• Äldre 12 Sep 18:34
    225406 visningar
    3525 svar
    3525
    225406

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 21 Oct 16:17
    Kallamakka skrev 2018-10-21 16:12:47 följande:

    Jaha. Firar att man är i vecka 13 med blod på pappret, känner mig lagom positiv för tillfället.

    Nej, det här var inte alls kul. :/


    Ring eller sök. Förmodligen ingen fara men kan vara skönt att få det kollat, framförallt så här sent.

    Har ni haft sex eller Så? Det kan ju tydligen få slemhinnorna att blöda. På vår gravidföreläsning sa de att det kunde småblöda i flera dagar, typ binda, utan att det betydde något.
  • Äldre 21 Oct 16:27
    gammelpysen skrev 2018-10-21 16:17:45 följande:

    Ring eller sök. Förmodligen ingen fara men kan vara skönt att få det kollat, framförallt så här sent.

    Har ni haft sex eller Så? Det kan ju tydligen få slemhinnorna att blöda. På vår gravidföreläsning sa de att det kunde småblöda i flera dagar, typ binda, utan att det betydde något.


    Jag blev avrådd att åka och kolla. Skulle avvakta och se om det blir mer rikligt och gör ont och isåfall åka och se efter, men som det är nu så ska jag bara ta det lugnt tyckte 1177. Ja, vi hade sex igår så det finns ett samband, hoppas det är sexets fel. Men det är klart man blir nojig, har ju inga graviditerssymptom sedan 3 veckor tillbaka. Så man tänker ju det värsta först.
  • Äldre 21 Oct 16:53

    Förstår det. Jag går in i 13+0 i morgon och ska göra kub. Är så nervös för att det ska visa att något hänt. Har gått hela fem veckor sedan vi gjorde vårt vul så det har gått ett tag... tänk om minipysen dött, tänk om vi får hög risk... Har två vänner som fick gå vidare med nipt men som visade ok. vi har tänkt berätta för släkten i morgon om allt ser bra ut. Tänk om det inte gör det??? Det enda vi kan tänka är att om våra bebisar klarat sig så här långt så brukar det gå bra.

  • Äldre 21 Oct 16:59

    En fråga..... är det någon mer än jag som är extremt andfådd? Jag är i v 10 och blir sjukt andfådd bara av att ta på mig byxor, slänga in en tvätt eller bara gå till toan.... alltså nu menar jag så andfådd så att jag får stanna upp och ta djupa andetag...ska det verkligen vara så? Har aldrig haft så med mina 3 grabbar, inte så tidigt ialf.

  • Äldre 21 Oct 17:01
    Kallamakka skrev 2018-10-21 16:12:47 följande:

    Jaha. Firar att man är i vecka 13 med blod på pappret, känner mig lagom positiv för tillfället.

    Nej, det här var inte alls kul. :/


    Hej vännen!

    Du ska se att det inte är någon fara! Jag åkte in till akuten i fredags för blod (igen)... men det såg fint ut. Dina slemhinnor är sköra nu och livmodern växer.

    Är det mycket? Färskt? Ljusrosa, brunt eller knallrött?

    Jag börjar bli proffs på detta nu med blödningar...

    Mår du för dåligt så åk till akuten! Oro är inte heller bra <3
  • Äldre 21 Oct 17:39
    Seb81 skrev 2018-10-21 16:59:32 följande:

    En fråga..... är det någon mer än jag som är extremt andfådd? Jag är i v 10 och blir sjukt andfådd bara av att ta på mig byxor, slänga in en tvätt eller bara gå till toan.... alltså nu menar jag så andfådd så att jag får stanna upp och ta djupa andetag...ska det verkligen vara så? Har aldrig haft så med mina 3 grabbar, inte så tidigt ialf.


    Jag har varit jätteanfådd. Det har blivit lite bättre nu sista dagarna dock. Jag är i v 6. Jag googlade när jag började bli det, men fick till svar att det var helt normalt.
  • Äldre 21 Oct 20:27

    Hej tjejer!

    Hoppas det är bra med er och era små mirakel. Har sett att det varit en del blödningar och liknande. Jag vet att oron är enorm, men upprepar därför det jag tidigare skrivit. Blödde till och från i nästan en månad och det var ingen fara. Vet fortfarande inte vad det berodde på men bebisen lever loppan i magen.

    För er som är andfådda så upplevde jag också det tidigt. Blev lite bättre ett tag, men nu med mycket stillasittande och en bebis som trycker på lungorna så blir jag andfådd av att vända mig i soffan.

    Börjar kännas galet overkligt att jag faktiskt är gravid och så långt gången. Mannen sa precis att barnet kan ju faktiskt vara här redan om två månader om det råkar komma lite tidigt...

    Börjar också bli fysiskt påfrestande nu. Spökveckorna är ju definitivt över. Magen är i vägen och ryggen värker. Orken är som bortblåst och efter jobbet orkar jag inget. Lördagarna går till att sova och söndagarna är enda dagen jag faktiskt orkar något. Inte för att det är så mycket. Idag har jag fyllt tvättmaskinen en gång och gjort lite potatismos. Sen var energin slut. Börjar bli känsligare också och bölar mer och mer.

    Jobbar 6 veckor till, men det känns som jag inte kommer orka hela vägen.

    Men man får trösta sig med att det här är det bästa som hänt och jag skulle aldrig byta bort det. Men börjar gå långsamt nu. 77 dagar kvar nu...

  • Äldre 21 Oct 20:27
    gammelpysen skrev 2018-10-21 16:53:57 följande:

    Förstår det. Jag går in i 13+0 i morgon och ska göra kub. Är så nervös för att det ska visa att något hänt. Har gått hela fem veckor sedan vi gjorde vårt vul så det har gått ett tag... tänk om minipysen dött, tänk om vi får hög risk... Har två vänner som fick gå vidare med nipt men som visade ok. vi har tänkt berätta för släkten i morgon om allt ser bra ut. Tänk om det inte gör det??? Det enda vi kan tänka är att om våra bebisar klarat sig så här långt så brukar det gå bra.


    Hoppas allt är tipp topp med lill* bebisen :) så spännande och läskigt på samma gång att få svar, är redan nervös för mitt kub på fredag. Hoppas vi får läsa roligt här i tråden imorgon då! :) :)
  • Äldre 21 Oct 20:33
    Seb81 skrev 2018-10-21 17:01:56 följande:

    Hej vännen!

    Du ska se att det inte är någon fara! Jag åkte in till akuten i fredags för blod (igen)... men det såg fint ut. Dina slemhinnor är sköra nu och livmodern växer.

    Är det mycket? Färskt? Ljusrosa, brunt eller knallrött?

    Jag börjar bli proffs på detta nu med blödningar...

    Mår du för dåligt så åk till akuten! Oro är inte heller bra <3


    Hej!

    Ja jag har förstått att det finns erfarenhet i ämnet, så jobbigt :/ usch.. Förstår oron!

    Det var först rosa men blev sen rött blod, kom bara när jag torkade mig så inte så mycket. Tack och lov så har det avtagit och just nu kommer inget.

    Vet ju också att det är som du/ni säger, men oron blev ordentlig där ett tag "känner mig ju inte gravid så nu kommer den väl ut" (så gick tankarna) . Nu känns det bättre, men det blir lugna puckar för mig imorgon, för säkerhetskull. Samt ett samtal till barnmorskan. :)
  • Ariell­an
    Äldre 21 Oct 20:36
    Mjbo skrev 2018-10-20 16:39:26 följande:

    Hoppas verkligen det. Som ja skrev nyss så har jag köpt katrinplommon nu iallafall, får se om jag får fart på tarmarna om de va det som va problemet eller hur de va.. :)

    Ha en fin lördag!!


    Jag hade sådana smärtor efter att jag blev gravid med hjälp av IVF. Jag vet inte vilken vecka du är i men jag fick det väldigt tidigt och trodde också att det skulle komma blod, vilket det aldrig gjorde. Smärtorna kom på nätterna och en natt fick min sambo ringa efter ambulans då jag bara låg och skrek på badrumsgolvet. Jag är nu gravid i vecka 36, förmodligen var det någon slags växtvärk. Det kom varje natt under en veckas tid. Ungefär som kramper, höll i sig typ 10 min och klingande sedan av. Det enda som hjälpte var en värmekudde som var kokhet.

    Önskar dig lycka till! :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF