• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina

    Hej på er! tänkte höra hur ni ska göra med att ta reda på könet på babyn? 

    jag har NIPT på torsdag och funderar fortfarande om om jag/vi ska ta reda på eller inte (mannen tycker inte det behövs) och jag kan tycka det känns kul att ha färdigt namn, kanske köpt något fint som hen kan ha på sig etc.. - men just nu lutar det åt att inte veta... Kram!

  • gammelpysen
    Mjbo skrev 2018-10-30 15:16:52 följande:

    Okej, ja då gör det nog det. Ska inte spela någon roll om det var länge sedan eller ej tydligen vad jag förstått det som.. Kroppen vet och kommer ihåg, även om det va många år sedan va jag förstått.. :) 


    Jag återkommer så fort jag känner något vågar liksom inte riktigt tro att det går bra än, trots fint kub och ul förra veckan.
  • Sommarhopp
    anina skrev 2018-10-30 11:03:57 följande:

    Åh vad skönt. :) grattis. :) det var första vul va? När är nästa?


    Tack! Ja det var första. Har inget mer inplanerat, o nu är bi utskrivna från kliniken. Men jag bil gärna göra ett till i v 9-10 för att se att det fortsätter som det ska, och inför nipttestet
  • Sommarhopp
    Inalina skrev 2018-10-30 16:32:40 följande:

    Hej på er! tänkte höra hur ni ska göra med att ta reda på könet på babyn? 

    jag har NIPT på torsdag och funderar fortfarande om om jag/vi ska ta reda på eller inte (mannen tycker inte det behövs) och jag kan tycka det känns kul att ha färdigt namn, kanske köpt något fint som hen kan ha på sig etc.. - men just nu lutar det åt att inte veta... Kram!


    Vi ska ta reda på det i samband med niptestet. Dels för att jag är otålig och alldeles för nyfiken för mitt eget bästa, men främst för att det känns som att man kanske kan ta till sig det lite mer då. Om man vet att det är en liten flicka eller pojke därinne.
  • Ellencassandra

    Gud vilken dag. Måste bara få klaga lite xD sån tung dag idag på jobbet. Så är helt slut i kroppen. Nästan så jag vill gråta. Har ont i ryggen å börjat få ont typ vid rumpan. Som foglossning? Beige i trosan. Lite molvärk. Humöret är riktigt illa. Blir så lättirriterad å arg snabbt. Var tvungen å trycka i mig en dubbel cheese på donken precis vilket hjälpte lite med humöret för det var fan det godaste jag ätit! Första mvc besöket imorgon. Så är ledig. Såå skönt. Bara v 10 å redan ska man ha problem med rygg å ev foglossning? XD sådärja nu har jag fått ur mig lite aggressioner :P däremot har jag börjat få en kula redan! Eller ser faktiskt rätt gravid ut. Måste dölja med långa koftor osv. Det e lite roligt iaf :)

  • BaKu
    Inalina skrev 2018-10-30 16:32:40 följande:

    Hej på er! tänkte höra hur ni ska göra med att ta reda på könet på babyn? 

    jag har NIPT på torsdag och funderar fortfarande om om jag/vi ska ta reda på eller inte (mannen tycker inte det behövs) och jag kan tycka det känns kul att ha färdigt namn, kanske köpt något fint som hen kan ha på sig etc.. - men just nu lutar det åt att inte veta... Kram!


    Vi har valt att inte ta reda på det. Jag har alltid känt att jag vill ha överraskningen och ännu mer efter att det inte blev på naturlig väg. I och med behandlingen så har ju allt varit så uppstyrt och "planerat". Skönt att inte få veta. Köper mest neutrala saker och idag finns ju så mycket neutralt som ändå är roligt.
    Ellencassandra skrev 2018-10-30 16:49:56 följande:

    Gud vilken dag. Måste bara få klaga lite xD sån tung dag idag på jobbet. Så är helt slut i kroppen. Nästan så jag vill gråta. Har ont i ryggen å börjat få ont typ vid rumpan. Som foglossning? Beige i trosan. Lite molvärk. Humöret är riktigt illa. Blir så lättirriterad å arg snabbt. Var tvungen å trycka i mig en dubbel cheese på donken precis vilket hjälpte lite med humöret för det var fan det godaste jag ätit! Första mvc besöket imorgon. Så är ledig. Såå skönt. Bara v 10 å redan ska man ha problem med rygg å ev foglossning? XD sådärja nu har jag fått ur mig lite aggressioner :P däremot har jag börjat få en kula redan! Eller ser faktiskt rätt gravid ut. Måste dölja med långa koftor osv. Det e lite roligt iaf :)


    Du borde kolla upp sjukskrivning och gravidpenning. Inte värt att slita ut sig. Och så kan jag bara tipsa om foglossningsbälte. Fick också problem så tidigt och det var knappt någon som trodde mig. Nu i vecka 30 kan jag knappt gå utan bältet. Köpte ett jättebra på rehaboteket. Väl investerade pengar som gjort allt så mycket lättare. Visst, får fortfarande ont och kan inte gå långt, men jag klarar av det nödvändigaste tack vara bältet. Och slarva inte med det. Ha det alltid när du går.
  • BaKu
    gammelpysen skrev 2018-10-30 14:32:01 följande:

    Vi berättade efter kub. Mina föräldrar fick veta tidigt, samt några nära vänner, men har fortfarande inte berättat för de flesta. Känns så overkligt och osäkert än.. väntar in sparkarna för att verkligen kunna slappna av. I aprilgruppen har de börjat sparkarna runt vecka 15 (gravvecka 16) så en liten vecka kvar för mig i så fall.


    Jag började känna runt den tiden, men då var det bara fladder som jag inte var säker på att det var rörelser förrän senare. I vecka 18-19 ungefär började jag känna dagligen och mer fladder än rena sparkar. Som jag förstått var det tidigt. Det är inte ovanligt att det dröjer till närmare vecka 23-25, speciellt om det är första barnet.
  • gammelpysen

    Hej alla!

    Ikväll är det min tur att vara deppig. Fick veta idag att en tjej i bekantskapskretsen (gymmet) ska ha barn samtidigt. Detta berättade hon när jag berättade att vi skulle ha barn. Hon kör fortfarande stenhårt och mår hur bra som helst och kommenterade mitt bortfall med att var och en gör vad som passar.

    Inte passar. Vad jag FÅR och vad som GÅR. Blev jätteledsen. Återigen känner man vilken jävla lång väg vi haft med alla våra 7 försök på två år, ett missfall, ett helvete med äggplocken och all oro för att något ska gå fel. Jag är oändligt tacksam för att vi lyckats och att det hittills ser bra ut, men kan inte låta bli att sörja för allt vi gått igenom och även drömmen man hade om en stor familj. Vi har gjort ivf pga manlig faktor och chanserna att vi skulle lyckas utan är noll. Jag hoppas ju givetvis på ett litet syskon om det går vägen nu men vet samtidigt att det kommer att kosta oss 40 papp, och tiden dessutom rinner ifrån oss eftersom jag redan är närmare 40 än 35. Allt har tagit sån jäkla tid, och under tiden vi kämpat har man sett andra bara kunna kläcka fram barn på löpande band. Samtidigt som man är tacksam kan man inte låta bli att känna en bitterhet och ilska över att det ens behövde bli ivf.. Vad var oddsen liksom... och detsamma vad gäller oron för missfall - var man än läser står det att man snabbt blir gravid igen och blablabla. Nej, inte vi. Händer något nu är det liksom kört. Hade det inte gått vägen nu hade jag nog kastat in handduken. Skulle något hända nu går jag under fullständigt.

    Usch, hoppas ni förstår. Känns så bra att veta att det finns fler som vet exakt vad man går igenom... ikväll är jag ledsen trots att jag köpt mina första mammakläder idag.. :'-(

  • Mjbo
    gammelpysen skrev 2018-10-30 19:00:28 följande:

    Hej alla!

    Ikväll är det min tur att vara deppig. Fick veta idag att en tjej i bekantskapskretsen (gymmet) ska ha barn samtidigt. Detta berättade hon när jag berättade att vi skulle ha barn. Hon kör fortfarande stenhårt och mår hur bra som helst och kommenterade mitt bortfall med att var och en gör vad som passar.

    Inte passar. Vad jag FÅR och vad som GÅR. Blev jätteledsen. Återigen känner man vilken jävla lång väg vi haft med alla våra 7 försök på två år, ett missfall, ett helvete med äggplocken och all oro för att något ska gå fel. Jag är oändligt tacksam för att vi lyckats och att det hittills ser bra ut, men kan inte låta bli att sörja för allt vi gått igenom och även drömmen man hade om en stor familj. Vi har gjort ivf pga manlig faktor och chanserna att vi skulle lyckas utan är noll. Jag hoppas ju givetvis på ett litet syskon om det går vägen nu men vet samtidigt att det kommer att kosta oss 40 papp, och tiden dessutom rinner ifrån oss eftersom jag redan är närmare 40 än 35. Allt har tagit sån jäkla tid, och under tiden vi kämpat har man sett andra bara kunna kläcka fram barn på löpande band. Samtidigt som man är tacksam kan man inte låta bli att känna en bitterhet och ilska över att det ens behövde bli ivf.. Vad var oddsen liksom... och detsamma vad gäller oron för missfall - var man än läser står det att man snabbt blir gravid igen och blablabla. Nej, inte vi. Händer något nu är det liksom kört. Hade det inte gått vägen nu hade jag nog kastat in handduken. Skulle något hända nu går jag under fullständigt.

    Usch, hoppas ni förstår. Känns så bra att veta att det finns fler som vet exakt vad man går igenom... ikväll är jag ledsen trots att jag köpt mina första mammakläder idag.. :'-(


    Åh kära du <3

    Jag vet exakt hur du känner och vad du går igenom för tankar. det är så orättvist allting.. Jag brukar känna ibland att jag önskar jag fick en ny kropp (barnlösheten beror på mig).. allt känns så hopplöst i min kropp på nått vis, så brukar jag känna. Men, nu är jag gravid och försöker verkligen vara lycklig i nuet, även om såklart kommer dessa tankar ikapp ibland precis som hos dig.

    Jag tänker på dig och du ska veta att du inte är ensam. Vi är ett starkt gäng här inne nu som tillsammans har fått våra älskade bebisar i magen. Vi ska bannemej klara detta hela vägen! Stor kram till dig. Hoppas du mår bättre snart! <3
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-10-30 16:49:56 följande:

    Gud vilken dag. Måste bara få klaga lite xD sån tung dag idag på jobbet. Så är helt slut i kroppen. Nästan så jag vill gråta. Har ont i ryggen å börjat få ont typ vid rumpan. Som foglossning? Beige i trosan. Lite molvärk. Humöret är riktigt illa. Blir så lättirriterad å arg snabbt. Var tvungen å trycka i mig en dubbel cheese på donken precis vilket hjälpte lite med humöret för det var fan det godaste jag ätit! Första mvc besöket imorgon. Så är ledig. Såå skönt. Bara v 10 å redan ska man ha problem med rygg å ev foglossning? XD sådärja nu har jag fått ur mig lite aggressioner :P däremot har jag börjat få en kula redan! Eller ser faktiskt rätt gravid ut. Måste dölja med långa koftor osv. Det e lite roligt iaf :)


    Haha, jag tycker absolut du ska äta den där hamburgaren med gott samvete ;)

    Hoppas verkligen inte det är foglossning redan nu, då kommer du få det kämpigt, hoppas det är något annat tillfälligt bara så du kan njuta en stund till innan allt de "riktigt jobbiga" börjar sen ;)

    Min mage syns med. Skulle inte säga att de är en riktig bebismage än såklart, men är smal för övrigt så blir lite uppenbart när magen sticker ut mer än vanligt. Har alltid stora koftor eller hoodtröjor på mig nu för tiden, annars skulle folk sett det redan, och det vill jag inte.. Så jag tackar för att det är höst och helt okej att glida omkring med koftor och stora tröjor ;)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF