• Äldre 12 Sep 18:34
    226543 visningar
    3525 svar
    3525
    226543

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 19 Sep 06:20
    Inalina skrev 2018-09-18 23:21:07 följande:

    Ja jag tycker också det är märkligt med progesteron-dosen folk tar på olika kliniker. Min IVFklinik i Prag är petnoga med att man minsann ska fortsätta ta fram till v 12, jag tar dessutom väldigt hög dos på 200mg 3 ggr om dagen!

    Vet egentligen inte vad som är bäst, men kanske spelar det inte så stor roll ändå..


    Jag hade fått recept för 3 cykler så tog ut dem "på fulen ". Räckte inte till 3 ggr dag utan fasade ut till först 2 och sedan 1 gång om dagen...
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 19 Sep 08:09
    anina skrev 2018-09-18 22:15:00 följande:

    Är det någon av er som går runt och smeker magen? Jag känner mig skittöntig haha. Embryot är ju så litet så magen inte har växt pga det utan snarare är lite svullen av andra anledningar. Är nog inte ens därför jag klappar den hela tiden. :)

    Förresten jag funderade på en sak. Jag brukar sjunga hos sångpedagog ibland och då blir det väldigt höga toner. Typ Whitney Houston eller upp emot opera. Då jobbar man ju jättemycket med magen, blir nästa som träning. Tror ni att det kan bara farligt? Kan jag stöta/trycka bort embryot? Snacka om nojig.

    Ringde mvc idag och berättade hur dåligt jag mår. Jag har inskrivningen typ v10 eller 11, men de hade ett återbud på torsdag så ska dit då. Hopps jag går göra ett tidigt ultraljud.


    jag klappar lite på min mage också - mest för att säga till den att hålla sig lugn och inte få för sig något dåligt ;) vad bra att du fick en tid på torsdag!!de borde ju kunna se hjärtslag nu då du är i v 7?? åh hoppas!!Hjärta
  • Äldre 19 Sep 08:10
    Inalina skrev 2018-09-18 23:21:07 följande:
    Ja jag tycker också det är märkligt med progesteron-dosen folk tar på olika kliniker. Min IVFklinik i Prag är petnoga med att man minsann ska fortsätta ta fram till v 12, jag tar dessutom väldigt hög dos på 200mg 3 ggr om dagen!

    Vet egentligen inte vad som är bäst, men kanske spelar det inte så stor roll ändå..

    Har oxå reagerat på det att de är så olika överallt.. Jag tar 100 mg 2 ggr om dagen.. Ska fortsätta till söndag som är testdag sen skulle jag sluta. 


    Är det någon som verkligen vet VAD exakt lutinus gör? Jag har massor hemma, så ja menar de borde väl inte va skadligt att fortsätta? kanske ska fråga kliniken, men vore ju kul att verkligen veta exakt vad det gör egentligen.. Någon som är expert? :D

  • Äldre 19 Sep 08:12
    anina skrev 2018-09-18 22:15:00 följande:

    Är det någon av er som går runt och smeker magen? Jag känner mig skittöntig haha. Embryot är ju så litet så magen inte har växt pga det utan snarare är lite svullen av andra anledningar. Är nog inte ens därför jag klappar den hela tiden. :)

    Förresten jag funderade på en sak. Jag brukar sjunga hos sångpedagog ibland och då blir det väldigt höga toner. Typ Whitney Houston eller upp emot opera. Då jobbar man ju jättemycket med magen, blir nästa som träning. Tror ni att det kan bara farligt? Kan jag stöta/trycka bort embryot? Snacka om nojig.

    Ringde mvc idag och berättade hur dåligt jag mår. Jag har inskrivningen typ v10 eller 11, men de hade ett återbud på torsdag så ska dit då. Hopps jag går göra ett tidigt ultraljud.


    haha jag har kommit på mig själv göra det med. så larvig man känner sig! haha :D men, ja tror jag iallafall gör de för att ja är sååå svullen. "mensvärk" och svullen, så det är nog därför.. Som du säger embryot är ju så pytte litet än så de är ju inte direkt en gravidmage än :P 
  • Äldre 19 Sep 08:12
    Bunny on speed skrev 2018-09-19 06:20:27 följande:
    Jag hade fått recept för 3 cykler så tog ut dem "på fulen ". Räckte inte till 3 ggr dag utan fasade ut till först 2 och sedan 1 gång om dagen...
    ja så kan man ju också göra =) förstår inte varför de är så restriktiva.. de är ju väldigt billiga också - jag har en hel låda full här hemma då jag fått det utskrivet (och hämtat ut) till 3 cykler också - men då inkl de 12 veckor per cykel ;)

    jag får dock nåt som heter Utrogestan och inte Lutinus men tror det innehåller samma preparat... och jag har inga konstiga biverkningar av dem vad jag vet heller - men kladdigt blir det juSkäms
  • Äldre 19 Sep 08:20
    Mjbo skrev 2018-09-18 20:00:38 följande:
    Haha ja kanske de, men jag hoppas att dom inte tänker så :p

    Nej nå sex har jag inte vågat mig på än heller. Egentligen borde de såklart inte ha någon betydelse, men man vill ju inte riskera, plus att man känner sig lagomt fräsch med lutinus klädd konstant och bindor stora som blöjor ;) så jag kan avvakta lite tror jag :p
    nä det är sant med kladdet från progesteronet också - sjukt ofräscht! jag kör rätt tjocka trosskydd också - kanske inte är så synd om mannen ändå hahaSkrattande
  • Äldre 19 Sep 08:38
    Inalina skrev 2018-09-19 08:20:05 följande:
    nä det är sant med kladdet från progesteronet också - sjukt ofräscht! jag kör rätt tjocka trosskydd också - kanske inte är så synd om mannen ändå hahaSkrattande

    haha! nej, vi kanske skonar dom fast vi tror att de är synd om dom :D 

    På tar om mannen, hur tar din man allting? Vågar han va glad ännu? :)


    Min man sa något som ja kände satte ord på precis min känsla.. Han sa att de va en "obehaglig lycka".. Han är såå glad, och pussas och kramas och säger hur mycket han älskar mig och hur glad han är, samtidigt som han säger att tänk om de inte går, och tänk om de blir som sist, osv..  Så de rör sig nog lite inom honom med.. Hur har din man reagerat? :)

  • Äldre 19 Sep 08:58
    Mjbo skrev 2018-09-19 08:38:34 följande:

    haha! nej, vi kanske skonar dom fast vi tror att de är synd om dom :D 

    På tar om mannen, hur tar din man allting? Vågar han va glad ännu? :)


    Min man sa något som ja kände satte ord på precis min känsla.. Han sa att de va en "obehaglig lycka".. Han är såå glad, och pussas och kramas och säger hur mycket han älskar mig och hur glad han är, samtidigt som han säger att tänk om de inte går, och tänk om de blir som sist, osv..  Så de rör sig nog lite inom honom med.. Hur har din man reagerat? :)


    Han vågar nog inte heller vara lika glad denna gången men frågar hela tiden om hur jag mår och om allt är ok Hjärta  han är bra på att inte skuldbelägga någon av oss och han tycker det är bra att jag har er på FL att diskutera allt med!

    Han är inte någon direkt känslomänniska och har fått vara den starka i det här då jag brutit ihop många gånger över barnlösheten och IVF. så länge man respekterar varann och inte skuldbelägger vare sig sig själv eller den andra tror jag att förhållandet i slutändan stärks av såna här motgångar. Han vågar vara glad när jag vågar vara glad tror jag - och vi har båda kommit fram till att vi kan ju lika gärna hoppas och vara positiva istället för tvärtom, som sagt - fallet skulle bli lika hårt vilket som om det inte går vägen. Han är ju inte alls lika insatt i alla detaljer med mediciner etc men det känner jag att han inte behöver vara - han är dessutom spruträdd så jag låser in mig på toa via behandlingarna så han slipper få en chock och svimma av av alla Gonal F och Ovitrelle-sprutor haha!
  • Äldre 19 Sep 12:10
    jaktenpaflow skrev 2018-09-12 21:58:11 följande:

    Ja lika bra att göra alla tester man kan för säkerhetens skull! KUB och det hör NIPT testen ska inte vara farligt för barnet. Det är bars blodprov och ultraljud. Tror det är när man gör fostervattenprov som risken för MF ökar. Nej vi tänker likadant, sen beror det självklart på vilken typ av sjukdom det skulle vara.

    Jag vet, fruktansvärt länge haha! Usch vad jag känner mig klar med sprutor och tabletter. Vill bara vara ?normal? igen. Jag blev ju överstimulerad också så resan har varit tuff!

    Vart bor ni?:)


    Stort grattis till fint Vul....jag ska göra mitt om 1 vecka. Sååå nervös. Va kul jag hittade er nya tråd. Kul du gjorde en ny.
  • Äldre 19 Sep 12:11

    Hihi äntligen hittade jag er i denna nya grupp. Så kul. Jag har VUL om en vecka. Galet nervös. Hoppas så det är positivt besked.

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF