• Äldre 12 Sep 18:34
    225362 visningar
    3525 svar
    3525
    225362

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 18 Sep 15:14
    #91

    Hej igen allihopa.

    Nu har jag pratat med kliniken. har egentligen testdag på söndag den 23/9, men dom såg ingen anledning till att ja ska vänta tills dess med att säga till att jag är gravid, så dom tog så gärna emot mig redan nu :) 


    Jag hade dock räknat fel i längden graviditet, är i 4+2 idag enligt dem, inte 4+0 som ja trodde.. Så beräknad till den 25e Maj 2019 <3


    Fick tid för första UL den 8 oktober, kommer då vara i vecka 7+1 :) 

  • Äldre 18 Sep 15:17
    #92
    jaktenpaflow skrev 2018-09-17 23:27:37 följande:

    Jag förstår det verkligen!! Vill ni tjuvkika på vad som gömmer sig där inne? Vi vill också göra KUB men sp otroligt dåligt planerat är vi utomlands i en månad från v 11+0-15+0. Så vi hinner inte göra KUB. Men jag var på inskrivning idag och de berättade om NIPT. Så otroligt dyrt bara, även om det är vört varenda krona!! Mår du bra annars i graviditeten? Är det första barnet?


    Haft flera tidiga missfall, men inga barn. Vi vill absolut veta kön, hoppas få veta på rul! Nu mår jag rätt bra förutom trött, men i början var det ju illamående, förlamande trötthet och depression.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 18 Sep 15:21
    #93
    Seb81 skrev 2018-09-18 08:45:34 följande:

    Fy så hemskt!!! Kan inte föreställa mig den smärtan ni gick igenom de två veckorna.

    Jag har hört många som fått sådan besked & har även en kompis som gjorde kub & det visade att det inte skulle vara något.... när bäbisen kom ut så hade han down. Har oxå läst & hört att man inte ska ta dessa tester på fullaste allvar. Min bror & hans fru stod över kub för deras bm sa att det var opålitligt. Att det kan visa sig vara fel på barnet & sen så är det inte det. Så konstigt?? Varför har de inte tester som är pålitliga??

    Vad är nipt? Vad skulle du rekommendera för tester? Jag är 37,5 år.

    Grattis till v 15... själv är jag i v 5 så tiden går så sakta så sakta... vill vara se bebben nu på skärmen!! <3

    Lycka till, kram!


    Kub ger ju en sannolikhet men säger lite om hur det är i varje enskilt fall. Nipt är ett blodprov som tas på mamman där man genom det kollar fostrets blod, och får då ett svar som gäller just dig. Man brukar även få kön men det fick tyvärr inte vi. Det är ca 99% säkert. Nästa gång kommer vi ta det direkt, för att få hög sannolikhet på kub var fruktansvärt jobbigt.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 18 Sep 15:45
    #94
    Bunny on speed skrev 2018-09-18 15:17:50 följande:
    Haft flera tidiga missfall, men inga barn. Vi vill absolut veta kön, hoppas få veta på rul! Nu mår jag rätt bra förutom trött, men i början var det ju illamående, förlamande trötthet och depression.
    Hej. 

    Fy vilken pärs med er KUB. Skönt att det inte var så illa.
    Hur länge var du deprimerad i början? Jag mår riktigt dåligt och önskar att jag aldrig var född vissa dagar. Tog du extra progesteron, typ lutinus? Tänkte om det förvärrar.

    Kram
  • Äldre 18 Sep 15:49
    #95
    Inalina skrev 2018-09-18 13:27:34 följande:
    kul att se dig här! =) och kul att du känner dig lite gravid! du har ju kommit längre än flera av oss i den här tråden så klart du ska hänga med oss!! Solig

    låter som att vi har ganska lika historia (förutom att jag inte har endometrios) men fick ju också väldigt tidigt mf förra gången (i juni) och körde stimulerat FET med nu. och nu ska vi båda lyckas få en bebis i maj!!Kyss och det där med fobin ska vi inte ens nämna... hua...

    när började du känna av symptom med ömmande bröst och illamående?
    Ja det var dags nu. =) Är gärna kvar i den andra gruppen, men känns lite dumt att skriva för mycket om ens graviditet medan andra inte har kommit dit ännu. 

    Ja det var hemskt vad lika vi är. =) missfallet hade vi ju väldigt nära varandra också minns jag. Hjärta

    Mitt illamående började 6 dagar innan testdag faktiskt. Sen har det blivit starkare sen vecka 6. Brösten började ömma nån gång början på vecka 6 tror jag det var. Kanske nån dag tidigare. Känner du nåt sånt nu? Har för mig du sa att du mår lite illa? 
  • Äldre 18 Sep 15:50
    #96
    anina skrev 2018-09-18 15:45:51 följande:

    Hej. 

    Fy vilken pärs med er KUB. Skönt att det inte var så illa.

    Hur länge var du deprimerad i början? Jag mår riktigt dåligt och önskar att jag aldrig var född vissa dagar. Tog du extra progesteron, typ lutinus? Tänkte om det förvärrar.

    Kram


    Jag tog Lutinus till v 8 tror jag. Var nog några veckor kring 6-9 jag var deprimerad och bara grät innan det släppte.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 18 Sep 17:32
    #97
    Inalina skrev 2018-09-18 10:22:30 följande:

    Hej! Hade du fått tid för första VUL nu?? jag ska ringa i eftermiddag och boka tid - hoppas jag får en tidig tid men tillräckligt sen för att det ska gå att se något.... =)


    Ja da, den 8/10 ska vi iväg! I vecka 7+1 då. Det måste vara minst 3 veckor efter testdagen! Fick du någon tid? Ska till barnmorskan på tisdag på inskrivning & hälsosamtal. Vill bara att tiden ska gå foooooort!!!
  • Äldre 18 Sep 17:34
    #98
    Seb81 skrev 2018-09-18 17:32:52 följande:

    Ja da, den 8/10 ska vi iväg! I vecka 7+1 då. Det måste vara minst 3 veckor efter testdagen! Fick du någon tid? Ska till barnmorskan på tisdag på inskrivning & hälsosamtal. Vill bara att tiden ska gå foooooort!!!


    Haha min mobil hängde sig så nu såg att mitt förra svar hade gått fram.... så nu blev det typ dubbel svar, sorry!
  • Äldre 18 Sep 17:36
    #99
    Mjbo skrev 2018-09-18 15:14:00 följande:

    Hej igen allihopa.

    Nu har jag pratat med kliniken. har egentligen testdag på söndag den 23/9, men dom såg ingen anledning till att ja ska vänta tills dess med att säga till att jag är gravid, så dom tog så gärna emot mig redan nu :) 

    Jag hade dock räknat fel i längden graviditet, är i 4+2 idag enligt dem, inte 4+0 som ja trodde.. Så beräknad till den 25e Maj 2019 <3

    Fick tid för första UL den 8 oktober, kommer då vara i vecka 7+1 :) 


    Men vad sjukt!! Då är vi på exakt samma stadie!! Jag ska på ul den 8/10, är i v 4+2 & bf den 25/5-2019!! Sjukt!!! Vad kul!
  • Äldre 18 Sep 17:40
    Bunny on speed skrev 2018-09-18 15:21:18 följande:

    Kub ger ju en sannolikhet men säger lite om hur det är i varje enskilt fall. Nipt är ett blodprov som tas på mamman där man genom det kollar fostrets blod, och får då ett svar som gäller just dig. Man brukar även få kön men det fick tyvärr inte vi. Det är ca 99% säkert. Nästa gång kommer vi ta det direkt, för att få hög sannolikhet på kub var fruktansvärt jobbigt.


    Ja ok!

    Men var beställer man det blodprovet då? Kan man be barnmorskan om det? Gör man det oxå i v 12-13? Det vill jag ta i stället för kub!

    Ja fyyy, det vill man knte vara med om! :(
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF