• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-09-27 07:36:22 följande:
    Jo jag med! :) har mått lite illa på kvällarna nu ett par dagar men vet inte om jag ätit nåt dåligt eller inbillar mig. Hoppas det är gravsymptom såklart.. har inte alls upplevt någon svullen mage som många här dock. Hur mår du idag :)?

    Va kul, ja önskar jag kände mig lite gravid jag med.. Idag har jag en sämre dag :( Känner mig inte ens svullen längre. och tuttarna ömmar knappt idag :( Så rädd för att de ska bli som sist... Mina symptom slutade helt 2 veckor innan ul sist när ja fick ma.. Så jag går verkligen på nålar.. Men ja försöker tänka positivt, och försöker hitta på saker för att tiden skall gå snabbare. Jobbar hela veckorna och i helgen åker vi iväg och myser lite i en stuga.. Fokusera på annat och försöka få tiden att gå. Ska bli mysigt.


    På Söndag går jag in i vecka 7.. Känns helt otroligt. Jag hoppas sååå att lilla räkan i magen mår bra där inne. 

    Vad gör du för att få tiden att gå? :)

  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-09-27 08:53:46 följande:

    Va kul, ja önskar jag kände mig lite gravid jag med.. Idag har jag en sämre dag :( Känner mig inte ens svullen längre. och tuttarna ömmar knappt idag :( Så rädd för att de ska bli som sist... Mina symptom slutade helt 2 veckor innan ul sist när ja fick ma.. Så jag går verkligen på nålar.. Men ja försöker tänka positivt, och försöker hitta på saker för att tiden skall gå snabbare. Jobbar hela veckorna och i helgen åker vi iväg och myser lite i en stuga.. Fokusera på annat och försöka få tiden att gå. Ska bli mysigt.


    På Söndag går jag in i vecka 7.. Känns helt otroligt. Jag hoppas sååå att lilla räkan i magen mår bra där inne. 

    Vad gör du för att få tiden att gå? :)


    ja jag är ju glad att känna mig lite gravid (när jag nu gör det vill säga..) men fortfarande orolig för mina värden - så alltid har man nåt som ligger och skaver liksom.. Obestämd jobbar här med och får gäster i helgen så då blir det nog ingen tid alls till att googla hcg och annat tråkigt!! det verkar som att amerikanska sidor har mkt mer koll på HCG än svenska sidor - där kan man bli lite lugnad i alla fall!

    låter som att ni har en härlig helg framför er också! Hjärta 
  • Seb81
    Mjbo skrev 2018-09-27 08:53:46 följande:

    Va kul, ja önskar jag kände mig lite gravid jag med.. Idag har jag en sämre dag :( Känner mig inte ens svullen längre. och tuttarna ömmar knappt idag :( Så rädd för att de ska bli som sist... Mina symptom slutade helt 2 veckor innan ul sist när ja fick ma.. Så jag går verkligen på nålar.. Men ja försöker tänka positivt, och försöker hitta på saker för att tiden skall gå snabbare. Jobbar hela veckorna och i helgen åker vi iväg och myser lite i en stuga.. Fokusera på annat och försöka få tiden att gå. Ska bli mysigt.

    På Söndag går jag in i vecka 7.. Känns helt otroligt. Jag hoppas sååå att lilla räkan i magen mår bra där inne. 

    Vad gör du för att få tiden att gå? :)


    Sen 2 dagar tillbaka så är inte kag heller lika svullen, det beror inte på bäbisen utan att tarmarna har lugnat sig lite skulle jag tro, sen kommer det & gå upp å ner under en längre tid! Har jävligt ont i bröna men det tycker jag oxå går upp & ner....

    Så vi är ganska lika du å jag!

    Hoppas våran räka & myra mår bra där inne <3
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-09-27 09:14:20 följande:
    ja jag är ju glad att känna mig lite gravid (när jag nu gör det vill säga..) men fortfarande orolig för mina värden - så alltid har man nåt som ligger och skaver liksom.. Obestämd jobbar här med och får gäster i helgen så då blir det nog ingen tid alls till att googla hcg och annat tråkigt!! det verkar som att amerikanska sidor har mkt mer koll på HCG än svenska sidor - där kan man bli lite lugnad i alla fall!

    låter som att ni har en härlig helg framför er också! Hjärta 

    Hur skulle du göra med gästerna i helgen nudå med tanke på blodproven? ska du berätta för väninnorna eller hur ska du göra? :) Och om du ska berätta det, ska du göra det på något "roligt" sätt eller hur tänker du dig? :D


    Längtar så till ja ska få berätta de för mina vänner oxå. Jag kommer dock vänta till efter ul för min egen skull.. :) 

  • Mjbo
    Seb81 skrev 2018-09-27 09:20:33 följande:
    Sen 2 dagar tillbaka så är inte kag heller lika svullen, det beror inte på bäbisen utan att tarmarna har lugnat sig lite skulle jag tro, sen kommer det & gå upp å ner under en längre tid! Har jävligt ont i bröna men det tycker jag oxå går upp & ner....

    Så vi är ganska lika du å jag!

    Hoppas våran räka & myra mår bra där inne <3

    Ja jag vet att de kommer gå upp och ner, men man blir ju så nojjig, speciellt när man har de erfarenheterna man har av tidigare ma och graviditet oså.. Men ja försöker allt ja kan att tänka positivt ;) 


    Skönt att du har ont i brösten iallafall! de har jag knappt längre som sagt, gör mindre och mindre ont. Idag knappt nått alls. Så vi får väl se då... 


    Ja, jag hoppas oxå våra små mår bra där inne! <3 Vilken tid hade du ul den 8/10?

  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-09-27 09:22:23 följande:

    Hur skulle du göra med gästerna i helgen nudå med tanke på blodproven? ska du berätta för väninnorna eller hur ska du göra? :) Och om du ska berätta det, ska du göra det på något "roligt" sätt eller hur tänker du dig? :D


    Längtar så till ja ska få berätta de för mina vänner oxå. Jag kommer dock vänta till efter ul för min egen skull.. :) 


    ja du det känns inte helt enkelt inför helgen.. hade ju också velat vänta till efter ul såklart, konstigt att berätta för ett par innan man berättar för sin egen syster eller mamma liksom..Förvånad tänkte inte göra en stor grej av det eftersom det är så tidigt i alla fall. kanske får de helt enkelt bara märka att jag inte dricker alkohol..? 

    ska du/ni berätta direkt efter vul? vem ska ni berätta för först? Glad
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-09-27 09:59:24 följande:
    ja du det känns inte helt enkelt inför helgen.. hade ju också velat vänta till efter ul såklart, konstigt att berätta för ett par innan man berättar för sin egen syster eller mamma liksom..Förvånad tänkte inte göra en stor grej av det eftersom det är så tidigt i alla fall. kanske får de helt enkelt bara märka att jag inte dricker alkohol..? 

    ska du/ni berätta direkt efter vul? vem ska ni berätta för först? Glad

    Okej.. Jag förstår.. man vill väl inte göra för stor grej av det såklart innan man känner sig säker själv.. Förstår dig. Du kommer säkert fram till något som passar er utmärkt! :) 

    Jag kommer nog berätta för min mamma först iallafall. Hon vet ju allt med ivf och vad som hände sist jag blev gravid och även de andra misslyckade försöken. Så henne kommer jag nog berätta för först. Sen vet jag inte.. Mina andra vänner bor inte här så dom pratar jag tyvärr ganska sällan med, så dom känns de som att ja kan vänta med tills tillfälle ges helt enkelt :) 


     


    Min mans mamma och pappa kanske oxå, men dom har jag en stark vilja av att presentera graviditeten för på något "stort" sätt.. ge dom en ul bild eller någon farmor/farfar tröja, eller nått sånt.  Så de kanske ja väntar med lite grann :) Det är deras första barn barn, så för dem blir det nog lite extra speciellt. Kommer spruta många tårar :)  

  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-09-27 10:31:23 följande:

    Okej.. Jag förstår.. man vill väl inte göra för stor grej av det såklart innan man känner sig säker själv.. Förstår dig. Du kommer säkert fram till något som passar er utmärkt! :) 

    Jag kommer nog berätta för min mamma först iallafall. Hon vet ju allt med ivf och vad som hände sist jag blev gravid och även de andra misslyckade försöken. Så henne kommer jag nog berätta för först. Sen vet jag inte.. Mina andra vänner bor inte här så dom pratar jag tyvärr ganska sällan med, så dom känns de som att ja kan vänta med tills tillfälle ges helt enkelt :) 


     


    Min mans mamma och pappa kanske oxå, men dom har jag en stark vilja av att presentera graviditeten för på något "stort" sätt.. ge dom en ul bild eller någon farmor/farfar tröja, eller nått sånt.  Så de kanske ja väntar med lite grann :) Det är deras första barn barn, så för dem blir det nog lite extra speciellt. Kommer spruta många tårar :)  


    Ja sen är ju frågan när man faktiskt kommer känna sig säker också, snart hoppas jag Glad! Min mamma och min syster kommer få veta först (ingen av dem vet dock att vi gjort 3 IVF) - sen min mans mamma också såklart. Men vi avvaktar nog med att berätta för andra tills vi kommit lite längre. Kan vara lite skönt om någon vet också ifall det skulle gå fel - så behöver de inte råka fråga okänsliga saker vid fel tidpunkter tänker jag. 

    Har ju redan berättat för en väninna dock - som också försöker bli gravid så jag hoppas att hon också lyckas snart - hade vart så kul!
    (mina andra vänner har ju flera barn vid det här laget - så inte lika spännande för dem hehe)!

    va gulligt att du vill ge dem nån souvenir typ - sånt där är ju jättehärligt! det ska jag nog göra med min pappa också - bra idé!!Skrattande det är första barnbarnet för våra föräldrar också så det blir ju lite speciellt. Åh vad jag hoppas att detta ska gå vägen nu!!!få gosa med en bebis i maj nästa år!!Baby
  • LillaAw

    Va precis på ultraljud i v 5+0 och såg en liten prick och fostersäck. Man kunde inte se fostret än eftersom det är så tidigt men man såg pricken tydligt och den låg på rätt plats i livmodern. Känner mig mycket lugnare nu även fast det inte innebär så mycket egentligen. Bara att få se att det fanns något där gjorde mig glad :)


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-09-27 10:59:26 följande:

    Va precis på ultraljud i v 5+0 och såg en liten prick och fostersäck. Man kunde inte se fostret än eftersom det är så tidigt men man såg pricken tydligt och den låg på rätt plats i livmodern. Känner mig mycket lugnare nu även fast det inte innebär så mycket egentligen. Bara att få se att det fanns något där gjorde mig glad :)


    men så skönt att den sitter på rätt ställe!!

    Ja 5+0 är för tidigt att se hjärtslagen - så inget att oroa sig för. Glad jag kommer vara på 6+3 eller 6+2 på måndag på mitt vul -jag får ju åtminstone se om den sitter på rätt ställe då - alltid något! förstår att du känner dig gladSolig
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF