• Äldre 12 Sep 18:34
    225388 visningar
    3525 svar
    3525
    225388

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 5 Oct 13:39
    anina skrev 2018-10-05 13:25:32 följande:

    Åh neeej lilla vännen.

    Ring eller åk in till akuten. Har ni nån gynakut där? Vänta inte till måndag.

    Det finns nåt som heter spökveckor när symptomen försvinner. Kan magvärken bero på tarmarna? Jag får kramper i tarmarna ibland. Jag ska be för dig.

    Stoooooooor kram


    Jag hade ju en kväll och natt med jätte värk och hade svin ont dom sedan gick över... det kan ju vara tarmarna!
  • Äldre 5 Oct 13:44
    Annanathalia skrev 2018-10-05 10:50:48 följande:

    Hej


    Jag hoppar gärna in här också, är gravid ÄNTLIGEN efter vårt första IVF försök, inga andra ägg klarade sig så detta blev enda chansen efter första processen. Vi har försökt bli gravida i 1 1/2 år efter missfall i v. 10+0. Det känns galet men jag är så mentalt slutkörd efter denna långa period så när vi fick ett plus så blev jag så glad men det bytes direkt ut över total skräck för missfall. Jag känner mig ganska likgiltig och vågar inte hoppas på något sätt utan går mer eller mindre och väntar på att det skall gå illa.

    Vet inte riktigt vilken vecka jag är i eftersom jag inte hänger med på hur man räknar efter IVF men bör kanske vara i v. 5 alt v. 6 så det är super tidigt.

    Jag tror efter att ha läst på att jag har endometrios och att det är därför vi inte lyckats. Har haft molande värk i livmoders trakten sedan några månader efter missfallet som är något bättre i perioder och sämre i perioder. Har fortsatt samma känsla men kanske kanske lite bättre.


    Så gott att kunna dela denna period med er andra som verkar känna ungefär som jag vilket inte är så konstigt såklart.

    // Anna


    Välkommen!
    känner verkligen igen mej med att man är livrädd för missfall då man varit med om det tidigare - vilket tyvärr ofta tar över lyckan av att äntligen lyckats bli gravid! här är vi gravida tills motsatsen bevisats! kramHjärta
  • Äldre 5 Oct 13:50
    anina skrev 2018-10-05 13:25:32 följande:
    Åh neeej lilla vännen.

    Ring eller åk in till akuten. Har ni nån gynakut där? Vänta inte till måndag.

    Det finns nåt som heter spökveckor när symptomen försvinner. Kan magvärken bero på tarmarna? Jag får kramper i tarmarna ibland. Jag ska be för dig.

    Stoooooooor kram
    tack för stöttande ord Hjärta och lite skönt att höra att fler får ont i magen.

    jag tänker att jag inte vill göra ett vul för nära inpå utan om några dagar då jag hört om flera där det tagit några dagar innan MA kan konstateras.  
    det finns akuttider här hos gyn också så kan även ta en tid i morgon om jag ligger och våndas i natt.

    jo men spökveckorna tror jag brukar börja v 12 typ - inte v 8.. och jo visst kan det vara livmodern som växer eller trycker på tarmarna men att få så otroligt ont som jag fick kan absolut inte vara normalt. Får hoppas att jag bara har väldigt låg smärttröskel... man drar i varje halmstrå och söker solskenshistorier på alla sidor som finnsSkäms kram tillbaka!
  • Äldre 5 Oct 13:56
    Inalina skrev 2018-10-05 11:10:16 följande:

    Tack snälla  åh jag läste om dina flytningar också - så jobbigt :( så länge du inte blöder mycket och klarrött ska man ju inte behöva vara orolig men vad hjälper det...

    jag pendlar mellan hopp o förtvivlan och är såklart också livrädd men känner att jag inte kan göra nåt åt det.

    Jag gick in i v 8 idag - och tycker bara att symptomen försvann huxflux stämde lite för bra med min otroliga magvärk igår :(  Jag har inte hört om symptom som försvinner redan vecka 8.. - till saken hör också att igår kväll när jag skulle lägga mig mådde jag så sjukt dåligt - kunde inte ens sitta upp utan att ta på mig mina åksjukearmband och jag bara ville gråta.

    sen när jag vakna i morse var precis ALLT borta. Ingen blödning här ännu men det vet jag ju kan dröja om det är ett MA.


    Mina symptom lättade något enormt i vecka 8+1. Några dagar då jag mådde rätt bra. Nu sitter jag på dag 10+4 och mår pyton på jobbet. Var tvungen att lägga mig i finrummet en stund efter maten. Mår skit. Så oroa dig inte utan njut av de dagar du mår bättre.

    Kan ju nämna att läkaren sa att många fick färre symptom just efter vecka 8 eftersom kroppen börjar vänja sig vid alla hormoner.
  • Äldre 5 Oct 13:56
    Inalina skrev 2018-10-05 11:10:16 följande:

    Tack snälla  åh jag läste om dina flytningar också - så jobbigt :( så länge du inte blöder mycket och klarrött ska man ju inte behöva vara orolig men vad hjälper det...

    jag pendlar mellan hopp o förtvivlan och är såklart också livrädd men känner att jag inte kan göra nåt åt det.

    Jag gick in i v 8 idag - och tycker bara att symptomen försvann huxflux stämde lite för bra med min otroliga magvärk igår :(  Jag har inte hört om symptom som försvinner redan vecka 8.. - till saken hör också att igår kväll när jag skulle lägga mig mådde jag så sjukt dåligt - kunde inte ens sitta upp utan att ta på mig mina åksjukearmband och jag bara ville gråta.

    sen när jag vakna i morse var precis ALLT borta. Ingen blödning här ännu men det vet jag ju kan dröja om det är ett MA.


    Mina symptom lättade något enormt i vecka 8+1. Några dagar då jag mådde rätt bra. Nu sitter jag på dag 10+4 och mår pyton på jobbet. Var tvungen att lägga mig i vilrummet en stund efter maten. Mår skit. Så oroa dig inte utan njut av de dagar du mår bättre.

    Kan ju nämna att läkaren sa att många fick färre symptom just efter vecka 8 eftersom kroppen börjar vänja sig vid alla hormoner.
  • Äldre 5 Oct 14:03
    gammelpysen skrev 2018-10-05 13:56:56 följande:
    Mina symptom lättade något enormt i vecka 8+1. Några dagar då jag mådde rätt bra. Nu sitter jag på dag 10+4 och mår pyton på jobbet. Var tvungen att lägga mig i vilrummet en stund efter maten. Mår skit. Så oroa dig inte utan njut av de dagar du mår bättre.

    Kan ju nämna att läkaren sa att många fick färre symptom just efter vecka 8 eftersom kroppen börjar vänja sig vid alla hormoner.
    Tack för värmande ord- skönt att höra någon som är 'gammal i gamet' Flört

    Ledsen dock att höra att du mår så dåligt igen !!!
    ja jag ska försöka njuta - idag är enda dagen på länge jag känner mig pigg i huvudet på jobbet! hoppas kroppen vant sig bara Glad
  • Äldre 5 Oct 14:22
    Seb81 skrev 2018-10-05 12:33:24 följande:
    Fy gumman, jag förstår din oro!! Ring in till dom & be att få komma in. :( Känns konstigt att du ska behöva gå över helgen och vara så orolig.

    Fy fan, jag vet vad du går igenom!!!

    Nej det kommer inte färskt blod utan mest brunt, som kan vara lite rosa i bland. Men det kanske är en matsked per dag som kommer nu... inte ens det. Det kommer ju massa Lutinus oxå, speciellt på morgonen när man klivet upp. Jag är skjukt nervös för att det har blivit nått... :( Idag tycker jag mina bröst inte är lika ömma som de varit.

    När jag hade ma i v 9+0 så sa de att det är väldigt vanligt att just runt denna tid så kan symtomen försvinna.

    Men som sagt, ring in så du får komma på ett vul. För visst är det till veckan som du ska kolla för största gången va? Eller har du gjort det?

    Kraaaaaaam
    Jag är så trött på den ständiga oron man känner - försöker intala mig att så länge det inte blöder är det lugnt - men egentligen är det ju bara att jag stoppar huvudet i sanden..:/

    jag hade mitt första vul i måndags (v 6+3) där hjärtat pickade så då levde den lilla krabaten i alla fall - åååh orkar inte springa och göra vul varje gång jag får en krämpa/inte känner några symptom. Skäms kanske lite knäppt i sammanhanget men varje vul får jag dessutom betala ca 1500kr för - så det svider också!

    tack för stöttning känns som en jäkla bergochdalbana som aldrig tar slutObestämd
  • Äldre 5 Oct 15:16
    Inalina skrev 2018-10-05 14:22:39 följande:

    Jag är så trött på den ständiga oron man känner - försöker intala mig att så länge det inte blöder är det lugnt - men egentligen är det ju bara att jag stoppar huvudet i sanden..:/

    jag hade mitt första vul i måndags (v 6+3) där hjärtat pickade så då levde den lilla krabaten i alla fall - åååh orkar inte springa och göra vul varje gång jag får en krämpa/inte känner några symptom.  kanske lite knäppt i sammanhanget men varje vul får jag dessutom betala ca 1500kr för - så det svider också!

    tack för stöttning känns som en jäkla bergochdalbana som aldrig tar slut


    Ja jag med, fy fan... det enda man tänker på. Så fruktansvärt jobbigt!! :( Vill bara att tiden går nu, fort som satan!!! Är så trött på att inte få njuta av livet och att man faktiskt är gravid.

    Ja så länge du inte blöder så är det ju ingen fara, man får leva på hoppet! Oj, ok.. är det så dyrt... då förstår jag. Men jag hade ändå inte kunnat vänta hihi. När är ditt nästa vul?

    Kram!
  • Äldre 5 Oct 17:25

    Hej hörrni.

    Har läst allt ni skrivit. Ville bara meddela att jag kommit ur min svacka litegrann. Den va inte rolig. Men, nu ska vi prata om roligare saker :)

    Fick mitt vul idag istället för måndag pga hur mitt mående var. Visade sig innan undersökningen att jag endast är i 6+2 idag enligt läkarens uträkningar med insättning osv, embryots ålder vid insättning osv.

    Vi fick iallafall se ett litet hjärta ticka, och den lilla va 6mm lång, precis som den ska va i 6+2 sa dom, helt underbart.. <3

    Men, eftersom det va så tidigt i graviditeten, eftersom sköterskan räknat fel åt mig första gången jag ringde när jag plussade, så fick vi en ny tid om 1,5 vecka igen. Kommer då precis gått in i v 9, 8+0.

    Känner mig lite lugnare. Klart man är orolig, men känns så skönt att den lever just nu, och den va så stor som den ska just nu, så det hade inte kunnat gå bättre:)

    Önskar er en trevlig fredag och helg! Nu blir det att fira med tacos och cola :D

  • Äldre 5 Oct 18:12
    Mjbo skrev 2018-10-05 17:25:42 följande:

    Hej hörrni.

    Har läst allt ni skrivit. Ville bara meddela att jag kommit ur min svacka litegrann. Den va inte rolig. Men, nu ska vi prata om roligare saker :)

    Fick mitt vul idag istället för måndag pga hur mitt mående var. Visade sig innan undersökningen att jag endast är i 6+2 idag enligt läkarens uträkningar med insättning osv, embryots ålder vid insättning osv.

    Vi fick iallafall se ett litet hjärta ticka, och den lilla va 6mm lång, precis som den ska va i 6+2 sa dom, helt underbart.. <3

    Men, eftersom det va så tidigt i graviditeten, eftersom sköterskan räknat fel åt mig första gången jag ringde när jag plussade, så fick vi en ny tid om 1,5 vecka igen. Kommer då precis gått in i v 9, 8+0.

    Känner mig lite lugnare. Klart man är orolig, men känns så skönt att den lever just nu, och den va så stor som den ska just nu, så det hade inte kunnat gå bättre:)

    Önskar er en trevlig fredag och helg! Nu blir det att fira med tacos och cola :D


    Åh men vad härligt!!! Ja vi trodde ju du låg några dagar efter mig- så bra ni redde ut det haha!! underbart att ni fick se hjärtat!!!:) grattis!

    Då får du ha en underbar helg och blir ju toppen med ett till tidigt vul inom kort så ni får följa utvecklingen :)!

    Kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF