• Äldre 12 Sep 18:34
    225501 visningar
    3525 svar
    3525
    225501

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 18 Sep 20:01
    Inalina skrev 2018-09-18 19:13:06 följande:

    Tänk vad häftigt om vi alla 3 får varsin bebis 25 maj! Min är beräknad 24 !! så roligt att följas åt lääänge hoppas jag 


    Ja gud så häftigt!!! Girl power hihi!! Kul att följas åt, ska bli såååå spännande!
  • Äldre 18 Sep 20:03
    Seb81 skrev 2018-09-18 19:56:54 följande:

    Hahah ja, så sjukt!! Verkligen på dagen haha! Kuuuul!!! Ja nu får vi följas åt hela vägen! Ja jag ringde till min vårdcentral samma dag som kliniken. De vill ju att man kommer v 5-6. Det är ju ett hälsosamtal, inga blodprover eller så. Sen blir man ju inskriven i systemet & får en tid hemskickad för ul & kub plus att man får tid för att ta blodprover för att kolla sköldkörtel mm. Sen är det ju spännande & man har något att se fram emot! :) Så ring i morgon vet ja! :)

    Ja nu får tiden gärna springa iväg... dock är jag ledig & har hemma studier denna vecka så dagarna går ju såååå sakta haha. Men jag får ta & rensa eller nått här hemma & få tiden att gå på så sätt haha!

    Hur mår du då? Berätta om dina symtom!

    Jag hade mer symtom innan jag plussade men det kanske berodde på lutinusen i början, mådde illa & hade halsbränna.

    Men brösten har varit as ömma ända sen ägglossningen & blir bara större & ömmare för varje dag som går. Sen är mina vårtgårdar mörkare & vårtorna har verkligeb svällt... herre.. dom är as stora! Sen är jag så jävla grinig, tänder till på minsta lilla!! Trött som fan, idag fick jag vänta på parkeringen en halvtimma efter jag hade handlat för att jag ville bara somna till. Helt sinnes!


    Verkligen jätte kul! :)

    Ja lutinus tar jag fortfarande så ja vet inte om de är det som spökar, men har "mensvärk" och är jätte svullen. Och trött. Sååå trött. Men annars inga symptom. Känner eller ser inget i brösten eller så.

    Jaa kanske ja ska ringa till bm imorgon för inskrivning ändå, då har man kanske nått mer möte innan ul att de fram emot, smart ;)
  • Äldre 18 Sep 20:08
    Seb81 skrev 2018-09-18 17:40:05 följande:

    Ja ok!

    Men var beställer man det blodprovet då? Kan man be barnmorskan om det? Gör man det oxå i v 12-13? Det vill jag ta i stället för kub!

    Ja fyyy, det vill man knte vara med om! :(


    Här kostar det ca 6000 och det görs bara privat OM INTE du har dåligt på kub, då får man det av landstinget . Kan göras från v 10.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 18 Sep 20:09
    Inalina skrev 2018-09-18 19:23:10 följande:

    skönt att kliniken förstår att du är otålig ;) hehe de är nog vana att folk är tjuvtestare 

     om de ser något på mitt VUL den 1 oktober så kan du vara trygg med att det borde vara något där den 8:e i alla fall, får se om de ringer upp mig och byter tiden - som sagt assistenten verkade lite förvirrad då det var ALLDELES för tidigt för mig att komma nästa v - dvs typ 28/9 - men den 1 okt gick det visst bra - ehm 3 dagar senare...  


    Men vad konstigt...?? då är du i 6+2 då den 1/10? Men då borde man ju se hjärtat men det kan vara lite tidigt!? Ring & dubbelkolla tycker jag. På min klinik fick jag absolut inte göra tidigare än 3 v efter testdag, alltså den dagen man ska ta gravtestet. Men jag plussade ju redan rd 5 svagt & strakt rd 6 så jag skulle nog ocå kunna göra ul tidigare. Men jag berättade inte att jag testade så tidigt haha!

    Det gjorde du va? Vad sa dom då?
  • Äldre 18 Sep 20:13
    Bunny on speed skrev 2018-09-18 20:08:01 följande:

    Här kostar det ca 6000 och det görs bara privat OM INTE du har dåligt på kub, då får man det av landstinget . Kan göras från v 10.


    Ok, jag googlade & hittade en sida som man kunde beställa det i från.. då får man hem det i lådan, går till närmsta lab & skickar den in det... då kostade den ca 4800kr.

    Men ska till barnmorskan på tisdag så ska prata med henne. Könns som fostervattenprov är uteslutet, vågar inte mig på det.
  • Äldre 18 Sep 20:14
    Seb81 skrev 2018-09-18 20:13:08 följande:

    Ok, jag googlade & hittade en sida som man kunde beställa det i från.. då får man hem det i lådan, går till närmsta lab & skickar den in det... då kostade den ca 4800kr.

    Men ska till barnmorskan på tisdag så ska prata med henne. Könns som fostervattenprov är uteslutet, vågar inte mig på det.


    Alltså labbet skickar in det, inte jag.

    Skickar mer länken om någon annan vill läsa!

    iona-test.se/
  • Äldre 18 Sep 20:28
    Seb81 skrev 2018-09-18 20:09:56 följande:
    Men vad konstigt...?? då är du i 6+2 då den 1/10? Men då borde man ju se hjärtat men det kan vara lite tidigt!? Ring & dubbelkolla tycker jag. På min klinik fick jag absolut inte göra tidigare än 3 v efter testdag, alltså den dagen man ska ta gravtestet. Men jag plussade ju redan rd 5 svagt & strakt rd 6 så jag skulle nog ocå kunna göra ul tidigare. Men jag berättade inte att jag testade så tidigt haha!

    Det gjorde du va? Vad sa dom då?
    ja det borde stämma med 6+2 den dagen =) behöver du betala för att göra VUL?

    för jag förstår att svenska kliniker har sina regler då kanske en del tjejer skulle behöva gå flera gånger om man gjorde det så tidigt som i v 6-7. Det är ju skattepengar det handlar om (om ni inte går privat)  så det är ju bra att de inte låter er göra det 'för tidigt' även om det finns stor chans att det skulle picka ett hjärta redan då.

    alltså till min klinik i prag berättade jag förra veckan att jag plussat - hon skrev tillbaka att hon håller tummarna att det ser bra ut på blodprovet igår (som jag får svar på i morgon). så de har sina rutiner. På min gyn här i Schweiz så berättade jag när jag hade senaste mens och även när jag hade FET och hon bokade ju in mig...Förvånad
  • Äldre 18 Sep 20:54
    Inalina skrev 2018-09-18 20:28:40 följande:

    ja det borde stämma med 6+2 den dagen =) behöver du betala för att göra VUL?

    för jag förstår att svenska kliniker har sina regler då kanske en del tjejer skulle behöva gå flera gånger om man gjorde det så tidigt som i v 6-7. Det är ju skattepengar det handlar om (om ni inte går privat)  så det är ju bra att de inte låter er göra det 'för tidigt' även om det finns stor chans att det skulle picka ett hjärta redan då.

    alltså till min klinik i prag berättade jag förra veckan att jag plussat - hon skrev tillbaka att hon håller tummarna att det ser bra ut på blodprovet igår (som jag får svar på i morgon). så de har sina rutiner. På min gyn här i Schweiz så berättade jag när jag hade senaste mens och även när jag hade FET och hon bokade ju in mig...


    Jaha, du bor inte i Sverige? Nej då har dom nog sina egna rutiner :) men v 6 plus ska du ju kunna se hjärtat. Du är ju i v 7 då. Sverige är ju så jäkla petiga i allt. Jag bad att få mer Lutinus utskrivet då jag anser att det ökar chansen, men icke. Jag sa, det spelar ju ingen roll för er... men dom är benhårda. Dom säger att det inte spelar någon roll om man tar det längre än till testdagen, men det vet jag att det för. Det står till & med i FASS att om man gör ivf så ska man ta 3 om dagen till v 12. Tur jag att jag har kvar lite ;)
  • Äldre 18 Sep 22:15

    Är det någon av er som går runt och smeker magen? Jag känner mig skittöntig haha. Embryot är ju så litet så magen inte har växt pga det utan snarare är lite svullen av andra anledningar. Är nog inte ens därför jag klappar den hela tiden. :)

    Förresten jag funderade på en sak. Jag brukar sjunga hos sångpedagog ibland och då blir det väldigt höga toner. Typ Whitney Houston eller upp emot opera. Då jobbar man ju jättemycket med magen, blir nästa som träning. Tror ni att det kan bara farligt? Kan jag stöta/trycka bort embryot? Snacka om nojig.

    Ringde mvc idag och berättade hur dåligt jag mår. Jag har inskrivningen typ v10 eller 11, men de hade ett återbud på torsdag så ska dit då. Hopps jag går göra ett tidigt ultraljud.

  • Äldre 18 Sep 23:21
    Seb81 skrev 2018-09-18 20:54:49 följande:

    Jaha, du bor inte i Sverige? Nej då har dom nog sina egna rutiner :) men v 6 plus ska du ju kunna se hjärtat. Du är ju i v 7 då. Sverige är ju så jäkla petiga i allt. Jag bad att få mer Lutinus utskrivet då jag anser att det ökar chansen, men icke. Jag sa, det spelar ju ingen roll för er... men dom är benhårda. Dom säger att det inte spelar någon roll om man tar det längre än till testdagen, men det vet jag att det för. Det står till & med i FASS att om man gör ivf så ska man ta 3 om dagen till v 12. Tur jag att jag har kvar lite ;)


    Ja jag tycker också det är märkligt med progesteron-dosen folk tar på olika kliniker. Min IVFklinik i Prag är petnoga med att man minsann ska fortsätta ta fram till v 12, jag tar dessutom väldigt hög dos på 200mg 3 ggr om dagen!

    Vet egentligen inte vad som är bäst, men kanske spelar det inte så stor roll ändå..
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF