• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • anina
    Seb81 skrev 2018-10-29 11:17:11 följande:

    Nu såg jag tiden! Håller allt som går!

    Vad är det för smärtor du har? Jag har haft ilinigar och hugg nu i vecka ca, till & från. Obehagligt faktiskt. Häromdagen nös jag så att det hände nått med ligamenten tror jag.... fick sjukt ont en stund efteråt. Huggen och ilningarna har varit borta någon dag men i dag kom de tillbaka....


    Alltså det gör så sjukt ont, när man nyser eller ibland vänder sig om. Riktigt obehagligt. Jag får på min högra sida. Skönt att höra att jag inte är ensam. :)
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-10-30 11:47:16 följande:
    Nej de blev ett vul denna gång med. Tror dom gör ul på magen från ca vecka 10 eller nått, iallafall här omkring, säkert olika beroende på vart man går/bor.

    Varför osäker på hans närvaro på vul?:)

    Va roligt att han ska med!! Kul för honom att äntligen få se.

    Va de inte på torsdag du skulle på kub? Eller minns jag fel?:) något annat ul denna gång eller är det kub?:)
    okok jag är i v 10+6 på torsdag (inte i morgon - hade blandat ihop dagarna..) jag ska göra NIPT och ultraljud då. tycker det känns roligare om mannen är med på vanligt ultraljud...men inte hela världen om de behöver göra vul såklart. bara babyn lever och mår bra!! 

    jag tror ju inget annat med tanke på att jag fortfarande mår riktigt dåligt - men kroppen kan säkert luras. i vanliga fall brukar jag kunna lägga mig på soffan här på jobbet - men denna veckan är chefen här (och jag har inte berättat nåt för honom) så då kan jag inte plötsligt ligga i soffan halva dagarna hehe. så får stå ut tills jag kommer hem och kan slänga mig i sängen istället. tycker lite synd om min man som får göra allt hemma och knappt får upp mig ur sängen att borsta tänderna på kvällarna. 

    Fick reda på att en kompis utomlands också är gravid men i v 13! så himla roligt!! så deras baby kommer 2 v före våran. de gick ut på facebook med ultraljudsbilden. Känner du någon mer som du vet är gravid och som du kommer kunna 'bonda' med under graviditeten? och ska ni göra något 'officiellt uttalande' om graviditeteten för bekanta som man inte har så mkt kontakt med? kram!! är så glad att allt gick bra för dig igårSolig
  • Inalina
    anina skrev 2018-10-30 11:03:11 följande:
    Jag har varit sjukskriven i över 5 veckor nu. Det borde du också kunna bli. Vad tungt jobb du har. Gör det som känns bäst för dig.

    Hur är det med flytningarna nu?
    hej vännen hur går det med dig och ditt mående egentligen? känner du dig lika ledsen fortfarande eller går det åt rätt håll? och rent fysiskt? tänkte att du kanske hade något tips på hur man mår bättre, något man kan äta, göra, undvika att göra..

    jag fungerar hyfsat normalt fram till lunch ungefär, men på eftermiddagen och framförallt på kvällen så är jag så trött så jag mår ill, känner mig febrig och totalt orkeslös och mår skit rent ut sagt. vill inte ta mina illamåendetabletter för det känns inte som att jag ska kräkas - mer allmäntillståndet.
    jag tror att jag mår sämre av att äta gluten till middag - så undviker det nu. kramHjärta
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-10-30 13:31:36 följande:
    okok jag är i v 10+6 på torsdag (inte i morgon - hade blandat ihop dagarna..) jag ska göra NIPT och ultraljud då. tycker det känns roligare om mannen är med på vanligt ultraljud...men inte hela världen om de behöver göra vul såklart. bara babyn lever och mår bra!! 

    jag tror ju inget annat med tanke på att jag fortfarande mår riktigt dåligt - men kroppen kan säkert luras. i vanliga fall brukar jag kunna lägga mig på soffan här på jobbet - men denna veckan är chefen här (och jag har inte berättat nåt för honom) så då kan jag inte plötsligt ligga i soffan halva dagarna hehe. så får stå ut tills jag kommer hem och kan slänga mig i sängen istället. tycker lite synd om min man som får göra allt hemma och knappt får upp mig ur sängen att borsta tänderna på kvällarna. 

    Fick reda på att en kompis utomlands också är gravid men i v 13! så himla roligt!! så deras baby kommer 2 v före våran. de gick ut på facebook med ultraljudsbilden. Känner du någon mer som du vet är gravid och som du kommer kunna 'bonda' med under graviditeten? och ska ni göra något 'officiellt uttalande' om graviditeteten för bekanta som man inte har så mkt kontakt med? kram!! är så glad att allt gick bra för dig igårSolig

    Okej. Jag går in i vecka 11 imorgon, alltså 9+6 idag. 10+0 imorgon, vilket då betyder att du är 4 dagar före mig? Stämmer det? :) 


    Ok, jag förstår, det är ju bra (enligt mig) att må dåligt så man vet att hormonerna ökar som det ska och man faktiskt känner sig gravid, men jag förstår att det är jobbigt att behöva dölja allting när man mår så dåligt. Är det ingen annan som misstänkt något på jobbet eller sagt något? :) Min trötthet slog till igår igen, zombie idag igen.. somnade på soffan kl 20 igår.. Och idag lika trött trotts 11 timmars sömn, förstår inte hur de är möjligt :P haha.. Men, ja är så glad efter igår, så ja kan gärna va hur trött som helst ;) 


    min brors sambo är gravid oxå fick jag reda på samtidigt som jag berättade för honom, dom ligger ett par veckor efter oss, så de blir kusiner med bara ett par veckors mellanrum, så kul :) 


    Officiellt uttalande vet jag inte faktiskt..Antar att du menar sociala medier osv? Vi har inte pratat om det faktiskt. Det jag vet är att vi skall berätta för min man's syskon i vecka 12. Det har vi bestämt.. och sen har vi väl från då tänkt att folk inte behöver "vara tysta om det".. som man sagt hittills.. Så de lär väl spridas rätt fort då antar jag :P Hur ska ni göra?? :) kram!

  • gammelpysen

    Vi berättade efter kub. Mina föräldrar fick veta tidigt, samt några nära vänner, men har fortfarande inte berättat för de flesta. Känns så overkligt och osäkert än.. väntar in sparkarna för att verkligen kunna slappna av. I aprilgruppen har de börjat sparkarna runt vecka 15 (gravvecka 16) så en liten vecka kvar för mig i så fall.

  • Mjbo
    gammelpysen skrev 2018-10-30 14:32:01 följande:

    Vi berättade efter kub. Mina föräldrar fick veta tidigt, samt några nära vänner, men har fortfarande inte berättat för de flesta. Känns så overkligt och osäkert än.. väntar in sparkarna för att verkligen kunna slappna av. I aprilgruppen har de börjat sparkarna runt vecka 15 (gravvecka 16) så en liten vecka kvar för mig i så fall.


    är du förstföderska eller har du fler barn? tror det är lite tidigt att känna sparkar redan i vecka 15 - 16 med första barnet? Säkert jätte olika såklart.. Men de är mina funderingar iallafall :)

    Har inte heller berättat för en ända vän ännu.. Bara familjen. Tror det blir lite mer "öppet" efter vecka 12.

  • Inalina
    gammelpysen skrev 2018-10-30 14:32:01 följande:

    Vi berättade efter kub. Mina föräldrar fick veta tidigt, samt några nära vänner, men har fortfarande inte berättat för de flesta. Känns så overkligt och osäkert än.. väntar in sparkarna för att verkligen kunna slappna av. I aprilgruppen har de börjat sparkarna runt vecka 15 (gravvecka 16) så en liten vecka kvar för mig i så fall.


    ja men det är nog en rätt 'lagom' tid att berätta! nu gör ju inte vi kub men tänker att vi inväntar svaren på NIPT och kan berätta för folk efter det :) oj sparkar så tidigt!! låt spännande - du får hålla oss uppdaterade :)
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-10-30 14:13:08 följande:

    Okej. Jag går in i vecka 11 imorgon, alltså 9+6 idag. 10+0 imorgon, vilket då betyder att du är 4 dagar före mig? Stämmer det? :) 


    Ok, jag förstår, det är ju bra (enligt mig) att må dåligt så man vet att hormonerna ökar som det ska och man faktiskt känner sig gravid, men jag förstår att det är jobbigt att behöva dölja allting när man mår så dåligt. Är det ingen annan som misstänkt något på jobbet eller sagt något? :) Min trötthet slog till igår igen, zombie idag igen.. somnade på soffan kl 20 igår.. Och idag lika trött trotts 11 timmars sömn, förstår inte hur de är möjligt :P haha.. Men, ja är så glad efter igår, så ja kan gärna va hur trött som helst ;) 


    min brors sambo är gravid oxå fick jag reda på samtidigt som jag berättade för honom, dom ligger ett par veckor efter oss, så de blir kusiner med bara ett par veckors mellanrum, så kul :) 


    Officiellt uttalande vet jag inte faktiskt..Antar att du menar sociala medier osv? Vi har inte pratat om det faktiskt. Det jag vet är att vi skall berätta för min man's syskon i vecka 12. Det har vi bestämt.. och sen har vi väl från då tänkt att folk inte behöver "vara tysta om det".. som man sagt hittills.. Så de lär väl spridas rätt fort då antar jag :P Hur ska ni göra?? :) kram!


    ja det stämmer nog då! har du fått något datum av din läkare när de mätt bebisens storlek? typ bf datum? för jag har ju bara räknat lite själv... får se om hon kan säga något i morgon.

    jag har berättat för min kollega på jobbet (vi är bara 3 haha) med den ovetande chefen då.

    men vad roligt med kusinerna!! drömscenario! 

    jo precis sociala medier menade jag nog :) jag tycker alltid själv det är roligt att se när folk lägger ut att de ska ha barn men varken jag eller min man är liksom särskilt aktiva med sånt där - så jag tror att vi kommer skicka meddelande till våra vänner helt enkelt. man kommer ju garanterat glömma någon som känner att de borde fått veta dock :P

    har det börjas synas något på din mage? jag känner mig lite plufsig och sådär men jag fick se ett foto på min vän i v 13 och hon såg ut att vara gravid i v 30!!! så olika det kan se ut!
  • gammelpysen
    Mjbo skrev 2018-10-30 14:41:44 följande:

    är du förstföderska eller har du fler barn? tror det är lite tidigt att känna sparkar redan i vecka 15 - 16 med första barnet? Säkert jätte olika såklart.. Men de är mina funderingar iallafall :)

    Har inte heller berättat för en ända vän ännu.. Bara familjen. Tror det blir lite mer "öppet" efter vecka 12.


    Jag har en tonåring sedan tidigare, så även om det är länge sen hoppas jag att det spelar roll att jag är omföderska
  • Mjbo
    gammelpysen skrev 2018-10-30 15:11:55 följande:
    Jag har en tonåring sedan tidigare, så även om det är länge sen hoppas jag att det spelar roll att jag är omföderska
    Okej, ja då gör det nog det. Ska inte spela någon roll om det var länge sedan eller ej tydligen vad jag förstått det som.. Kroppen vet och kommer ihåg, även om det va många år sedan va jag förstått.. :) 
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF