• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • gammelpysen
    Seb81 skrev 2018-09-23 17:32:33 följande:

    Hej! Jo jag vet att det är normalt med mindre blödningar :)

    Jag gjorde en FET, menar du att öka Lutinus?


    Den gången tog jag letrozole för att bygga upp slemhinnan. Framkallade aldrig ägglossning utan byggde upp från scratch. Då kunde det hjälpa att äta mer.
  • Kallamakka
    Seb81 skrev 2018-09-23 21:14:25 följande:

    Alltså ska den vara så svullen, varot såhär hela dagen. Känns som jag ska sprängas!! Jag kan knappt dra in magen. Kan det vara så att tarmarna har ett regält kalas där inne? Har gjort nr 2 idag så förstoppad är jag inte!

    Det gör mer ont när jag ligger ner, känns lite värk vara när jag står upp.


    Oj vad svullen! Nu vet jag ju inte hur du ser ut normalt men.. Man ska inte ha så ont att man har olidligt ont, det sa min barnmorska, då skulle jag höra med 1177 och se vad de säger. Hoppas inget är tokigt med dig och att den lill* sitter på rätt ställe!
  • Seb81
    gammelpysen skrev 2018-09-23 21:58:13 följande:

    Jag var jättesvullen för några veckor sedan. Tydligen normalt. Beror på alla hormoner som bråkar med tarmarna. Var på föreläsning på mvc häromdagen och det var en av de första sakerna de sa.


    Jag har alltid varot super svullen i mina andra graviditeter, ialf de två snedaste plus denna. Har varit svullen hela tiden nu oxå men i dag tog det priset. Tarmarna bubblar och det känns som någon sparkar mig i magen... ja du fattar vad jag menar. Det är karusell där inne!

    Vad skönt att höra att du oxå var super svullen, var det i v 6 det med?

    Ok, vad skönt att höra att det är fullt normalt...! Jag har ju inte så ont så jag kvider, det moler lite bara som går i vågor upp & ner i smärta. Har inte tagit värktabletter eller så.

    Åh, jag hoppas det går ner imorgon. Får ta en lång promenad så att tarmarna flyttar ?rätt? sig.

    Ber till gud att myran vill vara kvar där inne!
  • Seb81
    Kallamakka skrev 2018-09-23 22:12:02 följande:

    Oj vad svullen! Nu vet jag ju inte hur du ser ut normalt men.. Man ska inte ha så ont att man har olidligt ont, det sa min barnmorska, då skulle jag höra med 1177 och se vad de säger. Hoppas inget är tokigt med dig och att den lill* sitter på rätt ställe!


    Jag är inte så svullen haha.

    Nej jag har absolut inte så ont så att jag kvider, mer obehagligt och en molade känsla.

    Nej det hopps inte jag heller<3 Nu är det verkligen min tur!!
  • jaktenpaflow
    Seb81 skrev 2018-09-23 21:14:25 följande:

    Alltså ska den vara så svullen, varot såhär hela dagen. Känns som jag ska sprängas!! Jag kan knappt dra in magen. Kan det vara så att tarmarna har ett regält kalas där inne? Har gjort nr 2 idag så förstoppad är jag inte!

    Det gör mer ont när jag ligger ner, känns lite värk vara när jag står upp.


    Jag var också sjukt svullen i början nu har detbörjat lugna ner sig och magen ät mer normal. Du gjorde FET va? Ring och rådfråga kliniken imorgon?:) skönt att det inte kommit mer brunt!
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2018-09-23 20:17:16 följande:

    Fy vad jobbigt! Förstår verkligen din oro!! Usch usch usch! Hur har det utvecklats under dagen? Tar du Lutinus? Håller verkligen tummarna för att det inte är något konstigt! Har du gjort ngt mer gravtest?


    Ja var man inte orolig innan blev man ju verkligen det efter gårdagen :/ men det verkar ha lugnat sig och ingen mer ?mensvärk? eller ny flytning att tala om så får hoppas allt är bra där inne!! Jag kommer faktiskt ta ett blodprov i morgon för att stilla min oro lite- vet vad mitt hcg borde ligga på i morgon och får höra med kliniken om vad de tror kan ha hänt. (De skrev ju till mig häromdagen att ?spotting? är normalt- men det känns ju inte normalt då det var en ganska riklig flytning som var rätt vattnig också. Jag tar progesteron i rätt hög dos- 200 mg 3 ggr om dagen. Tack för att ni bryr er- ni är så fina!!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-09-23 03:05:19 följande:

    Åh nej! Förstår din oro! Har det lugnat ner sig eller kommit mera? Behöver som vi sagt många gånger inte betyda nått, de vet du ju med, men ja förstår dig helt och hållet att du blir rädd. Bra att du håller hoppet uppe! <3


    Tack för att du tänker på mig :) Flytningen har inte ökat däremot def mattats av och jag hoppas det var det sista jag behöver se av bruna/mörka flytningar i den här graviditeten! Blev dock ordentligt orolig då det var hyfsat rikligt ändå- men inget färskt blod. Tänker att jag fortfarande är gravid och att pyret/na mår bra där inne trots allt. Inga andra symptom direkt förutom lite ont i ena bröstet (som innan mens..) knäppt ja vet! har du fått några fler gravidtecken? Kram!!!
  • Seb81
    jaktenpaflow skrev 2018-09-23 22:25:11 följande:

    Jag var också sjukt svullen i början nu har detbörjat lugna ner sig och magen ät mer normal. Du gjorde FET va? Ring och rådfråga kliniken imorgon?:) skönt att det inte kommit mer brunt!


    Skönt att höra!! Det känns som att jag inte har bajsat på flera dagar och det bubblar hela tiden.

    Ja jag gjorde FET, stoppade in en 5 dagars den 3/9. Ja jag ska ringa i morgon & höra med dem. Ja det är skönt, nu är Lutinus som kommer ut, kan vara lite gult i bland oxå.
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2018-09-23 15:59:53 följande:

    Hej alla som blöder, jag kan också intyga att blödningar inte behöver betyda något. Jag kan tyvärr inte ta mig själv som exempel, fick ju tidigt missfall förra gången, men då blödde jag i två veckor. Tog test då jag var säker på att det gått åt skogen eftersom jag blödde. Det var positivt. Gick sedan tillbaka från 2-3 till 1-2 kommande vecka och så insåg jag att det var kört. Kliniken sa dock att blödningar är vanliga och att det inte behöver betyda att det är kört.

    Har någon av er fått en FET? Beroende på hur man stimulerade kan man ju öka medicineringen om det är aktuellt.

    Jag håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen för oss alla!!!


    Tack för pepp! Jag fick ju 2 FETA ;) och jag tar hög dos progesteron men vet inte om det skulle göra att man får flytningar- ska fråga min klinik i morgon. Läser på diverse trådar att så länge det inte kommer mycket färskt blid borde det vara lugnt. Skulle känna mig lite lugnare med fler gravidsymtpom dock men är ju ganska glad att jag inte mår dåligt heller.. tack för tumhållningen- det kan jag behöva :)
  • Inalina
    Seb81 skrev 2018-09-23 21:14:25 följande:

    Alltså ska den vara så svullen, varot såhär hela dagen. Känns som jag ska sprängas!! Jag kan knappt dra in magen. Kan det vara så att tarmarna har ett regält kalas där inne? Har gjort nr 2 idag så förstoppad är jag inte!

    Det gör mer ont när jag ligger ner, känns lite värk vara när jag står upp.


    Oj du ser rejält svullen ut.. (och smal för övrigt!!) har bara läst att tarmarna blir långsamma tidigt pga av allt progesteron- kanske tillverkar din kropp massor med eget (med tanke på dina bröst o så) så att det extra du tar blir liksom lite överdrivet för din kropp? Tror inte det är någon fara och hoppas det lägger sig om några dagar! Har hört att många blir väldigt hårda i magen med- kanske kan det höra ihop? Kram!!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF