• Äldre 8 Sep 16:01
    51944 visningar
    149 svar
    149
    51944

    Betala av bolånet

    Det har skapats lite trådar i ämnet innan och jag bidrar med ytterligare en. Mest för min egen skull. Möjligen att det även kan inspirera andra till att tänka mer ekonomiskt.

    Min plan:
    Helt enkelt att betala av hela mitt bolån och efter det vara helt skuldfri.

    Varför?
    Jo, att vara skuldfri borde ju rimligen låta en känna en betydligt större frihet där man inte är lika beroende av vad som händer i omvärlden eller ens egna liv. Tänk att inte behöva bekymra sig för vad Ingves&CO hittar på eller om ens inkomst förändras drastiskt. 

    Förutsättningar:
    Jag bor i en lägenhet som köptes i oktober 2017 för 3 475 000 kr. I den bor jag och min son som jag har varannan vecka. Vi bor utmed tunnelbanenätet i Stockholm och jag jobbar heltid. Dessförinnan bodde jag i en annan lägenhet som jag renoverade (inte själv) och sålde med några 100k i vinst. Parallellt sparade jag lite pengar och kunde således betala 2 000 000 i kontantinsats till min nuvarande lägenhet.

    Ni som har huvudet på skaft har alltså kunnat räkna ut att jag fick ta ett lån på 1 475 000 kr för att kunna köpa min nuvarande lägenhet. 

    Planen:
    Att vara helt skuldfri från mitt bostadslån 2023-04-25. Idag har jag 1 120 000 kvar i lån och om jag fortsätter amortera 20 000/mnd så kommer målet att vara uppnått.
    Givetvis förutsätter det här att inget drastiskt händer. Men att ha ett mål är bra början tycker jag. Tänk att möta våren helt skuldfri!!

    Nu tänker somliga säkert följande: Den människan måste antingen tjäna ohyggligt mycket pengar eller vara kriminell.
    Faktum är att inget stämmer. Det som gör att jag klarar av att amortera 20 000 kr helt själv är att jag jobbar extra varannan helg (på ett annat företag än det jag är anställd på till vardags) och att jag lever sparsamt.

    Jag läste i en artikel att gränsen för fattigdomsgränsen för 2018 kommer att ligga på 12685 kr. Det var en prognos ska tilläggas. Eftersom jag nu har bestämt mig för att betala av lånet på förhållandevis kort tid så har jag naturligtvis varit tvungen att skapa mig själv en enkel kalkyl i Excel för att få en överblick över intäkter samt utgifter. Och när jag drog genomsnittsutgifterna de senaste 8 månaderna så hamnade jag på 8630 kr. Då räknar jag med precis alla utgifter utom själva amorteringen då jag inte betraktar den som en regelrätt utgift.

    Efter att ha läst en del trådar som rör ekonomi så är det många som handlar om hur mycket man tjänar. Fokus enligt mitt tycke borde snarare ligga på utgifterna. Det går alldeles utmärkt att leva sparsamt. Jag kan ju lägga till att vi absolut inte lever på vatten och bröd, men å andra sidan köper vi inte en massa pizza och besöker snabbrestauranger som vissa tycker är en självklarhet. 

    Den 25/9 ska det betalas ytterligare 20 000 kr och jag ser väldigt mycket fram emot den 25e mars då lånet hamnar under miljongränsen. Här nedan finns min amorteringsplan. Jag hoppas folk blir inspirerade. Givetvis behöver man inte vara lika extrem som jag, vilket säkerligen skulle vara en samhällsekonomisk katastrof, men en liten tankeställare om att att är möjligt.



    Visst är det härligt att se den branta backen ner. Och jo, jag vet, kanske hade det gått lite snabbare att lägga motsvarande summa på indexfonder eller liknande som kanske kulle ge en brantare kurva ner. Men jag tänker såhär. Detta är en garanterad väg mot en lägre skuld. När bolånet är betald kan jag med gott samvete också ge mig in på börsen. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44
    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende.
    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker.
    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el.

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

  • Svar på tråden Betala av bolånet
  • Fri 25 Sep 2020 18:35
    #71
    +1

    Som vanligt den 25:e trillade lönen in och en del av den åkte direkt in på amorteringskontot. I kronor och ören innebär det att bolånet är nere på 487 500. En reflektion jag gjorde är att jag startade den här tråden för ganska precis två år sedan (2018-09-08) och då hade jag 1 120 000 i bolån. Min första "magiska" gräns var att komma ner under miljonen. Nu har jag kommit under halvmiljon och det får väl betraktas som någon slags milstolpe det också.

    Den senaste tiden har jag haft ett sug efter att köpa en elcykel. Idag var jag till och med iväg och provcyklade ett potentiellt köp. Men så kom verkligheten ikapp mig och jag tackade för mig och tog mig hemåt med apostlahästarna. Att jag ens funderade på att lägga en månads amortering på något jag egentligen inte behöver. Fast det var en bra övning i disciplin!

    Tanken på att nästan ha köpt en pryl påminde mig om att jag behöver sätta upp ett nytt delmål för att inte tappa motivationen. Å andra sidan vore det ju bara dumt att lägga av med amorteringen nu när det är så lite kvar. Bara det gör ju att motivationen ökar igen Glad

  • Fri 25 Sep 2020 20:19
    #72
    Villbliskuldfri skrev 2020-09-25 18:35:21 följande:

    Som vanligt den 25:e trillade lönen in och en del av den åkte direkt in på amorteringskontot. I kronor och ören innebär det att bolånet är nere på 487 500. En reflektion jag gjorde är att jag startade den här tråden för ganska precis två år sedan (2018-09-08) och då hade jag 1 120 000 i bolån. Min första "magiska" gräns var att komma ner under miljonen. Nu har jag kommit under halvmiljon och det får väl betraktas som någon slags milstolpe det också.

    Den senaste tiden har jag haft ett sug efter att köpa en elcykel. Idag var jag till och med iväg och provcyklade ett potentiellt köp. Men så kom verkligheten ikapp mig och jag tackade för mig och tog mig hemåt med apostlahästarna. Att jag ens funderade på att lägga en månads amortering på något jag egentligen inte behöver. Fast det var en bra övning i disciplin!

    Tanken på att nästan ha köpt en pryl påminde mig om att jag behöver sätta upp ett nytt delmål för att inte tappa motivationen. Å andra sidan vore det ju bara dumt att lägga av med amorteringen nu när det är så lite kvar. Bara det gör ju att motivationen ökar igen 


    Det är bara till att gratulera, bra kämpat. Du kommer känna en sådan lättnad och frihet när lånet är betalt.

    Det är en jäkla skön känsla :)
  • Anonym (PEZ)
    Sat 26 Sep 2020 10:40
    #73
    Gnussen skrev 2020-09-20 10:33:59 följande:

    Dom som vill investera på börsen kan fortsätta göra det. För mig känns det bra att sitta i ett hus som är helt fri från skulder och sitter med kostnader som är så låga att jag skäms att skriva ut den här på FL :)

    Nu har jag nästan hela lönen kvar varje månad efter att dom fasta kostnaderna är betalda. Jag kan inte få det bättre :) Jag känner mig sååååå jävla fri.


    Om du har hela lönen kvar så måste du ha en låg boendekostnad.
    Av ren nyfikenhet hur stor är bostaden och vad var inköpspriset.
    Det är alltid intressant att sätta det i perspektiv när man pratar om att betala v bolån.

    Så vad är planen att göra med resten av lönen varje månad, lägga på sparkonto?
  • Anonym (PEZ)
    Sat 26 Sep 2020 10:46
    #74
    Villbliskuldfri skrev 2020-09-25 18:35:21 följande:

    Som vanligt den 25:e trillade lönen in och en del av den åkte direkt in på amorteringskontot. I kronor och ören innebär det att bolånet är nere på 487 500. En reflektion jag gjorde är att jag startade den här tråden för ganska precis två år sedan (2018-09-08) och då hade jag 1 120 000 i bolån. Min första "magiska" gräns var att komma ner under miljonen. Nu har jag kommit under halvmiljon och det får väl betraktas som någon slags milstolpe det också.

    Den senaste tiden har jag haft ett sug efter att köpa en elcykel. Idag var jag till och med iväg och provcyklade ett potentiellt köp. Men så kom verkligheten ikapp mig och jag tackade för mig och tog mig hemåt med apostlahästarna. Att jag ens funderade på att lägga en månads amortering på något jag egentligen inte behöver. Fast det var en bra övning i disciplin!

    Tanken på att nästan ha köpt en pryl påminde mig om att jag behöver sätta upp ett nytt delmål för att inte tappa motivationen. Å andra sidan vore det ju bara dumt att lägga av med amorteringen nu när det är så lite kvar. Bara det gör ju att motivationen ökar igen Glad


    När du betalar av gör du det med en klumpsumma eller gör du det med småsummor?
  • Anonym (PEZ)
    Sat 26 Sep 2020 10:50
    #75

    Jag sitter och funderar på hur jag ska göra.
    Av en miljon ta hälften och amortera av bolånen, eller låta det ligga kvar och generera avkastning.
    10% /år innebär 500 000kr extra på 5 år.

  • Anonym (Dahli­a)
    Sat 26 Sep 2020 20:50
    #76
    Anonym (PEZ) skrev 2020-09-26 10:40:08 följande:
    Om du har hela lönen kvar så måste du ha en låg boendekostnad.
    Av ren nyfikenhet hur stor är bostaden och vad var inköpspriset.
    Det är alltid intressant att sätta det i perspektiv när man pratar om att betala v bolån.

    Så vad är planen att göra med resten av lönen varje månad, lägga på sparkonto?
    Det finns ju de som väljer frihet framför lyxliv. En kompis har en enkel obelånad tvåa. Han har 1250 kr i avgift- helt sjukt lågt...
  • Anonym (PEZ)
    Sat 26 Sep 2020 21:03
    #77
    Anonym (Dahlia) skrev 2020-09-26 20:50:10 följande:
    Det finns ju de som väljer frihet framför lyxliv. En kompis har en enkel obelånad tvåa. Han har 1250 kr i avgift- helt sjukt lågt...
    Lyxliv hur menar du då, dom flesta med bolån lever inte något lyxliv.

    Självklart kommer jag att betala av bolånet , men det är en stor skillnad på jag gör det nu eller i etapper.
    skillnaden kan vara att jag har 500k över när bostaden är betald, pengar som genererar nya pengar.
  • Anonym (Dahli­a)
    Sat 26 Sep 2020 21:19
    #78
    Anonym (PEZ) skrev 2020-09-26 21:03:52 följande:
    Lyxliv hur menar du då, dom flesta med bolån lever inte något lyxliv.

    Självklart kommer jag att betala av bolånet , men det är en stor skillnad på jag gör det nu eller i etapper.
    skillnaden kan vara att jag har 500k över när bostaden är betald, pengar som genererar nya pengar.
    Jag menar att man medvetet väljer lägre standard än de flesta vill ha hellre än att fortsätta jobba. Alla känner inte behov av djur eller utlandsresor t.ex. eller har dyra hobbies.
  • Anonym (F)
    Sat 26 Sep 2020 22:14
    #79
    Anonym (Dahlia) skrev 2020-09-26 21:19:03 följande:

    Jag menar att man medvetet väljer lägre standard än de flesta vill ha hellre än att fortsätta jobba. Alla känner inte behov av djur eller utlandsresor t.ex. eller har dyra hobbies.


    Läget betyder väl mer än standard? Min kompis kan köpa 8 stycken 2:or i Motala för sin 2:a på Skeppargatan i Sthlm.

    Låga avgifter kommer av välskötta bostadsrättsföreningar med god ekonomi. Var än de ligger i landet.
  • Sun 27 Sep 2020 07:52
    #80
    Anonym (PEZ) skrev 2020-09-26 10:46:41 följande:

    När du betalar av gör du det med en klumpsumma eller gör du det med småsummor?


    När jag tog lånet så delade jag upp det i två lika stora delar, ett bundet och ett låst på fem år. Den rörliga delen betalade jag av med samma summa varje månad. Nu har fasta delen kan jag inte amortera på, åtminstone inte utan att åka på att veta ränteskillnadsersättning. Därför lägger jag undan hälften av det jag amorterade förut på att vanligt sparkonto och den andra halvan i en lågriskfond. Med lite tur växer de till sig där.

    När den lånedelen sedan släpps fri (2022-11-28) så kommer jag att skicka in allt jag sparat till banken. Det kommer att bli en trevlig måndag!
Svar på tråden Betala av bolånet