• Äldre 12 Sep 18:34
    226431 visningar
    3525 svar
    3525
    226431

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 18 Oct 21:29
    Goingen skrev 2018-10-18 19:05:21 följande:

    Hej alla! Hoppas någon kan ge mig hopp...

    Har hela tiden legat i ne´derkant på allt- HCG, inget foster vid första VUL men nu idag 7+0 så var det ett tydligt tickande hjärta med hinnsäck och gulesäck.

    Dock kommer det ju återigen ett men...

    Han sa att fostret enbart var 3mm vilket är för litet för 7+0 och sa att jag inte kunde vara det. Men som sagt IVF är man rätt säker på tiden som jag förklarade. Han sa ändå att han var nöjd med vad han såg men att tiden inte stämde.

    Helt förvirrad så hörde jag med min mottagning livio i GBG under dagen och berättade om besöket.

    De säger att det inte är Jättelitet och att de inte ser någon anledning till oro. Ett tickande hjärta är alltid positivt och de bryr sig inte om mätning/storlek så tidigt- först i v12 man börjar mäta ordentligt isf.

    Så de ville inte kolla mig igen utan nu räknas jag som en vanlig gravid person som ska följa MVC.

    Inga blödningar men är så orolig då jag nu inte hittat en ända som haft så litet som mig där det gått bra...:(

    Har ni några erfarenheter av detta? Vill inte börja hoppas och tro på något som är dömt att inte lyckas från början...


    Ingen erfarenhet men skulle definitivt inte oroa mig utan lita helt på vad de säger. Är det något jag lärt mig så är det att läkarna snarare är alldeles för försiktiga än inger falska förhoppningar. Stående svaret på min oro har alltid varit att "man kan aldrig vara säker", "man kan aldrig svara 100%" osv. Så ta det lugnt!
  • Äldre 18 Oct 21:57

    Tack alla för svar! Får nog göra ett ultraljud då om 2v igen som ni skrev... Vill inte få reda på i v.12 att det slutat ticka...

  • Äldre 18 Oct 22:19
    Mjbo skrev 2018-10-18 20:23:07 följande:

    Hej! Vecka 8+1 här.. mina symptom har avtagit en del, mår inte illa längre, det är skönt :)

    Brösten är enorma, riktigt riktigt stora.. från att ha obefintliga bröst till att dom helt plötsligt exploderat, men gör inte ont längre, bara ömmar... Men inte så farligt :)

    Det som är mitt största "problem" är att jag är sjukligt trött. Så jobbigt. Spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover, känns som jag inte sovit på 1 vecka oavsett. Jobbet är outhärdligt, jäspar mig igen om hela dagarna.. såå jobbigt. Men men, det vänder förhoppningsvis så man blir människa igen ;)

    Sen har jag ett luktsinne som inte är av denna värld! Haha. Allt luktar illa. Men inte så ja kräks eller blir illamående.

    Det är väl mina känningar just nu.. förutom svullen mage och typ förstoppad.. Men de är väl småsaker;)


    Ja men jag blev bättre i v 8+ jag med! Men idag fick jag bakslag, får se hur det är i morgon :) Vad skönt att du mår bättre :) förutom tröttheten... hemskt! De där jäsparna är hemska, folk tror ju att man aldrig sover haha. Hoppas det vänder för dig snart!

    Ja men gud, bajseriet är ju så svårt... är oxå trög i magen, inte förstoppad men oj... man får ju krysta! Dock kommer väl det följa hela grav.

    Men fan vad jag njuter nu! Jag är orolig men inte så panik orolig som jag varit.

    Hur känner du?

    Min bröst gör as ont, speciellt på nätterna. Kan inte sova på sidan nästan.
  • Äldre 19 Oct 07:50

    När jag läser om alla era symtom så börjar jag undra om jag drömde när jag plussade på stickan. Är fortfarande symtom fri.. Hmm..

    Får svar på det den 26, då har vi fått tid för kub. Spännande och nu kan man känna nerverna som börjat bubbla upp! Hoppas på ett liv där inne, för som de känns nu så är det precis som vanligt med mitt mående :/

  • Äldre 19 Oct 08:01

    Har också väldigt ömma och växande bröst, gör ont att sova på mage och att bli berörd. Aj!

    Har en extremt svullen mage, är däremot varken speciellt fisig eller bubblig, men den är som en uppblåst ballong och gör ont/är öm nästan hela tiden. Är trög i magen och går ca 1ggr/vecka, köpte katrinplommon igår och tryckte i mig halva burken, hoppas på resultat

    Är i v 6 och känner inga andra symptom. Och ovan nämna symptom skulle lika väl kunna bero på progesteronet och inte på grav.. 3 veckor till VUL och tiden kryper fram, trots vild 5 åring och fullt upp på jobbet.

  • Äldre 19 Oct 08:41
    anina skrev 2018-10-18 18:54:20 följande:

    Jag vet hur du har det. Det är hemskt. Jag var bättre i ett par dagar. Illamåendet har kommit tillbaka för fullt. Orkar inte ens prata, orkar ingenting, precis som innan. Fick iaf 2 nätter med mer sömn. Annars ligger jag också vaken pga illamåendet och fobi-tankar, iaf till runt 2-tiden.

    Ikväll är sambon iväg med jobbet. Och bonuspojken som är 14 får för första gången fixa sin mat själv, för jag orkar inte upp ur sängen.

    Stor kram till dig


    Jag är bättre idag!! Vet att det kan vara en ?spökdag? och att allt kan komma tillbaka men jag känner mig som en annan människa idag och är bara så glad för det just nu :D!!!

    Är på väg till jobbet! Tjoho! Undrar om kroppen ?belönar? en med såna här bra dagar för att jag verkligen tog det lugnt och inte reste mig ur sängen igår..?

    Man får som sagt vara tacksam när man når bra för det tillståndet du är i just nu önskar man verkligen ingen :(

    Vi får stötta varann, kram och ta det lugnt. Jag fick förresten några Vitamin B6 tabletter utskrivna igår- tydligen kan man ha brist på det när man har lätt att må illa vid sjösjuka och graviditet.
  • Äldre 19 Oct 08:45
    Goingen skrev 2018-10-18 19:05:21 följande:

    Hej alla! Hoppas någon kan ge mig hopp...

    Har hela tiden legat i ne´derkant på allt- HCG, inget foster vid första VUL men nu idag 7+0 så var det ett tydligt tickande hjärta med hinnsäck och gulesäck.

    Dock kommer det ju återigen ett men...

    Han sa att fostret enbart var 3mm vilket är för litet för 7+0 och sa att jag inte kunde vara det. Men som sagt IVF är man rätt säker på tiden som jag förklarade. Han sa ändå att han var nöjd med vad han såg men att tiden inte stämde.

    Helt förvirrad så hörde jag med min mottagning livio i GBG under dagen och berättade om besöket.

    De säger att det inte är Jättelitet och att de inte ser någon anledning till oro. Ett tickande hjärta är alltid positivt och de bryr sig inte om mätning/storlek så tidigt- först i v12 man börjar mäta ordentligt isf.

    Så de ville inte kolla mig igen utan nu räknas jag som en vanlig gravid person som ska följa MVC.

    Inga blödningar men är så orolig då jag nu inte hittat en ända som haft så litet som mig där det gått bra...:(

    Har ni några erfarenheter av detta? Vill inte börja hoppas och tro på något som är dömt att inte lyckas från början...


    Hej! Förstår din oro, men bara för att man vet när embryot sattes tillbaka betyder det inte alltid exakt.

    Var det exempelvis ett frysförsök kan det ta mycket längre tid innan det kommer igång med celldelningen ordentligt och då blir ultraljud etc missvisande och man kan visst bli tillbakaflyttad.

    Jag hade inte ett exakt stegrande HCG i början heller utan det var långsamt men allt verkar vara ok ändå.

    Grattis till tickande hjärta, så länge den fortsätter växa till sig så försök inte oroa dig <3 kram!!
  • Äldre 19 Oct 08:51
    Seb81 skrev 2018-10-18 22:19:47 följande:
    Ja men jag blev bättre i v 8+ jag med! Men idag fick jag bakslag, får se hur det är i morgon :) Vad skönt att du mår bättre :) förutom tröttheten... hemskt! De där jäsparna är hemska, folk tror ju att man aldrig sover haha. Hoppas det vänder för dig snart!

    Ja men gud, bajseriet är ju så svårt... är oxå trög i magen, inte förstoppad men oj... man får ju krysta! Dock kommer väl det följa hela grav.

    Men fan vad jag njuter nu! Jag är orolig men inte så panik orolig som jag varit.

    Hur känner du?

    Min bröst gör as ont, speciellt på nätterna. Kan inte sova på sidan nästan.

    Skönt att höra att du kan njuta! Jag är lite orolig jag med såklart, men kan ibland våga tänka en liiiiten liten sekund på att det kanske kommer en bebis i maj.. Men när jag tänker på det så blir jag rädd.. Så de är lite blandat.. 
    Såg ju lilla räkan senast i förrgår på ul och lyssna på hjärtljuden. Så underbart. ska nog boka in ett privat ul i vecka 12 tror jag.. innan man börjar säga till folk oså :) 


     


     

  • Äldre 19 Oct 16:04

    Hej tjejer.

    Jag hade en sån hemsk dröm inatt. Drömde att jag hade gått över tiden med 2 dagar så jag åkte till sjukhuset. Det visade sig att fostret hade dött i vecka 26. Och jag hade inte tänkt på att jag inte hade känt rörelser eller fått en större mage. Sen skickade de hem mig och lät det vara kvar i mig.

    Kändes så olustigt när jag vaknade. Insåg att man kommer verkligen vara orolig heeela graviditeten.

    Har ni en bra dag? Jag ligger med min matthet och illamående, men lite bättre än igår kväll.

    Kram på er

  • Äldre 19 Oct 16:07

    Förresten vet nån hur länge jaktenpaflow skulle vara iväg? Blir lite orolig eftersom vi inte hört från henne på väldigt länge.

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF