag än det jag är anställd på till vardags) och att jag lever sparsamt.

    Jag läste i en artikel att gränsen för fattigdomsgränsen för 2018 kommer att ligga på 12685 kr. Det var en prognos ska tilläggas. Eftersom jag nu har bestämt mig för att betala av lånet på förhållandevis kort tid så har jag naturligtvis varit tvungen att skapa mig själv en enkel kalkyl i Excel för att få en överblick över intäkter samt utgifter. Och när jag drog genomsnittsutgifterna de senaste 8 månaderna så hamnade jag på 8630 kr. Då räknar jag med precis alla utgifter utom själva amorteringen då jag inte betraktar den som en regelrätt utgift.

    Efter att ha läst en del trådar som rör ekonomi så är det många som handlar om hur mycket man tjänar. Fokus enligt mitt tycke borde snarare ligga på utgifterna. Det går alldeles utmärkt att leva sparsamt. Jag kan ju lägga till att vi absolut inte lever på vatten och bröd, men å andra sidan köper vi inte en massa pizza och besöker snabbrestauranger som vissa tycker är en självklarhet. 

    Den 25/9 ska det betalas ytterligare 20 000 kr och jag ser väldigt mycket fram emot den 25e mars då lånet hamnar under miljongränsen. Här nedan finns min amorteringsplan. Jag hoppas folk blir inspirerade. Givetvis behöver man inte vara lika extrem som jag, vilket säkerligen skulle vara en samhällsekonomisk katastrof, men en liten tankeställare om att att är möjligt.



    Visst är det härligt att se den branta backen ner. Och jo, jag vet, kanske hade det gått lite snabbare att lägga motsvarande summa på indexfonder eller liknande som kanske kulle ge en brantare kurva ner. Men jag tänker såhär. Detta är en garanterad väg mot en lägre skuld. När bolånet är betald kan jag med gott samvete också ge mig in på börsen. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44
    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende.
    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker.
    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el.

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

  • Svar på tråden Betala av bolånet
  • Anonym (PEZ)
    Äldre 9 Feb 12:23
    #31
    Krackelibrankel skrev 2019-02-08 21:54:24 följande:

    Du skulle i stället kunna ha haft 2 millar i aktier.

    Den genomsnittliga utdelningen på Stockholmsbörsen är 4%.
    Det skulle då vara 80000 kr per år, eller 6666 kr brutto per månad.

    Om du då betalde 1.53% ränta på din 3 miljoners skuld och 0.45% skatt på iskn skulle det bli 3075 kr i vinst per månad.

    Med en ISK behöver du inte betala skatt på utdelnigar, enbart på värdet på depån. Men där skulle man också kunna se en värdeökning per år.

    Den genomsnittliga avkastningen, ink utdelning är 8% per år på börsen.

    Man behöver ju inte vara så extrem, låt säga att du amoreterade 5000, och la 15000 på ISKn, gott nog.


    Jag hade nog kört den här modellen, man binder då inte hela kapitalet i bostaden.
  • Äldre 9 Feb 17:22
    #32
    Krackelibrankel skrev 2019-02-08 21:54:24 följande:

    Du skulle i stället kunna ha haft 2 millar i aktier.

    Den genomsnittliga utdelningen på Stockholmsbörsen är 4%.

    Det skulle då vara 80000 kr per år, eller 6666 kr brutto per månad.

    Om du då betalde 1.53% ränta på din 3 miljoners skuld och 0.45% skatt på iskn skulle det bli 3075 kr i vinst per månad.

    Med en ISK behöver du inte betala skatt på utdelnigar, enbart på värdet på depån. Men där skulle man också kunna se en värdeökning per år.

    Den genomsnittliga avkastningen, ink utdelning är 8% per år på börsen.

    Man behöver ju inte vara så extrem, låt säga att du amoreterade 5000, och la 15000 på ISKn, gott nog.


    Jo, det är helt korrekt. Men mycket handlar också om inställningen till hela det ekonomiska systemet. Vi skuldsätter oss upp över öronen, så pass att staten tvingas gå in och reglera hur vi medborgare ska förhålla oss till våra bolån. Jag vill betala av bolånet med en fast summa varje månad för då kan jag med ganska stor säkerhet prognostisera exakt när lånet är återbetalt. Det finns ingen anledning att göda banksystemet. Att lägga pengarna på börsen är något jag kommer göra senare. Personligen betraktar jag börsen i det närmaste som den största fabriken av luftpengar. I den lekstugan kam jag vara med och leka i den dagen jag inte är skyldig någon (banken) några pengar.
  • Äldre 25 Feb 21:11
    #33

    Planen håller i sig. Idag drogs ytterligare 20 000 av på bolånet och är nu nere på 959 500. Jag har ju mitt extrajobb och eftersom jag jobbade extra den första januari så trillade in lite extrapengar denna månad. Tanken var att amortera lite extra men eftersom min dator hade tackat för sig så blev det till att köpa en ny. Eller ny ska jag inte säga att datorn var. Jag hittade en hemsida på nätet som sålde begagnade företagsdatorer till riktigt vettiga priser. Tur i oturen med andra ord.

    Sitter nu och slötittar på tv och förundras över hur mycket spelreklam som visas. Men det värsta är att det folk faktiskt sitter och ägnar sig åt det där. I grunden är jag av åsikten att folk ska få göra som de vill med sina pengar. Men vad jag inte riktigt förstår är varför folk envisas med att slänga pengar i sjön istället för att faktiskt göra något vettigt av dem. 

    Nåväl, det var bara en kort reflektion. Nu ser jag mest fram emot den här dagen om exakt ett år. Då är planen att investera lite slantar på börsen. Förhoppningsvis kan jag vara helt skuldfri innan 2023 som planerat. Men tills vidare är det bara att fortsätta leva på som vanligt och glädjas åt att skulden krymper lite men säkert varje månad.

  • Anonym (Inspi­rerad)
    Äldre 25 Feb 21:18
    #34

    Du är så inspirerande TS! Jag önskar jag hade samma möjligheter som du att betala av mitt jättelika bolån. Istället amorterar jag litegrann (4000kr) varje månad och betar av en del på den innestående reavinstskatten varje år. När CSN är avbetalt om ca 10 år är min plan att amortera mer på bolånet.

  • Äldre 25 Feb 23:01
    #35
    Anonym (Inspirerad) skrev 2019-02-25 21:18:59 följande:

    Du är så inspirerande TS! Jag önskar jag hade samma möjligheter som du att betala av mitt jättelika bolån. Istället amorterar jag litegrann (4000kr) varje månad och betar av en del på den innestående reavinstskatten varje år. När CSN är avbetalt om ca 10 år är min plan att amortera mer på bolånet.


    Tack, det är strålande bra om du blir inspirerad. Alla har olika förutsättningar att amortera sina bolån. Du verkar ha en plan och en vilja och det är suveränt. Heja på!
  • Mon 22 Jun 2020 22:07
    #36

    Hoppsan vad tiden går fort när mycket saker händer. Sedan jag skrev sist gar jag bytt jobb. Inte bara en gång utan två gånger. Vanligtvis byter man jobb och går upp i lön. Jag har gjort tvärtom. Varför? Helt enkelt för att jag vantrivdes något oerhört på mitt förra jobb. Hur som helst. Att ha gått ner i lön har inneburit en förändring i amorteringsplanen. Nu har jag inte amorterat under provanställningstiden. Men om allt går vägen så är jag fast anställd den 20 juli. Då ska en ihopsparad slant läggas på att bli kvitt det sista på den rörliga delen av lånet.

    Då har jag "bara" 737 500 kr kvar på lånet. Eller, i teorin knappt 600 000 kr då jag har lite buffertspar.

    Ganska häftigt att det faktiskt går att amortera så hårt om man bara anstränger sig. Så nu är det bara resten kvar. Synd bara att den låsta delen av lånet är just låst. Fram till november 2022 kan jag således inte se lånestapeln gå ner. Frågan är nu om jag vågar mig på att investera det sparade kapitalet på börsen i hopp om att klara av målet med att bli skuldfri till 2023..

  • Mon 22 Jun 2020 22:07
    #37

    Hoppsan vad tiden går fort när mycket saker händer. Sedan jag skrev sist gar jag bytt jobb. Inte bara en gång utan två gånger. Vanligtvis byter man jobb och går upp i lön. Jag har gjort tvärtom. Varför? Helt enkelt för att jag vantrivdes något oerhört på mitt förra jobb. Hur som helst. Att ha gått ner i lön har inneburit en förändring i amorteringsplanen. Nu har jag inte amorterat under provanställningstiden. Men om allt går vägen så är jag fast anställd den 20 juli. Då ska en ihopsparad slant läggas på att bli kvitt det sista på den rörliga delen av lånet.

    Då har jag "bara" 737 500 kr kvar på lånet. Eller, i teorin knappt 600 000 kr då jag har lite buffertspar.

    Ganska häftigt att det faktiskt går att amortera så hårt om man bara anstränger sig. Så nu är det bara resten kvar. Synd bara att den låsta delen av lånet är just låst. Fram till november 2022 kan jag således inte se lånestapeln gå ner. Frågan är nu om jag vågar mig på att investera det sparade kapitalet på börsen i hopp om att klara av målet med att bli skuldfri till 2023..

  • Fri 26 Jun 2020 15:18
    #38

    Är bara till att gratulera och hoppas att du mår ditt mål. Att vara skuldfri är en helt underbar känsla. Allt man får in som lön behålla man själv och inga betalningar till lån som ska betalas varje månad.

    Själv löste in hela mitt bolån förra året så nu är jag helt skuldfri och det är en underbara känsla. Hade ca 1 miljon kvar att betala och tog sparpengarna för att lösa in lånet. Jag har inte ångrat en dag att jag gjorde det.

    Tänkte först amortera 21000 kr varje månad för att bli av med lånet fortare men tog beslutet att lösa in hela på en gång i stället just för att slippa se lånet dras varje månad.

    Jag är inte heller kriminell utan en helt vanlig arbetare som gav sig f-n på att allt går bara man vill och det löste sig????????

  • Anonym (aktie­r)
    Fri 26 Jun 2020 17:08
    #39

    Om du har låg ränta på lånen är det mycket bättre att spara i aktier eller annat som har högre avkastning. Genom ränta på ränta kan du då snabbare spara ihop en summa som sedan kan användas för att lösa ditt lån.

  • Anonym (Dahli­a)
    Fri 26 Jun 2020 17:40
    #40
    Anonym (aktier) skrev 2020-06-26 17:08:54 följande:

    Om du har låg ränta på lånen är det mycket bättre att spara i aktier eller annat som har högre avkastning. Genom ränta på ränta kan du då snabbare spara ihop en summa som sedan kan användas för att lösa ditt lån.


    Men just nu är ju aktier jävligt osäkert. Börsen dyker igen så fort USA nyser med corona. Är det 2023 man satsar på så hade jag lätt valt amortering i nuläget.
Svar på tråden Betala av bolånet