• Äldre 8 Sep 16:01
    51945 visningar
    149 svar
    149
    51945

    Betala av bolånet

    Det har skapats lite trådar i ämnet innan och jag bidrar med ytterligare en. Mest för min egen skull. Möjligen att det även kan inspirera andra till att tänka mer ekonomiskt.

    Min plan:
    Helt enkelt att betala av hela mitt bolån och efter det vara helt skuldfri.

    Varför?
    Jo, att vara skuldfri borde ju rimligen låta en känna en betydligt större frihet där man inte är lika beroende av vad som händer i omvärlden eller ens egna liv. Tänk att inte behöva bekymra sig för vad Ingves&CO hittar på eller om ens inkomst förändras drastiskt. 

    Förutsättningar:
    Jag bor i en lägenhet som köptes i oktober 2017 för 3 475 000 kr. I den bor jag och min son som jag har varannan vecka. Vi bor utmed tunnelbanenätet i Stockholm och jag jobbar heltid. Dessförinnan bodde jag i en annan lägenhet som jag renoverade (inte själv) och sålde med några 100k i vinst. Parallellt sparade jag lite pengar och kunde således betala 2 000 000 i kontantinsats till min nuvarande lägenhet.

    Ni som har huvudet på skaft har alltså kunnat räkna ut att jag fick ta ett lån på 1 475 000 kr för att kunna köpa min nuvarande lägenhet. 

    Planen:
    Att vara helt skuldfri från mitt bostadslån 2023-04-25. Idag har jag 1 120 000 kvar i lån och om jag fortsätter amortera 20 000/mnd så kommer målet att vara uppnått.
    Givetvis förutsätter det här att inget drastiskt händer. Men att ha ett mål är bra början tycker jag. Tänk att möta våren helt skuldfri!!

    Nu tänker somliga säkert följande: Den människan måste antingen tjäna ohyggligt mycket pengar eller vara kriminell.
    Faktum är att inget stämmer. Det som gör att jag klarar av att amortera 20 000 kr helt själv är att jag jobbar extra varannan helg (på ett annat företag än det jag är anställd på till vardags) och att jag lever sparsamt.

    Jag läste i en artikel att gränsen för fattigdomsgränsen för 2018 kommer att ligga på 12685 kr. Det var en prognos ska tilläggas. Eftersom jag nu har bestämt mig för att betala av lånet på förhållandevis kort tid så har jag naturligtvis varit tvungen att skapa mig själv en enkel kalkyl i Excel för att få en överblick över intäkter samt utgifter. Och när jag drog genomsnittsutgifterna de senaste 8 månaderna så hamnade jag på 8630 kr. Då räknar jag med precis alla utgifter utom själva amorteringen då jag inte betraktar den som en regelrätt utgift.

    Efter att ha läst en del trådar som rör ekonomi så är det många som handlar om hur mycket man tjänar. Fokus enligt mitt tycke borde snarare ligga på utgifterna. Det går alldeles utmärkt att leva sparsamt. Jag kan ju lägga till att vi absolut inte lever på vatten och bröd, men å andra sidan köper vi inte en massa pizza och besöker snabbrestauranger som vissa tycker är en självklarhet. 

    Den 25/9 ska det betalas ytterligare 20 000 kr och jag ser väldigt mycket fram emot den 25e mars då lånet hamnar under miljongränsen. Här nedan finns min amorteringsplan. Jag hoppas folk blir inspirerade. Givetvis behöver man inte vara lika extrem som jag, vilket säkerligen skulle vara en samhällsekonomisk katastrof, men en liten tankeställare om att att är möjligt.



    Visst är det härligt att se den branta backen ner. Och jo, jag vet, kanske hade det gått lite snabbare att lägga motsvarande summa på indexfonder eller liknande som kanske kulle ge en brantare kurva ner. Men jag tänker såhär. Detta är en garanterad väg mot en lägre skuld. När bolånet är betald kan jag med gott samvete också ge mig in på börsen. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44
    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende.
    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker.
    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el.

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

  • Svar på tråden Betala av bolånet
  • Sun 27 Sep 2020 22:54
    #91
    Anonym (MM) skrev 2020-09-27 17:32:56 följande:

    Jag säger absolut inte att du gör fel, men detta är ett mycket kvinnligt sätt att se på det här med pengar, och en stor orsak till varför män har mycket mer pengar än kvinnor.


    Det finns säkert dom som säger att jag gjort fel, att jag i stället skulle placerat pengarna på börsen men alla vill och tänker olika. För mig kändes det skönt att bo i ett hus utan att behöva betala pengar till banken varje månad om det är rätt eller fel tänk berör mig inte.

    Det viktigaste är att jag själv är nöjd över mitt beslut. Alla gör sina egna val i livet och jag mår bra över mitt val. Innerst inne så tror jag dom flesta vill bo billigt och det gör jag. Har inga skulder överhuvudtaget och för mig är det en frihets känsla att vara fri från skulder.

    Allt jag köper betalar jag kontant ett liv med skulder är inget för mig. Jag kanske har tagit fram den kvinnliga sidan i mig :) hahaha
  • Anonym (Dahli­a)
    Mon 28 Sep 2020 18:36
    #92
    Anonym (F) skrev 2020-09-26 22:14:11 följande:
    Läget betyder väl mer än standard? Min kompis kan köpa 8 stycken 2:or i Motala för sin 2:a på Skeppargatan i Sthlm.

    Låga avgifter kommer av välskötta bostadsrättsföreningar med god ekonomi. Var än de ligger i landet.
    Du begriper ju inte ens vad jag menar.

    Man väljer lägre standard som i mindre yta, och färre andra utgifter men prioriterar ett boende med låga avgifter, oavsett var man nu råkar vilja bo.
  • Anonym (F)
    Mon 28 Sep 2020 19:07
    #93
    Anonym (Dahlia) skrev 2020-09-28 18:36:34 följande:

    Du begriper ju inte ens vad jag menar.

    Man väljer lägre standard som i mindre yta, och färre andra utgifter men prioriterar ett boende med låga avgifter, oavsett var man nu råkar vilja bo.


    Ok, var och en blir salig på sin tro. Jag ska växla bort villalivet mot en lägenhet om några år. Jag kommer prioritera läget, inte låg avgift.
  • Sat 13 Feb 2021 16:34
    #94

    Hej igen tråden!

    För snart fem månader sedan skrev jag att jag hade 487 500 i teoretisk skuld, då bolånet är bundet till november 2022. Idag kan jag konstatera att skulden sjunkit till 399 500 kr. 

    Resan började i november 2017 när jag köpte min nuvarande bostad och tog lån på 1 475 000. Under resans gång har jag jag bytt jobb två gånger, varit arbetslös i några månader och samtidigt tagit hand om min son varannan vecka. Många gånger har jag funderat över det realistiska i att ro i land projekt "betala-av-bolånet-fortare-än-vad-som-betraktas-som-normalt". Men på något sätt har det ändå gått. Mycket tack vare att jag har haft extrajobb som jag har kunnat luta mig mot, i synnerhet när jag var arbetslös, men framför allt för viljans skull. 

    Många kanske tycker att jag har haft ett tråkigt liv som inte rest eller ägnat mig åt dyra hobbyn eller käkat skaldjursplatå när tillfällen dykt upp. Och det kanske jag till viss del också tycker. Men samtidigt ångrar jag inte för en sekund att jag tog det knasiga beslutet att "pausa" mitt liv under ett par år för att trygga resten av mitt liv, i vart fall ekonomiskt. 

    Nu är det alltså bara 399 500 kr kvar att betala av på bolånet. Jag säger bara för att jag ändå började på en förhållandevis hög summa. 

    Ett litet bakslag är att jag på grund av arbetsbrist blivit uppsagd från mitt extrajobb som jag har haft i 3 år och som genererat ca 5000 kr extra i månaden. Det fina är att jag förmodligen kan börja på ett nytt extrajobb som kompenserar det inkomstbortfallet. 

    Nu till tvisten.

    Jag har varit tämligen skeptisk till att placera kapital på börsen, men har gjort det ändå. Förhållande tråkiga, men ganska ganska säkra fondinvesteringar. Det bar ju emot att ha pengar på ett nollräntekonto och det ångrar jag inte heller. Vill bara tillägga att jag inte kan ett skrot om investeringar på börsen, men historiskt och statistiskt har det ju varit bättre än ett vanligt bankkonto, så varför inte. Och det har gett resultat. Kanske att jag till och med blir kvitt bolånet innan min ursprungliga plan som varit januari 2023, alltså om knappt två år. 

    Heja alla er som går i tankarna att spara pengar och minska era skulder. Kan jag, kan ni!

  • Sat 13 Feb 2021 16:42
    #95

    Inser nu när jag läste mitt första inlägg från 2018 att planen var att ha betalat av lånet 2023-04-25 och inte januari 2023. Ingen stor diff, men det vore ju trevligt att nolla det där lånesaldot under 2022.

    Då kan jag ju tänka att upploppet snart ska börja!

  • Fri 2 Apr 2021 08:49
    #96

    Hej hopp!

    Så var det dags för en liten uppdatering. Det har inte skett några jätteförändringar sedan jag skrev sist, även om det går åt rätt håll. Bolånet är nu (i teorin) nere på 340 000 kr. Ja, eller det blir det så fort kronorna från skatteåterbäringen trillar in. Sen är det bara att se fram emot den dagen jag kommer under 300 000 strecket. 

    Hoppas bara att världen håller ihop och att Coronaeländet tar slut snart.

  • Anonym (Dahli­a)
    Fri 2 Apr 2021 11:08
    #97
    Villbliskuldfri skrev 2021-04-02 08:49:15 följande:

    Hej hopp!

    Så var det dags för en liten uppdatering. Det har inte skett några jätteförändringar sedan jag skrev sist, även om det går åt rätt håll. Bolånet är nu (i teorin) nere på 340 000 kr. Ja, eller det blir det så fort kronorna från skatteåterbäringen trillar in. Sen är det bara att se fram emot den dagen jag kommer under 300 000 strecket. 

    Hoppas bara att världen håller ihop och att Coronaeländet tar slut snart.


    Himmel så flitig du är!

    Vi är inte alls så målmedvetna, men eftersom man knappt gör något p.g.a. corona så har det blivit en del pengar liggande och dem investerar vi. Jag kollade min pensionsprognos igår och det är alltid ångestskapande, men framförallt blir man trött av att det knappt går att pensionera sig före 65.

    Ska man bara jobba verkligen tills man är för sjuk för att orka ha nåt kul? Och vad hjälper mig pengarna då? Obestämd
  • Fri 2 Apr 2021 23:46
    #98
    Anonym (Dahlia) skrev 2021-04-02 11:08:46 följande:
    Himmel så flitig du är!

    Vi är inte alls så målmedvetna, men eftersom man knappt gör något p.g.a. corona så har det blivit en del pengar liggande och dem investerar vi. Jag kollade min pensionsprognos igår och det är alltid ångestskapande, men framförallt blir man trött av att det knappt går att pensionera sig före 65.

    Ska man bara jobba verkligen tills man är för sjuk för att orka ha nåt kul? Och vad hjälper mig pengarna då? Obestämd
    Jag tänker snarare såhär. Varför inte passa på och jobba lite hårdare nu ett par år och bli helt skuldfri. Då behöver jag inte oroa mig för ekonomin utifall att jag just blir sjuk, arbetslös eller liknande.
  • Anonym (PEZ)
    Thu 22 Apr 2021 19:02
    #99
    Villbliskuldfri skrev 2021-04-02 23:46:14 följande:
    Jag tänker snarare såhär. Varför inte passa på och jobba lite hårdare nu ett par år och bli helt skuldfri. Då behöver jag inte oroa mig för ekonomin utifall att jag just blir sjuk, arbetslös eller liknande.
    Vad är planen efter att du har bundit mycket i bostaden?
    Sälja och köpa nytt eller ta en hyresrätt eller bo kvar i den efter pension?
  • Sat 24 Apr 2021 08:27
    Anonym (PEZ) skrev 2021-04-22 19:02:29 följande:
    Vad är planen efter att du har bundit mycket i bostaden?
    Sälja och köpa nytt eller ta en hyresrätt eller bo kvar i den efter pension?
    I första hand handlar det om att kunna betala av hela bolånet om det händer något. Beroende på ränteläget de kommande åren kommer jag troligtvis ha kvar lite lån och låta de sparpengar som avsatts för bolånet föröka sig på börsen. Förhoppningsvis kan jag på så vis både äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Svar på tråden Betala av bolånet