• Villbliskuldfri

    Betala av bolånet

    Det har skapats lite trådar i ämnet innan och jag bidrar med ytterligare en. Mest för min egen skull. Möjligen att det även kan inspirera andra till att tänka mer ekonomiskt.

    Min plan:
    Helt enkelt att betala av hela mitt bolån och efter det vara helt skuldfri.

    Varför?
    Jo, att vara skuldfri borde ju rimligen låta en känna en betydligt större frihet där man inte är lika beroende av vad som händer i omvärlden eller ens egna liv. Tänk att inte behöva bekymra sig för vad Ingves&CO hittar på eller om ens inkomst förändras drastiskt. 

    Förutsättningar:
    Jag bor i en lägenhet som köptes i oktober 2017 för 3 475 000 kr. I den bor jag och min son som jag har varannan vecka. Vi bor utmed tunnelbanenätet i Stockholm och jag jobbar heltid. Dessförinnan bodde jag i en annan lägenhet som jag renoverade (inte själv) och sålde med några 100k i vinst. Parallellt sparade jag lite pengar och kunde således betala 2 000 000 i kontantinsats till min nuvarande lägenhet.

    Ni som har huvudet på skaft har alltså kunnat räkna ut att jag fick ta ett lån på 1 475 000 kr för att kunna köpa min nuvarande lägenhet. 

    Planen:
    Att vara helt skuldfri från mitt bostadslån 2023-04-25. Idag har jag 1 120 000 kvar i lån och om jag fortsätter amortera 20 000/mnd så kommer målet att vara uppnått.
    Givetvis förutsätter det här att inget drastiskt händer. Men att ha ett mål är bra början tycker jag. Tänk att möta våren helt skuldfri!!

    Nu tänker somliga säkert följande: Den människan måste antingen tjäna ohyggligt mycket pengar eller vara kriminell.
    Faktum är att inget stämmer. Det som gör att jag klarar av att amortera 20 000 kr helt själv är att jag jobbar extra varannan helg (på ett annat företag än det jag är anställd på till vardags) och att jag lever sparsamt.

    Jag läste i en artikel att gränsen för fattigdomsgränsen för 2018 kommer att ligga på 12685 kr. Det var en prognos ska tilläggas. Eftersom jag nu har bestämt mig för att betala av lånet på förhållandevis kort tid så har jag naturligtvis varit tvungen att skapa mig själv en enkel kalkyl i Excel för att få en överblick över intäkter samt utgifter. Och när jag drog genomsnittsutgifterna de senaste 8 månaderna så hamnade jag på 8630 kr. Då räknar jag med precis alla utgifter utom själva amorteringen då jag inte betraktar den som en regelrätt utgift.

    Efter att ha läst en del trådar som rör ekonomi så är det många som handlar om hur mycket man tjänar. Fokus enligt mitt tycke borde snarare ligga på utgifterna. Det går alldeles utmärkt att leva sparsamt. Jag kan ju lägga till att vi absolut inte lever på vatten och bröd, men å andra sidan köper vi inte en massa pizza och besöker snabbrestauranger som vissa tycker är en självklarhet. 

    Den 25/9 ska det betalas ytterligare 20 000 kr och jag ser väldigt mycket fram emot den 25e mars då lånet hamnar under miljongränsen. Här nedan finns min amorteringsplan. Jag hoppas folk blir inspirerade. Givetvis behöver man inte vara lika extrem som jag, vilket säkerligen skulle vara en samhällsekonomisk katastrof, men en liten tankeställare om att att är möjligt.



    Visst är det härligt att se den branta backen ner. Och jo, jag vet, kanske hade det gått lite snabbare att lägga motsvarande summa på indexfonder eller liknande som kanske kulle ge en brantare kurva ner. Men jag tänker såhär. Detta är en garanterad väg mot en lägre skuld. När bolånet är betald kan jag med gott samvete också ge mig in på börsen. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44
    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende.
    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker.
    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el.

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

  • Svar på tråden Betala av bolånet
  • majja5

    Har en liten fundering. Är det bättre köpa hus eller lägenhet kontant, om man har pengar i stället för att låna ? Drömmer

  • Anonym (PEZ)
    majja5 skrev 2020-07-31 13:45:17 följande:

    Har en liten fundering. Är det bättre köpa hus eller lägenhet kontant, om man har pengar i stället för att låna ? Drömmer


    Det beror på.
    Finns både för och nackdelar med att binda kapitalet i en bostad.
  • Anonym (Kan bara vara??)
    Steven01 skrev 2020-06-27 22:09:09 följande:

    Det kan bara vara en kvinna som anser att det är en bra ide att betala av ett bolån.


    Behöver inte alls vara. I vårt hushåll är det jag, damen, som tycker och säger till att investera nära hälften av vårt månadssparande i börsen i alla fall medan min man vill helst ha allt i sparkonto, utan bindning. Nyligen hade vi 550000 i vanliga sparkonto och då lyckades jag förmå honom att behålla "bara" 170000 som buffert och extra amortera med resten. Ja det hade varit bättre att investera dem också i aktier rent ekonomiskt men hellre att bli av med bolåneräntan på 1.39 än att ha dem på sparkontot som maken ville ha.

    Så den bilden av mannen som den ekonomisk smarta och finansministern i familjen och kvinnan som den känslosamma och ekonomiskt naiva lilla varelsen i alla lägen. Allt fler kvinnor som intresserar sig för börsen och enligt Euroclears rapport om aktieägandet i Sverige 2018 var drygt 40% av aktieägarna kvinnor och var tredje krona tillhörde en kvinna. Så att säga att det måste vara en kvinna som kan tänka så, dvs. avbetala bolån är att ta i.
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (Kan bara vara??) skrev 2020-08-02 23:17:51 följande:
    Behöver inte alls vara. I vårt hushåll är det jag, damen, som tycker och säger till att investera nära hälften av vårt månadssparande i börsen i alla fall medan min man vill helst ha allt i sparkonto, utan bindning. Nyligen hade vi 550000 i vanliga sparkonto och då lyckades jag förmå honom att behålla "bara" 170000 som buffert och extra amortera med resten. Ja det hade varit bättre att investera dem också i aktier rent ekonomiskt men hellre att bli av med bolåneräntan på 1.39 än att ha dem på sparkontot som maken ville ha.

    Så den bilden av mannen som den ekonomisk smarta och finansministern i familjen och kvinnan som den känslosamma och ekonomiskt naiva lilla varelsen i alla lägen. Allt fler kvinnor som intresserar sig för börsen och enligt Euroclears rapport om aktieägandet i Sverige 2018 var drygt 40% av aktieägarna kvinnor och var tredje krona tillhörde en kvinna. Så att säga att det måste vara en kvinna som kan tänka så, dvs. avbetala bolån är att ta i.
    Jag hade också tagit risken på börsen, även om det går ned något år så är det inte så svårt att göra mer än bankräntan.

    Det är bättre att betala av bostaden än att ha alla pengar på en bankkonto 5-10år. enligt min åsikt.
  • Anonym (Dahlia)
    Steven01 skrev 2020-06-27 22:09:09 följande:

    Det kan bara vara en kvinna som anser att det är en bra ide att betala av ett bolån.


    Det var min man som insisterade på att betala av bolånet när han ärvde., Jag hade satt pengarna på börsen direkt, men med tanke på detta året blev det ju inte helt galet ändå.

    Vi hade en slant kvar att investera så det blir nog bra i sinom tid.

    Och det är faktiskt skönt att inte alls behöva bekymra sig om bolån.
  • Anonym (Kan bara vara??)
    Anonym (Kan bara vara??) skrev 2020-08-02 23:17:51 följande:

    Behöver inte alls vara. I vårt hushåll är det jag, damen, som tycker och säger till att investera nära hälften av vårt månadssparande i börsen i alla fall medan min man vill helst ha allt i sparkonto, utan bindning. Nyligen hade vi 550000 i vanliga sparkonto och då lyckades jag förmå honom att behålla "bara" 170000 som buffert och extra amortera med resten. Ja det hade varit bättre att investera dem också i aktier rent ekonomiskt men hellre att bli av med bolåneräntan på 1.39 än att ha dem på sparkontot som maken ville ha.

    Så den bilden av mannen som den ekonomisk smarta och finansministern i familjen och kvinnan som den känslosamma och ekonomiskt naiva lilla varelsen i alla lägen. Allt fler kvinnor som intresserar sig för börsen och enligt Euroclears rapport om aktieägandet i Sverige 2018 var drygt 40% av aktieägarna kvinnor och var tredje krona tillhörde en kvinna. Så att säga att det måste vara en kvinna som kan tänka så, dvs. avbetala bolån är att ta i.


    Att skriva från mobilen är frustrerande, men jag hoppas att man förstår ändå
  • me33

    Det här var det bästa som jag har läst!

    Jag gjorde samma sak men i mindre skala, tjänade mindre då och levde på eller nästan existens-minimun i 3,5 - 5 år. 

    Idag har jag kunnat att dra mig tillbaka ifrån förvärvsarbete av detta slit och gnetande.

    Jag upplever det som att att majoriteten av människorna i samhället idag har stött iväg det här tänket för att man vill hellre konsumera mera. 

    Fattigdomen kommer att breda ut sig samtidigt i de lägre samhällsklasserna och de kommer att få det tuffare i framtiden med smalare arbetstillfällen. Inte lika många jobb och inte lika bra/ok betalt när mycket enklare arbeten försvinner.

    Keep it up trådstartaren.

  • Gnussen

    Dom som vill investera på börsen kan fortsätta göra det. För mig känns det bra att sitta i ett hus som är helt fri från skulder och sitter med kostnader som är så låga att jag skäms att skriva ut den här på FL :)

    Nu har jag nästan hela lönen kvar varje månad efter att dom fasta kostnaderna är betalda. Jag kan inte få det bättre :) Jag känner mig sååååå jävla fri.

  • Anonym (PEZ)
    me33 skrev 2020-09-20 09:18:01 följande:

    Det här var det bästa som jag har läst!

    Jag gjorde samma sak men i mindre skala, tjänade mindre då och levde på eller nästan existens-minimun i 3,5 - 5 år. 

    Idag har jag kunnat att dra mig tillbaka ifrån förvärvsarbete av detta slit och gnetande.

    Jag upplever det som att att majoriteten av människorna i samhället idag har stött iväg det här tänket för att man vill hellre konsumera mera. 

    Fattigdomen kommer att breda ut sig samtidigt i de lägre samhällsklasserna och de kommer att få det tuffare i framtiden med smalare arbetstillfällen. Inte lika många jobb och inte lika bra/ok betalt när mycket enklare arbeten försvinner.

    Keep it up trådstartaren.


    Jag håller med oavsett om man har hög eller låg lön, tjänar mycket eller lite så måste man prioritera, det är lätt att ha hög standard och höga levnadskonstander när man har hög lön.

    Då jag inte alltid tjänade så mycket så fick jag prioritera, inte ny mobil vartannat år ny dator var tredje år, min dator är tex 10 år jag har reparerat och uppgraderat den, och faktiskt köpt en annan också men den gamla funkar fortfarande bra för det jag gör.

    Det låter som småsummor men pengarna man investerar istället blir en del på 10år, pengar man inte alltid kan spara sig till.
    Förut var det viktigt att min fonder gick upp 25-30% på ett år.
    Idag räcker det med 10-20% för att göra 2k om årdet.
    Jag har satt som mål att alltid göra 8% per år allt annat är en bonus.
  • Anonym (MM)

    Nästa gång ni ondgör er över att män har mer pengar än kvinnor kan ni bara läsa svaren i den här tråden så förstår ni varför.

Svar på tråden Betala av bolånet