• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Inalina skrev 2018-10-11 15:47:18 följande:

    åh jag som tänkte att du var en av de lyckliga som skulle slippa illamåendet - tydligen inte!  är i v 7+6 idag och mår rätt risigt faktiskt.

    allmän sjukdomskänsla, illamående vid tanken på mat (och i prinicp hela tiden) men mår inte illa när jag äter i alla fall. också sjukt trött vissa stunder så det känns som grus i ögonen. konstant lite yr/huvudvärk så känns som att jag går runt i ett töcken. Inga mardrömmar ialla fall, haleluja...;)

    känner också att viktuppgången förmodligen kommer komma då jag inte tränar på samma sätt längre (lite frisk luft får mig tyvärr inte att må bättre heller..)

    har du nåt tips på lite nyttigare snacks som också är gott? Läser att man inte ska försöka äta för mkt gluten etc - har börjat frossa lite i kiwi och clementiner vilket känns lite bättre i alla fall :)

    Kram!! och hoppas inte det blir värre! Har inte kräkts här och ber att få slippa det då det är en av mina värsta farhågor.


    Skulle tipsa om salt och surt för att minska illamåendet. Salta knäckebröd och kex gjorde susen för mig.
  • Kallamakka
    Inalina skrev 2018-10-11 15:16:27 följande:

    Ok, ja huvudsaken är ju att båda är överens. Jag förstår också att många inte gör KUB eller NIPT så det är ju olika. 

    jag tror man får svar här inom några dagar efter blodprovet - och då även kön vilket skulle vara spännande och roligt också tycker jag  ska ni ta reda på kön? 


    Okej då behöver man inte vänta så länge :)

    Nej vi ska inte ta reda på det, allt i processen har alltid varit så utstuderat och man har alltid vetat hur processen kan gå(åt ett eller annat håll). Nu när vi får bestämma så vill vi ha den överraskningen känner vi :) (får se om de håller i sig) ;)
  • Sommarhopp

    Imorgon är det min testdag från kliniken. Jag vet ju redan att jag är gravid, men ska bli skönt att få berätta det för kliniken också och boka tid för ultraljud. Har tagit flera gravtest sedan jag plussade som har pendlat väldigt mycket i styrka, vilket har oroat mig väldigt mycket, men nu har de stabiliserat sig, och idag fick jag 2-3 veckor på digitalt gravtest, så nu känns det lite bättre. I vilken vecka har ni bokat era tidiga ultraljud?

  • monn
    Sommarhopp skrev 2018-10-11 19:28:00 följande:

    Imorgon är det min testdag från kliniken. Jag vet ju redan att jag är gravid, men ska bli skönt att få berätta det för kliniken också och boka tid för ultraljud. Har tagit flera gravtest sedan jag plussade som har pendlat väldigt mycket i styrka, vilket har oroat mig väldigt mycket, men nu har de stabiliserat sig, och idag fick jag 2-3 veckor på digitalt gravtest, så nu känns det lite bättre. I vilken vecka har ni bokat era tidiga ultraljud?


    Grattis! Vi fick göra i v8 denna gången, sist vart det i veck 10!
  • Mjbo
    Sommarhopp skrev 2018-10-11 19:28:00 följande:

    Imorgon är det min testdag från kliniken. Jag vet ju redan att jag är gravid, men ska bli skönt att få berätta det för kliniken också och boka tid för ultraljud. Har tagit flera gravtest sedan jag plussade som har pendlat väldigt mycket i styrka, vilket har oroat mig väldigt mycket, men nu har de stabiliserat sig, och idag fick jag 2-3 veckor på digitalt gravtest, så nu känns det lite bättre. I vilken vecka har ni bokat era tidiga ultraljud?


    Va roligt! Då är de inte många veckor kvar tills du får se ert lilla gryn för första gången, så himla spännande! :)

    Vi fick tid i 6+2, men trotts att man såg hjärta dunka på fint och storleken va rätt, så fick vi tid igen i 8+0, för att verkligen kunna se ordentligt. Så idag är det 6 dagar kvar tills vi får se lilla plutten igen, förhoppningsvis större och med ett fint bankande hjärta <3
  • Seb81
    Ellencassandra skrev 2018-10-11 14:13:59 följande:

    Aa verkligen. Fruktansvärt. Det vill man inte vara med om igen. Tänkte som du liksom att så länge man inte blöder så är det lugnt. Så var det ju inte.

    Blödningen försvann och jag var inne tidigare i veckan och fick se ett hjärta slå :) så känns tryggare. Ska till ivf kliniken på måndag för deras vul :)

    Mår skitilla hela dagarna så det e väldigt jobbigt å jobba :P kom direkt nu i v 7. Men har sluppit spy iallafall.

    Hur mår du och vilken vecka e du i? :)


    Ja men då så, då har du ett friskt barn i magen! Skönt att du ska dit på måndag!! :)

    Ja mitt illamående har smugit sig på nu i v 8, men de två senaste dagarna har jag mått illa nästan hela tiden... lite sådär små störande. Jag kan inte äta för mycket, gör jag det så vill jag bara spy... får kväljningar. Kväljningarna i samband med mat har varit sen v 7. Jag spyr inte heller, skönt att vi slipper det ialf ;)

    Det jobbigaste tycker jag är att jag är hungrig hela tiden men INGEN mat duger... jag vill inte ha nått. Det enda som jag får ner mycket av är frukt och lakris. Annars kan det kvitta. Så det är lite jobbigt när man ska ställa sig och laga mat, för jag kommer inte på lågor att laga hahaha!

    Annars mår jag bra. Brösten är as ömma och svullna. Magen uppsvälld. Ap trött vissa dagar men andra piggare. Men jag sover som en kratta, vaknar hela tiden och nu har kisseriet dragit i gång på natten med. MEN jag klagar INTE... njuter varje sekund med mina symtom & växande mage!!! Kan dock inte fatta att jag är gravid vissa stunder... helt sinnes!! Mirakel! <3

    Jag gick in i vecka 9 idag, 8+0 :) Vilken vecka är du i? 7+ eller?

    Åh så spännande med vul på måndag! Önskar att det var kub dags nu så det värsta veckorna passerat! Så man kan börja planera lite och köpa saker... var på Åhléns idag och skulle köpa present till en kompis som fått barn precis. Guuuuuud vad jag längtar tills jag får köpa kläder och så! Så mycket fint!! Längtar! <3

    Ska du göra nipt? Det ska vi göra :) Då ska vi ta reda på könet oxå, så om ca 3 v så vet vi om det blir en prinsessa eller prins! Såååååå spännande!!!
  • Seb81
    Inalina skrev 2018-10-11 14:21:12 följande:

    härligt att allt verkade bra! Och ja urinvägsinfektion är ju inte kul - hoppas verkligen du slipper det!!

    spännande med KUB, jag ska själv boka in ett sånt där NIPT test - är ju 34 år så förmodligen lite högre risk för kromosomavvikelser tror jag. NIPT kan man göra från v 9+0  så om lite mer än en vecka! så jag tror vi kör på det direkt trots att vi får betala från egen ficka. 


    Vi har bestämt oss för nipt oxå, hur spännande är inte det då! <3

    Från v 9+0 säger du, där jag ska boka in står det 10+0. Har du frågat kliniken om det? Jag kommer få betala ca 5000kr, men det är det så värt!! Plus att man får veta könet oxå, alltså jag dör av spänning!!
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-10-11 16:35:31 följande:

    Hej! Nu är ultraljudet klart och vi såg en liten böna på lite mer än 1 cm med ett hjärta som tickade på fint. Är så lättad och hoppas kunna börja njuta mer av att vara gravid. Läkaren sa dessutom att har man sett ett hjärta slå så minskar risken för missfall drastiskt till bara nån enstaka procent. Det var skönt att höra! <3 :)


    Stort grattis vad härligt!!! <3 hoppas du kan njuta lite nu när man vet att den finns där o mår bra!
  • Inalina
    Seb81 skrev 2018-10-11 20:37:31 följande:

    Vi har bestämt oss för nipt oxå, hur spännande är inte det då! <3

    Från v 9+0 säger du, där jag ska boka in står det 10+0. Har du frågat kliniken om det? Jag kommer få betala ca 5000kr, men det är det så värt!! Plus att man får veta könet oxå, alltså jag dör av spänning!!


    Men så kul!! Jag fick tid 1 nov (känns ju som en evighet..) åh då får vi verkligen följa varandras steg med kön också jätteroligt! Vi får betala 8500kr.. är ju skitmkt men så är det här i Schweiz jaja... visst har du barn sen tidigare har jag för mig? Flicka eller pojke?

    Detta är vår första..
  • anina

    Hej tjejer.

    Jag bukar läsa det ni skriver. Idag har jag varit för dålig för att ens kolla telefonen. Jag är så matt i kroppen och det kryper under huden så kan knappt ta mig till toaletten. Känns inte som att det här är normalt längre. Sambon får köra mig till vc imorgon så jag får ta prover, har ju inte inskrivningen förren om 2 veckor. Plus trötthet, vill sova mycket, och så detta hemska illamående 24/7 (men det är väl mer normalt). Jag orkar inte detta längre, jag mår så dåligt så jag vill hoppa från balkongen. Hoppas de hittar nåt ofarligt fel imorgon som de kan medicinera.

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF