• Äldre 12 Sep 18:34
    226264 visningar
    3525 svar
    3525
    226264

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 20 Sep 11:32

    Så många nya inlägg. Ska läsa dem efter lunch. =)

    Har varit på ultraljud på morgonen. Fick se det lilla hjärtat slå. =)
    Embryot var dock väldigt litet, 4 mm, vilket tyder på att jag skulle vara i vecka 6 istället för slutet på vecka 7. Men eftersom det är IVF så vet man ju hur långt man är. Den borde tydligen vara typ 12 mm nu. Och så tänkte jag på det du berättade Mjbo så nu är jag lika orolig som innan iaf. Skönt att få se hjärtat iaf. =) Läkaren sa att det är huvudsaken att det slår.

    Kram på er

  • Äldre 20 Sep 12:31

     


    anina skrev 2018-09-20 11:32:07 följande:

    Så många nya inlägg. Ska läsa dem efter lunch. =)

    Har varit på ultraljud på morgonen. Fick se det lilla hjärtat slå. =)
    Embryot var dock väldigt litet, 4 mm, vilket tyder på att jag skulle vara i vecka 6 istället för slutet på vecka 7. Men eftersom det är IVF så vet man ju hur långt man är. Den borde tydligen vara typ 12 mm nu. Och så tänkte jag på det du berättade Mjbo så nu är jag lika orolig som innan iaf. Skönt att få se hjärtat iaf. =) Läkaren sa att det är huvudsaken att det slår.

    Kram på er


    Hej! Så skönt att du fick se ett hjärta slåHjärtaGlad 

    Fick du någon uppföljande tid för att se om den 'växer till sig' ? jag har hört att frysta blastisar kan ta längre tid på sig - kan det vara så för dig kanske?
  • Äldre 20 Sep 13:06
    anina skrev 2018-09-20 11:32:07 följande:

    Så många nya inlägg. Ska läsa dem efter lunch. =)

    Har varit på ultraljud på morgonen. Fick se det lilla hjärtat slå. =)
    Embryot var dock väldigt litet, 4 mm, vilket tyder på att jag skulle vara i vecka 6 istället för slutet på vecka 7. Men eftersom det är IVF så vet man ju hur långt man är. Den borde tydligen vara typ 12 mm nu. Och så tänkte jag på det du berättade Mjbo så nu är jag lika orolig som innan iaf. Skönt att få se hjärtat iaf. =) Läkaren sa att det är huvudsaken att det slår.

    Kram på er


    Fick en varm stor klump i magen av att läsa ditt inlägg..... Det behöver dock inte alltid betyda att de slutar som de gjorde för mig, de ska du ha i åtanke. Har du någon tid för uppföljning?


    Jag hoppas och håller tummarna att det går bra <3  

  • Äldre 20 Sep 13:55
    Inalina skrev 2018-09-20 12:31:25 följande:
    anina skrev 2018-09-20 11:32:07 följande:

    Så många nya inlägg. Ska läsa dem efter lunch. =)

    Har varit på ultraljud på morgonen. Fick se det lilla hjärtat slå. =)
    Embryot var dock väldigt litet, 4 mm, vilket tyder på att jag skulle vara i vecka 6 istället för slutet på vecka 7. Men eftersom det är IVF så vet man ju hur långt man är. Den borde tydligen vara typ 12 mm nu. Och så tänkte jag på det du berättade Mjbo så nu är jag lika orolig som innan iaf. Skönt att få se hjärtat iaf. =) Läkaren sa att det är huvudsaken att det slår.

    Kram på er


    Hej! Så skönt att du fick se ett hjärta slåHjärtaGlad 

    Fick du någon uppföljande tid för att se om den 'växer till sig' ? jag har hört att frysta blastisar kan ta längre tid på sig - kan det vara så för dig kanske?
    Mjbo skrev 2018-09-20 13:06:07 följande:

    Fick en varm stor klump i magen av att läsa ditt inlägg..... Det behöver dock inte alltid betyda att de slutar som de gjorde för mig, de ska du ha i åtanke. Har du någon tid för uppföljning?


    Jag hoppas och håller tummarna att det går bra <3  


    Ja det var skönt att det slår iaf. 
    Jaså? Det visste inte jag. Vad skönt att höra, hoppas på det. =)
    Jag försöker tänka så Mjbo, hittade lite solskenshistorier när jag googlade också.
    Ska till kliniken i Malmö om ca 2 veckor, den 3 okt. Jäääättelänge till.
  • Äldre 20 Sep 14:07
    anina skrev 2018-09-20 13:55:05 följande:

    Ja det var skönt att det slår iaf. Jaså? Det visste inte jag. Vad skönt att höra, hoppas på det. =)

    Jag försöker tänka så Mjbo, hittade lite solskenshistorier när jag googlade också.

    Ska till kliniken i Malmö om ca 2 veckor, den 3 okt. Jäääättelänge till.


    Va bra! Förstår att väntan känns gräslig. Försök hitta på så mycket som möjligt så du får tiden att gå, tills dess! <3
  • Äldre 20 Sep 15:20

    Halloj gänget!

    Här är en till som var på ultraljud idag, hjärtat slog, allt var bra och den mättes också lite mindre, till typ vecka 6+6 men jag är i vecka 7+4. Fick konstaterat bf till 4 maj. Super skoj, och känns mer på riktigt nu! :)

  • Äldre 20 Sep 15:53
    Kallamakka skrev 2018-09-20 15:20:54 följande:

    Halloj gänget!

    Här är en till som var på ultraljud idag, hjärtat slog, allt var bra och den mättes också lite mindre, till typ vecka 6+6 men jag är i vecka 7+4. Fick konstaterat bf till 4 maj. Super skoj, och känns mer på riktigt nu! :)


    Åh så härligt!!! grattis till hjärtslagen - underbart!!Glad 
  • Äldre 20 Sep 17:25
    Kallamakka skrev 2018-09-20 15:20:54 följande:

    Halloj gänget!

    Här är en till som var på ultraljud idag, hjärtat slog, allt var bra och den mättes också lite mindre, till typ vecka 6+6 men jag är i vecka 7+4. Fick konstaterat bf till 4 maj. Super skoj, och känns mer på riktigt nu! :)


    Vad härligt!! Stort grattis!:) Usch den där känslan när de precis ska börja undersöka, den gör mig typ illamående! Vad det på ivf kliniken ni gjorde ultraljudet?
  • Äldre 20 Sep 17:30
    anina skrev 2018-09-20 11:32:07 följande:

    Så många nya inlägg. Ska läsa dem efter lunch. =)

    Har varit på ultraljud på morgonen. Fick se det lilla hjärtat slå. =)

    Embryot var dock väldigt litet, 4 mm, vilket tyder på att jag skulle vara i vecka 6 istället för slutet på vecka 7. Men eftersom det är IVF så vet man ju hur långt man är. Den borde tydligen vara typ 12 mm nu. Och så tänkte jag på det du berättade Mjbo så nu är jag lika orolig som innan iaf. Skönt att få se hjärtat iaf. =) Läkaren sa att det är huvudsaken att det slår.

    Kram på er


    Vad härligt!! Det är ju verkligen det som är huvudsaken, att hjärtat pickar på! När jag var gravid med min dotter så blev jag tillbaka flyttat 7 dagar vid första tidiga ultraljudet, var ju iofs inte ivf men ändå:) Hur mår du i övrigt?
  • Äldre 20 Sep 18:26
    Mjbo skrev 2018-09-20 09:18:33 följande:

    Va roligt att du har någon att dela glädjen med, den lilla man vågar känna åtminstone ;) Hon blev förstås jätte lycklig för din skull förstår jag. Underbart med nära vänner att glädjas och sörjas med.. <3 

    Nej man gör inget ul fören RUL, vilket brukar va ca v 19 - 21.. Sen om man är osäker på hur långt gången man är eller om man tror att nått är fel kan man be om extra i tidigare skede, men annars skriver man in sig och allt är rosor fram till RUL och då får man se första gången.. Tänkte på de igår senast, så konstigt hur de är, ja menar vi som blivit gravida genom IVF har ju inte större chans att få missfall för att de är en IVF graviditet :)

    Ja prata med en barnmorska igår, hon frågade hur vi ställde oss till KUB. Ja känner nog att den lämnar så pass osäkert svar så ja tror inte vi skall göra den faktiskt.. Och så känner jag att eftersom de är så osäkert så oavsett om vi skulle fått "hög sannorlikhet" att den har downs eller någon liknande så skulle jag inte göra abort. Så för oss skapar det nog bara mer oro än nytta tror jag.. NIPT vet jag faktiskt inte vad det är, ska läsa på om det :) 

    Hur ställer ni er till dessa prover?


    Jag funderar också väldigt mycket på det just nu måste lämna svar Hur jag vill göra nästa vecka.. Vi är bortresta hela oktober och det är då kub ska göras. KUB ger ju ändå en sannolikhet på de olika sjukdomarna och har man höga sannolikheter får man göra NIPT. Men om kub inte visar några avvikelse så kan man väl lita på den hoppas jag? Om man inte kan det känns det ju väldigt onödigt att göra det.. Funderar på att göra NIPT men är ju så dyrt! 5600kr kostar det här.. Så svårt!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF